Ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος συνυπέγραψε ερώτηση σχετική με την οικονομική κατάσταση των ιδιοκτητών τουρισιτκών λεωφορείων και πρακτορείων.
Αναμφίβολα τα τουριστικά λεωφορεία και γραφεία, αν και αποτελούν τον κύριο κορμό της τουριστικής δραστηριότητας διακινώντας πάνω από το 85% του παγκόσμιου τουρισμού, ανήκουν στους μεγάλους χαμένους της πανδημίας και της κρίσης που επηρέασε τον Τουρισμό.
Από το Φεβρουάριο του 2020 τα τουριστικά λεωφορεία στην πλειοψηφία τους βρίσκονται σε μόνιμη σχεδόν στάση, λόγω των μέτρων που έχουν επιβληθεί και λόγω της υγειονομικής αβεβαιότητας, που τα απανωτά κύματα της πανδημίας έχουν επιφέρει. Τα προβλήματα ρευστότητας σε συνδυασμό με τα ελλιπή κυβερνητικά μέτρα στήριξης, έχουν φέρει τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις σε αδιέξοδο και στο χείλος της επιβίωσης. Χωρίς καμία αιτία και λογική τα τουριστικά λεωφορεία εξαιρέθηκαν από οποιοδήποτε μορφή ενίσχυσης, όπως το μέτρο της αναστολής προσωπικού ή το μέτρο επιδότησης ενοικίου, ενώ η πλειοψηφία αυτών αποκλείστηκε από τα χρηματοδοτικά εργαλεία, ακόμη και από αυτά των Περιφερειών, όπως το ΝΗΣΙδΑ του Νοτίου Αιγαίου. Πρόσφατα μάλιστα αποκλείστηκαν, όπως και οι περισσότεροι ΚΑΔ τουριστικών επιχειρήσεων, από τον Αναπτυξιακό Νόμο και από το πρόγραμμα ενίσχυσης που η Κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ύψους άνω των 400 εκατ. €.
Αυτή τη στιγμή τα προβλήματα του κλάδου παραμένουν έντονα και διογκώνονται. Το κύμα ανατιμήσεων στα καύσιμα και η αβεβαιότητα της αγοράς μπορεί να οδηγήσουν σε μια ακόμη χαμένη χρονιά για τα τουριστικά λεωφορεία, γεγονός που φέρνει πιο κοντά τον κίνδυνο των λουκέτων και των απολύσεων. Χρειάζονται άμεσες παρεμβάσεις και μέτρα, όπως ρύθμιση, σε βάθος τριετίας, για την αποπληρωμή των τελών κυκλοφορίας και στοχευμένες πρωτοβουλίες για την μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα, ώστε να αντιμετωπισθεί άμεσα το πρόβλημα του αυξημένου κόστους λειτουργίας που απειλεί την ήδη τραγική κατάσταση βιωσιμότητας του κλάδου.
Ακόμη, πολλές φορές οι φορείς του κλάδου έχουν επισημάνει τα προβλήματα που έχουν προκύψει με την απόκτηση του ειδικού ηλεκτρονικού σήματος (HAS), διαδικασία που έχει καθυστερήσει και που αποκλείει τις επιχειρήσεις από ευκαιρίες χρηματοδοτήσεων, δυσχεραίνοντας την επιβίωσή τους. Τέλος, το ζήτημα των ορίων ηλικίας των λεωφορείων, δημιουργεί προσχώματα και επιπλέον εμπόδια στην προσπάθεια για ανάκαμψη των επιχειρήσεων.
Οι άνθρωποι του ελληνικού Τουρισμού έχουν υποστεί ανεπανόρθωτα πλήγματα και δεν έχουν λάβει επαρκή στήριξη ώστε να ξεπεράσουν την κρίση. Επιχειρήσεις και εργαζόμενοι των τουριστικών λεωφορείων, πρακτορείων και πολλών άλλων κλάδων βρίσκονται στον αέρα. Η Πολιτεία, ενόψει και της έναρξη της νέας τουριστικής σεζόν που βρίσκεται μπροστά μας, οφείλει να στηρίξει την βιωσιμότητά τους με στοχευμένα μέτρα και παρεμβάσεις.