Συνέντευξη τύπου για όσα έγιναν και δεν έγιναν το βράδυ της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη αλλά και για την επανεκκίνηση των σιδηροδρομικών μεταφορών παραχωρεί αυτή την ώρα ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιώργος Γεραπετρίτης.
Δείτε τη συνέντευξη τύπου
Λεπτό προς λεπτό η συνέντευξη τύπου
-η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο με όρους απόλυτης ασφάλειας. Με δύο σταθμάρχες στους σταθμούς πράγμα που σημαίνει ότι μ,πορεί να υπάρξει μείωση μεταφορικού έργου και με μεγαλύτερο συντονισμό στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατοτήτων που έχουμε σήμερα
– υπάρχει το ζήτημα της επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου. Θέλω να σας πω ότι είναι σημαντικό να ξεκινήσει εκ νέου, να μην αναμένουμε την ολοκλήρωση ολόκληρης της τεχνολογι΄κης αναβάθμισης γιατί πρέπει να στήριξουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών στον σιδηρόδρομο που είναι ένα λαικό μεσό
– άμεσα τίθενται δύο ζητήματα: η υλοποίηση της τεχνικής αναβάθμισης θα γίνουν οι αναγκαίες ενέργειες ώστε να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνσε με τον πρόεδρο της Alston Γαλλίας με τον οποίο είχε μια συζήτηση για την υλοποίηση της σύμβασης. Έδωσε σαφή εντολή ώστε να έρθει ο χρόνος αποπεράτωσης όσο το δυνατόν πιο άμεσα. Υπήρχε κατανόηση από τη μητρική γαλλική εταιρεία. Δεσμεύομαι να είμαι από επάνω ώστε να μην υπάρξει καθυστέρηση στην υλοποίηση
– σήμερα έχει παραδοθεί, όχι υλοποιηθεί, το 70% της σύμβασης και η εκτίμηση είναι ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχει παραδοθεί το υπόλοιπο
– το 2017 σταματάει η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν προβλήματα, η αρχή που αξιολογεί τη χρηστή διαχείριση πόρων εκ μέρους της ΕΕ διαπιστώνει ότι υπάρχουν σοβαρά σφάλματα, αυτό σημαίνει ότι διακόπτεται η εφαρμογή της σύμβασης. Από το 2017 έως το 2019 δεν έχουμε καμία παράδοση. Τον Νοέμβριο 2019 αλλάζει η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ και ξεκινάει μια προσπάθεια αναβίωσης της σύμβασης.
– η σύμβαση που ξεκίνησε στα τέλη του 2014 αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017, είχε υπάρξει παράδοση περίπου του 32% του παραδοτέου, δυστυχώς, όμως, σε αυτό υπήρχαν σφάλματα με αποτέλεσμα ένα 18% να είναι γνήσια λειτουργικό
– ο σιδηρόδρομος υπέστη μια συνεχή απαξίωση που είχε να κάνει τόσο με τη συντήρηση όσο και την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που σχετίζονται με την ασφάλεια. Ο σιδηρόδρομος λειτούργησε για δεκάδες χρόνια με χειροκίνητους μηχανισμούς ασφαλείας
– τα τελευταία χρόνια έγινε μια προσπάθεια αναπλήρωσης του ανθρώπινου δυναμικού σε τρία επίπεδα: το ζήτημα της κινητικότητας, το 2021 είχαμε διαγωνισμό για 117 άτομα και το 2022 άλλων 100 επιπλέον των 200 που προσελήφθησαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Η πρώτη φάση για τον διαγωνισμό του 2021 έχει ολοκληρωθεί
– δεν αποτελεί παρηγοριά ότι ενεργοποιήθηκε το πρωτόκολλο μαζικών καταστροφών, καλό είναι να υπάρχει αλλά μακάρι να είχε αποφευχθεί
– υπάρχει ένα ζήτημα της ολοκλήρωσης της αναβάθμισης των συστημάτων, θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που θα απέτρεπαν την τραγωδία
– άσχετα με το ανθρώπινο λάθος αν είχαμε ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης το πιθανότερο είναι ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί
– σε τρίτο επίπεδο θα έπρεπε να είχε υπάρξει παρακολούθηση στον πίνακα ηλεκτρονικού ελέγχου και για μια απόσταση 5,5 χλμ. και έτσι θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία γιατί θα είχε γίνει αντιληπτή η μετάπτωση της επιβατικής αμαξοστοιχίας στην εσφαλμένη γραμμή
– ακόμα και αν δεν είχαμε την χάραξη πορείας, ένα δεύτερο επίπεδο ασφαλείας ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού που δεν συνέβη
– το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε συνεχώς και αδιαλείπτως άρα υπό αυτή την έννοια και το μοιραίο βράδυ θα έπρεπε να υπήρχε η χάραξη πορείας που δεν έχει συντελεστεί
– μετά την επίσκεψή μου στα Τέμπη είδα τον τόπο του συμβάντος για να έχω προσωπική άποψη, πήγα στο νοσοκομείο Λάρισας και συνομίλησα με τους ανθρώπους που διαχειρίστηκαν την τραγωδία
– η ευθύνη στο υψηλότερο επίπεδο του υπουργού Μεταφορών έχει αναληφθεί. Τις επόμενες ημέρες η αντικατάσταση των προέδρων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ώστε να προχωρήσουμε στην επανεκκίνηση των δρομολογίων
-Θα υπάρξει πλήρη διαφάνεις περιλάμβανομένης της κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Θα προκαλέσω συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για να συζητήσουμε τις παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων ώστε να βρούμε έναν κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και θα αξιολογεί τα ζητήματα ασφάλειας για το μέλλον
– Εγώ θα ασχοληθώ αποκλειστικά με τα ζητήματα του δυστυχήματος και την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων. Δεν έχω καμία διάθεση να εμπλακώ με την κατ’ ουσία απόδοση ευθυνών που είναι αρμοδιότητα της δικαιοσύνης και ήδη έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες ώστε η έρευνα να πάει στο δυνατό επίπεδο
– Ζητάω ξανά συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη αυτή είναι εντελώς ειλικρινής και δεν προσπαθει να αποσίσει την οποιαδήποτε ευθύνη
– Δεν βρίσκομαι εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης ή πολίτης για να κάνω κομματική αντιπαράθεση. δεν θα ακούσετε συμψηφισμούς ή λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης. Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί
– Εκφράζω την οδύνη μου για όσα συνεβησαν στα Τέμπη, πρόκειται για μια τραγωδία που μας συγκλόνισε όλους, πρέπει η οδύνη αυτή να βρει μια κάθαρση είπε ο Γιώργος Γεραπετρίτης
– Η κυβέρνηση δεν θα επιτρέψει τη συγκάλυψη διεμήνυσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου «ανοίγοντας» τη συνέντευξη τύπου.
Η ατζέντα
Ο κ. Γεραπετρίτης αναμένεται να τοποθετηθεί για την υλοποίηση της επίμαχης σύμβασης 717 αναφορικά με την τηλεδιοίκησης και τη φωτοσήμανση, ενώ θα ανακοινώσει και ορισμένες άμεσες παρεμβάσεις, μέχρι να λειτουργήσει πλήρως η τηλεδιοίκηση σε όλο το μήκος του δικτύου
Ο κ. Γεραπετρίτης χθες, Τρίτη, επιθεώρησε τον σταθμό τηλεδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη, ενώ μετά την επιστροφή του είχε σύσκεψη στο υπουργείο Υποδομών και για περίπου δύο ώρες με συνεργάτες του και τους υφυπουργούς, ενώ μετά τις 18:30 βρέθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου για να προετοιμαστεί ενόψει της συνέντευξης Τύπου με συνεργάτες του κ. Μητσοτάκη.
Ως προς τις άμεσες παρεμβάσεις, στο τραπέζι της συζήτησης έπεσαν όλες τις προηγούμενες μέρες δύο ενδεχόμενα: η διακοπή των δρομολογίων του ΟΣΕ σε ένα μέρος της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη για τουλάχιστον 2 εβδομάδες ή η μείωση των δρομολογίων, με παράλληλη αύξηση των δρομολογίων των ΚΤΕΛ που έχει ήδη δρομολογηθεί. Ένα ακόμα μέτρο για τα τρένα είναι ενδεχομένως η μείωση της ταχύτητας των συρμών, ενώ προς την ενίσχυση των ασφαλιστικών δικλείδων «ψυχολογικά» κρίσιμη θεωρείται η διπλή βάρδια σταθμαρχών, αλλά και η επαναφορά ενός κέντρου ελέγχου κίνησης που υπήρχε και παλαιότερα. Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης φέρεται να επεξεργάζεται και ένα σώμα εσωτερικού ελέγχου στον ΟΣΕ.
Ευρύτερα, η κυβέρνηση μελετά επικαιροποιημένα πρωτόκολλα για την επιβίβαση εν γενεί στα μέσα μεταφοράς, ενώ προτεραιότητα είναι η ονομαστικοποίηση όλων των εισιτηρίων. Ακόμα, αναμένεται και τεχνική βοήθεια από την Ευρώπη, κάτι που θα συζητήσει σήμερα σε επαφές που θα έχει με τον απεσταλμένο της Κομισιόν κ. Σμιτ και τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων κ. Ντόπελμπαουερ o κ. Γεραπετρίτης, κατόπιν της επικοινωνίας του πρωθυπουργού με την πρόεδρο της Κομισιόν κ. Φον Ντερ Λάιεν.
Όλα τα παραπάνω μέτρα, βεβαίως, είναι στην πραγματικότητα προσωρινά μέχρι την εγκατάσταση του συστήματος τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, με στόχο αυτό να έχει ολοκληρωθεί, χωρίς άλλες παρατάσεις από την ανάδοχο εταιρία, ως το τέλος του καλοκαιριού.
Πηγή: protothema.gr