Στα περυσινά επίπεδα παραμένουν οι επιδοτήσεις για τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας στην ακτοπλοΐα, δηλαδή τις λεγόμενες άγονες γραμμές, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Πιο συγκεκριμένα, στα 90 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι δαπάνες για το δίκτυο θαλάσσιων συγκοινωνιών, που ωστόσο «πυκνώνει» με επεκτάσεις δρομολογίων και αύξηση του αριθμού τους.
Έτσι την περίοδο 2016 -17 σε ορισμένες ενδοκυκλαδικές διαδρομές προβλέπεται επέκταση μέχρι Μύκονο, Κύθνο, Πάρο, Σίφνο ενώ στις άγονες προστέθηκε ένα δρομολόγιο κι έτσι από δυο αυξάνονται σε τρία. Επίσης, προστέθηκε ένα ακόμη δρομολόγιο ακόμη (δυο θα εκτελούνται το 2016 – 17) στη γραμμή Νεάπολη Βοιών- Κύθηρα-Αντικύθηρα
Τέλος, προστέθηκαν δυο νέες γραμμές και συγκεκριμένα η Λαύριο- Λήμνος- Σαμοθράκη με ένα δρομολόγιο την εβδομάδα και με προσέγγιση στην Αλεξανδρούπολη τη θερινή περίοδο και η γραμμή Τήλος –Ρόδος και Τήλος-Συμη –Ρόδος με 3 και δυο αντίστοιχα δρομολόγια την εβδομάδα.
Ανοικτό παραμένει, επίσης, το θέμα της σύνδεσης Καρπάθου και Κάσου με τον Πειραιά, γεγονός πο προκάλεσε την παρέμβαση στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) το οποίο πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη Τρίτη στα Χανιά του δήμαρχου Καρπάθου, Ηλία Λάμπρου. Για την συγκεκριμένη γραμμή που εξυπηρετεί μέχρι τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης η ΑΝΕΚ δεν υπήρξε ενδιαφέρον στον προηγούμενο διαγωνισμό και θα επαναπροκηρυχθεί. Ωστόσο, δεδομένου ότι έχει αυξηθεί ο ΦΠΑ θα πρέπει να υπάρξει και αναπροσαρμογή του τιμήματος προκειμένου να είναι βιώσιμο το δρομολόγιο σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοίας.
Σημειώνεται ότι το ΣΑΣ στο οποίο προήδρευσε ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας, Γιάννη Θεοτοκάς, έδωσε πράσινο φως στην έκδοση νέας προκήρυξης που θα περιλαμβάνει ορισμένες μικρές γραμμές για τις οποίες δεν υπήρξε ενδιαφέρον καθώς και για την γραμμή της Κάσου και Καρπάθου.
Μέχρι στιγμής πάντως έχουν ελεγχθεί οι φάκελοι και αναμένεται η ανάδειξη μειοδότη σε 49 άγονες γραμμές, ενώ σε τρεις μικρές περιφερειακές ακυρώθηκαν οι προσφορές και μάλλον ο διαγωνισμός θα επαναληφτεί.
Οι εγκεκριμένες γραμμές
Μεταξύ των γραμμών που έχουν ελεγχθεί οι προσφορές είναι ενδεικτικά και οι παρακάτω:
– Πειραιάς ή Λαύριο– Σίφνος – Μήλος–Φολεγανδρος– Σίκινος– Ίος–Θήρα με το πλοίο Αδαμάντιος Κοραής της «Ανώνυμος Ναυτιλιακή Μεταφορική Εταιρεία Ζακύνθου» με 17.980 ευρώ το δρομολόγιο
– Πειραιάς ή Λαύριο – Θήρα-Ανάφη και επιστροφή το πλοίο Blue Star 2 της Blue Star Ferries με 6.500 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Πειραιάς ή Λαύριο – Νάξος – Δονούσα και επιστροφή το πλοίο Blue Star Naxos της Blue Star Ferries με 2.678 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Πειραιάς ή Λαύριο – Πάρος – Νάξος – Ηρακλειά – Σχοινούσα – Κουφονήσια – Κατάπολα και επιστροφή στο Blue Star Naxos της Blue Star Ferries με 16.307 ανά δρομολόγιο
– Πειραιάς ή Λαύριο – Πάτμος – Λειψοί – Λέρος- Κάλυμνος- Κως – Σύμη – Ρόδος και επιστροφή το Blue Star Paros της Blue Star Ferries με 40.000 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Πειραιάς ή Λαύριο – Αστυπάλαια – Κάλυμνος – Κως – νίσυρος – Τήλος – Ρόδος και επιστροφή το Blue Star Paros της Blue Star Ferries με 25.084 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Πειραιάς ή Λαύριο – Κάλυμνος –Κως – Νίσυρος – Τήλος – Σύμη – Ρόδος και επιστροφή το Blue Star Paros της Blue Star Ferries με 20.168 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Ρόδος-Κάρπαθος και επιστροφή το “Blue Star 2” της Blue Star Ferries με 19.000 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Ρόδος-Καστελλόριζο και επιστροφή στο “Blue Star Paros” της Blue Star Ferries με 19.000 ανά δρομολόγιο
– Καβάλα – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Καρλόβασι και επιστροφή το “Νήσος Μύκονος” της Hellenic Seaways (HSW) με 93.150 ευρώ ανά δρομολόγιο (πλοίο Κατηγορίας 1)
– Καβάλα – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Βαθύ Σάμου – Άγιος Κήρυκος το “Νήσος Μύκονος” της HSW με 99.274,65 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Καβάλα – Λήμνος – Μυτιλήνη – Χίος – Βαθύ Σάμου και επιστροφή το “Νήσος Μύκονος” της HSW με 88.649,94 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Λαύριο – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος και επιστροφή και Λαύριο – Μεστά Χίου – Άγιος Ευστράτιος – Λήμνος και επιστροφή το “Εξπρές Πήγασος της HSW με 36.640 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Λαύριο – Λήμνος – Σαμοθράκη και επιστροφή το πλοίο “ΣΑΟΣ ΙΙ” με 41.749 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Χίος-Οινούσσες-Ψαρά και επιστροφή το “BLUE STAR 1” της BLUE STAR FERRIES με 10.250 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Πειραιάς – Κύθηρα – Αντικύθηρα – Καστέλι και επιστροφή με το «ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ» της ΛΑΝΕ και μίσθωμα 38.000 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Γύθειο – Κύθηρα – Αντικύθηρα – Καστέλι και επιστροφή με το «ΒΙΤΣΕΝΤΖΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ» της ΛΑΝΕ και μίσθωμα 20.030 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Σύρος – Άνδρος – Τήνος – Πάρος και επιστροφή με το «Άκουα Σπίριτ», της Sea Jets με μίσθωμα 8.980 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Σύρος – Μύκονος – Πάρος – Νάξος – Δονούσα – Αιγιάλη – Κατάπολα – Κουφονήσια – Σχοινούσα – Ηρακλειά– Νάξος – Πάρος – Σύρος με το «Άκουα Σπίριτ» της Sea Jets και μίσθωμα 25.315 ευρώ ανά δρομολόγιο
– Σύρος – Μύκονος – Πάρος – Νάξος – Ίος – Σίκινος – Φολέγανδρος – Κίμωλος – Μήλος και επιστροφή με το «Άρτεμις» της HSW με μίσθωμα 29.551 ευρώ.
Διάλογος για τις αλλαγές στην ακτοπλοΐα
Αξίζει να σημειωθεί ότι διάλογο για τον επανασχεδιασμό του ακτοπλοϊκού δικτύου, την δημιουργία δημόσιου φορέα που θα διαχειρίζεται θέματα του δικτύου αλλά και την επαναξιολόγηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ακτοπλοΐας (ν. 2932/2001) ξεκινά το Υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προανήγγειλε ο υπουργός, Θοδωρής Δρίτσας, μιλώντας σε ημερίδα για το ακτοπλοϊκό δίκτυο που έγινε την περασμένη Δευτέρα στα Χανιά.
Όπως είπε ο κ. Δρίτσας το υπουργείο δημιουργεί ομάδα εργασίας υπό την προεδρία του γενικού γραμματέα Ναυτιλίας, Γιάννη Θεοτοκά, η οποία σε τρεις μήνες θα καταθέσει προτάσεις στη βάση όσων θα πουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι, δηλαδή, εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών, ναυτικοί, άλλοι ναυτιλιακοί φορείς και η τοπική αυτοδιοίκηση.
Η πρωτοβουλία έχει ωριμάσει για αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, είπε ο κ. Δρίτσας. Στα θέματα που θα εξετασθούν στον διάλογο ο υπουργός περιέλαβε τον νόμο 2931 του 2001, το ακτοπλοϊκό δίκτυο, το πλαίσιο των αγόνων γραμμών και του κόστους, των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, καθώς και το θέμα του μεταφορικού ισοδυνάμου. Για τον δημόσιο φορέα εξήγησε ότι θα έχει ως αντικείμενο διαχειριστικά θέματα που τώρα αντιμετωπίζονται τις περισσότερες φορές από τις υπηρεσίες του Υπουργείου ναυτιλίας. Ο νόμος 2932/2001 συμπλήρωσε είναι σε ισχύ 15 χρόνια και πρέπει να αξιοποιήσουμε την πείρα που έχει συγκεντρωθεί θετική και αρνητική σημείωσε χαρακτηριστικά ο υπουργός.
Αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο ζητούν οι ακτοπλόοι
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, μιλώντας χθες σε ημερίδα στα Χανιά για το Ακτοπλοϊκό Δίκτυο ζήτησε την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Σακέλλης έκανε λόγο για την ανάγκη αποποινικοποίησης του κλάδου, απαλλαγής των εταιρειών από την επιβολή υποχρεώσεων δημόσιας υπηρεσίας και παρεμβάσεων στην εμπορική πολιτική των εταιρειών.
Ακόμα πρότεινε το νέο θεσμικό πλαίσιο να προβλέπει την ανάθεση της ευθύνης για την εκτέλεση δρομολογίων στις εταιρείες, αντί στα πλοία ενώ θα πρέπει για λόγους υγιούς ανταγωνισμού να γίνεται ταυτόχρονη ανακοίνωση των δρομολογίων των ταχύπλοων και των συμβατικών τον Ιανουάριο κάθε έτους.
Σε ότι αφορά τις συμβάσεις για την εξυπηρέτηση των αγόνων γραμμών ο κ. Σακέλλης τόνισε ότι οι πολυετείς συμβάσεις έδωσαν λύσεις στην εξυπηρέτηση πολλών νησιών μας και όπου απέτυχαν οφείλεται στην κακή εφαρμογή και τις συνεχείς αλλαγές της νομοθεσίας.
Εκτίμησε επίσης ότι η προκήρυξη διαγωνισμού για εξυπηρέτηση αγόνων γραμμών για περίοδο τουλάχιστον 15 ετών με ναυπήγηση πλοίου συγκεκριμένων προδιαγραφών και έναρξη δρομολογίων μετά από τρία έτη από το έτος της προκήρυξης πχ το 2019 ή το 2020 , θα έχει θετική ανταπόκριση από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Επιπλέον ο κ. Σακέλλης μιλώντας για το ακτοπλοϊκό δίκτυο σχολίασε και την πρόταση του κ. Μιχάλη Αδαμαντιάδη προέδρου του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου μεταφορών (ΕΕΣΥΝ) για την δημιουργία κομβικών γραμμών και ακτινικών συνδέσεων (hub and Spoke).
Η εξυπηρέτηση των νησιών μας με ανταποκρίσεις δεν μπορεί να είναι κανόνας για όλες τις περιπτώσεις, λαμβανομένου υπόψη ότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες λιμενικές διευκολύνσεις, προειδοποίησε ο κ. Σακέλλης. Πρέπει να γίνουν σοβαρές μελέτες για το πού και πώς θα εφαρμοστεί, συμπλήρωσε και σημείωσε ακόμη ότι οι αρχές πάνω στις οποίες πρέπει να βασιστεί η εξυπηρέτηση των νησιών μας με ανταποκρίσεις είναι η βελτίωση των υπηρεσιών και η αύξηση της συχνότητας των συνδέσεων. Επίσης υπογράμμισε ότι οι συνδέσεις με ανταποκρίσεις είναι απαραίτητες αλλά πρέπει να λειτουργήσουν συμπληρωματικά με τις συνδέσεις όπως ισχύουν και εφαρμόζονται σήμερα στις οποίες πάντως πρέπει να γίνουν παρεμβάσεις και διορθώσεις.
Πηγή: aftodioikisi.gr