Διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση γιορτάζουμε στις 25 Μαρτίου 2021, με υψωμένη στην ψυχή τη σημαία μας και με την Ελλάδα στην καρδιά και στη σκέψη. Η πανδημία και τα μέτρα δεν αποτελούν εμπόδιο αφού κάθε ένας από εμάς λέει και γράφει αυτό που αισθάνεται και ονομάζεται ακόμα και σε δύσκολους καιρούς «εθνική περηφάνεια».
Η επιθυμία μας σήμερα δεν διαφέρει από τους στόχους εκείνων που αγωνίστηκαν το 21 για ελευθερία και ανεξαρτησία αφού εξαρχής επιζητούσαν και διακήρυξαν στις Εθνοσυνελεύσεις της Επανάστασης τη δημιουργία συγχρόνου, δημοκρατικού και ισχυρού Κράτους. Οι ισχυρές και αξιόμαχες ένοπλες δυνάμεις αποτελούν διαχρονικά το ξίφος και την ασπίδα του ύψιστου αγαθού της ελευθερίας.
Το Πολεμικό Ναυτικό της πατρίδας μας δεν υπέστειλε την σημαία κατά τον επαναστατικό αγώνα του ’21 ούτε ποτέ στην τρισχιλιετή πορεία του Ελληνικού Έθνους από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας. Ήταν πάντα συγκριτικό πλεονέκτημα ενός λαού που ζει στην Μεσόγειο δημιουργώντας πολιτισμό και Ιστορία.
Η ανανέωση του Ελληνικού Στόλου θα ξεκινήσει με το πρόγραμμα που αφορά τις νέες φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού. Ο θρύλος του «Θωρηκτού Αβέρωφ» παραμένει ζωντανός για να μας θυμίζει ότι η ποιοτική υπεροχή και ο εξοπλισμός των πλωτών μονάδων σε συνδυασμό με την Ελληνική ναυτοσύνη μπορούν να κάνουν την διαφορά και να φέρουν αν και όποτε χρειαστεί πολύτιμες νίκες. Τόνοι μελάνι έχουν χυθεί και άλλοι τόσοι πρόκειται να ακολουθήσουν τόσο στον ημερήσιο όσο και στον ειδικό αμυντικό τύπο και γενικά στα έντυπα κάθε μορφής αφού το ενδιαφέρον είναι τεράστιο.
Στην απόφαση και στις επιλογές της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας θα βαρύνουν τα ειδικά τεχνικά χαρακτηριστικά και οι δυνατότητες των προτεινόμενων πλοίων αλλά και τα αντισταθμιστικά οφέλη και κυρίως η συμμετοχή των Ελληνικών Ναυπηγείων και της εγχώριας βιομηχανίας στη ναυπήγηση και στο κατασκευαστικό έργο. Πράγματι ένα πρόγραμμα ύψους από 5 έως 10 δισεκατομμύρια ευρώ σε βάθος χρόνου δεν πρέπει να περάσει ανεκμετάλλευτο χωρίς να αποτελέσει βατήρα ανάπτυξης του Ελληνικού ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου.
Γίνεται λόγος για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τα αντίστοιχα της Ελευσίνας κατά κύριο λόγο. Είναι άξιον απορίας γιατί να απουσιάζουν εκείνα τα μεγάλα Ελληνικά Ναυπηγεία που βρίσκονται σήμερα σε πλήρη λειτουργική και παραγωγική δραστηριότητα απασχολώντας εργαζομένους και επενδύοντας κεφάλαια εκεί που όλα ξεκίνησαν τότε, στα χρόνια του αγώνα και της Επανάστασης, στο Αιγαίο και στα νησιά του. Το ιστορικό Νεώριο της Σύρου βροντοφωνάζει δυνατά με το σθένος που του δίνει η δυναμική και επιτυχημένη λειτουργία του ότι οι νέες φρεγάτες του Στόλου μας μπορούν να ναυπηγηθούν στο Αιγαίο.
Είναι βέβαιο ότι όποιος τύπος φρεγάτας και αν επιλεγεί που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού δίνει την δυνατότητα λόγω του ύψους των κονδυλίων που ο Ελληνικός λαός θα διαθέσει, να απαιτηθεί η αναγκαία επένδυση και η δημιουργία κάθε απαραίτητης υποδομής στα Ναυπηγεία που θα επιλεγούν. Βασική προϋπόθεση τα Ναυπηγεία να λειτουργούν κανονικά, να υπάρχει Διοίκηση για την συμμετοχή στις διαπραγματεύσεις και το τεχνικό μέρος και πραγματική δυνατότητα ναυπήγησης για να μην αποτελέσουν τα σχέδια ναυπήγησης φρεγατών ασκήσεις επί χάρτου. Μακάρι να λειτουργήσουν σύντομα και να καταστούν βιώσιμα όλα τα Ελληνικά Ναυπηγεία.Ευχής έργον να ναυπηγηθούν τα περισσότερα από τα πλοία στη χώρα μας σε όποια ναυπηγεία προκριθούν, όμως η Σύρος δεν μπορεί και δεν πρέπει να απουσιάζει από την συγκεκριμένη συζήτηση.
Το έχει αποδείξει η επιτυχημένη και οργανωμένη επαναλειτουργία του Νεωρίου στο οποίο ευτύχησα να προσθέσω την δική μου συμμετοχή ως αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης Βιομηχανίας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου όταν η προσπάθεια αυτή ξεκινούσε.
Με τόσα πολλά που έχουμε διαβάσει για το θέμα, πολλοί νομίζουν ότι έχουν γίνει ειδικοί σε ότι αφορά τις φρεγάτες. Δεν θα μπούμε σ’ αυτή την συζήτηση καθώς έχουν γνώση οι φύλακες και εν προκειμένω τα στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού που αξιολογούν τα πλοία και τις προδιαγραφές τους. Όποια κι αν είναι η τελική επιλογή η Σύρος μπορεί να φιλοξενήσει αυτό το φιλόδοξο ναυπηγικό πρόγραμμα.
Αίσθηση προκάλεσε στο ιδιαίτερα σημαντικό Νομικό Συμπόσιο της Μεγίστης που διοργάνωσε με επιτυχία η Ολομέλεια των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων της χώρας τον Σεπτέμβριο του 2020 και είχα την χαρά να συμμετέχω ως νομικός και την τιμή να εκπροσωπήσω την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, η αναφορά ότι η Ελλάδα μπορεί να επιβάλλει την εφαρμογή του Διεθνούς Δικαίου στην Ανατολική Μεσόγειο με την ναυπήγηση Πολεμικών Πλοίων, κορβέτα τύπου «Θεμιστοκλής» τα οποία είναι σε θέση να κατασκευάσει άμεσα το Νεώριο της Σύρου. Το γεγονός είναι ενδεικτικό της θετικής απήχησης μιας τέτοιας προοπτικής.
Το ακριβώς αντίθετο συνέβη όταν έγιναν γνωστές οι εσφαλμένες και άστοχες δηλώσεις παράγοντα του Συνδέσμου Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού, που ανέφερε ότι η Ελλάδα δεν έχει ικανότητα ναυπήγησης Εθνικού πλοίου, με αποτέλεσμα να αντιδράσει το Εργοστασιακό Σωματείο Ναυπηγείων Σύρου απαντώντας σωστά ως εξής «με την ψυχή και το μυαλό μας θα φτιάξουμε Εθνικό πλοίο όταν μας ανατεθεί και θα είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτό».
Με τον ίδιο τρόπο αντιδρούμε όσοι πιστεύουμε στις δυνατότητές του λαού μας, της πατρίδας μας και των ανθρώπων της. Ξέρουμε ότι ναυπηγήθηκαν στη χώρα μας πολλών ειδών πολεμικά πλοία και υποβρύχια, όχι μόνο στην εποχή μας αλλά από τότε που τα ξύλινα τείχη προστάτευσαν τον Ελληνικό και Ευρωπαϊκό πολιτισμό από τον Ασιατικό δεσποτισμό κατά τους Περσικούς πολέμους και ακόμα παλαιότερα ή όταν τα ιστιοφόρα και τα πυρπολικά με την γαλανόλευκη και τον σταυρό σκορπούσαν στους Τούρκους και στην Οθωμανική Αυτοκρατορία τον όλεθρο οδηγώντας την Επανάσταση του 1821 στη νίκη και την Ελλάδα στην ελευθερία.
ΖΗΤΩ Η 25η ΜΑΡΤΙΟΥ 1821!
Ιωάννης Φλεβάρης
Δικηγόρος Παρ’ Αρείω Πάγω
ΜSc Διεθνείς Σχέσεις
MSc Αρχαίο Θέατρο
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου