Απολογισμό για τα 2 1/2 χρόνια στο Υπουργείο Εργασίας, έδωσε στη δημοσιότητα
ο Γιάννης Βρούτσης, ο οποίος παράλληλα ανακοίνωσε και την εκ νέου υποψηφιότητά του με το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας και ζητώντας για ακόμα μια φορά την εμπιστοσύνη των Κυκλαδιτών.
«Αγαπημένοι μου συμπατριώτες Κυκλαδίτες.
Πριν δυόμισι χρόνια με τιμήσατε για άλλη μία φορά με τη ψήφο σας και με εκλέξατε πρώτο βουλευτή Κυκλάδων. Λίγες μέρες μετά, και ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς με τίμησε τοποθετώντας με στο τιμόνι ενός από τους πιο κρίσιμους τομείς της κυβέρνησης, του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας.
Όλο αυτό το διάστημα μέχρι σήμερα, αντλώντας δύναμη και ψυχή από την εμπιστοσύνη σας, προσπάθησα και εκτιμώ ότι το πέτυχα, να τιμήσω τις Κυκλάδες και την ψήφο σας εκπληρώνοντας με υπευθυνότητα και πίστη το καθήκον που μου αναθέσατε.
Δυόμισι χρόνια δημιουργικού και πρωτόγνωρου μεταρρυθμιστικού έργου, σε ιδιαίτερα δύσκολες και αντίξοες συνθήκες. Με ξεκάθαρη πολιτική βούληση, μεράκι και σχέδιο, αλλά κυρίως πολλή δουλειά, νοικοκυρέψαμε και θωρακίσαμε το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, διασφαλίσαμε την απρόσκοπτη καταβολή συντάξεων και επιδομάτων, στηρίξαμε την απασχόληση και τους πιο αδύναμους συμπολίτες μας.
Με καινοτόμα πληροφοριακά συστήματα – παρακαταθήκη για το μέλλον – οργανώσαμε ένα υπουργείο πρότυπο, για την ποιοτική εξυπηρέτηση και την αναβάθμιση της καθημερινότητας του πολίτη, του εργαζόμενου και του συνταξιούχου.
Σήμερα, στη μεγάλη στροφή της οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, πρέπει να διαφυλάξουμε όλα όσα κατακτήσαμε. Και πρώτα απ’ όλα την πολιτική σταθερότητα, η οποία αποτελεί το κυριότερο «καύσιμο» της συνολικής οικονομίας και ιδιαίτερα της τουριστικής ανάπτυξης, όπως φάνηκε φέτος στα νησιά μας όπου η τουριστική κίνηση ξεπέρασε κάθε προηγούμενο.
Σήμερα, πρέπει να δείξουμε τη δύναμη της αλήθειας και της υπευθυνότητας απέναντι στο λαϊκισμό και την αβεβαιότητα. Να διασφαλίσουμε τη σίγουρη και ασφαλή προοπτική της χώρας μέσα στην ευρωπαϊκή οικογένεια.
Για αυτό το λόγο, απευθύνομαι σε εσάς για να ζητήσω εκ νέου την πολύτιμη στήριξή σας.
Σας ζητώ να στηρίξετε το ψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας.
Σας ζητώ να δώσετε τη μάχη με ευθύνη και με πυξίδα την αλήθεια για το καλό της πατρίδας μας.
Είμαι σίγουρος ότι και αυτή τη μάχη θα την κερδίσουμε μαζί, και στις Κυκλάδες αλλά και σε όλη την Ελλάδα.
Καλή Χρονιά και με τη Νίκη!»
ΙΩΑΝΝΗΣ ΒΡΟΥΤΣΗΣ
ΤΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ & ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ & ΠΡΟΝΟΙΑΣ
Έχω τη βαθιά πεποίθηση ότι ο ιστορικός του μέλλοντος θα αναγνωρίσει σε αυτή την κυβέρνηση, την κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά, έναν μεγάλο και κρίσιμο άθλο. Κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες κατάφερε με σοβαρότητα, ψυχραιμία και μεθοδική δουλειά να κρατήσει όρθια τη χώρα στην πιο δύσκολη στιγμή της ιστορίας της. Ακολουθώντας με συνέπεια έναν «οδικό χάρτη» εξόδου από την κρίση, προχώρησε σε ένα πρωτόγνωρο κύμα αλλαγών και μεταρρυθμίσεων σε όλο το φάσμα της οικονομικής και κοινωνικής ζωής και οδηγεί την Ελλάδα με αυτοπεποίθηση στα ήρεμα και ασφαλή νερά της οικονομικής ανάπτυξης μέσα στην ευρωπαϊκή οικογένεια.
Όταν στις 21 Ιουνίου του 2012 ανέλαβα την ευθύνη ενός από τα πιο σημαντικά και κρίσιμα χαρτοφυλάκια της κυβέρνησης, αυτό του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, οι προκλήσεις ήταν τεράστιες.
Η ανεργία σκαρφάλωνε καθημερινά σε όλο και υψηλότερα επίπεδα. Οι συντάξεις και η κοινωνική ασφάλιση ήταν σε κίνδυνο, ενώ πολύτιμοι πόροι διέρρεαν από εδώ και από εκεί καθώς δεν ξέραμε τι πλήρωνε το κράτος και σε ποιους. Η καθημερινότητα των πολιτών, εργαζομένων, συνταξιούχων και επαγγελματιών, μια συνεχής ταλαιπωρία.
Και όμως τα καταφέραμε! Με ισχυρή βούληση και πίστη στις δυνάμεις μας, σχέδιο, οργάνωση και, κυρίως, πολλή δουλειά.
Το έργο μας με δυο λόγια…
- Σταθεροποιήσαμε την αγορά εργασίας και «γυρίσαμε» προς τα κάτω την ανεργία!Με μεταρρυθμίσεις που δημιούργησαν ένα σύγχρονο, απλό και λειτουργικό πλαίσιο ανάπτυξης της εργασίας και της επιχειρηματικότητας, αλλά και με μεγάλες δράσεις στήριξης της απασχόλησης.
- Νοικοκυρέψαμε το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας, το οποίο στηρίζεται πλέον σε υγιείς και στέρεες βάσεις! Ενδυναμώσαμε την εισπρακτική του βάση, κλείσαμε τρύπες και διαρροές χρόνων, εμπεδώσαμε μια πιο συνεπή και υπεύθυνη ασφαλιστική συνείδηση στους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
- Ενισχύσαμε το δίχτυ κοινωνικής προστασίας των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας!Με νέους καινοτόμους θεσμούς προστασίας στηρίζουμε αυτούς που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη, καταπολεμώντας τη φτώχεια και την ανέχεια.
- Βάλαμε οριστικό τέλος στις ουρές και την ταλαιπωρία των πολιτών! Μειώσαμε γραφειοκρατία, διοικητικά βάρη και εστίες ταλαιπωρίας για τους πολίτες, τους εργαζόμενους, τους ανέργους, τους συνταξιούχους, τις επιχειρήσεις.
- Περάσαμε το υπουργείο Εργασίας στη νέα ψηφιακή εποχή! Σχεδιάσαμε και αναπτύξαμε με τις δικές μας δυνάμεις σύχρονα πληροφοριακά συστήματα και δίκτυα που πρωτοπορούν ακόμη και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Δυόμισι χρόνια δημιουργίας, δυόμιση χρόνια μεταρρυθμιστικού έργου που άλλαξαν για πάντα το κοινωνικό πρόσωπο της Ελλάδας.
Όλα αυτά τα επιτεύγματα:
- την ταμειακή ισορροπία του ασφαλιστικού,
- τη σταδιακή μείωση της ανεργίας,
- τα πρωτοποριακά και εξελιγμένα πληροφοριακά συστήματα που διευκολύνουν την καθημερινότητα του πολίτη,
- όλες τις μικρές και μεγάλες μεταρρυθμίσεις που ανοίγουν ένα παράθυρο ευκαιρίας για το ακόμη καλύτερο αύριο της εργασίας και της κοινωνικής ασφάλισης,
πρέπει να τα διαφυλάξουμε ως «κόρη οφθαλμού» γιατί αφορούν στο μέλλον των παιδιών μας.
Απέναντι στην ανευθυνότητα και τις ψευδαισθήσεις του λαϊκισμού, πρέπει να αντιτάξουμε τη δύναμη της αλήθειας και της ευθύνης.
Ακολουθεί αναλυτική παράθεση των πολιτικών και των μεταρρυθμίσεων μας ανά άξονα παρέμβασης:
Α. ΘΕΣΜΟΙ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ & ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
- Διευκολύναμε τις νέες προσλήψεις και απομακρύναμε τα εμπόδια για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, με το σημαντικό περιορισμό του μη μισθολογικού κόστους εργασίας και τη γενναία μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κατά πέντε (5) ποσοστιαίες μονάδες.
- Καταργήσαμε μια σειρά από διοικητικές και γραφειοκρατικές επιβαρύνσεις των επιχειρήσεων που προσλαμβάνουν νέο προσωπικό, ενώ κάθε μεταβολή προσωπικού δηλώνεται χωρίς κόστος και ταλαιπωρία με ένα κλικ στο καινοτόμο πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ».
- Απλοποιούμε συνεχώς και κωδικοποιούμε το σύνολο της εργατικής νομοθεσίας για τη διαμόρφωση απλών, διαφανών και ενιαίων κανόνων λειτουργίας της αγοράς εργασίας.
- Θεσμοθετήσαμε ένα νέο μηχανισμό διαμόρφωσης του κατώτατου μισθού σε όλη την οικονομία, στο πρότυπο των πλέον προηγμένων ευρωπαϊκών χωρών. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο κατώτατος μισθός θα προσδιορίζεται πλέον και με κοινωνική διαβούλευση και με συνεκτίμηση των πραγματικών δεδομένων της οικονομίας. Ενθαρρύνουμε και θεωρούμε υγιείς και αναπτυξιακές τις συμφωνίες των κοινωνικών εταίρων για υψηλότερες αμοιβές από τον κατώτατο μισθό, ανάλογα με την παραγωγικότητα και το δυναμισμό κάθε κλάδου και επιχείρησης.
- Αναγνωρίσαμε και στηρίξαμε τον κρίσιμο εθνικό ρόλο του τουρισμού στην οικονομία και την απασχόληση, διευρύνοντας την αντιπροσωπευτική βάση του εθνικού κοινωνικού διαλόγου με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) ως ισότιμο θεσμικό κοινωνικό εταίρο.
- Σε συμφωνία με το σύνολο των κοινωνικών εταίρων, θωρακίσαμε την ουσιαστική προστασία των εργαζομένων σε περιπτώσεις ομαδικών απολύσεων, διασφαλίζοντας παράλληλα τη δυνατότητα των επιχειρήσεων να αναδιαρθρώνονται. Έτσι, σταματήσαμε ύστερα από 32 ολόκληρα χρόνια το παράδοξο φαινόμενο να λαμβάνει ο εκάστοτε υπουργός Εργασίας «επιχειρηματικές αποφάσεις» που υπονόμευαν εν τέλει τη θέση των ίδιων των εργαζομένων.
- Προωθήσαμε την ευέλικτη οργάνωση του χρόνου εργασίας, κατοχυρώνοντας το 40ωρο ανά εβδομάδα.
- Με το πρωτοποριακό πληροφοριακό σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ», μοναδικό στο είδος του ακόμη και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ακτινογραφούμε την αγορά εργασίας σε όλη την Ελλάδα και αντλούμε χρήσιμα και αντικειμενικά στοιχεία για τον καλύτερο στρατηγικό σχεδιασμό των πολιτικών απασχόλησης. Με την αξιοποίηση του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» δημιουργούμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα μόνιμο μηχανισμό Διάγνωσης των Αναγκών της Αγοράς Εργασίας,συνδέοντας την εκπαίδευση και κατάρτιση με τις πραγματικές ανάγκες της παραγωγής, αλλά και μόνιμο μηχανισμό αξιολόγησης των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης.
- Καταπολεμούμε πλέον αποτελεσματικά την αδήλωτη και ανασφάλιστη εργασία, μέσω του Επιχειρησιακού Σχεδίου «ΑΡΤΕΜΙΣ» και ενός ισορροπημένου μίγματος κινήτρων και αντικινήτρων για τη μείωση του κόστους συμμόρφωσης των επιχειρήσεων και τη δραστική αύξηση του κόστους της παρανομίας. Επιβάλλαμε το υψηλότερο πρόστιμο (10.500 ευρώ ανά αδήλωτο εργαζόμενο) που έχει ποτέ ιστορικά επιβληθεί στην Ελλάδα.
- Για την προαγωγή της νομιμότητας στην αγορά εργασίας και την ανάδειξη του «καλού παραδείγματος», δημιουργήσαμε το «Λευκό Μητρώο Συνεπών Επιχειρήσεων – ΠΕΡΣΕΑΣ» επιβραβεύοντας με οικονομικά και άλλα κίνητρα την υγιή επιχειρηματικότητα και τους εργοδότες που είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους απέναντι στην εργασιακή και ασφαλιστική νομοθεσία.
- Ολοκληρώνουμε την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ σε συνεργασία και με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα των δημόσιων υπηρεσιών απασχόλησης της Γερμανίας, του Ην. Βασιλείου και της Σουηδίας, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην εξωστρέφεια και τις συμπράξεις του Οργανισμού με τους κοινωνικούς εταίρους.
- Προωθούμε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του ΟΑΕΔ. Η ανανέωση της κάρτας ανεργίας γίνεται ήδη ηλεκτρονικά χωρίς να απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία του ανέργου στις υπηρεσίες του Οργανισμού. Έτσι, σταματά η ταλαιπωρία για εκατοντάδες χιλιάδες άτομα που είναι εγγεγραμμένα στα μητρώα του ΟΑΕΔ και απλευθερώνονται διοικητικοί πόροι για την ουσιαστικότερη στήριξη των ανέργων με προγράμματα και δράσεις απασχόλησης.
- Αναβαθμίζουμε το θεσμό της μαθητείας, στο πρότυπο του δυϊκού συστήματος (dual system), ενώ δημιουργούμε νέο θεσμικό πλαίσιο για την πρακτική άσκηση των νέων.
- Εντατικοποιήσαμε τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, ειδικά για τους νέους, τους μακροχρόνια ανέργους και τις οικογένειες χωρίς κανέναν εργαζόμενο. Αξιοποιήσαμε πλήρως τους πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου για την προηγούμενη Προγραμματική Περίοδο (2007-2013), ενώ υλοποιούμε δράσεις απασχόλησης και κατάρτισης αξιοποιώντας εμπροσθοβαρώς τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ. Υλοποιούμε επιτυχώς το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την εφαρμογή της «Εγγύησης για τη Νεολαία» (Youth Guarantee) για περίπου 240.000 νέους που ούτε εργάζονται ούτε συμμετέχουν στην εκπαίδευση, καθώς και μεγάλης κλίμακας κυλιόμενες παρεμβάσεις για την απασχόληση ανέργων σε θέσεις κοινωφελούς εργασίας (50.000 πέρυσι και 50.000 φέτος).
- Προωθούμε εντατικά το θεσμό της κοινωνικής οικονομίας και της κοινωνικής επιχειρηματικότητας.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Η αγορά εργασίας στην Ελλάδα έχει σταθεροποιηθεί και βελτιώνεται συνεχώς, ως αποτέλεσμα της ανάκαμψης της οικονομίας, της στήριξης που παρέχει το υπουργείο Εργασίας στην απασχόληση μέσω κοινοτικών πόρων και, κυρίως, της πραγματοποίησης ευρύτατου φάσματος μεταρρυθμίσεων στο θεσμικό πλαίσιο της αγοράς εργασίας.
Παράδειγμα, ο συνολικός αριθμός των μισθωτών εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα σε όλη την Ελλάδα έφτασε φέτος τα 1.531.179 άτομα, αυξημένος κατά 159.729 άτομα σε σχέση με πέρυσι (1.371.450 άτομα). Αυτή η ετήσια αύξηση της μισθωτής απασχόλησης κατά 11,65{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d}, οι 159.729 νέες θέσεις μισθωτής απασχόλησης, συνιστούν ένα ιδιαίτερα αισιόδοξο και ενθαρρυντικό στοιχείο, απόρροια της επανεκκίνησης της οικονομίας αλλά και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που έγιναν στην αγορά εργασίας.
Επιπλέον, ο αριθμός των επιχειρήσεων στην Ελλάδα που απασχολούν έστω και ένα μισθωτό εργαζόμενο έφτασε φέτος τις 214.409, ενώ το 2013 ήταν 196.695 (αύξηση 9{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d}). Δημιουργήθηκαν, δηλαδή, μέσα σε ένα χρόνο 17.714 νέες επιχειρήσεις που απασχολούν τουλάχιστον έναν εργαζόμενο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό ανεργίας συνεχίζει την καθοδική του πορεία και το Σεπτέμβριο του 2014 ήταν σημαντικά μειωμένο κατά 2,3{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} ποσοστιαίες μονάδες από τον περσινό Σεπτέμβριο του 2013.
Ειδικά σε ό,τι αφορά στους νέους, η βελτίωση είναι ακόμη πιο φανερή και εντυπωσιακή. Το ποσοστό ανεργίας σε αυτή την ιδιαίτερα ευαίσθητη ομάδα για την κοινωνία μας έπεσε το Σεπτέμβριο στο 49,8{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} μειωμένο κατά 11,6 μονάδες σε σχέση με το υψηλό επίπεδο (61,4{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d}) του Νοεμβρίου 2013.
Β. ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
- Δημιουργήσαμε το «ασφαλιστικό βιογραφικό», ένα μεγάλο μεταρρυθμιστικό επίτευγμα που δίνει οριστική λύση στο χρόνιο – από τη «γένεση» σχεδόν του ασφαλιστικού συστήματος στη χώρα μας μέχρι σήμερα – πρόβλημα της ενημέρωσης και της αναμονής για την έκδοση σύνταξης. Μέσω του συστήματος «ΑΤΛΑΣ», καταχωρούμε ηλεκτρονικά το σύνολο του ασφαλιστικού βίου των εργαζομένων της χώρας.
Ήδη από τις 29 Δεκεμβρίου, εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες επισκέφθηκαν την ειδική για αυτό το σκοπό ηλεκτρονική διεύθυνση (www.atlas.gov.gr), προκειμένου να δουν με κάθε ακρίβεια και λεπτομέρεια τον ασφαλιστικό τους βίο. Σε πρώτη φάση, από αυτή την ημερομηνία είναι διαθέσιμο το ασφαλιστικό ιστορικό 5,35 εκατομ. ασφαλισμένων από την 1/1/1994 μέχρι σήμερα, περίπου 22,8 δισεκατομμύρια ημέρες ασφάλισης τα τελευταία 21 χρόνια. Μέχρι το τέλος του 2015 θα έχει ψηφιοποιηθεί και η προ του 1994 ασφαλιστική ιστορία των εργαζομένων.
Σημαντικότερο, με την αξιοποίηση του συστήματος «ΑΤΛΑΣ» και του «ασφαλιστικού βιογραφικού», η έκδοση και η απονομή σύνταξης από το Ενιαίο Κέντρο Απονομής Συντάξεων εντός του 2015, ακόμη και στις πιο σύνθετες περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης, θα είναι ζήτημα λίγων ημερών.
- Δημιουργήσαμε την ενιαία Βάση Πληρωμής Συντάξεων «Ήλιος», ένα από τα πιο προηγμένα και αποτελεσματικά συστήματα παρακολούθησης και ελέγχου συνταξιοδοτικών παροχών σε ευρωπαϊκό επίπεδο, χαρτογραφώντας κάθε φανερή και αθέατη πτυχή του συνταξιοδοτικού συστήματος. Έτσι για πρώτη φορά έχουμε στην Ελλάδα ακριβή και αξιοποιήσιμα δεδομένα.
- Με την αξιοποίηση του συστήματος «ΗΛΙΟΣ» και την υλοποίηση σαρωτικών ηλεκτρονικών διασταυρώσεων σταματήσαμε όλες τις διαρροές του ασφαλιστικού συστήματος σε καταχρηστικές παροχές (π.χ εντοπισμός «μαϊμού συντάξεων» μέσω του δικτύου ΑΡΙΑΔΝΗ). Παράλληλα, υλοποιούμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο αυτοματοποιημένων συμψηφισμών μεταξύ ασφαλιστικών οφειλών, επιστροφών φόρου και πάσης φύσεως πληρωμών, επιδοτήσεων, αποζημιώσεων, επιχορηγήσεων εισοδήματος κ.λπ. Συνολικά, με τις παραπάνω διασταυρώσεις και συμψηφισμούς, εξοικονομούμε ετησίως εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
- Διασώσαμε τα συστήματα επικουρικής ασφάλισης και παροχών εφάπαξ από βέβαιη κατάρρευση, καθώς – σε αντίθεση με την αρχική φιλοσοφία λειτουργίας αυτών των ταμείων – τα ποσά που κατέβαλαν για πολλά χρόνια σε παροχές ήταν κατά 50, 60 ή και 80{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} υψηλότερα από τις εισφορές που είχαν στην πραγματικότητα καταβληθεί. Ενοποιήσαμε τα διάσπαρτα ταμεία υπό τη σκέπη ενός ενιαίου φορέα και εφαρμόζουμε πλέον ένα νέο τρόπο υπολογισμού των παροχών ενσωματώνοντας το συντελεστή βιωσιμότητας και αλληλεγγύης.
Έτσι, τα ταμεία αυτά εξυγιαίνονται οριστικά, λειτουργούν σύμφωνα με τις αρχές και τα κριτήρια που δημιουργήθηκαν, αποκλείεται κάθε πιθανότητα δημιουργίας ελλειμμάτων στο μέλλον και, πάνω απ΄όλα, εξασφαλίζεται ότι και οι επόμενες γενιές, οι σημερινοί εργαζόμενοι θα μπορούν και αυτοί να λάβουν επικουρική σύνταξη και εφάπαξ παροχές.
- Καταργήσαμε τους φόρους υπέρ τρίτων (μη ανταποδοτικοί πόροι) που είχαν επιβληθεί – ήδη από τις δεκαετίες του 1920, του 1930, ακόμη και την περίοδο της κατοχής – στις οικονομικές συναλλαγές των πολιτών, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι συντάξεις λίγων και εκλεκτών επαγγελματικών ομάδων από την υπόλοιπη κοινωνία. Έτσι, οι πόροι αυτοί – που εσφαλμένα ονομάζονταν και «κοινωνικοί πόροι» – επιστρέφουν στην αγορά και τους καταναλωτές, μέσω της μείωσης των τιμών σε μια σειρά από αγαθά και υπηρεσίες.
- Ενισχύσαμε την εισπρακτική ικανότητα του ασφαλιστικού συστήματος, μέσω της διασταύρωσης και ελέγχου των δηλωθεισών και πραγματικά καταβληθεισών εισφορών και της δημιουργίας του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) με το οποίο επιβάλλονται για όλα τα ταμεία ενιαίοι κανόνες είσπραξης. Παράλληλα, δρομολογήσαμε και ολοκληρώνουμε το 2017 ένα πρότυπο μοντέλο ενιαίας είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών και φορολογικών εσόδων μέσω των εφοριών της χώρας.
Σήμερα, πλέον, η είσπραξη των εισφορών γίνεται με οργανωμένο και αποτελεσματικό τρόπο και έχει παρέλθει οριστικά η εποχή που η πληρωμή των εισφορών εναπόκειτο στον πατριωτισμό και το φιλότιμο των εργοδοτών και των επαγγελματιών.
- Με την ιδιαίτερα ευνοϊκή ρύθμιση του ν.4152/2013 για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία, η οποία επιβραβεύει τους συνεπείς, ανοίξαμε πρόσφατα ένα τελευταίο «παράθυρο ευκαιρίας» με τον ν.4305/2014 για όλους όσους θέλουν να χαράξουν μια διαχωριστική γραμμή με το παρελθόν και να πορευθούν στο δρόμο της συνέπειας και της ασφαλιστικής υπευθυνότητας. Η πορεία της ρύθμισης, όπως πρόσφατα εμπλουτίστηκε, κρίνεται κάτι περισσότερο από ενθαρρυντική, καθώς μέχρι το τέλος του Δεκεμβρίου είχαν εκδοθεί 169.336 αποφάσεις υπαγωγής για συνολικό ποσό 1.741.026.141,29 ευρώ εκ των οποίων το πόσο του 1.001.637.216,82 ευρώ ρυθμίστηκε στο πλαίσιο της τελευταίας ρύθμισης. Συνολικά, από τις ρυθμίσεις έχουν εισπραχθεί 476.999.425,19 εκ ευρώ.
- Ολοκληρώνουμε εντός του 2015 την κωδικοποίηση και απλοποίηση της ασφαλιστικής νομοθεσίας, η πρωτοφανής έκταση της οποίας (περίπου 8.000 νόμοι και κανονιστικές διατάξεις, σε περισσότερες από 38.000 σελίδες) ήταν πηγή στρεβλώσεων, αδικιών και διαρκούς ταλαιπωρίας για ασφαλισμένους, συνταξιούχους και Ταμεία.
- Αξιοποιώντας τις νέες πληροφοριακές υποδομές του υπουργείου Εργασίας,βελτιώσαμε δραστικά την εξυπηρέτηση και την καθημερινότητα των πολιτών, εργαζομένων και συνταξιούχων. Παράδειγμα, 2.654.913 συνταξιούχοι της χώρας βλέπουν προσυμπληρωμένες τις ηλεκτρονικές φορολογικές τους δηλώσεις και έτσι δεν χρειάζεται πλέον να πηγαίνουν ούτε στα ταμεία ούτε στις εφορίες. Ακόμη, έχει καταργηθεί ήδη η θεώρηση των βιβλιαρίων ασθενείας για 10 εκατομμύρια ασφαλισμένους και τα έμμεσα μέλη τους, με αποτέλεσμα να σταματήσουν ένα (1) εκατομμύριο επισκέψεις ετησίως στα ασφαλιστικά ταμεία.
- Διαμορφώνουμε το νέο «ασφαλιστικό χάρτη» της χώρας με μια ολοκληρωμένη δέσμη διοικητικών ενοποιήσεων, στη βάση των κατευθύνσεων της μελέτης που εκπόνησε το ΚΕΠΕ, τόσο σε οριζόντιο (ενοποίηση διαχειριστικών λειτουργιών, όπως πληροφοριακή υποστήριξη, παρακολούθηση και έλεγχος, είσπραξη εισφορών και απονομή παροχών) όσο και σε κάθετο επίπεδο (συγχώνευση και ενοποίηση ασφαλιστικών φορέων).
- Αναθεωρήσαμε τη στεγαστική πολιτική και αξιοποιούμε το σύνολο της ακίνητης περιουσίας των ασφαλιστικών ταμείων και των εποπτευόμενων φορέων του υπουργείου Εργασίας μέσω της πληροφοριακής βάσης «ΕΣΤΙΑ». Παράλληλα προχωρήσαμε σε ευρύ πρόγραμμα συστεγάσεων υπηρεσιών των ασφαλιστικών φορέων, μειώνοντας ήδη την ετήσια δαπάνη για ενοίκια κατά περίπου 40{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d}.
- Από τα αποτελέσματα των αναλογιστικών μελετών που διεξάγει η Εθνική Αναλογιστική Αρχή και τα οποία βρίσκονται σχεδόν σε ένα τελικό στάδιο ολοκλήρωσης, προκύπτει ότι το ασφαλιστικό μας σύστημα – ακόμη και υπό τις πιο συντηρητικές μακροοικονομικές και δημογραφικές υποθέσεις που έχουν δοθεί από το Ageing Working Group-Ecofin και τηρώντας απόλυτα τη μεθοδολογία και τους προβλεπόμενους κανόνες – φαίνεται να επιβεβαιώνεται ότι κινείται σε περιβάλλον βιωσιμότητας, όπως δείχνουν οι μακροπρόθεσμες προβολές έως το 2060. Η βασική υποχρέωση της Χώρας μας, σύμφωνα με το νόμο 3863/2010, ώστε το ύψος των δαπανών μέχρι και το 2060 να μην υπερβαίνει το περιθώριο αύξησης των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ με έτος αναφοράς το 2009, επίσης φαίνεται να επιτυγχάνεται.
Γ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑ
- Φέραμε το θεσμό του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος και στην Ελλάδα, έναν καινοτόμο κοινωνικό θεσμό που εφαρμόζεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες. Ξεκινήσαμε αρχικά σε πιλοτική φάση σε 13 Δήμους της χώρας, ώστε εντός του 2015 να εφαρμοστεί καθολικά σε όλη τη χώρα, αποτελώντας τον κύριο πυλώνα κοινωνικής αλληλεγγύης στην Ελλάδα του αύριο.
- Με το Ενιαίο Επίδομα Στήριξης Τέκνων, χορηγούμε για πρώτη φορά στη χώρα μας οικογενειακά επιδόματα ακόμη και σε οικογένειες με ένα ή δύο παιδιά.Καταβάλλεται με ηλεκτρονικές/διαφανείς διαδικασίες (έντυπο Α21), στη βάση αντικειμενικών εισοδηματικών κριτηρίων.
- Νοικοκυρέψαμε τη διαδικασία επανελέγχου του συνόλου των τίτλων αναπηρίας από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ), μειώνοντας δραστικά το χρόνο αναμονής σε περίπου 2 μήνες για την επαρχία και σε λιγότερο απο ένα (1) μήνα για την Αθήνα. Παράλληλα, δημιουργώντας για πρώτη φορά στη χώρα μας ειδικό κατάλογο με 43 ασθένειες, βαριάς και μη αναστρέψιμης αναπηρίαςγια τις οποίες δεν απαιτείται πλέον καμία επανεξέταση, βάλαμε οριστικό τέλος στην ταλαιπωρία χιλιάδων ανήμπορων συμπολιτών μας.
- Καταβάλλαμε – για πρώτη φορά στην Ελλάδα – ειδικό βοήθημα ανεργίας στους μακροχρόνια ανέργους, αλλά και τους ελεύθερους επαγγελματίες.
- Ενισχύουμε το δίχτυ κοινωνικής προστασίας, παρέχοντας πλήρηιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη σε άνεργους, ανασφάλιστους υπερήλικες και άτομα που στερούνται ασφαλιστικής ικανότητας.
- Στηρίζουμε χαμηλόμισθες οικογένειες και ανέργους με την υλοποίηση ειδικών προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού και κατασκηνωτικών προγραμμάτων για παιδιά.
- Προστατεύουμε 165.000 οικογένειες που ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας με την παροχή βασικών ειδών πρώτης ανάγκης (τρόφιμα, ρούχα, σχολικά και είδη προσωπικής υγιεινής) και υπηρεσιών στήριξης, διαθέτοντας – και με τη συνδρομή του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας προς τους Απόρους -συνολικά 330 εκατ ευρώ.
- Έχουμε διαμορφώσει και ήδη υλοποιούμε Εθνική Στρατηγική για την Κοινωνική Ένταξη.
Δ. ΣΧΕΔΙΟ,ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΟΜΕΝΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Ι. ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
- Η πλήρης λειτουργία του «Λευκού Μητρώου Συνεπών Επιχειρήσεων – ΠΕΡΣΕΑΣ». Η πρωτοβουλία μας για τη θεσμοθέτηση του μητρώου «ΠΕΡΣΕΑΣ» με τις συνεπείς επιχειρήσεις που σέβονται τους εργαζομένους, την κοινωνική ασφάλιση και τη νομιμότητα, αποσκοπεί στην ανάδειξη της δύναμης του «καλού παραδείγματος». Σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, εργαζόμενους και εργοδότες, καθώς και τις αρμόδιες υπηρεσίες της Επιθεώρησης Εργασίας και του ΙΚΑ, θα οριστικοποιήσουμε το επόμενο διάστημα τόσο τα κριτήρια ένταξης στο Μητρώο «ΠΕΡΣΕΑΣ», όσο, κυρίως, τα θετικά κίνητρα που θα δοθούν σε αυτές τις επιχειρήσεις. Γιατί, επιτέλους, σε αυτή τη χώρα πρέπει να επιβραβεύεται η συνεπής και η κοινωνικά υπεύθυνη επιχειρηματικότητα.
- Ο εξορθολογισμός του συνδικαλιστικού πλαισίου στη χώρα μας. Παρότι, ο συνδικαλιστικός νόμος (1264/82) αποτέλεσε μια σημαντική εξέλιξη για τη δημοκρατικά οργανωμένη συλλογική έκφραση του κόσμου της εργασίας, είναι απαραίτητος ο εκσυγχρονισμός του και η διόρθωση επιμέρους αδυναμιών ή στρεβλώσεων, ώστε να ενδυναμωθούν τόσο οι συνδικαλιστικές ελευθερίες στη χώρα μας όσο και η απρόσκοπτη ανάπτυξη της υγιούς επιχειρηματικότητας. Σε κάθε περίπτωση, δεν θα θιγεί ο πυρήνας και οι αρχές αυτού του σημαντικού θεσμικού οπλοστασίου.
- Η ολοκλήρωση της κωδικοποίησης της εργατικής νομοθεσίας εντός του 2015. Ένα τεράστιο έργο που θα συμβάλλει στην τόνωση της επιχειρηματικότητας, την καλύτερη προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και, κυρίως, την οικοδόμηση σχέσεων καθαρότητας και εμπιστοσύνης μεταξύ εργαζομένων, εργοδοτών και πολιτείας.
ΙΙ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ
- Η ολοκλήρωση εντός του 2015 της κωδικοποίησης και απλοποίησης της ασφαλιστικής νομοθεσίας. Ο εξορθολογισμός και η απλοποίηση του χαοτικού θεσμικού περιβάλλοντος της κοινωνικής ασφάλισης – περίπου 8.000 νόμοι και κανονιστικές διατάξεις, σε περισσότερες από 38.000 σελίδες – όχι μόνο θα σταματήσει την γραφειοκρατική ταλαιπωρία ασφαλισμένων, συνταξιούχων και ταμείων, αλλά θα αποτελέσει μοναδική ευκαιρία αποκατάστασης αδικιών και στρεβλώσεων που τόσα χρόνια υποκρύπτονταν στα «ψιλά γράμματα» του δαιδαλώδους πλαισίου.
- Η περίπτωση των χαμηλότερων από τα γενικά ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης. Κατά κοινή ομολογία η έξοδος από την απασχόληση σε χαμηλότερα από τα γενικά ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης, συνιστά στην πραγματικότητα και πλην κάποιων ευαίσθητων περιπτώσεων, μια «πολυτέλεια» για τις δυνατότητες του ασφαλιστικού και μια πρόκληση για τους υπόλοιπους εργαζομένους. Πράγματι, σύμφωνα με πληροφοριακό σύστημα «ΗΛΙΟΣ» που για πρώτη φορά στην Ελλάδα μας παρείχε αξιόπιστα και αντικειμενικά στοιχεία, στο τετράμηνο Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2014 το ποσοστό των νέων συνταξιούχων γήρατος ηλικίας κάτω των 62 ετών είναι 76,33{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} για το Δημόσιο και 64,34{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} για το ΙΚΑ. Ειδικά, για τα ευγενή ταμεία που έχουν συγχωνευθεί στο ΙΚΑ (υπάλληλοι τραπεζών, ΔΕΚΟ, κλπ) το αντίστοιχο ποσοστό που βγαίνει στη σύνταξη κάτω από τα γενικά όρια ανέρχεται στο 91,96{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} του συνόλου!Τέτοιες προνομιακές αποκλίσεις από τα γενικά όρια συνταξιοδότησης δεν υπάρχουν σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα και η θεραπεία τους είναι ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης.
Ωστόσο, δεν πρόκειται να προβούμε σε κανέναν απολύτως αιφνιδιασμό ανατρέποντας οικογενειακούς προγραμματισμούς. Εξάλλου, ο νόμος 3863 του 2010 προβλέπει τη σταδιακή μείωση και εξάλειψη όλων των «προκλητικών» περιπτώσεων αποκλίσεων. Σε κάθε περίπτωση, θα διατηρήσουμε όλες εκείνες τις ευνοϊκές πρόνοιες που προβλέπονται σε ειδικές περιπτώσεις εργαζομένων, είτε λόγω του ειδικού επαγγέλματος τους είτε λόγω της αναπηρίας τους.
- Η διοικητική ενοποίηση των ταμείων, ο βασικός μοχλός για την οριστική αναμόρφωση του ασφαλιστικού, θα προχωρήσει εντός του 2015. Χωρίς να θιγούν καθόλου οι παροχές και οι συντάξεις, η διοικητική ενοποίηση θα επιφέρει μείωση της γραφειοκρατίας και των διοικητικών βαρών, σημαντικές εξοικονομήσεις λόγω οικονομιών κλίμακας, αλλά και εξορθολογισμό και ενιαιοποίηση των κανόνων λειτουργίας.
ΙΙΙ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
- Η επέκταση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος σε όλη την Ελλάδα.Μετά την πιλοτική του εφαρμογή σε 13 Δήμους, ο νέος θεσμός θα εφαρμοστεί εντός του 2015 σε όλη την Ελλάδα, αποτελώντας ένα ισχυρό ιστό κοινωνικής ασφάλειας, μια «κοινωνική ασπίδα» για όλους τους ευάλωτους συμπολίτες μας. Η σπουδαία αυτή κοινωνική μεταρρύθμιση που αλλάζει ό,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για το κοινωνικό κράτος στη χώρα μας, θα αποτελέσει τη κεντρική κοινωνική παρέμβαση της πολιτείας, καλύπτοντας σε πλήρη εφαρμογή περισσότερα από 700.000 άτομα.
Ε. ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 2.5 ΕΤΩΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
«ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ …ΔΕΝ ΠΑΙΖΟΥΜΕ»
Η ολοκλήρωση του σχεδιασμού μας για την εξυγίανση του ασφαλιστικού συστήματος και τη μακροχρόνια διατήρηση της ισορροπίας και της βιωσιμότητάς του, προϋποθέτει το σεβασμό όλων μας σε τρεις βασικές αρχές:
Πρώτον, το ασφαλιστικό να μείνει μακριά από πολιτικές σκοπιμότητες
Δεύτερον, να διατηρηθεί το σύγχρονο και λειτουργικό θεσμικό πλαίσιο όπως μέχρι σήμερα έχει διαμορφωθεί και ισχύει, ενώ παράλληλα να εμπλουτίζεται και να ενισχύεται με αναλογιστική δικαιοσύνη και διαφάνεια.
Τρίτον, εάν και όποτε εντοπίζονται στο μέλλον προκλητικές αδικίες, στρεβλώσεις και ανισότητες, πρέπει να αντιμετωπίζονται και να διορθώνονται άμεσα.
Μόνο έτσι και αποκρούοντας αποτελεσματικά κάθε ανεύθυνη πολιτική απόφαση και συμπεριφορά επιχειρηθεί στο μέλλον από νοσταλγούς του παρελθόντος, θα περάσει το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας σε μια νέα εποχή.
Σε έναν κόσμο που διαρκώς αλλάζει, η Ελλάδα δεν πρέπει να μένει αδρανής.
Άλλωστε, αποδείχτηκε πόσο ακριβά πληρώσαμε το τίμημα της αδράνειας και της αναβλητικότητας.
Αποδείχθηκε, όμως, και πως όταν το θέλουμε καταφέρνουμε τα πάντα.
Δείτε ότι οι πιο μεγάλες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που γνώρισε ο τόπος μας έγιναν μέσα σε ένα τόσο πυκνό χρονικό διάστημα 2,5 ετών.
Γκρεμίσαμε στερεότυπα, μύθους και φοβικά σύνδρομα δεκαετιών.
Ουσιαστικά αλλάξαμε την Ελλάδα.
Επιβάλλεται λοιπόν, όσο ποτέ άλλοτε, το πολιτικό σύστημα, τα κόμματα, όλοι μας να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και με όρους ομοψυχίας και συνεννόησης να δώσουμε από κοινού τη μάχη για το καλό της πατρίδας.
One Comment