ΔΙΕΚ Νάξου: Ποιοτική επαγγελματική κατάρτιση και σύνδεση με την τοπική αγορά

 
 
 

diek sxoleia filoti 2

Συνεχώς ανοδική πορεία, πάρα τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στη χώρα μας, έχει να επιδείξει από το 2014 που ξεκίνησε η επαναλειτουργία του το Δημόσιο ΙΕΚ (ΔΙΕΚ) Νάξου, πάντα σε συνεργασία με τοπικούς φορείς, οι οποίοι απέδειξαν έμπρακτα τη στήριξή τους στο θεσμό της επαγγελματικής κατάρτισης.

Το φετινό έτος κατάρτισης 2017-2018 υπήρξε ιδιαίτερα ικανοποιητικό, καθώς το ΔΙΕΚ κατάφερε να αναδείξει και να υποστηρίξει τη δυνατότητα για παροχή ποιοτικής κατάρτισης και να αναπτυχθεί περαιτέρω, λόγω της οργανωμένης προσπάθειας όλων των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας, καταρτιζομένων, εκπαιδευτών και διοίκησης.

 

Τρεις άξονες λειτουργίας
Η λειτουργία του ΔΙΕΚ Νάξου βασίστηκε σε τρείς άξονες:
1ον Σύγχρονη και αποτελεσματική διοικητική λειτουργία.

2ον Ποιοτική και αναβαθμισμένη κατάρτιση: Στόχος του ΔΙΕΚ ήταν η βέλτιστη αξιοποίηση πόρων, αλλά και η ενδυνάμωση των «δεσμών» μεταξύ εκπαιδευομένων, εκπαιδευτών και Διοίκησης. Υπενθυμίζεται ότι επιλέγουν για σπουδές το ΔΙΕΚ Νάξου και άτομα με ήδη σχηματισμένο επαγγελματικό προφίλ (πτυχία, δεξιότητες, εργάζονται ήδη) που επιθυμούν είτε αναβάθμιση των προσόντων τους σύμφωνα με τις σύγχρονες επιταγές της αγοράς, είτε αλλαγή επαγγελματικού προσανατολισμού (λόγω ανεργίας, δυσκολίας εύρεσης εργασίας στο αντικείμενο πρότερων σπουδών τους κ.α.)

3ον Εξωστρέφεια – Σύνδεση με την τοπική αγορά και φορείς – Αύξηση κύρους του ΙΕΚ: Χαρακτηριστικοί δείκτες για την επιτυχημένη πορεία του ΔΙΕΚ Νάξου είναι η άμεση επαγγελματική αποκατάσταση των καταρτιζομένων, αλλά και η επιλογή του από επαγγελματίες που ήδη δραστηριοποιούνται στο αντικείμενο των σπουδών τους. Αυτό φανερώνει, άλλωστε, ότι το ΔΙΕΚ έχει καταφέρει τη σύνδεση του με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και οικονομίας.

*Αποτελεσματική διοικητική λειτουργία
1. Στο Δημόσιο ΙΕΚ Νάξου, τη χρονιά που πέρασε, εργάστηκαν 2 μόνιμοι εκπαιδευτικοί με απόσπαση για διοικητικό έργο, η Διευθύντρια και η Υποδιευθύντρια, καθώς και 33 εκπαιδευτές για παροχή εκπαιδευτικού έργου με σύμβαση έργου ωριαίας αντιμισθίας. Οι ειδικότητες που λειτούργησαν ήταν 6, ενώ το πλήθος των τμημάτων ήταν 7 (4 Α’ & Β’ και 3 Γ’ & Δ’ εξαμήνων), ενώ ο αριθμός των εκπαιδευομένων κυμάνθηκε μεταξύ 134 ως 82.
2. Ηλεκτρονική αρχειοθέτηση εκπαιδευτικού υλικού προηγούμενων ετών.
3. Περιορισμός της άσκοπης γραφειοκρατίας, μείωση των διοικητικών βαρών μέσω της μεγαλύτερης αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών.
4. Ανάπτυξη διαδικτυακών φορμών για την ηλεκτρονική τυποποίηση των διοικητικών εργασιών.
5. Ηλεκτρονική διακίνηση ψηφιακά υπογεγραμμένων εγγράφων και ελαχιστοποίηση διακίνησης μέσω συμβατικού ταχυδρομείου.
6. Επικοινωνία με εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους, μέσω πλήρους αξιοποίησης του website του ΔΙΕΚ και εναλλακτικών καναλιών επικοινωνίας (email, sms, facebook, e-class).
7. Τήρηση ηλεκτρονικού βιβλίου πράξεων.
8. Δημιουργία εύχρηστων, ενημερωτικών, συνοπτικών οδηγών για συνήθεις διαδικασίες που αφορούν εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους.
9. Καθιέρωση συγκεκριμένου ωραρίου για την εξυπηρέτηση των εκπαιδευομένων σχετικά με θέματα που τους απασχολούν.
10. Πιστοποιημένη επιμόρφωση της Διοίκησης του ΔΙΕΚ Νάξου από το Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και μεταπτυχιακές σπουδές στο ΕΑΠ για την Οργάνωση και Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και την Εκπαίδευση Ενηλίκων.

*Ποιοτική κατάρτιση
1. Αναβάθμιση υποδομών και αγορά πάγιου εξοπλισμού για ανάγκες κατάρτισης.
2. Συνεργασία με καταξιωμένους επαγγελματίες για τη διδασκαλία εργαστηριακών μαθημάτων και παραχώρηση ιδιωτικών χώρων για χρήση ως εργαστηρίων του ΙΕΚ.
3. Κατά το δυνατόν πιστή εφαρμογή των νέων οδηγών σπουδών για τις ειδικότητες που λειτούργησαν στο ΙΕΚ Νάξου.
4. Πρόσληψη εξειδικευμένων και αναγνωρισμένων από την τοπική κοινωνία επαγγελματιών – επιστημόνων ως ωρομίσθιων εκπαιδευτών.
5. Άριστη συνεργασία με το ΣΕΚ Νάξου και τον Διευθυντή του, κ. Νικήτα Θεολογίτη.
6. Συμμετοχή εκπαιδευτών και καταρτιζομένων της ειδικότητας Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης-Αρχιμάγειρας (chef) σε πανελλήνιες και τοπικές εκθέσεις και σεμινάρια με καταξιωμένους επαγγελματίες.
7. Διοργάνωση και διεξαγωγή πλήθους άρτια οργανωμένων θεματικών εκπαιδευτικών επισκέψεων σε επαγγελματικούς χώρους και ενημερώσεων επιδείξεων από εξειδικευμένους επαγγελματίες.
8. Συναντήσεις απολογισμού και προγραμματισμού με τους εκπαιδευτές.
9. Εφαρμογή ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Ηλεκτρονικών Μαθημάτων Open eClass (υπηρεσίες Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης).
10. Διοργάνωση εκδηλώσεων στο πλαίσιο ενδυνάμωσης των δεσμών μεταξύ των εκπαιδευομένων, εκπαιδευτών και Διοίκησης με στόχο την ανάπτυξη κοινής «ταυτότητας».
11. Μαζική χορήγηση της Διεθνούς Φοιτητικής Κάρτας (ISIC) στο σύνολο σχεδόν των καταρτιζομένων μας, μετά από ενέργειες της διοίκησης.
12. Διεξαγωγή του μαθήματος «Πρακτική άσκηση» ή «Πρακτική εφαρμογή στην ειδικότητα» σε χώρους εργασίας και σε συνεργασία με επιχειρήσεις, μουσεία κ.α.
13. Συχνή επικοινωνία, στενή συνεργασία και ανατροφοδότηση από εκπαιδευτές και καταρτιζόμενους για το διδακτικό έργο, την αποτελεσματικότητα του διοικητικού έργου, για θέματα εξοπλισμού, για διάφορα προβλήματα που προέκυπταν και ενέργειες για άμεση επίλυση όλων των ζητημάτων

*Εξωστρέφεια – Σύνδεση με την τοπική αγορά και φορείς – Αύξηση κύρους του ΙΕΚ
1. Έγκριση, συντονισμός και εποπτεία Πρακτικής Άσκησης καταρτιζόμενων τόσο του ΔΙΕΚ Νάξου όσο και άλλων ΙΕΚ.
2. Πρόταση νέων ειδικοτήτων στο Υπουργείο Παιδείας κατόπιν επεξεργασίας των απαντήσεων που προκύπτουν από ειδικά διαμορφωμένο ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο, το οποίο αναρτάται στο δικτυακό τόπο του ΔΙΕΚ, κοινοποιείται σε τοπικά και φοιτητικά μέσα ενημέρωσης και συμπληρώνεται από κάθε ενδιαφερόμενο, αλλά και κατόπιν διαβούλευσης με τοπικούς φορείς, γεγονός που συμβάλλει στη σύνδεση τοπικής ανάπτυξης και επαγγελματικής κατάρτισης.
3. Ανάπτυξη σύγχρονων καναλιών προβολής και επικοινωνίας του ΙΕΚ (ιστοσελίδα του ΔΙΕΚ Νάξου και προφίλ στο facebook).
4. Δημιουργία έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού προβολής για τον τρόπο λειτουργίας και τις δράσεις του ΔΙΕΚ.
5. Λογοδοσία και καθιέρωση ετήσιου απολογισμού δράσεων προς την τοπική κοινωνία με δημοσίευση σε έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
6. Συστηματική επικοινωνία και παρουσία σε έντυπα, ραδιοφωνικά και ηλεκτρονικά ΜΜΕ για την ανάδειξη των δράσεων, του εκπαιδευτικού έργου και των καλών πρακτικών του ΙΕΚ.
7. Διαρκής και αρμονική συνεργασία με τοπικούς φορείς και έντονη παρουσία στη ζωή της ναξιακής κοινωνίας. Ενδεικτικά αναφέρονται:
*Συνδιοργάνωση με το ΝΟΠΠΑΠΠΠΑ του Δήμου μας της εναρκτήριας χριστουγεννιάτικης εκδήλωσης, ανοικτής σε όλο το κοινό.
*Πρόσκληση από το Γ2 τμήμα του 1ου Γυμνασίου Νάξου εκπαιδευτών και καταρτιζομένων της ειδικότητας Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης-Αρχιμάγειρας (chef) για παρουσίαση του επαγγέλματος και των σπουδών τους στο ΙΕΚ.
*Συνεργασία με τον Πανναξιακό ΑΟΝ, για την Πρωτοχρονιάτικη πίτα των ακαδημιών του.
*Δωρεάν καλλωπισμός χεριών από τις καταρτιζόμενες της ειδικότητας και την εκπαιδεύτριά τους την ημέρα της γυναίκας, 8 Μαρτίου, στο καφέ ΟMERTA.
*Συμμετοχή εκπαιδευτών και καταρτιζομένων της ειδικότητας Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης-Αρχιμάγειρας (chef) στη θεματική εβδομάδα του 1ου Γυμνασίου Νάξου με θέμα «Υγιεινό κολατσιό για το σχολείο».
*Συμμετοχή εκπαιδευτών και καταρτιζομένων της ειδικότητας Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης-Αρχιμάγειρας (chef) στο σεμινάριο Μεξικάνικης κουζίνας που διοργάνωσε ο σύλλογος «Φιλοξένια».
*Συνεργασία εκπαιδευτών και καταρτιζομένων της ειδικότητας Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης-Αρχιμάγειρας (chef) με το 15μελές μαθητικό συμβούλιο του 1ου Γυμνασίου στο Πασχαλινό παζάρι του σχολείου τους.
*Παρουσίαση- επίδειξη από άνδρες του Πυροσβεστικού Κλιμακίου Νάξου, χρήσης πυροσβεστήρων και βιωματική συμμετοχή των καταρτιζομένων μας.
*Επίσκεψη των καταρτιζομένων της ειδικότητας Τεχνικός Αισθητικός Ποδολογίας, Καλλωπισμού νυχιών και Ονυχοπλαστικής στο ΚΔΑΠ ΑΜΕΑ στον Αγ. Θαλάλαιο και περιποίηση στους μαθητές-τριες.

 

Έμπρακτη η στήριξη της τοπικής κοινωνίας
Στον απολογισμό του φετινού έτους κατάρτισης 2017-2018, περίοπτη θέση έχει η αναφορά προς τους τοπικούς φορείς, οι οποίοι συνέβαλαν στην εύρυθμη λειτουργία του ΔΙΕΚ, την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης κατάρτισης και το άνοιγμα του Ινστιτούτου στη ζωή και τη δράση της τοπικής κοινωνίας και αγοράς εργασίας.
Καταλυτικός παράγοντας για την ευρωστία του ήταν η παραχώρηση από τη Σχολική Επιτροπή Β/θμιας Εκπαίδευσης του δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων αιθουσών για τη διδασκαλία θεωρητικών μαθημάτων στο 1ο Γυμνάσιο Νάξου, ανάλογα με τις υποδείξεις εκπαιδευτών και καταρτιζομένων. Έτσι, ικανοποιήθηκε ένα πάγιο αίτημα καταρτιζομένων και εκπαιδευτών, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων ζει ή/και εργάζεται στη Χώρα. Ταυτόχρονα, μειώθηκε η μαθητική διαρροή, ελαττώθηκαν τα έξοδα και ο χαμένος χρόνος μετακίνησης για εκπαιδευτές και καταρτιζόμενους.
Επίσης, η αποχώρηση των καταρτιζόμενων από το κτίριο του 1ου ΕΠΑΛ Νάξου μετά τη λήξη των μαθημάτων, καθώς δεν υπάρχει δρομολόγιο λεωφορείου, εξασφαλίστηκε από τη διεύθυνση του ΙΕΚ σε συνεννόηση με το ΚΤΕΛ, με μειωμένο κόμιστρο.
Εξίσου σημαντική ήταν η συνεργασία με επαγγελματίες, οι οποίοι παραχώρησαν τους χώρους τους ως εργαστήρια του ΙΕΚ. Η ειδικότητα «Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης-Αρχιμάγειρας (chef)» φιλοξενήθηκε για 4η συνεχόμενη χρονιά από την ταβέρνα «ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ» και την οικογένεια Γιαννάκη. Τα μαθήματα ζαχαροπλαστικής έγιναν στο ζαχαροπλαστείο “L’ ORIENT” του κ. Θωμά Μπαλή και το μάθημα «Τεμαχισμός κρεάτων» στο κρεοπωλείο των Αδελφών Καπαρέλη. Εργαστηριακά μαθήματα της ειδικότητας «Αισθητικός Ποδολογίας» πραγματοποιήθηκαν στο “BONITA BEAUTY SALON” της κ. Μαρίας Γεωργιάδου (η οποία δώρισε και επαγγελματικό εξοπλισμό στο ΙΕK) και το μάθημα «Χρωματολογία» στο εργαστήριο των Φιλίππας Φλώρακα – Γιάννη Χάλκου. Ο αμπελώνας «ΤΡΑΝΟ ΑΜΠΕΛΙ» και το χημικό εργαστήριο MATTER του κ. Γιώργου Μακρυδημήτρη φιλοξένησαν την ειδικότητα «Τεχνικός Αμπελουργίας & Οινολογίας». Το μάθημα του BAR, στην ειδικότητα «Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας», πραγματοποιήθηκε στο “LIKE HOME BΑR” των Αδελφών Παπανικολάου από τον barman της επιχείρησης Σουλιώτη Κωνσταντίνο.
Καθημερινή υποστήριξη της λειτουργίας του ΔΙΕΚ Νάξου παρέχουν ο αντιδήμαρχος Παιδείας Δημήτρης Λιανός, ο αντιδήμαρχος Δ.Ε. Δρυμαλίας Νίκος Σιδερής, ο πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Αρτέμης Ψαρρός, καθώς και ο Σύλλογος Διδασκόντων και ο διευθυντής του 1ου Γυμνασίου Νάξου Στράτος Φουτάκογλου. Μεγάλη ήταν και η συμβολή του αείμνηστου Τοτόμη Πρωτονοτάριου, ο οποίος πίστεψε και υποστήριξε το ΙΕΚ με όλες του τις δυνάμεις.
«Το αποτέλεσμα αποτελεί επιτυχία όλων των παραπάνω και τους ευχαριστούμε από καρδιάς για την προσπάθεια που κατέβαλαν προκειμένου το Δημόσιο ΙΕΚ Νάξου να λειτουργεί ποιοτικά, αποτελεσματικά και δημιουργικά» αναφέρεται χαρακτηριστικά στον απολογισμό.

 

Μεγαλεπήβολο όραμα για το μέλλον του τόπου
Η δημιουργία μιας σύγχρονης, επικοινωνιακής και εξωστρεφούς δομής που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες της επαγγελματικής κατάρτισης και θα εφοδιάζει τους εκπαιδευόμενους με τις γνώσεις, τις στάσεις και τις δεξιότητες ζωής που απαιτούνται για την ένταξή τους στην αγορά εργασίας, σε ειδικότητες που φιλοδοξούν να καλύψουν αναπτυξιακές ανάγκες του τόπου είναι το μεγαλεπήβολο όραμα της διοίκησης και των εκπαιδευτών του ΔΙΕΚ Νάξου.
«Πιστεύουμε ότι η ποιοτική επαγγελματική κατάρτιση, πρέπει να συμπορεύεται με την παροχή κινήτρων για ανάληψη πρωτοβουλιών, την παρακίνηση για συνεργασία και την αλληλεπίδραση με την τοπική κοινωνία, με στόχο την ενεργοποίηση των εκπαιδευομένων, αλλά και τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής, μέσω της δημιουργίας εξειδικευμένων στελεχών και επαγγελματιών» τονίζεται στον απολογισμό του ΔΙΕΚ, υποστηρίζοντας παράλληλα ότι «η σωστά οργανωμένη και ποιοτική επαγγελματική κατάρτιση, ίσως αποτελεί μία από τις σημαντικότερες επενδύσεις για το μέλλον του τόπου μας, τόσο στον τομέα του τουρισμού και των υπηρεσιών όσο και στον πρωτογενή τομέα».
«Με καθαρό όραμα, ειλικρινή προσπάθεια και επαγγελματισμό, με σχεδιασμό και προγραμματισμό και με την ενεργό συμμετοχή όλων σας, πετύχαμε αρκετά τα τέσσερα τελευταία χρόνια, από το 2014, έτος επαναλειτουργίας του ΔΙΕΚ Νάξου. Παραμένουμε προσηλωμένοι στους στόχους μας, για μια δομή που φιλοδοξεί να παρέχει ποιοτικές δεξιότητες επαγγελματικής κατάρτισης, ενώ ταυτόχρονα θα είναι ανοικτή στη ζωή και στη δράση. Καλό έτος κατάρτισης 2018-19!» καταλήγει ο απολογισμός.

(Visited 64 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*