Μάθε παιδί μου γράμματα (Η πρώτη απανταχούσα του Συνεδρίου του Γλινάδου)

Newsroom
13/03/2022 23:54
 
 
 

 

Η κινηματογραφική ταινία «Μάθε παιδί μου γράμματα» ήταν μια δραματική κωμωδία του 1981, που αγνοούσε φυσικά την Εγκύκλιο των δημάρχου Λιανού-ομότιμου Σέργη που εκδόθηκε πριν από τρεις μέρες.

Η καλή μέρα, όπως λένε και στο Γλινάδο, από το πρωί φαίνεται. Δεν χρειαζόταν ιδιαίτερη οξύνοια για να καταλάβει κανείς ότι έχει να κάνει με άσχετους, που θα έδιναν τάχα μου νέα πνοή στον θεσμό του πανελλήνιου συνεδρίου «Η Νάξος διά μέσου των αιώνων».

Μέχρι τώρα ήξερα για τα περίεργα ελληνικά του δημάρχου. Σιγά-σιγά μαθαίνω ότι και άλλοι πιο εγγράμματοι-υποθέτω- έχουν το περιθώριο να κάνουν ανεπίτρεπτα ουσιαστικά και γραμματοσυντακτικά λάθη, απευθυνόμενοι μάλιστα σε επιστημονικό κοινό. Η υπογραφή του Δημάρχου επισφράγισε την ποιότητα της «Πρώτης Εγκυκλίου». Άκου Εγκυκλίου! Έτσι είθισται, θα μου πουν. Κακώς. Ας πρόσθεταν και το «διαταγή» για να εμπεδώσουμε ιδεολογίες και αντιλήψεις τοπικών αυτοδιοικητικών παραγόντων του Δήμου και της φιλοξενούσας κοινότητας.

Τι φταίει, όμως, ο άμοιρος Δήμαρχος να τον κάνετε συνένοχο; Επειδή διαχειρίζεται το δημοτικό χρήμα και χρηματοδοτεί το Συνέδριο ως οιονεί χορηγός; Άλλοι κάνουν τη δουλειά και δεν του πέφτει λόγος.
Έχουμε και λέμε, λοιπόν:

– «Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων ανακοινώνει τη διεξαγωγή…», αναφέρεται στην αρχή της…Εγκυκλίου. (Ορθότερο: ανακοινώνει ότι το Συνέδριο θα διεξαχθεί). Και χωρίς κόμμα φυσικά πριν από το «στις» και πριν από το «μέχρι». Δεν είναι σχολαστικισμός, ειδικά όταν πρόκειται για επιστημονικό συνέδριο. Επίσης, ο δήμαρχος έπρεπε, αφού παραθέσει τα ονόματα της Επιστ. Επιτροπής, να υπογράψει ευθέως και όχι «για τον Δήμο…», λες και είναι υπηρεσιακός παράγοντας.

-Καταντά γελοίο το φαινόμενο της χρησιμοποίησης καταλήξεων σε ουσιαστικό και θηλυκό γένος (το θηλυκό περιορίζεται στην κατάληξη), στο όνομα προφανώς και της γραμματικής (εδώ…δραματικής) ισότητας των φύλων. Έτσι ο συντάκτης δεν αποφεύγει τα λάθη, σύμφωνα με την επιλογή του. Καλεί όλους (παραλείπει το όλες) τους (παραλείπει το τις). Απευθύνεται στους (και όχι στις) «μελλοντικούς συμμετέχοντες/συμμετέχουσσες»! Λάθος έκφραση. Τι το απλούστερο από το «σε αυτούς που θα συμμετάσχουν»; Με την παράβαση του κανόνα που υιοθετεί, αδικεί την κεντρική ιδέα του.

– Παρατηρείται διτυπία στη λέξη αναρτημένος-ανηρτημένος, κάτι που στο ίδιο κείμενο αποτελεί ασφαλώς λάθος.

– Η 31η (Αυγούστου) δεν τονίζεται και ο Οκτώβριος δεν λήγει την 30ή, αλλά την 31η.

– Αποφεύγω να αναφερθώ στην κακή χρήση των κομμάτων, ως οπαδός του… πολυκομματισμού.

– Προσπαθεί φιλότιμα ο συντάκτης να συρρικνώσει την εμβέλεια του Συνεδρίου και έτσι υπονομεύει τον θεσμό στην προσπάθειά του να προβάλει το εύανδρο Γλινάδο, κάτι που, στο βαθμό τουλάχιστον αυτόν, δεν έγινε σε κανένα συνέδριο (με μικρό σίγμα, γιατί δεν αναφέρομαι σε συγκεκριμένο). Έτσι ομιλεί για «παρουσιάσεις έργων και δράσεων εμπνευσμένων από το χωριό που το φιλοξενεί (σσ: δηλαδή το Γλινάδο) και από όλη(ν) τη Νάξο». Καταλαβαίνει κανείς ότι κάνει χάρη στην υπόλοιπη Νάξο. Του οφείλουμε. Μέχρι και μια ηλεκτρονική διεύθυνση του Συνεδρίου υπογραμμίζει το pannaxiako, παρακάμπτοντας το πανελλήνιο, που είναι ο παραδοσιακός τίτλος του θεσμού. Στενεύουν οι «ορίζοντες του ταξιδιού του», κατά τον στίχο του Ελύτη.

– Οι συγγραφείς, όπως επιτάσσει η… Εγκύκλιος, δεσμεύονται αυτομάτως (!)- με απειλή κυρώσεων;-ότι δεν έχουν υποβάλει την εργασία τους για δημοσίευση σε άλλο…τόμο ή βιβλίο. Όλα κι όλα. Να δεσμευτούν και ότι δεν θα τη δημοσιεύσουν πριν από την έκδοση των Πρακτικών, όπως έκανε, σύμφωνα με τις πηγές μου, ο τελετάρχης του Συνεδρίου. «Χαίρε ύψος δυσανάβατον ανθρωπίνοις λογισμοίς», όπως ακούσαμε στους προχθεσινούς πρώτους «Χαιρετισμούς».

– Η… Εγκύκλιος αναφέρει ότι ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων θα εκδώσει τις εισηγήσεις «όπως έπραξε σε όλα τα προηγούμενα συνέδρια». Σε όλα; Ο ανιστόρητος συντάκτης ξεχνά ότι μόνο τα τελευταία δύο έχει διοργανώσει ο εν λόγω Δήμος.

-Βέβαια, το τερπνότερο της… Εγκυκλίου είναι η δυνατότητα υβριδικής (διφυούς) διαξαγωγής του, αν η πανδημία επιμένει (έτσι αλιεύουμε και κάποιους διστακτικούς) και η προβολή της ναξιακής φιλοξενίας, ως επιπλέον δέλεαρ!

– Οι επιστημονικοί κομισάριοι (ή ο καπετάν Ένας) προτείνουν τη μελέτη «όλων των μορφών του ναξιακού πολιτισμού» (!) την περίοδο του Μεσοπολέμου, γιατί, λέει, είναι ελάχιστα μελετημένη. Όφειλαν να ξέρουν ότι τουλάχιστον η μεταπολεμική Νάξος και μεγάλο μέρος του 19ου αι. έχουν ερευνηθεί στοιχειωδώς και αποσπασματικά.

«Εξ όνυχος λέοντα», λοιπόν. Η νέα πνοή του γλιναδιώτικου Συνεδρίου είναι μάλλον δύσοσμη.

Όχεντρα

(Visited 415 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*