Η εντατικοποίηση της καμπάνιας #savekaikia που έχει ξεκινήσει από το περασμένο φθινόπωρο η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για τη διάσωση των παραδοσιακών σκαφών, συμφωνήθηκε κατά τη χθεσινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών στον Πειραιά, στην οποία παρέστη και ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος.
Η συνέχιση της εκστρατείας εντάσσεται στο πλαίσιο άσκησης πίεσης προς την ελληνική Δημόσια Διοίκηση και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, ώστε να σταματήσει το εγκληματικό σπάσιμο των αλιευτικών σκαφών μέσω της αλλαγής χρήσεως των σκαφών σε επαγγελματικά ή ιδιωτικά σκάφη αναψυχής. Η καμπάνια της Περιφέρειας θα συνοδευτεί, άλλωστε, από συγκεκριμένη εναλλακτική πρόταση για την αξιοποίηση των σκαφών αυτών, ενώ η Περιφέρεια προτίθεται να στηρίξει και οικονομικά τις πρωτοβουλίες διάσωσής τους όπως έχει δηλώσει ο κ. Χατζημάρκος, ο οποίος επανέλαβε ότι η προστασία των θαλασσών από την υπεραλίευση δεν πρέπει να σχετίζεται με την καταστροφή των παραδοσιακών αλιευτικών σκαφών.
Υπενθυμίζεται ότι το «σπάσιμο» των ξύλινων αλιευτικών σκαφών ξεκίνησε από το 1996, με αφορμή τη νομοθεσία για τον περιορισμό της υπεραλίευσης, μέσω της επιδότησης της απόσυρσης της αλιευτικής αδείας. Από τότε, χιλιάδες αλιείς παρέδωσαν την άδειά τους και τα καΐκια τους καταστράφηκαν.
Μέσα σε λίγα χρόνια, η Ελλάδα έχει χάσει το μεγαλύτερο μέρος του αλιευτικού της στόλου, που ήταν και ο μεγαλύτερος στην Ευρώπη. Χιλιάδες σκούνες, περάματα, τρεχαντήρια, καΐκια, μπρίκια, γολέττες, βαρκαλάδες, τσερνίκια έχουν λιώσει κάτω από τους βραχίονες μιας μπουλντόζας.
Μαζί με τα παραδοσιακά σκαριά, χάνονται και οι έμπειροι καραβομαραγκοί των ταρσανάδων, το επάγγελμα των οποίων είναι μοναδικό και αναντικατάστατο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών, από τα περίπου 14.500 έχουν καταστραφεί τα 12.500 κατά τα τελευταία 20 χρόνια. Προσφάτως ανακοινώθηκε ότι άλλα 763 πρόκειται να οδηγηθούν σε σπάσιμο, ενώ άλλες 522 αιτήσεις δεν έχουν προχωρήσει προσωρινά λόγω έλλειψης του διαθέσιμου χρηματικού ποσού για την καταστροφή τους. Συνολικά 45 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για τον σκοπό αυτό, ενώ τα σκαριά θα μπορούσαν να αλλάξουν χρήση και να παραμείνουν στο πέλαγος ως τουριστικά σκάφη.