Ομιλία του βουλευτή στην Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών
Η διαπραγμάτευση επί κυβέρνησης Σύριζα, βάσει της οποίας εξασφαλίστηκε ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για τις διασυνδέσεις των νησιών για την περίοδο 2021 -2030 στο πλαίσιο της τέταρτης περιόδου λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών εξασφάλισε για τη χώρα ένα ποσό που με σημερινές τιμές, εκτιμάται γύρω στο ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ. Αυτό το χρηματοδοτικό εργαλείο θα χρησιμοποιηθεί και θα αξιοποιηθεί στη διασύνδεση των νησιών μας μέχρι το 2030. Αυτο τόνισε, μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στη συνεδρίαση της Επιτροπής Υποεπιτροπή Νησιωτικών και Ορεινών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών, υπό την προεδρία του Προέδρου της, κυρίου Εμμανουήλ Κόνσολα, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών με το ηπειρωτικό δίκτυο – Πράσινη ενεργειακή μετάβαση για τις νησιωτικές και ορεινές περιοχές».
Αναφερόμενος στον ΔΕΔΔΗΕ, ο Νίκος Συρμαλένιος επεσήμανε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ διαφωνεί ριζικά στην απώλεια του δημοσίου ελέγχου στα δίκτυα μεταφοράς, γιατί τα δίκτυα αυτά είναι περιουσιακό στοιχείο που επί δεκαετίες φτιάχτηκε στη χώρα μας και δεν είναι δυνατόν αυτό να ανατίθεται σε ιδιώτες και μάλιστα όχι μόνο σε έναν αλλά σε πολλούς, μέσα από πολλά περιφερειακά δίκτυα. Επανέλαβε ότι η ΔΕΗ και τα δίκτυα είναι ένα εργαλείο άσκησης ενεργειακής εθνικής πολιτικής, που θα έπρεπε να είναι υπό δημόσιο έλεγχο.
Τέλος, ο Νίκος Συρμαλένιος ανέφερε ότι δεν μπορούμε να γεμίσουμε ανεμογεννήτριες τα νησιά, διότι τα νησιά μας έχουν ένα εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον και είναι πολύ συγκεκριμένα γεωγραφικά οικοσυστήματα περιορισμένης εμβέλειας, ζουν από τον τουρισμό, κατά κύριο λόγο και έτσι η αισθητική και μόνο αλλοίωση θα έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στο τουριστικό προϊόν.
Ακολουθεί η πλήρης ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:
«Τα έργα διασύνδεσης των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, είναι έργα πολύ σημαντικά και αφορούν, βεβαίως, την απρόσκοπτη παροχή ενέργειας προς τα νησιά κυρίως. Έχουν οφέλη περιβαλλοντικά, γιατί σταματούν οι παλαιοί σταθμοί, οι οποίοι ήταν και ρυπογόνοι σταθμοί μαζούτ, σε διάφορα νησιά. Και επίσης, έχουν όφελος στη μείωση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), που ξεκινά από κάποια εκατοντάδες εκατομμύρια και θα αυξηθεί αυτό το όφελος.
Εγώ θέλω να πω ότι εμείς είμαστε περήφανοι, ως κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για το έργο της διασύνδεσης της ηπειρωτικής Ελλάδας με τις Κυκλάδες. Προϋπήρχε η απόφαση και είχαν ξεκινήσει όλες οι διαδικασίες, επισπεύσθηκε όμως, μετά το 2015 και έτσι, η πρώτη φάση, αν δεν κάνω λάθος, της διασύνδεσης της Σύρου με το Λαύριο ολοκληρώθηκε το 2018. Μετά ξεκίνησαν και οι λοιπές φάσεις διασύνδεσης και με την Πάρο, Νάξο. Είχαμε επισκεφθεί πολλές φορές και το σταθμό της Νάξου, της διασύνδεσης και κατά τη διάρκεια της κατασκευής του, το οποίο ολοκληρώθηκε και ήμουνα και στα εγκαίνια μετά τις εκλογές, επί κυρίου Χατζηδάκη. Επίσης, ότι δρομολογήθηκε η διασύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με την Κρήτη. Για αυτά τα δύο έργα είμαστε περήφανοι, ως κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Θέλω να πω επίσης, ότι δεν μπορούμε να γεμίσουμε ανεμογεννήτριες τα νησιά, διότι τα νησιά μας έχουν ένα εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον και είναι πολύ συγκεκριμένα γεωγραφικά οικοσυστήματα περιορισμένης εμβέλειας, ζουν από τον τουρισμό, κατά κύριο λόγο και έτσι η αισθητική και μόνο αλλοίωση και δεν μιλάω για άλλου είδους επιπτώσεις, θα έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις στο τουριστικό προϊόν.
Κατά συνέπεια, οι αντιστάσεις που προβάλλουν οι τοπικές κοινωνίες είναι δικαιολογημένες, όταν πρόκειται για τερατώδεις μηχανές, άνω των 100 μέτρων. Άλλο να είναι 50-60 μέτρα και σε περιορισμένους χώρους και το λέω εγώ επειδή από τη Μήλο έχουμε τέσσερις ανεμογεννήτριες, οι οποίες, κανέναν δεν ενοχλούν. Η μία μάλιστα χρησιμοποιείται για να δίνει ρεύμα για την αφαλάτωση και όπως ξέρουμε, οι αφαλατώσεις είναι ενεργοβόρες εγκαταστάσεις, που χρειάζονται πολύ ρεύμα. Άρα, βοηθάνε πάρα πολύ, τέτοιου τύπου ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, για τέτοιου είδους εγκαταστάσεις.
Ένα άλλο ζήτημα το οποίο θα ήθελα να πω ότι έγινε επί κυβέρνησης Σύριζα ήταν η διαπραγμάτευση βάσει της οποίας εξασφαλίστηκε ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο για τις διασυνδέσεις των νησιών για την περίοδο 2021 -2030 στο πλαίσιο της τέταρτης περιόδου λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών. Από αυτή την διαπραγμάτευση εξασφαλίστηκε ένα ποσό που σήμερα με σημερινές τιμές, εκτιμάται γύρω στο ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ, που όλο αυτό το χρηματοδοτικό εργαλείο θα χρησιμοποιηθεί και θα αξιοποιηθεί στη διασύνδεση των νησιών μας μέχρι το 2030.
Για τον ΔΕΔΔΗΕ βεβαίως, αυτό είναι το έργο το οποίο επιτελεί ο ΔΕΔΔΗΕ. Αυτό που θέλω να πω εγώ είναι και που μας έρχεται από όλα τα νησιά είναι το μεγάλο έλλειμμα η έλλειψη προσωπικού συντήρησης δικτύων. Κύριε Πρόεδρε, του ΔΕΔΔΗΕ το μεγάλο πρόβλημα που έρχεται από όλα τα νησιά είναι η έλλειψη προσωπικού για την συντήρηση κυρίως, των δικτύων. Είναι μεγάλες ηλικίες εργαζόμενοι που πλέον κοντά στη συνταξιοδότηση δεν μπορούν να γίνονται εναερίτες. Ξέρω ότι έχετε βάλει εργολάβους να αναλαμβάνουν αυτές τις δουλειές, όμως και οι εργολάβοι δεν βρίσκονται στην ηπειρωτική Ελλάδα βρίσκονται στη νησιωτική Ελλάδα που σημαίνει καθυστερήσεις στην πρόσβαση και στο αποτέλεσμα αυτής της συντήρησης. Αυτό το πρόβλημα είναι αρκετά χρόνια δεν είναι τωρινό. Τα τελευταία πέντε έξι χρόνια θα έλεγα έχει οξυνθεί πάρα πολύ το ζήτημα της έλλειψης προσωπικού και με την ευκαιρία που είσαστε εδώ το αναφέρω για να δούμε αν θα υπάρξει κάποια λύση. Φυσικά, το μεγάλο πρόβλημα είναι οι ιδιωτικοποιήσεις. Εμείς διαφωνούμε ριζικά που χάνεται ο έλεγχος στα δίκτυα μεταφοράς, γιατί είναι περιουσιακό στοιχείο που επί δεκαετίες φτιάχτηκε στη χώρα μας και που νομίζω ότι δεν είναι δυνατόν αυτό να ανατίθεται σε ιδιώτες και μάλιστα όχι μόνο σε έναν αλλά σε πολλούς ιδιώτες. Μιλάμε για ένα σπάσιμο απ’ ότι ξέρω του ΔΕΔΔΗΕ σε πάρα πολλά περιφερειακά δίκτυα και φυσικά και της ΔΕΗ. Διαφωνούμε, διότι η ΔΕΗ και τα δίκτυα είναι ένα εργαλείο άσκησης ενεργειακής εθνικής πολιτικής, που θα έπρεπε να είναι υπό δημόσιο έλεγχο. Δεν προχωρώ παρακάτω ξέρετε τις απόψεις μας και νομίζω ότι η συζήτηση αυτή είναι χρήσιμη και κρίσιμη. Και κλείνω, πάλι λέγοντας, ότι το κύριο θέμα είναι να τροφοδοτηθούν τα νησιά διότι και η αντίστροφη λογική τα νησιά να τροφοδοτούν την ηπειρωτική χώρα βεβαίως μπορεί να υπάρξει. Αλλά επειδή ακριβώς ανοίγει δρόμους για μεγάλα αιολικά πάρκα υπάρχει πρόβλημα. Θα έλεγα λοιπόν κλείνοντας ότι συμφωνούμε γενικά με τα υπεράκτια αιολικά πάρκα αλλά και αυτά θέλουν ένα θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό διότι δεν είναι έτσι απλό το ζήτημα. Μακάρι να μπορούν να προχωρήσουν όπως μακάρι να ολοκληρωθεί και το χωροταξικό συνολικά πλαίσιο για τις ΑΠΕ που προϋπήρχε το 2008 αλλά στην πορεία δεν λειτούργησε και έπρεπε να γίνει καινούργιο.