Στο πλαίσιο «ξηλώματος», από την σημερινή κυβέρνηση, πολιτικών που άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ ως παρακαταθήκη για τη νησιωτικότητα, εντάσσει ο Νεκτάριος Σαντορινιός την τροπολογία που κατέθεσε το Υπουργείο Ναυτιλίας, με την οποία αλλάζει το σκέλος της επιδότησης των καυσίμων, στο πλαίσιο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου.
Σε δήλωση του, ο τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ τονίζει ότι η «η ΝΔ πολέμησε και υπόσκαψε το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, την ώρα που η χώρα και τα νησιά χρειάζονται πιο πολύ από ποτέ την εφαρμογή αναπτυξιακών εργαλείων», τονίζοντας ότι η ΝΔ ουδέποτε πίστεψε ή στήριξε το συγκεκριμένο μόνιμο μέτρο.
Ειδικότερα όσον αφορά στα καύσιμα, ο κ. Σαντορινιός υποστηρίζει ότι οι τιμές τους σε 32 μικρά νησιά του Αιγαίου, θα φτάσουν μέχρι και τα 2€ το λίτρο, αυξάνοντας σημαντικά το καθημερινό κόστος ζωής και λειτουργώντας αποτρεπτικά για την περαιτέρω τουριστική κίνηση.
Αναλυτικά, η δήλωση του κ. Σαντορινιού:
«Δυο μέρες πριν εκπνεύσει η προθεσμία ισχύς του σκέλους της επιδότησης των καυσίμων, στο πλαίσιο του Μεταφορικού Ισοδύναμου, το Υπουργείο Ναυτιλίας κατέθεσε τροπολογία που αλλάζει άρδην τον τρόπο εφαρμογής του μέτρου, αφαιρώντας τις αναπτυξιακές διαστάσεις, που η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε προβλέψει και ενσωματώσει.
Η ΝΔ, από τις πρώτες κιόλας μέρες της διακυβέρνησής της, απέδειξε ότι ούτε πίστεψε στην δυναμική του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ούτε στήριξε την εφαρμογή αυτού του μόνιμου μέτρου που ενισχύει την Νησιωτικότητα. Ιδιαίτερα στο σκέλος των καυσίμων, αντί να χρησιμοποιήσει τα μέχρι τώρα συλλεχθέντα στοιχεία της πιλοτική εφαρμογής και να προχωρήσει σε βελτιώσεις, προτίμησε να ανακοινώσει την συνολική ακύρωσή του, φέρνοντας, πολύ αργά, πρόχειρες αλλαγές, με αμφίβολα αποτελέσματα. Συγκεκριμένα:
1. Όταν η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σχεδίαζε και υλοποιούσε το σκέλος της επιδότησης των καυσίμων είχε σαν σκοπό να αντιμετωπίσει στην πράξη και άμεσα ένα χρόνιο πρόβλημα των νησιών, ιδιαίτερα των μικρών: τα ακριβά καύσιμα κίνησης που λειτουργούσαν αποτρεπτικά για την περαιτέρω τουριστική κίνηση, ενώ αύξαναν σημαντικά το καθημερινό κόστος ζωής σε αυτά. Ο ΣΥΡΙΖΑ εφαρμόζοντας πολιτικές πάνω στον άξονα ανάπτυξη – βελτίωση της καθημερινότητας των νησιωτών, κατάφερε και πέτυχε, πιλοτικά, μέσω του Μεταφορικού Ισοδυνάμου την μείωση της τιμής της βενζίνης στα πρατήρια και έτσι επί δυο χρόνια, σε 32 μικρά νησιά του Αιγαίου οι τιμές στην αντλία καυσίμων ήταν εφάμιλλες της μέσης τιμής της Αττικής.
Σήμερα η ΝΔ, με τις τροποποιήσεις που φέρνει καταργεί στην πράξη το στόχο για τη μείωση του κόστους των καυσίμων σε όλους τους καταναλωτές, αφού όσοι δεν είναι νησιώτες, δε θα είναι πια δικαιούχοι της έκπτωσης.
2. Οι τιμές των καυσίμων, στα μικρά νησιά του Αιγαίου, θα επανέλθουν στις πρότερες υψηλές τιμές, τέτοιες που είχαμε να δούμε εδώ και δυο χρόνια, φτάνοντας μέχρι και τα 2€ το λίτρο.
3. Η τροπολογία δεν διασφαλίζει τη – χωρίς διακοπή – εφαρμογή της νέας επιδότησης των καυσίμων, αφού για την εφαρμογή της προβλέπει την έκδοση Υπουργικής Απόφασης που ούτε έτοιμη είναι ακόμη, ούτε προβλέψιμος είναι ο ακριβής χρόνος ισχύος της. Θεωρούμε ότι, αν η Κυβέρνηση ενδιαφέρεται έστω και στο ελάχιστο για τα νησιά και τους νησιώτες, πρέπει να προβλεφθεί η αναδρομική ισχύς του νέου μέτρου, από 1/8/2020, έτσι ώστε να μην υπάρξει κενό που τελικά θα επιβαρύνει τα νησιωτικά νοικοκυριά.
4. Η μέχρι τώρα πρακτική των μεγάλων καθυστερήσεων και της συσσώρευσης ανεξόφλητων ποσών προς τους δικαιούχους, στο πλαίσιο του ΜΙ, που το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ακολουθεί, δεν αποτελεί καμία εγγύηση για την σωστή, επαρκή και στοχευμένη εφαρμογή του νέου τρόπου επιδότησης.
Η ΝΔ πολέμησε και υπόσκαψε το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδυνάμου. Σήμερα, την ώρα που η χώρα και τα νησιά χρειάζονται πιο πολύ από ποτέ την εφαρμογή αναπτυξιακών εργαλείων, για ακόμη μια φορά ξηλώνουν πολιτικές που η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ άφησε ως παρακαταθήκη για τη Νησιωτικότητα».