Τεράστιες καταστροφές και βανδαλισμούς έχει υποστεί ο εναέριος μεταφοράς σμύριδας στην περιοχή της Κορώνου Νάξου.
Οι καταστροφές στο μοναδικής αξίας και σημασίας αυτού μνημείου –όπως φαίνεται- έγιναν την Πέμπτη, δηλαδή την επόμενη ημέρα από την πρόσφατη πυρκαγιά στην περιοχή.
Όπως αναφέρουν στο naxostimes.gr ο απερχόμενος πρόεδρος της Κορώνου Νίκος Χουζούρης και ο π. πρόεδρος του χωριού Μανώλης Μανωλάς η ζημιά είναι ανυπολόγιστης αξίας και θα πρέπει άμεσα να βρεθεί τρόπος να αποκατασταθεί.
«Την Πέμπτη είδαμε ότι έχει γίνει μεγάλη ζημιά στον εναέριο της σμύριδας και κοιτάμε να βρούμε τον τρόπο, αν μη τι άλλο, να τον επαναφέρουμε έτσι όπως ήταν» σημείωσε ο κ. Χουζούρης.
Σύμφωνα με την εκτίμηση του κ. Μανώλη Μανωλά, με την εκδήλωση της φωτιάς τα μεσάνυχτα της Τετάρτης 24 Ιουλίου, θερμάνθηκε από τις φλόγες το μεταλλικό συρματόσχοινο, που ενώνεται με τους πυλώνες, λάσκαρε λίγο και σε κάποιο σημείο του στο δρόμο και χαμήλωσε.
«Κάποιος με το όχημα ή το μηχάνημα του, με βίαιο τρόπο, έσπρωξε το συρματόσχοινο για να το ρίξει κάτω προκειμένου να μπορεί άνετα να περάσει. Έτσι με την πίεση, παρέσυρε και έσπασε κάποιους πυλώνες, πάνω στην Αλωνίστρα» σημείωσε ο κ. Μανωλάς.
Οι εμφανείς ζημιές, εκτός από το κομμένο συρματόσχοινο, είναι ότι έχουν πέσει 4 πυλώνες (3 στην Αλωνίστρα και ένας στου Ζεματά) και 6 κουβάδες (2 στην Αλωνίστρα, 2 στη Στραβολαγγάδα, 1 στην πλαγιά του Ζεματά και 1 στην πλαγιά) με ότι συνεπάγεται αυτό. Οι ζημιές από ότι φαίνεται είναι ανυπολόγιστες, αν σκεφτεί κανείς ότι το εναέριο σύστημα μεταφοράς της σμύριδας, το 1989 κηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο και η περιοχή ιστορικός τόπος.
Ο εναέριος
Ο εναέριος σιδηρόδρομος, κατασκευάστηκε το 1925 για τη μεταφορά της σμύριδας στο λιμάνι της Μουτσούνας. Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο βιομηχανικής υποδομής που έγινε με σκοπό τη μείωση του κόστους μεταφοράς του σμυριγλιού στα πλοία. Περιλάμβανε 5 σταθμούς φόρτωσης, 72 χαλύβδινους πυλώνες ύψους έως και 50 μέτρων, κεκλιμένα επίπεδα και μηχανοστάσια.
Ξεκινούσε από τη θέση Πηγή στην περιοχή της Κορώνου, είχε δύο σταθμούς στις Πεζούλες και στη Στραβολαγγάδα, δρασκέλιζε στη συνέχεια το βουνό Αμμόμαξη στη θέση Αλωνίστρες, περνούσε από δύο ακόμη σταθμούς, και κατέληγε στον όρμο της Μουτσούνας, έχοντας καλύψει μια διαδρομή 15 χιλιομέτρων. Είχε τη δυνατότητα μεταφοράς 15 τόνων σμύριδας την ώρα και μετακινούσε 220 βαγονέτα.
Από το 1982 ο εναέριος βρίσκεται εκτός λειτουργίας και η μεταφορά του σμυριγλιού γίνεται με φορτηγά αυτοκίνητα, μετά από διάνοιξη δρόμων από τα ορυχεία στη Μουτσούνα. Το 1989 το εναέριο σύστημα μεταφοράς κηρύχθηκε διατηρητέο μνημείο, αν και λόγω της αδιαφορίας της πολιτείας ένα μεγάλο τμήμα του έργου έχει ήδη καταστραφεί.
Επιτακτική ανάγκη η αποκατάσταση του εναέριου Νάξου
Μετά τα όσα συνέβησαν και τις ζημιές που υπέστη ο εναέριος την Πέμπτη, κρίνεται περισσότερο από ποτέ, άμεση και επιτακτική ανάγκη η αποκατάσταση του βιομηχανικού έργου του εναέριου Νάξου, προτού αυτό καταστραφεί ολοκληρωτικά.
Εκτός από τις τελευταίες, ήδη έχει υποστεί καταστροφές στο πέρασμα των χρόνων και της αδιαφορίας της πολιτείας και σε πολλά σημεία είναι εμφανής ο κίνδυνος της κατάρρευσης στοιχείων που τον συνθέτουν.
Οι προσπάθειες που έχουν γίνει από τοπικούς παράγοντες για την κατασκευή Βιομηχανικού Πάρκου και μουσείου Σμύριδας είναι πολλές όμως δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει κανένα ενδιαφέρον.
Όπως εκτιμάται, η κατασκευή του παραπάνω έργου θα ήταν ζωτικής σημασίας για τη Νάξο και κυρίως για τις ορεινές περιοχές του νησιού και τα σμυριδοχώρια που θα αναπτύσσονταν τουριστικά και δεν θα οδηγούνταν στην ερήμωση όπως σιγά-σιγά συμβαίνει σήμερα.
«Κάνω έκκληση προς κάθε αρμόδιο να ευαισθητοποιηθεί –έστω και μετά από 25 χρόνια- να προσπαθήσουμε να κάνουμε κάτι… Αξίζει τον κόπο να γίνει το έργο. Δεν υπάρχουν τέτοια μνημεία πουθενά στην Ελλάδα» σημειώνει ο κ. Μανωλάς.
Περισσότερες φωτογραφίες