Ερώτηση προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων σχετικά με την ανάγκη εξεύρεσης οριστικής λύσης στο πρόβλημα της στέγασης του Ειδικού Νηπιαγωγείου Σύρου-Ερμούπολης κατέθεσε η βουλευτής Δράμας και Τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής Χαρά Κεφαλίδου.
Στην ερώτηση της προς την κα Κεραμέως, η κα Κεφαλίδου αναφέρεται αναλυτικά στην πληθώρα κτιριακών προβλημάτων που αντιμετώπισε και εξακολουθεί να αντιμετωπίζει το Ειδικό Νηπιαγωγείο Σύρου – Ερμούπολης (το οποίο, σημειωτέον, εξυπηρετεί και γειτονικά νησιά), με αποτέλεσμα να ελλοχεύει «ο κίνδυνος της ιδρυματοποίησης και γκετοποίησης των μαθητών της ειδικής αγωγής».
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως
Θέμα: «Ανάγκη για οριστική λύση στέγασης του Ειδικού Νηπιαγωγείου Σύρου – Ερμούπολης»
Με σειρά επιστολών, καταγγελιών, ανακοινώσεων και δημοσιεύσεών τους στον Τύπο, οι εμπλεκόμενοι φορείς (π.χ. Σύλλογος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σύρου, Τήνου και Μυκόνου, Ένωση Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σύρου, Τήνου και Μυκόνου, Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος), αναδεικνύουν το πρόβλημα που έχει προκύψει με τη λειτουργία του Ειδικού Νηπιαγωγείου Σύρου – Ερμούπολης.
Το Νηπιαγωγείο είχε αναστείλει τη λειτουργία του την περσινή χρονιά, παρά την εγγραφή στο myschool ενός μαθητή κατά την περίοδο των εγγραφών (Μάιος 2018), καθώς και τη γνωμάτευση άλλων δύο μαθητών προς φοίτηση στη ΣΜΕΑΕ (τον Αύγουστο του 2018 και το Φθινόπωρο του ίδιου έτους), συνολικά δηλαδή τριών υποψηφίων μαθητών για το σχολικό έτος και παρά το γεγονός ότι αυτή η σχολική μονάδα εξυπηρετεί όχι μόνο τη Σύρο, αλλά και τα γειτονικά νησιά, αφού οι Κυκλάδες διαθέτουν μόλις δύο ειδικά νηπιαγωγεία (ένα στη Σύρο και ένα στη Νάξο) και ανάγκες μεταγραφής συχνά προκύπτουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Φέτος, αποφασίστηκε να επαναλειτουργήσει. Η προσωρινή λύση που δόθηκε στο πρόβλημα της στέγασης είναι να λειτουργήσει σε έναν τελείως ακατάλληλο και μη λειτουργικό χώρο. Η πρόχειρη αυτή λύση είχε ως αποτέλεσμα ένας μαθητής ήδη να έχει αποκλειστεί, αφού το κτήριο δεν επιτρέπει την πρόσβαση του σε αυτό, ενώ εκκρεμεί η πιστοποίηση καταλληλότητας του χώρου, για την ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Ενάμιση μήνα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, οι μαθητές ήταν άστεγοι και αποκλεισμένοι (μέχρι και την προηγούμενη εβδομάδα), από την πρόσβαση στη δίχρονη υποχρεωτική δημόσια εκπαίδευση, με τους γονείς να βρίσκονται σε απόγνωση, αφού αδυνατούν να καλύψουν το κόστος μιας ιδιωτικής προσχολικής αγωγής. Καταγγέλλουν ότι δεν έχει ληφθεί καμία πρόνοια όσον αφορά στη στέγαση του Ειδικού Νηπιαγωγείου σε κατάλληλο κτήριο και μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί οριστική λύση στο θέμα.
Καταγγέλλεται επίσης ότι προτείνονται διάφορες προσωρινές και πρόχειρες λύσεις στέγασης σε χώρους επικίνδυνους για την ασφάλεια των νηπίων, όπως αίθουσες σε ορόφους, οι οποίες είναι απαγορευτικές για τη συμμετοχή των παιδιών αυτών στο δημόσιο νηπιαγωγείο, αφού δεν πληρούνται οι απαραίτητες συνθήκες (χώρος όπου επελέχθη τελικά και λειτουργεί προσωρινά η ΣΜΕΑΕ).
Επίσης, έχει προταθεί η κατασκευή συγκροτήματος όλων των σχολείων της Ειδικής Αγωγής σε χώρο αυτόνομο και ανεξάρτητο από τις υπόλοιπες αντίστοιχες δομές της γενικής αγωγής. Σε τέτοιους όμως σχεδιασμούς ελλοχεύει ο κίνδυνος της ιδρυματοποίησης και γκετοποίησης των μαθητών της ειδικής αγωγής, καθιστώντας αδύνατη την εφαρμογή εκπαιδευτικών προγραμμάτων ένταξης και κοινωνικής ενσωμάτωσης, προγραμμάτων μετάβασης από τη μία εκπαιδευτική βαθμίδα στην άλλη και συμπράξεων μεταξύ των σχολικών μονάδων γενικής και ειδικής αγωγής στο πλαίσιο καινοτόμων δράσεων και καλών πρακτικών.
Η λειτουργία των σχολείων αυτών επιβάλλεται να συνυπάρχει με τα σχολεία της Γενικής Παιδείας, αφού με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ποιοτικότερη εκπαίδευση, ομαλή κοινωνικοποίηση και αποδοχή των παιδιών κατά την ενταξιακή εκπαίδευσή τους.
Επειδή, μια Σχολική Μονάδα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης πρέπει να ανταποκρίνεται και να εξυπηρετεί τις ανάγκες των συγκεκριμένων παιδιών, αυτή, οφείλει να βρίσκεται σε ισόγειο χώρο, να έχει ράμπες ΑμεΑ, τουαλέτες ΑμεΑ, χώρους για θεραπείες, ειδικό εξοπλισμό και εκπαιδευτικό υλικό και προ πάντων μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό.
Επειδή, το Ειδικό Νηπιαγωγείο Σύρου πρέπει να λειτουργήσει άμεσα σε ασφαλείς και κατάλληλες κτηριακές υποδομές, καθώς και εκπαιδευτικές συνθήκες που να ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες αυτών των παιδιών.
Επειδή, καταστρατηγείται το αναφαίρετο και συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα όλων των παιδιών για πρόσβαση στη δημόσια εκπαίδευση.
Επειδή, θέλουμε να πιστεύουμε ότι το Υπουργείο δεν θα επιτρέψει στην Ελλάδα του 21ου αιώνα για κάποια παιδιά με ειδικές ανάγκες να ισχύσει ο μορφωτικός και εκπαιδευτικός τους αποκλεισμός.
Ερωτάται η Υπουργός:
1. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί το Υπουργείο σας, ώστε να βρεθεί άμεσα μόνιμη λύση στο σοβαρότατο πρόβλημα της στέγασης του Ειδικού Νηπιαγωγείου Σύρου, σε χώρο κατάλληλο που να πληροί τις υποδομές που χρειάζεται μια Σχολική Μονάδα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, αίροντας τον αποκλεισμό των νηπίων από τη δημόσια εκπαίδευση;
2. Εξετάζεται από το Υπουργείο σας η δυνατότητα, από τη στιγμή που όλες οι προσπάθειες εύρεσης άλλου χώρου για τη στέγασή του βαίνουν μέχρι στιγμής άκαρπες, να στεγαστεί το Ειδικό Νηπιαγωγείο στον χώρο όπου στεγαζόταν μέχρι την αναστολή του, δηλαδή στο κτήριο του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης, όπου συστεγαζόταν από το 2014, προκειμένου να λυθεί άμεσα, τουλάχιστον για εφέτος, το πρόβλημα, παρέχοντας πρόσβαση σε όλους τους μαθητές;
3. Είναι στις προτεραιότητες του Υπουργείου σας η εξεύρεση μόνιμης στέγης που να πληροί όλες τις απαραίτητες προδιαγραφές (ισόγειος χώρος, με ράμπες για ΑμεΑ, τουαλέτες ΑμεΑ, χώροι για θεραπείες κλπ.), ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η σωματική ακεραιότητα των μαθητών και η στελέχωση του χώρου με το απαραίτητο μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό και με τον κατάλληλο υλικοτεχνικό εξοπλισμό;