Τη περασμένη Τρίτη 22 Φεβρουαρίου η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Νάξου και (πασών) των Μικρών Κυκλάδων είχε κατεπείγουσα δουλειά. Η επίκληση του κατεπείγοντος για ψύλλου πήδημα έχει, ως γνωστόν, λάβει ενδημικό χαρακτήρα στη Νάξο, σε χειρότερο βαθμό και από τη Βουλή. Μάλιστα, απασχολούν την Οικονομική Επιτροπή θέματα που δεν είναι της αρμοδιότητάς της, όπως αυτό που σχολιάζουμε. Υπάρχει κατάφωρη και ξεδιάντροπη παραβίαση του νόμου, με παθητικό θεατή, δυστυχώς, τη νωθρή και συμβιβασμένη αντιπολίτευση.
Η «Επιτροπή Καμπανέλλη», όπως αδόκιμα λέγεται, είναι η ναξιακή απόφυση της «Εθνικής Επιτροπής» που θα εξετάσει και θα προτείνει δράσεις στο νησί μας για το φετινό «λογοτεχνικό έτος Ιάκωβου Καμπανέλλη» (όπως ανακηρύχθηκε με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού), ένα αιώνα από τη γέννηση του μεγάλου μας θεατρικού συγγραφέα, σεναριογράφου, ποιητή, λογοτέχνη (2 Δεκ. 1921).
Ο Δήμος, όπως πάντα, ενεργεί με… παλαιοημερολογίτικο ρυθμό. Άφησε να περάσουν τρεις μήνες ανεκμετάλλευτοι και ενώ θα περίμενε κανείς να έχει προβεί σε μια στοιχειώδη προεργασία και προγραμματισμό, συγκροτεί ξαφνικά μια αλλοπρόσαλλη Επιτροπή, που δεν έχει, σύμφωνα με τη σύνθεσή της, την ικανότητα να συμμετάσχει ευπρόσωπα σε πρωτότυπες εκδηλώσεις, να τιμήσει, όπως του αξίζει, τον Καμπανέλλη, να αναπτύξει συνέργειες με το αρμόδιο Υπουργείο, να φωτίσει υποφωτισμένες πλευρές ή να αναδείξει άγνωστες του καμπανέλλειου εκρηκτικού ταλέντου, να θέσει υπό την αιγίδα του εκδόσεις και ποικίλες δραστηριότητες, να συμμετάσχει σε εκδηλώσεις και εκτός Νάξου και Ελλάδας, όπως προγραμματίζεται από την κεντρική διοίκηση.
Διαβάστε την ασύνταχτη περίληψη του θέματος (βλ.στο τέλος του άρθρου), αλλά και την όλη απόφαση, όπως «διαυγίστηκε» -κατά τον νεολογισμό-, για να δείτε τη βιασύνη και την προχειρότητα. Εκείνο το «εγκρίνεται», αντί εγκρίνετε ή το «Έτος Καμπανέλη», που δεν είναι ο ακριβής τίτλος, είναι χαρακτηριστικά δείγματα.
Το χειρότερο είναι που ο εισηγητής της απόφασης Ευ. Κατσαράς δικαιολογεί το «κατεπείγον» της συνεδρίασης «λόγω του ότι η Επιτροπή θα πρέπει να συνεδριάσει μέχρι την Παρασκευή και να προτείνει το πρόγραμμα στο υπουργείο πολιτισμού». Την προηγούμενη Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου, εννοείται…Τόσο δικαιώθηκε το «κατεπείγον», που ακόμη δεν έχει συνεδριάσει η Επιτροπή και πληροφορούμαι ότι θα το κάνει διαδικτυακά τις προσεχείς ημέρες! Η αξιοπιστία στο ζενίθ!
Δεν στέκομαι στη μη αναφορά των σχετικών διατάξεων των νόμων, γιατί αυτό είναι σύνηθες φαινόμενο.
Ως προς τη σύνθεση της Επιτροπής: αν εξαιρέσουμε δυο-τρία πρόσωπα, οι άλλοι είναι παντελώς άσχετοι και ανίκανοι γι’ αυτό το έργο. Αφήστε που αποκαλύπτει η όλη μεθόδευση κομματικές και παραταξιακές ισορροπίες, λες και αυτό είναι το ποθούμενο σε αυτές τις περιπτώσεις και όχι η αξιοκρατία, η γνώση, η αποτελεσματικότητα, η εκπροσώπηση των πολύτροπων δραστηριοτήτων του Καμπανέλλη. (Οι κινηματογραφικές λέσχες έχουν την τιμητική τους! Μέχρι και μια οικονομολόγος, πρόεδρος της κινηματογραφικής λέσχης Αγίας Παρασκευής της Αθήνας επιστρατεύτηκε. Τέτοια ένδεια σκέψης και προσώπων!).
Ήδη στο «Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας», στην Αθήνα η Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Αθηναίων έδωσε αυτόν τον απερχόμενο μήνα συναυλίες με θέμα «Άκουσε τη φωνή μου κι έλα». Επίσης, τελειώνει η έκδοση του δίγλωσσου επετειακού τόμου «Ιάκωβος Καμπανέλλης», που εντάσσεται στη σειρά αφιερωματικών λευκωμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού, ενώ ετοιμάζεται Έκθεση, αφιερωμένη στον συγγραφέα, το έργο και την εποχή του, στο Μουσείο Μπενάκη – Πινακοθήκη Γκίκα.
Τον προσεχή Ιούνιο, σύμφωνα με το πρόγραμμα του Υπουργείου, θα υπάρξει αφιέρωμα στον κινηματογραφικό Ιάκωβο Καμπανέλλη σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, ενώ το καλοκαίρι σχεδιάζεται η διοργάνωση στη Νάξο κύκλου εκδηλώσεων σε συνεργασία με τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, με παρουσίαση του δίγλωσσου τόμου Ιάκωβος Καμπανέλλης, συναυλίες, αναγνώσεις, εργαστήρια, παραστάσεις ερασιτεχνικού θεάτρου. Ιδού πεδίον δόξης λαμπρόν, που άνοιξε το Υπουργείο και η Κατερίνα Καμπανέλλη. Είναι σε θέση αυτή η ναξιακή Επιτροπή να κινητοποιήσει τις ενεργείς πολιτιστικές συσσωματώσεις του νησιού, τον καθηγητικό και μαθητικό κόσμο, τις πνευματικές δυνάμεις του τόπου; Αμφιβάλλω.
Επίσης το αντιπολεμικό έργο του Καμπανέλλη είναι πάντα επίκαιρο και προσφέρεται για την προβολή της σχετικής προσφοράς του διεθνώς, σήμερα που οι Ουκρανοί «βράχο στη ράχη κουβαλούν/βράχο σταυρό θανάτου», σύμφωνα με τα λόγια του.
Το Υπουργείο ανακοίνωσε τον γενικό προγραμματισμό στις 2 Ιανουαρίου. Και ο Δήμος μας; «Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει», όπως γράφει ο Δ. Σολωμός στους «Ελεύθερους Πολιορκημένους».
Ο Καμπανέλλης ρούφηξε τα πρώτα έντεκα άγουρα χρόνια της παιδικής του ηλικίας στη Νάξο, εκεί διαμόρφωσε τον ψυχισμό του, είδε τον κόσμο και τη σκληρή ζωή και τα βιώματά του αυτά αποτυπώθηκαν αργότερα στον στίχο και το τραγούδι, βιώματα και εμπειρίες, όμως, που έσμιξαν με ανάλογα συναισθήματα που συνάπτονται με την ανθρώπινη συνθήκη.
«Φίλοι κι αδέλφια», πάλι φανήκατε κατώτεροι των περιστάσεων. Ελπίζω να διασώσετε στο παρά πέντε κάτι από την οφειλή της Νάξου στο μεγάλο της τέκνο και στην πολιτισμική παρακαταθήκη που άφησε. «Υπάρχουν στη ζωή καταστάσεις-είχε πει ο Καμπανέλλης- που δεν τις χωράει ο λόγος. Και τότε ή παραχωρεί τη θέση του στη σιωπή ή τρελαίνεται και γίνεται στίχος ή ξανατρελαίνεται και γίνεται τραγούδι…».
Ευτυχώς, τον ζώντα Καμπανέλλη τίμησε δεόντως ο Δήμαρχος Βασίλης Κόκκοτας με την ίδρυση του ομώνυμου Δημοτικού Θεάτρου στο δημαρχιακό μέγαρο και ο Ιάκωβος Ναυπλιώτης, ως πρόεδρος του «σφαγιασθέντος» ΝοΠΠΑΠΠΠΑ, με τη δημιουργία του σχετικού Μουσείου στη Γρόττα, σε συνεργασία με την κόρη του μεγάλου μας δραματουργού, που αποτελεί πολιτιστικό και τουριστικό πόλο έλξης.
Πάντως οι στίχοι του μάς οδηγούν σαν διαχρονικός οδοδείκτης: «Αρνιέμαι /οι άλλοι να βαστάνε τα σκοινιά / αρνιέμαι να με κάνουν ό,τι θένε / αρνιέμαι να πνιγώ στην καταχνιά»
Επιχώριος
Υγ: Ως προς τις Επιτροπές του Συνεδρίου του Γλινάδου, επιφυλάσσομαι για ένα ειδικό, λεπτομερειακό και εμπεριστατωμένο σημείωμα.
Ε.