Την άποψη ότι το χωροταξικό πολεοδομικό νομοσχέδιο είναι επικίνδυνο, θίγει τις περιουσίες των πολιτών και την ανάπτυξη, την ίδια στιγμή που η κοινωνία υποφέρει, εξέφρασε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία Σωκράτης Φάμελλος.
Ο κ. Φάμελλος στράφηκε ευθέως κατά του αρμόδιου Υπουργού Κωστή Χατζηδάκη, κατηγορώντας τον για «ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας», «εξυπηρέτησης μιας μικρής κρατικοδίαιτης ελίτ» και «δημιουργία αδιαφανών διαδικασιών και μηχανισμών εξυπηρετήσεων».
«Όλο το νομοθετικό σας έργο έχει ως κεντρικό στόχο να τακτοποιήσει συγκεκριμένα συμφέροντα και θα έχει επιπτώσεις που θα πλήξουν την ελληνική κοινωνία» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ.
Διαβάστε τα βασικά σημεία από την τοποθέτηση του κ. Φάμελλου, στην Ολομέλεια της Βουλής για το χωροταξικό πολεοδομικό νομοσχέδιο:
Σήμερα συζητάμε για ένα πολύ κρίσιμο νομοσχέδιο ενώ η κοινωνία δίνει μάχη για τη ζωή. Η κυβέρνηση όμως νομοθετεί σε αναντιστοιχία με το αίσθημα και τις ανάγκες της κοινωνίας και δεν τα λαμβάνει υπόψη.
Είναι απαράδεκτο να μη συζητάμε και να συμφωνούμε όλοι να αυξηθεί ο προϋπολογισμός για την Υγεία στο 7% όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αλλά αντιθέτως να μειώνεται κατά 600 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός για το 2021. Δεν πρόκειται για αμέλεια αλλά για ξεκάθαρη πολιτική επιλογή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.
Δεν επιτρέπεται επιπλέον να μειώνονται αντί να αυξάνονται τα τεστ, ειδικά στη Θεσσαλονίκη όπως και δεν επιτρέπεται οι υγειονομικοί να μην έχουν λάβει ακόμη τις υπερωρίες τους αλλά μόνο χειροκροτήματα.
Ο κύριος Χατζηδάκης δεν ασχολείται με το ότι κόβεται το ρεύμα σε πολλούς συμπολίτες μας σήμερα, εν μέσω πανδημίας και lock down, ούτε με το ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία της Eurostat η τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα το πρώτο εξάμηνο του 2020 αυξήθηκε κατά 8,38% σε σχέση με το δεύτερο εξάμηνο του 2019 αλλά, ασχολείται με το πώς θα ξεπουλήσει δημόσια περιουσία, πώς θα τακτοποιήσει «γαλάζια παιδιά» και πώς θα εξυπηρετήσει μία μικρή κρατικοδίαιτη ελίτ.
Πρωταθλητής στις αυξήσεις ο κύριος Χατζηδάκης λοιπόν, πρωταθλητής όμως και στις τροπολογίες! Τροπολογίες που ρυθμίζουν πολύ σημαντικά ζητήματα όπως είναι η τροποποίηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας, όπως και τροπολογίες με ρυθμίσεις για την αγορά ενέργειας και την παραγωγή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Για τον λόγο αυτό ζήσαμε και το παράδοξο να έρχονται φορείς για ακρόαση στη Βουλή χωρίς να έχουν νομοθετικό κείμενο αλλά να τοποθετούμαστε επί Δελτίων Τύπου. Συγχαρητήρια κύριε Χατζηδάκη, πετύχατε και αυτή την πρωτιά.
Επί του τάχατες εκσυγχρονιστικού νομοσχεδίου:
Τι κάνει το χωροταξικό πολεοδομικό νομοσχέδιο
*Διασπά και καθυστερεί τον χωροταξικό σχεδιασμό, επιβάλλοντας αυταρχικά κεντρικές επιλογές για τις χωροθετήσεις και τις χρήσεις γης σε όλα τα επίπεδα σχεδιασμού, στερώντας από τη χωροταξία το βασικό της προτέρημα τη σύνθεση και τη συμμετοχή, κάτι που βρίσκει απέναντι, κάθετα αρνητική και την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ).
*Δημιουργεί ανισότητες και πολυνομία στην εκτός σχεδίου δόμηση με νέες παρεκκλίσεις και χατιρικές εξαιρέσεις που αυξάνουν τη δόμηση με ανισότητες και διακρίσεις.
*Μειώνει την αξία της μικρής και πολύ μικρής ιδιοκτησίας, εκδικητικά, και με ταξική στόχευση και οδηγεί χώρο για αεριτζήδες να συγκεντρώσουν γη που είναι σε προοπτική ένταξης και υπεραξιών.
*Κάνει διάφορα ρουσφέτια σε τράπεζες που μπορούν να τακτοποιήσουν αυθαίρετα κατηγορίες 5, ένα λόμπι ξενοδόχων που είναι από την πίσω πόρτα εργολάβοι και άλλα συμφέροντα, ενώ αφήνει παράθυρα τακτοποιήσεων από το Ελληνικό μέχρι την Ελληνικός Χρυσός.
*Διαλύει Υπηρεσίες και υποβαθμίζει και το ίδιο το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ενώ δημιουργεί «παραμάγαζα» διά της περιστρεφόμενης πόρτας και της ιδιωτικοποίησης των επιβλέψεων των μελετών.
*Υποβαθμίζει το ρόλο των Επιθεωρητών Περιβάλλοντος μετατρέποντάς τους σε γραμματεία ιδιωτών. Εκχωρεί δηλαδή τον περιβαλλοντικό έλεγχο και αδυνατίζει την πολιτεία.
Τι δεν κάνει το χωροταξικό πολεοδομικό νομοσχέδιο
*Δεν επιταχύνει το σχεδιασμό καθώς δεν περιλαμβάνει καμία ρύθμιση επιτάχυνσης.
*Δεν απλοποιεί, δεν κωδικοποιεί, αλλά επιτείνει και περιπλέκει την πολυνομία.
*Δεν λαμβάνει μέριμνα για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά την υποβαθμίζει αφού δεν έχει κλιματική προσέγγιση, αφαιρείται ο παράκτιος χώρος από τη θαλάσσια χωροταξία και αυξάνει τη δόμηση εντός και εκτός σχεδίου ενώ βραχυκυκλώνει τις απαλλοτριώσεις για δρόμους, πάρκα και πλατείες στους οικισμούς.
Το νομοσχέδιο τροποποιεί τέσσερις βασικούς νόμους για το χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό ενώ προβλέπει πλήθος εξουσιοδοτικών διατάξεων σε πολλά από τα άρθρα του, τριάντα εννέα (39) Υπουργικές Αποφάσεις και πέντε (5) Προεδρικά Διατάγματα χωρίς καμία χρονική προθεσμία για την έκδοσή τους. Είναι υπόδειγμα κακής νομοθέτησης.
Αποδυναμώνει το ρόλο των ΟΤΑ στο σχεδιασμό, ενώ απαξιώνει πλήρως και τις προτάσεις που κατέθεσαν στη διαβούλευση, για αυτό το λόγο και η τοποθέτηση της ΚΕΔΕ στην ακρόαση φορέων ήταν ιδιαίτερα αιχμηρή και ζήτησε την απόσυρση και την αναθεώρηση του νομοσχεδίου.
Και ενώ η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ δηλώνει ότι πρόθεσή της είναι να καταργήσει την εκτός σχεδίου δόμηση, φαίνεται ότι κάνει τελικά το ακριβώς αντίθετο. Η καθυστέρηση των Τοπικών Σχεδίων οδηγεί στην αναπαραγωγή της εκτός σχεδίου δόμησης.
Η απαγόρευση δόμησης στη μικρή ιδιοκτησία, κάτω από 4 στρέμματα, μετά από 2 χρόνια, αποτελεί έναν προαναγγελθέντα θάνατο. Η επιλογή της κατάργησης των παρεκκλίσεων για μικρό εμβαδόν ιδιοκτησίας (750 και 1200 τ.μ), χωρίς να ολοκληρωθούν τα πολεοδομικά σχέδια, έχει συγκεκριμένο κοινωνικό, οικονομικό αλλά και περιβαλλοντικό πρόσημο. Όπως ειπώθηκε και στην ακρόαση φορέων θίγει και υποτιμά την αξία της μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας και πρακτικά την εκβιάζει.
Είναι λάθος και σαν ρύθμιση γιατί η επιλογή έκδοσης της οικοδομικής άδειας σε δύο (2) χρόνια το πολύ και δόμησης σε τέσσερα (4) θα έχει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Θα επιταχύνει τη δόμηση στις παρεκκλίσεις, σε περιοχές χωρίς ρυμοτομία και κοινόχρηστες χρήσεις, αφήνοντας κουφάρια στις περιοχές αυτές γιατί προφανώς οι ιδιοκτήτες αν αποφασίσουν να αρχίσουν να κτίζουν δε θα έχουν τους πόρους να ολοκληρώσουν ή θα μπλεχτούν σε δυσβάστακτο δανεισμό. Από την άλλη δεν απαγορεύει την εκτός σχεδίου στα 4 στρέμματα και άνω, ούτε έχει κατατεθεί από πλευράς κυβέρνησης κάποιο χρονοδιάγραμμα επέκτασης του περιορισμού σε μεγαλύτερα ακίνητα.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, καταθέσαμε τις επιφυλάξεις και τις προτάσεις μας για το χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό που όμως δεν εισακούστηκαν από την κυβέρνηση. Ζητήσαμε δεσμευτική κατεύθυνση με πολιτική συμφωνία ώστε τα Τοπικά Σχέδια να γίνουν γρήγορα και να περιορίζουν ή καταργούν την εκτός σχεδίου δόμηση εφόσον θα υπάρχει πλέον ολοκληρωμένος σχεδιασμός.
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ δε θέλει να ακούσει και να ενσωματώσει προτάσεις από την Αντιπολίτευση, ούτε όμως και από τους Δήμους. Το σημερινό νομοσχέδιο είναι επικίνδυνο για την κοινωνία, την ανάπτυξη και το περιβάλλον. Με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου αλλά και με τις τροπολογίες δημιουργούνται αδιαφανείς διαδικασίες και δομές έξω από τις Υπηρεσίες της πολιτείας. Δημιουργούνται μηχανισμοί εξυπηρετήσεων απευθείας στα γραφεία των Υπουργών και γίνονται τακτοποιήσεις και χατίρια στους κολλητούς του συστήματος. Όλο το νομοθετικό σας έργο έχει ως κεντρικό στόχο να τακτοποιήσει συγκεκριμένα συμφέροντα και θα έχει επιπτώσεις που θα πλήξουν την ελληνική κοινωνία.
(φωτό: ethnos.gr)