Ανοιχτός στο κοινό ο βυζαντινός ναός του Αγίου Γεωργίου Διασορίτη στην Τραγαία Νάξου

ναός Αγίου Γεωργίου Διασορίτη
Newsroom
21/07/2019 02:32
 
 
 

 

Ανοιχτός για το κοινό θα είναι καθημερινά κι αυτό το καλοκαίρι ο ναός του Αγίου Γεωργίου Διασορίτη στην Τραγαία Νάξου.

Ο ναός αυτή τη χρονιά ανοίγει μετά από πρωτοβουλία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων σε συνεργασία με τη Μητρόπολη Παροναξίας που προσέλαβαν μια υπάλληλο για να μη μείνει κλειστός αυτός ο μοναδικής αξίας και σημασίας βυζαντινός ναός της Νάξου.

Ο ναός θα είναι ανοιχτός καθημερινά εκτός Σαββάτου και Κυριακής, από τις 10:30 το πρωί έως τις 3:00 το απόγευμα, μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου.

Να σημειωθεί ότι ο Άγιος  Γεώργιος ο Διασορίτης τα προηγούμενα 4 χρόνια ήταν ανοιχτός στο κοινό με εθελοντική εργασία και πρωτοβουλία του Πολιτιστικού Συλλόγου Τραγαίας.

Ευχαριστήρια

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Τραγαίας ευχαριστεί την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων που τον εμπιστεύτηκε τα προηγούμενα 4 χρόνια να κρατά ανοιχτό το ναό τους καλοκαιρινούς μήνες αλλά και για το γεγονός ότι ανταποκρίθηκε στο πάγιο αίτημα που έχει εκφράσει για τοποθέτηση υπαλλήλου στο εξαιρετικής σημασίας για τον τόπο μνημείο.

ναός Αγίου Γεωργίου Διασορίτη

Ευχαριστεί επίσης και όλους τους εθελοντές που συμμετείχαν τα τελευταία χρόνια σε αυτό το εγχείρημα συμβάλλοντας έτσι στην ανάδειξη του ναού σε κορυφαίο προορισμό για τον επισκέπτη της Νάξου.
“Η προσπάθεια και η συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και την Ιερά Μητρόπολη Παροναξίας θα συνεχιστεί και στο μέλλον με στόχο τα μνημεία της Τραγαίας να είναι ανοιχτά στο κοινό όλη τη θερινή περίοδο” σημειώνει χαρακτηριστικά το ΔΣ του Πολιτιστικού Συλλόγου Τραγαίας.

Ο Άγιος Γεώργιος Διασορίτης

Ο βυζαντινός ναός του Αγίου Γεωργίου του Διασορίτη βρίσκεται κοντά στο Χαλκί της Νάξου,σε απόσταση περίπου 600 μέτρων από το κέντρο του οικισμού. Κτίστηκε και διακοσμήθηκε τον 11ο αιώνα μ.Χ. Πρόκειται για μία από τις σπουδαιότερες εκκλησίες της περιοχής, όπως μαρτυρούν η αρχιτεκτονική, οι τοιχογραφίες, τα γλυπτά, οι δύο τάφοι με αρκοσόλια στο νάρθηκα και οι επιγραφές.

Σταυροειδής εγγεγραμμένος με τρούλο ναός, του απλού τετρακιόνιου τύπου, με χτιστούς πεσσούς και χαμηλότερο νάρθηκα δυτικά. Ο τύπος είναι σπάνιος στη Νάξο. Οι κεραίες του σταυρού καλύπτονται με ημικυλινδρικές καμάρες. Ο νάρθηκας καλύπτεται με καμάρες στα τρία μέρη του. Στις στενές πλευρές κτίζονται στο πάχος του τοίχου αντικριστά δύο κενοί, σήμερα, τάφοι με αρκοσόλια.

Οι τοιχογραφίες

Λίθινοι κοσμήτες περιτρέχουν τους τοίχους διαρθρώνοντας τις επιφάνειες και ορίζοντας τις τρεις αντίστοιχα ζώνες του ζωγραφικού διακόσμου. Στον τρούλο εικονίζεται ο Παντοκράτορας με τέσσερις ολόσωμους αρχαγγέλους στο τύμπανο γύρω του. Την αψίδα κοσμούν η Παναγία με το Χριστό, όρθιοι μετωπικοί ιεράρχες και στην κατώτερη στενή ζώνη ο άγιος Γεώργιος σε πλαίσιο σαν φορητή εικόνα, έχοντας αριστερά και δεξιά του γονείς του σε μετάλλια. Τις καμάρες του σταυρού κοσμούν παραστάσεις από το Δωδεκάορτο (Γέννηση, Υπαπαντή, Βάπτιση, Βαϊφόρος, Ανάληψη, Πεντηκοστή, Ευαγγελισμός) και τους τοίχους μορφές στρατιωτικών αγίων και μαρτύρων. Ιδιαίτερη θέση στο εικονογραφικό πρόγραμμα κατέχουν ο άγιος Γεώργιος, ο αρχάγγελος Μιχαήλ και ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος. Ο άγιος Γεώργιος εικονίζεται άλλες τρεις φορές: στη Δέηση, πάνω από την είσοδο του κυρίως ναού, στο βορειοδυτικό διαμέρισμα και στο νότιο τοίχο του νοτιοδυτικού διαμερίσματος.

Οι τοιχογραφίες σε ορισμένα σημεία της αψίδας και της κάτω ζωγραφικής ζώνης του κυρίως ναού καλύπτονται και από δεύτερο στρώμα εικονογράφησης πιθανότατα του 13ου αιώνα. Δύο ή τρία ζωγραφικά στρώματα υπάρχουν και στο νάρθηκα, που έχει ταφικό χαρακτήρα, με κυρίαρχο θέμα τη Δευτέρα Παρουσία.

Στη νοτιοανατολική γωνία του νάρθηκα υπάρχει η επιγραφή δέησης του πρωτοσπαθάριου Ιωάννη. Η αναφορά ενός ανώτερου βυζαντινού αξιωματούχου είναι ιδιαίτερης σημασίας για την ιστόρηση της εκκλησίας αλλά και για το ρόλο της περιοχής ως διοικητικού κέντρου με έλεγχο στην ενδοχώρα του νησιού.

(Visited 849 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*