Κως: Εξιχνιάστηκε άμεσα τηλεφωνική απάτη – Τι πρέπει να προσέχουν οι πολίτες

τηλεφωνικής εξαπάτησης
Newsroom
29/12/2022 11:14
 
 
 

 

Εξιχνιάστηκε χθες Τετάρτη 28 Δεκεμβρίου 2022 από το Τμήμα Ασφαλείας Κω υπόθεση τηλεφωνικής απάτης και ταυτοποιήθηκαν άμεσα οι δράστες.

Πρόκειται για δύο 28χρονους ημεδαπούς, οι οποίοι εντοπίστηκαν στη Θεσσαλονίκη και συνελήφθησαν σε συνεργασία με το Τμήμα Ασφάλειας Αμπελοκήπων – Μενεμένης.

Ειδικότερα, οι κατηγορούμενοι χθες το πρωί επικοινώνησαν τηλεφωνικά με γυναίκα στην Κω και προσποιούμενοι υπάλληλο της Δ.Ο.Υ., την έπεισαν ότι δικαιούται επιστροφή οφειλής για την οποία έπρεπε να προκαταβάλει παρακρατηθέν φόρο σε προσωπικούς τους τραπεζικούς λογαριασμούς.

Οι συλληφθέντες οδηγούνται σήμερα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης.

Με αφορμή το παραπάνω περιστατικό, η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Νοτίου Αιγαίου συνιστά στους πολίτες:

*Να είναι επιφυλακτικοί όταν άγνωστα άτομα επιχειρούν να τους πείσουν να καταβάλουν χρήματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς, με οποιοδήποτε πρόσχημα και να καταγράφουν τους τηλεφωνικούς αριθμούς από τους οποίους τους καλούν.

*Να επιβεβαιώνουν με δική τους πρωτοβουλία τα στοιχεία των ατόμων που προβαίνουν σε τηλεφωνικές παραγγελίες – συναλλαγές και να επαληθεύουν τις κινήσεις στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους πριν την οποιαδήποτε συναλλαγή, δηλώνοντας ότι δεν πρόκειται να επιστραφούν χρήματα, χωρίς προηγούμενη διασταύρωση των οικονομικών στοιχείων.

*Να αποφεύγουν τη γνωστοποίηση προσωπικών οικονομικών δεδομένων (αριθμούς τραπεζικών λογαριασμών, προσωπικούς κωδικούς (ΡΙΝ Numbers), αριθμούς πιστωτικών καρτών, πληροφορίες καρτών ΑΤΜ, κωδικούς επαλήθευσης πιστωτικών καρτών κτλ).

*Να μη συμπληρώνουν στοιχεία πρόσβασης τραπεζικών λογαριασμών σε φόρμες που αποστέλλονται από ηλεκτρονικές διευθύνσεις ή μηνύματα.

*Σε περίπτωση ύποπτης διαδικασίας να γίνεται επαλήθευση μέσω τραπέζης.

*Να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.

Επίσης, υπενθυμίζονται ενδεικτικά μορφές τηλεφωνικής άπατης:

Απάτη με το πρόσχημα της πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος
*Οι δράστες τηλεφωνούν σε πολίτες (κυρίως πρωινές και απογευματινές ώρες), προσποιούμενοι νοσοκομειακούς γιατρούς, δικηγόρους, αστυνομικούς κ.λπ., υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο (συνήθως τέκνο της οικογένειας) έχει προκαλέσει με υπαιτιότητά του τροχαίο ατύχημα με θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό συνήθως ανήλικου παιδιού.

*Προκειμένου να «αποφευχθεί» η φυλάκιση του συγγενικού προσώπου και να απεμπλακεί από τις επικείμενες ποινικές συνέπειες, απαιτούν την καταβολή σημαντικών χρηματικών ποσών, το ύψος των οποίων ποικίλλει, ανάλογα με τη δεκτικότητα και την ευπιστία των θυμάτων.

*Για να γίνουν πιο πειστικοί, άλλοι συνεργοί τους παρεμβαίνουν στην τηλεφωνική επικοινωνία, προσποιούμενοι το συγγενικό πρόσωπο εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα.

*Στη συνέχεια και εφόσον τα θύματα έχουν πεισθεί, είτε εμφανίζονται στην οικία τους για την παραλαβή των χρημάτων, είτε δίνουν ραντεβού σε προκαθορισμένο από τους δράστες τόπο και χρόνο, πλησίον της οικίας.

Απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου
*Οι δράστες επιλέγουν συνήθως ηλικιωμένους και πληροφορούνται με οποιανδήποτε τρόπο τα στοιχεία ταυτότητας τόσο των ιδίων, όσο και προσφιλών συγγενικών τους προσώπων, συνήθως των παιδιών τους.

*Ακολούθως, επικοινωνούν τηλεφωνικώς μαζί τους κυρίως τις νυχτερινές ώρες (συνήθως μετά τα μεσάνυχτα) και εκμεταλλευόμενοι την αναστάτωση που προκαλείται, τους αναγγέλλουν ότι ένας στενός συγγενής τους (π.χ. γιος, κόρη, γαμπρός ή νύφη) εισήχθη εσπευσμένα σε κάποιο νοσοκομείο, λόγω τροχαίου ατυχήματος ή κάποιου άλλου εκτάκτου λόγου και απαιτούν χρήματα για να γίνει άμεσα κάποια ιατρική πράξη, συνήθως χειρουργική επέμβαση.

*Ζητούν από τους ηλικιωμένους να μεταβούν αμέσως σε συγκεκριμένο σημείο (που νωρίτερα οι ίδιοι έχουν επιλέξει ως κατάλληλο, συνήθως κοντά στο σπίτι τους), όπου τους «αναμένει» άνθρωπος του νοσοκομείου π.χ. ένας νοσηλευτής ή υπάλληλος του ΕΚΑΒ, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα παραδώσει το ταχύτερο δυνατό στους γιατρούς.

*Οι ηλικιωμένοι χρησιμοποιούν συνήθως την ίδια τηλεφωνική συσκευή στην οποία δέχθηκαν την κλήση για να καλέσουν στο κινητό τηλέφωνο το συγγενικό τους πρόσωπο, που «δήθεν» νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση. Όμως, μέσα στη σύγχυση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι η «γραμμή» είναι ακόμη ανοιχτή με τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση. Οι δράστες προσποιούνται ότι απαντούν στην κλήση των θυμάτων και «επιβεβαιώνουν» την άσχημη είδηση, παριστάνοντας για παράδειγμα κάποιον τραυματιοφορέα που κρατάει το κινητό του νοσηλευόμενου.

Απάτη με το πρόσχημα επιστροφής χρημάτων από Δημόσιες Υπηρεσίες
*Οι δράστες προσποιούμενοι υπαλλήλους Δ.Ο.Υ., Τραπεζών, ασφαλιστικών εταιρειών κ.λπ. τηλεφωνούν σε πολίτες και τους «ενημερώνουν» ότι δήθεν δικαιούνται επιστροφή χρημάτων από φορολογία, ή αναδρομικά ποσά από επιδόματα ή συντάξεις ή ακόμα και καταβολή ποσών από προγράμματα ΕΣΠΑ κ.λπ.,

*Περαιτέρω τους «ενημερώνουν» ότι για να παραλάβουν τα ποσά αυτά θα πρέπει πρώτα να καταβάλλουν κάποιο ποσό, για τη διεκπεραίωση δήθεν γραφειοκρατικών διαδικασιών.

*Αφού πείσουν τους πολίτες τους ζητούν να καταθέσουν τα χρήματα σε τραπεζικούς λογαριασμούς ή μέσω των ΕΛ.ΤΑ.

Επισημαίνεται ότι, οι επιτήδειοι για να πείσουν τα θύματα τους χρησιμοποιούν τον αιφνιδιασμό και την άσκηση ψυχολογικής πίεσης, εναλλάσσοντας κάθε φορά τα τεχνάσματα που χρησιμοποιούν, προκειμένου να καταφέρουν να αποσπάσουν χρήματα.

Περισσότερες, χρήσιμες πληροφορίες για την αποφυγή περιπτώσεων απάτης καθώς και η μεθοδολογία που χρησιμοποιούν οι δράστες, είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας: www.hellenicpolice.gr – Οδηγός του Πολίτη/Χρήσιμες συμβουλές.

(Visited 71 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*