Μόνο αισιόδοξα μπορούν να χαρακτηριστούν τα μηνύματα από τη νέα τουριστική καμπάνια της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, που παρουσιάστηκε την Τρίτη σε μία λαμπρή εκδήλωση στην Αθήνα.
Με το σλόγκαν «Aegean Islands. Like No Other» το οποίο από σήμερα έχει ξεκινήσει να ηχεί και εκτός συνόρων της Χώρας, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) εκπόνησαν ένα τριετές Στρατηγικό Σχέδιο Τουριστικής Ανάπτυξης, το οποίο έχει ως κυρίαρχο στόχο τη δημιουργία μιας νέας, ενιαίας, ανταγωνιστικής ταυτότητας στη διεθνή τουριστική βιομηχανία.
Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου η οποία αυτή τη στιγμή αποτελεί το «γερό» χαρτί στον ελληνικό τουρισμό, αφού συγκεντρώνει το 30{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} περίπου των τουριστικών εσόδων αλλά και το 25{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} των διεθνών αφίξεων πάει ένα βήμα παραπέρα τον σημαντικότερο πυλώνα της οικονομίας της, παρέχοντας τη δυνατότητα σε όλα ανεξαιρέτως τα νησιά να δημιουργήσουν τα δικά τους πλαίσια δράσης σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
Κυρίαρχος σκοπός του Στρατηγικού Σχεδίου Τουριστικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας είναι η ανάδειξη και προβολή του τουριστικού προϊόντος μέσα από ένα ειδικά σχεδιασμένο και ολοκληρωμένο πλέγμα δράσεων που απευθύνεται σε στοχευμένες αγορές στόχους. Το Σχέδιο περιλαμβάνει έρευνα και ανάλυση στοιχείων, στρατηγική μάρκετινγκ τουριστικών προϊόντων της, σχεδιασμό της ανταγωνιστικής ταυτότητας, πλάνο επικοινωνίας καθώς και τον οδικό χάρτη τουριστικής ανάπτυξης τριετίας. Για την εξέλιξη της καμπάνιας παρέχεται στις τοπικές αρχές και φορείς ένα διαδραστικό εργαλείο, μια δυναμική e-πλατφόρμα, μέσω της οποίας έχουν τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν, να διαμορφώνουν και να συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξη της καμπάνιας.
Αξίζει να αναφερθεί πως την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία της η Αν. Υπουργός Τουρισμού κ. Έλενα Κουντουρά, η οποία χαρακτήρισε το 2016, ως χρονιά ευθύνης αλλά και μεγάλης ευκαιρίας. Αναφερόμενη στο τριετές στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη του Τουρισμού στο Νότιο Αιγαίο, ξεκαθάρισε πως έρχεται σε μία περίοδο έντονης κινητικότητας και σε μία ιδιαίτερα σημαντική χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό. Σύμφωνα με την Αν. Υπουργό το τουριστικό ενδιαφέρον προς το παρόν είναι παγωμένο –κατά συνέπεια και ο ρυθμός κρατήσεων- ωστόσο αυτή τη στιγμή η Ελλάδα δείχνει να διατηρεί θετικό πρόσημο στις προκρατήσεις παρόλο που η ασφάλεια θα αποτελέσει τουλάχιστον για φέτος, κυρίαρχο κριτήριο για την επιλογή προορισμών. Επιπλέον η κα Κουντουρά επεσήμανε πως από φέτος ξεκινά και η επέκταση της τουριστικής περιόδου από 20 Μαρτίου έως και 30 Νοεμβρίου, αρχικά στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου- όπως και στην Κρήτη- λόγω των ιδανικών κλιματολογικών συνθηκών που το επιτρέπουν στις δύο αυτές περιφέρειες, ενώ παράλληλα εξήγγειλε πως το Υπουργείο προχωρά στο σχηματισμό αυτοτελούς διεύθυνσης εναλλακτικών μορφών τουρισμού με αντικείμενο την προώθηση τους σε βραχυ-μεσοπρόθεσμο ορίζοντα.
Από την πλευρά του, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Ανδρέας Ανδρεάδης σημείωσε πως η εκτεταμένη γεωπολιτική και οικονομική αστάθεια στη Μεσόγειο αποτελεί απρόβλεπτο παράγοντα για την πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν, δίνοντας με τη σειρά του έμφαση στο ζήτημα της ασφάλειας. Την ίδια ώρα, η υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων, τα κόκκινα δάνεια και οι εξελίξεις στο ασφαλιστικό συνθέτουν μια δύσκολη συγκυρία για την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού. «Μέσω των περιφερειακών γραφείων μας, και της Marketing Greece αναπτύξαμε τα στρατηγικά marketing plans τουριστικού προϊόντος για πέντε περιφέρειες της χώρας. Σήμερα μαζί με την Περιφέρεια, παρουσιάζουμε το marketing plan Νοτίου Αιγαίου. Μια περιφέρεια της οποίας η ποικιλομορφία των προορισμών και η μοναδικότητα κάθε νησιού ξεχωριστά δημιουργούν ένα σύνθετο, αλλά ταυτόχρονα ανταγωνιστικό παζλ για τον ελληνικό τουρισμό», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ.
Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γ. Χατζημάρκος χαρακτήρισε σταυροδρόμι του μέλλοντος το Αιγαίο, επισημαίνοντας ότι προσελκύει επενδυτικό ενδιαφέρον στους τομείς τουρισμού και ενέργειας. Προεξόφλησε δε ότι την 1η Φεβρουαρίου, όταν ανακοινωθούν τα επίσημα στοιχεία εκκαθάρισης ΦΠΑ του τελευταίου τριμήνου 2015, θα επιβεβαιωθεί η αποτυχία του μέτρου, της κατάργησης του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου. «Η επιτυχία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στον Τουρισμό, είναι και επιτυχία της Ελλάδας. Η επιτυχία που έχει ανάγκη σήμερα η χώρα μας, θα έρθει μόνο μέσα από πάρα πολύ δουλειά, οργάνωση, μέθοδο, μελέτη και σχέδιο. Αφήνουμε πίσω μας την περίοδο του αυτοσχεδιασμού και των χαμένων ευκαιριών. Σχεδιάζουμε το αύριο και το διεκδικούμε με οργάνωση, επαγγελματισμό και με όρους που ταιριάζουν σε έναν πρωταθλητή», ξεκαθάρισε ο Περιφερειάρχης κάνοντας σαφές πως το Νότιο Αιγαίο θα βγει για μία ακόμα φορά πρωταθλητής στον τουριστικό στίβο.
H AEGEAN MEDIA παρούσα στη συνάντηση εργασίας
Αδιαμφισβήτητα σημαντικότερο κομμάτι της εκδήλωσης αποτέλεσε το δεύτερο μέρος, όπου αν και έμειναν… λίγοι και καλοί, έγινε μια ουσιαστική συζήτηση μεταξύ αιρετών – φορέων και του Γενικού Διευθυντής Marketing Greece, κ. Ιωσήφ Πάρσαλη, ο οποίος όχι μόνο έλυσε όλες τις απορίες των παρισταμένων, αλλά έδωσε ένα πλήρες στίγμα για το πώς πρέπει να κινηθούν –κυρίως οι Δήμοι- το επόμενο διάστημα για να υπάρξουν απτά αποτελέσματα.
Καταλυτικής σημασίας η παρέμβαση του Δημάρχου Σύρου – Ερμούπολης κ. Γιώργου Μαραγκού, ο οποίος στην τοποθέτησή του μπήκε στην ουσία του θέματος, βάζοντας στο τραπέζι ερωτηματικά για το πώς πρέπει να κινηθούν οι Δήμοι από εδώ και πέρα.
Κατά γενική ομολογία τόσο των Δημάρχων όσο και των υπόλοιπων αιρετών που έλαβαν το λόγο, το στρατηγικό σχέδιο που έχει εκπονηθεί παρουσιάζει αρκετές ελλείψεις κυρίως στην επιμέρους παρουσίαση και κατηγοριοποίηση των νησιών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Αντίπαρος, αλλά και τα Κουφονήσια όπου αντίστοιχα δύο εκπρόσωποι των νησιών δήλωσαν δυσαρεστημένοι για το τρόπο που έχουν καταταχθεί στον τουριστικό χάρτη της Περιφέρειας, ζητώντας μάλιστα να τοποθετηθούν στα ανερχόμενα νησιά, μιας και διαθέτουν όλες τις προδιαγραφές και τα προσόντα που περιγράφονται στον Σχεδιασμό.
Όπως ξεκαθαρίστηκε από την Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού κ. Μαριέττα Παπαβασιλείου, αλλά και από τον κ. Πάρσαλη, από εδώ και πέρα είναι στο χέρι του εκάστοτε Δήμου να χτίσει και να διαμορφώσει την τουριστική ταυτότητα του κάθε νησιού. Σε αυτή τη φάση και για τη σεζόν που βρίσκεται προ των πυλών, το σχέδιο θα προχωρήσει όπως ακριβώς έχει καταρτιστεί, σε κάθε περίπτωση όμως οι Δήμαρχοι είναι «υποχρεωμένοι» αφού προχωρήσουν σε διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς, να καταθέσουν προτάσεις και αλλαγές στο σχέδιο. Μάλιστα η κα Παπαβασιλείου κάλεσε όλους τους εκπροσώπους των Δήμων να έχουν συχνή επικοινωνία τόσο με τους υπαλλήλους τους τμήματος Τουρισμού της Περιφέρειας όσο και με τα κεντρικά γραφεία του Marketing Greece και του ΣΕΤΕ ώστε να επιτευχθεί το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Ένα άλλο κομβικό σημείο της καμπάνιας που αναλύθηκε ιδιαίτερα κατά τη σύσκεψη, είναι ο συνδυασμός των δράσεων που έχουν ήδη προγραμματίσει οι Δήμοι με το γενικό πλάνο που έχει ξεκινήσει η Περιφέρεια. Σύμφωνα με την Αντιπεριφερειάρχη, δεν θα προκύψουν ιδιαίτερα προβλήματα αρκεί να υπάρχει κοινή πολιτική μεταξύ όλων των νησιών και της Περιφέρειας.
Επιπλέον ένα από τα θετικά στοιχεία του Σχεδιασμού που επικροτήθηκε από το σύνολο το παρευρισκομένων είναι η έμφαση στη χρήση νέων εργαλείων και τεχνολογιών, όπως για παράδειγμα τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, τα οποία θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο, στην προώθηση του τουριστικού προϊόντος της Περιφέρειας.
Ανταπόκριση από την Αθήνα για την AEGEAN MEDIA: Ανδριάννα Μπόθου (androsportal.gr)