*Του Κώστα Κάβουρα (Hotel Naxos Imperial)
Από τους πρώτους ορισμούς που δόθηκαν για τον προορισμό είναι αυτός του Ν. Georgulas το 1970, σύμφωνα με τον οποίο: «Ο τουρισμός σαν βιομηχανία αποτελείται από περιοχές προορισμού – περιοχές με διαφορετικά φυσικά και/ή ανθρωπογενή χαρακτηριστικά που ελκύουν επισκέπτες (ή τουρίστες) για μια ποικιλία δραστηριοτήτων».
Επίσης σύμφωνα με κάποιους συγγραφείς ο όρος «προορισμός» αναφέρεται σε γεωγραφικές περιοχές, όπως χώρες, νησιά ή πόλεις που προσφέρουν ένα συνδυασμό τουριστικών προϊόντων ολοκληρώνοντας την εμπειρία των επισκεπτών.
Επιπλέον οι τουριστικοί προορισμοί μπορούν να περιγραφούν σαν ένα δίκτυο ανεξάρτητων επιχειρήσεων, η πλειοψηφία των οποίων είναι μικρές και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεις . Υπό αυτήν την έννοια, θεωρούνται ως ένα από τα πιο δύσκολα προϊόντα για να εμπορευτεί κανείς, αφού ένας μεγάλος αριθμός ενδιαφερομένων εμπλέκονται στην διαδικασία.
Τα συστατικά ενός προορισμού μπορούν να συνοψιστούν σε: Attractions, Accessibility, Amenities, Available packages, Ancillary services and Activities – Αξιοθέατα, Προσβασιμότητα, Εγκαταστάσεις, Διαθέσιμα πακέτα, Συμπληρωματικές υπηρεσίες και Δραστηριότητες:
– Attractions – Αξιοθέατα: φυσικά, τεχνητά, κληρονομικά και ειδικά γεγονότα
– Accessibility – Προσβασιμότητα: όλο το κυκλοφοριακό σύστημα συμπεριλαμβανομένων των δρόμων, των οχημάτων και των σταθμών, πλοίων και αεροπλάνων
– Amenities – Εγκαταστάσεις: καταλύματα και υπηρεσίες σίτισης, λιανικό εμπόριο και άλλες τουριστικές υπηρεσίες
– Available packages – Διαθέσιμα πακέτα: προκαθορισμένα πακέτα από μεσάζοντες
– Activities – Δραστηριότητες: όλες οι δραστηριότητες που είναι διαθέσιμες στον προορισμό και οτιδήποτε οι καταναλωτές θα κάνουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους
– Ancillary services – Συμπληρωματικές υπηρεσίες: οι υπηρεσίες που οι τουρίστες χρησιμοποιούν όταν βρίσκονται στον προορισμό όπως είναι οι τράπεζες, οι τηλεπικοινωνίες, το ταχυδρομείο, οι εφημεριδοπώλες, τα νοσοκομεία κ.λπ.
Δήμος νάξου και Μικρών Κυκλάδων – ΕΑΣ Νάξου – Ένωση Ξενοδόχων – Ένωση Ενοικιαζόμενων Δωματίων – Σύλλογος Μαζικής Εστίασης – Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος κ.λπ.
Όλοι η παραπάνω φορείς θα πρέπει να υποστηρίξουν μια ευρεία γκάμα από εφαρμογές προώθησης, μάρκετινγκ και πωλήσεων χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες. Ουσιαστικά ο στόχος είναι να βοηθήσουν στην καλύτερη διοίκηση του προορισμού και στην αύξηση και διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του.
Ενδεικτικά κάποιες από αυτές τις εφαρμογές – υπηρεσίες
• Αναζήτηση πληροφορίας (search engine) με βάση μια λέξη κλειδί
• Σχεδιασμός του δρομολογίου του τουρίστα
• Κρατήσεις σε ξενοδοχεία, αεροπορικές εταιρείες, ακτοπλοϊκές γραμμές κ.λπ.
• Δυνατότητα δημιουργίας δυναμικού πακέτου (dynamic packaging)
• Υποστήριξη και διαχείριση των βάσεων δεδομένων τόσων των προϊόντων όσο και των πελατών
• Έρευνα αγοράς και ανάλυση
• “Push” μάρκετινγκ
• Διοίκηση και σχεδιασμός εκδηλώσεων
• Επεξεργασία των δεδομένων (back end συστήματα)
• Χρηματοοικονομική Διοίκηση (back end σύστημα)
• Πρόσβαση σε ξένα συστήματα για παράδειγμα στα δρομολόγια των μέσων μεταφοράς, στον καιρό, σε κρατήσεις θεάτρου και εκδηλώσεων κ.ά.
• Σχεδιασμός και παραγωγή έντυπου υλικού διαθέσιμου στον χρήστη
• Υπηρεσίες γραφείου όπως επικοινωνία με e-mail, παρουσιάσεις κ.ά.
• Πολυμεσική διαδραστικότητα με τους χρήστες με τη χρήση εικόνων, video, ιστολογίων κ.ά.
• Παροχή δεδομένων σε τρίτους, για παράδειγμα Μ.Μ.Ε.
• Εικονική ξενάγηση στην περιοχή
• Διοίκηση τουριστικών προμηθευτών
• Ανάπτυξη συστήματος διαχείρισης πελατών Customer Relationship
• Management – CRM για τη δημιουργία και τη διατήρηση σχέσεων με τους τουρίστες-πελάτες
• Ανάπτυξη συστήματος διαχείρισης γνώσης για τους προορισμούς (Destination Knowledge Management System)
• Χρήση Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών – ΓΠΣ (GIS) 30
• Εφαρμογές ηλεκτρονικής μάθησης σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις (elearning)
• Πολύ-καναλικές στρατηγικές για την παροχή τουριστικών πληροφοριών κατά τη διάρκεια ολόκληρου του ταξιδιού των τουριστών (“customer journey”): πριν, κατά τη διάρκεια παραμονής στον προορισμό και μετά.
Γενικά δημιουργία μιας πλατφόρμας πληροφοριών που να ενσωματώνει περιεχόμενο από διαφορετικούς φορείς παρέχοντας ταυτόχρονα πρόσβαση σε διαφορετικούς χρήστες, για παράδειγμα τουρίστες, επιχειρήσεις, εθνικοί και διεθνείς τουριστικοί οργανισμοί κ.ά.
Η αρχή είναι η επαναχρησιμοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερου περιεχομένου από εξωτερικές πηγές έτσι ώστε να μειωθεί ο φόρτος εργασίας αλλά και να προσφέρονται ενημερωμένες πληροφορίες
Η γνώμη μου
Πρέπει να στοχεύσουμε από ποιες αγορές έχουμε επισκέπτες (το … % είναι από…, το …% είναι από…)
Να δούμε το μειονέκτημα και να το προβάλλουμε ως πλεονέκτημα (η μεταφορά με το πλοίο ). Η παρουσίαση της μεταφοράς με το πλοίο πρέπει να παρουσιάζεται ως ενδιάμεση μίνι ‘’κρουαζιέρα’’ μετά την άφιξη του πελάτη στο αεροδρόμιο της Μυκόνου, Σαντορίνης και της Αθήνας.
1. Η μεγάλη επιτυχία είναι τα fan trip Αυτή η κίνηση είναι η ποιο επιτυχημένη , Πράκτορες από στοχευμένες χώρες που στην επιστροφή τους μπορούν πραγματικά να στείλουν δεκάδες η και εκατοντάδες πελάτες.
2. Καλούμε ανθρώπους που έχουν χιλιάδες followers δωρεάν και τους παρέχουμε την μεγαλύτερη δυνατόν εξυπηρέτηση και φιλοξενία κάθε ανάρτηση που θα κάνουν θα την βλέπουν άμεσα χιλιάδες άνθρωποι.
3. Καλούμε blockers η οποίοι καλά θα είναι να έρθουν οργανωμένη από διαφορετικές χώρες και όσες μέρες φιλοξενηθούν να μεταδίδουν in-line και να προβάλουν της ομορφιές του νησιού – παραδόσεις – γαστρονομία – λαογραφία – και ιδιαίτερη προβολή και διεκδίκηση – κατοχύρωση του ‘ΝΑΞΟΣ Ο ΜΥΣΤΡΑΣ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ‘ με καταγραφή όλων των Βυζαντινών Εκκλησιών του νησιού μας.
Προτεραιότητα στον παραθεριστικό τουρισμό λόγω των παράλιων αλλά και παρουσίαση της ενδοχώρας για την χαμηλή σεζόν και για την προσέλκυση Πελατών που έχουν αλλά ενδιαφέροντα.
4. Διάσημους δωρεάν ( αποκλειστικά Ιντερνετικη τηλεοραση που θα ασχολείστε καθημερινά με τους επισκέπτες τις εντυπώσεις τους και ταυτόχρονα από όλους τους εμπλεκόμενους με των τουρισμό να κάνουν άμεσα αναμετάδοση στο Facebook, Instagram κτλ. για να υπάρχει μια καθημερινή φρέσκια -ζωντανή εικόνα από επισκέπτες -διάσημους και μη αλλά και σοβαρη παρουσίαση από της ομορφιές του νησιού.
5. Συνεχίζει ακόμα και πιο εντατικά τις καθημερινής παρουσιάσεις του νησιού στα ελληνικά κανάλια που έχει αναλάβει η ΕΑΣ ΝΑΞΟΥ με ποιο μελετημένες παρουσιάσεις και πάντα περνώντας το ίδιο μήνυμα.
Προτεραιότητα στην ελληνική αγορά (τα πλεονεκτήματα του νησιού – η μεγάλη επισκεψιμότητας τα τελευταία χρόνια από Έλληνες θα πρέπει να μην χαθεί από επίδοξους μνηστήρες που θα προσπαθήσουν να τους “μαγέψουν” με τις χαμηλές τιμές τους.
Ένα απλό σλόγκαν (ΝΑΙ και πάλι ΝΑΞΟ)
Υψηλές υπηρεσίες – Ποιοτικό καλό φαγητό – μαγευτικές παραλίες – αυθεντική ελληνική Φιλοξενία.
Πάμε Νάξο
Η δημιουργία διαφημιστικού σποτ στην παρούσα φάση θα μπορούσε να βοηθήσει, με λίγα λόγια και εικόνες να περάσουμε ένα έξυπνο μήνυμα στους ανθρώπους που θα σκεφτούν να κάνουν διακοπές κάτω από αυτές της συνθήκες.
Διάφορες Προτάσεις για την μείωση των εξόδων από τους Ξενοδόχους
• Πρόταση προς την ΕΤΑΔ ΔΗΜΟΣ και ΚΕΔ για την αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής αλλά και την αύξηση των τετραγωνικών λόγω της νέας κατάστασης που ισχύει από σήμερα στις παραλίες με την εφαρμογή του νέου πρωτοκόλλου.
• Πρόταση προς το ΞΕΕ για τη μείωση των χρεώσεων προς τα ξενοδοχεία με την μείωση ή μη πραγματοποίησης της σεζόν.
• Η μείωση του ΦΠΑ από 1/6/2020 στο 6% για την εστίαση και τη διαμονή και στο 13% για τις άλλες τουριστικές υπηρεσίες και μεταφορές. Μείωση του ΦΠΑ των κατασκευών – επισκευών και ιδίως της οικοδομής στον χαμηλό συντελεστή (13%).
• Κατάργηση του τέλους διαμονής
• Αναστολή για 2 χρόνια του αυξημένου ΦΠΑ στα ελληνικά νησιά
• Κατάργηση της προκαταβολής φόρου εισοδήματος από το τρέχον έτος (2020)
• Κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης από το τρέχων έτος (2020)
• Κάλυψη μέρους των ασφαλιστικών εισφορών σε ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες που δραστηριοποιούνται στον Τουρισμό
• Ενίσχυση της ρευστότητας με εγγυημένα από το δημόσιο δάνεια για κεφάλαια κίνησης, με κύριο κριτήριο την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων
• Αναστολή της πληρωμής δόσεων και οφειλών, για το 2020 και μακροχρόνιες ρυθμίσεις για την εξόφληση τους, προκειμένου να συνεχίσουν να είναι βιώσιμες
• Μείωση των ενοικίων των υποδομών κατά 50% για το 2020, με αντίστοιχη μείωση του ΕΝΦΙΑ των ιδιοκτητών
• Μείωση της ηλεκτρονικής γραφειοκρατίας των επιχειρήσεων και απλοποίηση διαδικασιών. Έκδοση όσο το δυνατόν λιγότερων διευκρινιστικών εγκυκλίων, με την ψήφιση σαφέστερων νομοθετικών διατάξεων
• Χρηματοδότηση 100% μέσω του προγράμματος ΕΠΑνΕΚ ΕΣΠΑ 2014-2020 για την υλοποίηση επενδυτικών προγραμμάτων που θα έχουν ως στόχο τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων τουριστικών επιχειρήσεων και την κάλυψη μέρους λειτουργικών δαπανών (για τις ΜΜΕ)
• Επιδότηση εργασίας για όποιες επιχειρήσεις προσλάβουν προσωπικό και ένταξη για όλους τους εργαζομένους τις σεζόν 2019 στο ταμείο Ανεργίας έως την εκκίνηση τις επομένης σεζόν
• Βοηθητικά εργαλεία από το κράτος και της τράπεζες τα οποία θα δώσουν ρευστότητα στις επιχειρήσεις μικρές και μεγάλες για να μπορέσουν να επιβιώσουν στην έκτακτη ανάγκη ανωτέρας βίας που διανύουμε
• Κοστολόγηση των απαιτήσεων από το πρωτοκόλλου για την λειτουργία των επιχειρήσεων και η άμεση δημοσίευση πριν υπάρξει μείωση τιμών χωρίς ο κόσμος να έχει στο μυαλό του το κόστος που θα πρέπει να επιβαρυνθεί.
Η στήριξη των εργαζόμενων του Τουριστικού τομέα, με κύρια φιλοσοφία την στήριξη της εργασίας και όχι της ανεργίας. Αυτό απαιτεί ότι τα μέτρα στήριξης πρέπει να εξασφαλίζουν τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων απασχόλησης και των εισοδημάτων των εργαζομένων. Πιο συγκεκριμένα, να προτείνουμε:
• Επιδότηση 40% του μισθού του εργαζομένου για τουλάχιστον 6 μήνες
• Κίνητρα για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας με απαλλαγή ασφαλιστικών εισφορών από το κράτος και φορολογικές ελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις που θα προχωρήσουν σε νέες προσλήψεις
• Επίδομα ανεργίας, χωρίς προϋποθέσεις ενσήμων, στους εργαζόμενους των επιχειρήσεων που θα παραμείνουν κλειστές ή θα προχωρήσουν σε μείωση του προσωπικού τους
• Επίδομα ανεργίας και στους εποχικούς απασχολούμενους στον Τουρισμό που δεν πρόκειται να απασχοληθούν φέτος λόγω της πανδημίας του κορονοϊού
• Χρηματοδότηση της εργασίας μέσω της δυνατότητας που δίνει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα SURE για τη στήριξη της εργασίας σε χώρες της Ε.Ε.
Θα μπορούσα να πω περισσότερα… Οι προτάσεις μου βλέπουν το 2021 βασικά, γι αυτό και πρέπει να ξυπνήσουμε σήμερα.
Ανήκει τουλάχιστον στην σφαίρα της ουτοπίας η σκέψη ότι θα υπάρχει για φέτος και για την περίοδο Ιουλίου – Οκτωβρίου ικανοποιητική τουριστική περίοδος. Και αυτό για βασικούς και ευνόητους λόγους:
Ως προς τις ευρωπαϊκές χώρες
1. Αρκετές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη αποφασίσει το κλείσιμο των συνόρων τους για το 2020 (Ιταλία, Ισπανία).
2. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες θα περιορίσουν αισθητά την μετακίνηση των πολιτών τους για διακοπές στο εξωτερικό (Γερμανία, Αγγλία).
3. Η Ευρώπη μπήκε ήδη σε βαθύ υφεσιακό κλίμα, οι δε χώρες της ΟΝΕ θα έχουν ακόμη μεγαλύτερη υφεσιακή κρίση, την μεγαλύτερη από το τέλος του 2ου παγκοσμίου πολέμου και λόγω ευρώ – Γερμανίας, αλλά και λόγω της εγγενούς ανομοιογένειας των οικονομιών τους (δηλώσεις Λαγκάρντ – διοικητή ΕΚΤ για διψήφιο ποσοστό ύφεσης στην ευρωζώνη).
Ως προς την Ελλάδα:
Εκτός των παραπάνω λόγων (που επηρεάζουν εξίσου και ακόμη περισσότερο την χώρα) και ιδιαίτερα του 3ου, σε συνδυασμό με την ήδη υφιστάμενη μνημονιακή της εξάρτηση, οι επιπτώσεις θα είναι ακόμη μεγαλύτερες και αυτό γιατί:
Ενώ η χώρα σε συνθήκες καραντίνας πραγματικά ήταν η πιο ασφαλής μέχρι τώρα, λόγω της πειθαρχίας που έδειξε ο λαός και της αυταπάρνησης του υγειονομικού προσωπικού, σε συνθήκες έστω και μικρού ποσοστού τουριστικής κίνησης (20%) θα είναι η πιο ανασφαλής χώρα και αυτό γιατί, οι νησιωτικές περιοχές της χώρας που δέχονται και το τουριστικό βάρος, από υγειονομικής απόψεως είναι σε τραγική κατάσταση (από θέμα στελέχωσης και ύπαρξης των στοιχειωδών δομών υγείας).
Σε σχέση και με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες που είναι τουριστικοί προορισμοί, ο τουρισμός για την Ελλάδα αντιπροσωπεύει άμεσα υπερδιπλάσιο ποσοστό του ΑΕΠ της (περίπου 30%) και έμμεσα πολύ μεγαλύτερο εξ αιτίας της νησιωτικότητας της χώρας.
Με εκτίμηση
Κάβουρας Κώστας