Σε συνέχεια των αποφάσεων της κοινής συνεδρίασης που έγινε στην Αθήνα, παρόντος του αρμοδίου αναπληρωτή υπουργού Σωκράτη Φάμελλου, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου από κοινού με την Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ) Νοτίου Αιγαίου, καταθέτει στο υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας πρόταση νομοθετικής διευθέτησης του ζητήματος που έχει ανακύψει με την εφαρμογή του Π.Δ. 32/2016, σχετικά με την κατάρτιση και ανάρτηση των δασικών χαρτών στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου.
Σκοπός της νομοθετικής πρότασης, ο οποίος αναδείχθηκε και στην κοινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου και της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου στην Αθήνα τη Δευτέρα ΕΒΕΑ, είναι να υπάρξει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο που θα λαμβάνει υπόψη του τις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, όπως και το καθεστώς που υφίσταται στα νησιά που διαθέτουν Κτηματολόγιο. Σκοπός της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου είναι να αποτρέψει την απαξίωση της συνταγματικά κατοχυρωμένης ιδιωτικής περιουσίας, στα νησιά των οποίων οι δασικοί χάρτες δεν έχουν αναρτηθεί ακόμη, αλλά και θα θεραπεύσει τις τεράστιες αδικίες στα νησιά, για τα οποία οι δασικοί χάρτες αναρτήθηκαν ήδη, διαμορφώνοντας εξωφρενικές καταστάσεις.
Στη ανάγκη αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου συμφώνησε εξάλλου και ο αναπληρωτής υπουργός, ενώ στην κοινή συνεδρίαση συμφωνήθηκε η σύσταση επιτροπής που θα αναλάβει να καταρτίσει τη νομοθετική πρόταση προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας.
Στο πλαίσιο αυτό, οι νομικές υπηρεσίες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου, έχουν καταρτίσει συγκεκριμένη πρόταση, βάσει της οποία επιβάλλεται άμεσα:
1) Να καταργηθεί ή αναμορφωθεί η διάταξη της παραγρ. 1 του άρθρου 5 του Π.Δ. 32/2016, ως κινούμενη εκτός νομοθετικής εξουσιοδότησης, ώστε είτε να επανισχύσει είτε να εναρμονιστεί με τη προηγούμενη διάταξη του άρθρου 3 του Ν. 998/1979 όσον αφορά τις χορτολιβαδικές – δασικές εκτάσεις, αφού ουσιαστικά επιφέρει στο σύνολο σχεδόν αυτών, απόλυτη αφαίρεση του δικαιώματος κυριότητας και εξουσίας επί των εκτάσεων της περιοχών μας. Περαιτέρω και μέχρι ολοκλήρωσης της σχετικής νομοθετικής διαδικασίας να ανακληθεί και να μην εφαρμοστεί το με αριθμ. 27639/2018 έγγραφο του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου.
2) Να αποσαφηνισθεί νομοθετικά ότι η επιγενόμενη δάσωση δεν αφορά ούτε τις τελεσίδικες πράξεις χαρακτηρισμού, ούτε κυρωμένους δασικούς χάρτες αλλά μόνον εκκρεμείς υποθέσεις, οι οποίες έχουν χρονίσει με ευθύνη του πολίτη και όχι της πολιτείας.
3) Να τακτοποιηθεί το μαζικό φαινόμενο που προέκυψε από τους δασικούς χάρτες σε βάρος των ιδιοκτησιών μικτής μορφής, οι οποίες πλέον δεν δύνανται να μεταβιβαστούν.
4) Να νομοθετηθεί ότι στις περιοχές των εξαιρέσεων από το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου στα δάση και τις δασικές εκτάσεις, του δεύτερου εδαφίου του άρθρου 62 του Ν.998/1979, η μεταγραφή ή καταχώριση συμβολαιογραφικών πράξεων με αντικείμενο ακίνητα που έχουν εν όλω ή εν μέρει τον χαρακτήρα έκτασης των παραγράφων 5α) ή 5β) του άρθρου 3 του παραπάνω νόμου, στα οικεία βιβλία μεταγραφών του αρμόδιου Υποθηκοφυλακείου ή στα οικεία φύλλα του αρμόδιου γραφείου Κτηματογράφησης ή Κτηματολογικού Γραφείου, δεν κωλύεται ακόμη και αν δεν προσκομίζεται διοικητική πράξη ή τελεσίδικη δικαστική απόφαση, με την οποία αναγνωρίζεται ότι το ακίνητο ή το τμήμα του με τον παραπάνω χαρακτήρα ανήκει σε ιδιώτη και όχι στο Δημόσιο.
5) Ομοίως και για τη περιοχή της Δωδεκανήσου όπου διεκδικούμε με το παρόν τη μη εφαρμογή του τεκμηρίου κυριότητας του Δημοσίου ( σημείο Α του παρόντος), να αρθεί το κώλυμα που δεν επιτρέπει την μεταγραφεί των πράξεων ή συμβολαίων μεταβίβασης της κυριότητας, εφόσον για τη Ρόδο , Κω και Λακκι Λέρου υπάρχει αμάχητο τεκμήριο κυριότητας από τις εγγραφές στα κτηματικά βιβλία και για τα λοιπά νησιά ισχύει η νομολογία του Αρείου Πάγου εξομοίωσης τους με τις Κυκλάδες.
6) Στις εξαιρέσεις της παρ. 7 του άρθρου 3 του Ν. 998/1979 να συμπεριληφθούν και οι χορτολιβαδικές εκτάσεις , οι οποίες φέρουν οικοδομή ή έχουν εκδοθεί οικοδομικές άδειες.