Τεκτονικές αλλαγές στην αγορά της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας με μείωση της επιβατικής κίνησης στο ήμισυ αλλά και ενδεχόμενες μετακινήσεις πλειοψηφικών πακέτων ή και είσοδο νέων παικτών διαπιστώνει η συμβουλευτική εταιρεία XRTC Business Consultants, που καλύπτει τις επιχειρήσεις του κλάδου επί δύο δεκαετίες.
Μείωση επιβατών
Σύμφωνα με την XRTC, η επιβατική κίνηση του 2020 δεν θα ξεπεράσει το 49% της περυσινής, ήτοι περί τα 8,88 εκατ. επιβάτες έναντι 18,2 εκατ. πέρυσι. Τα αποτελέσματα του πρώτου πενταμήνου του 2020 ήταν απογοητευτικά, αφού διαπιστώθηκε μια πτώση της τάξεως του 60% στο μεταφορικό έργο. Επισημαίνεται δε πως ο ακτοπλοϊκός στόλος αναδιπλώθηκε μόνο κατά την υψηλή περίοδο σε ικανοποιητικό βαθμό για να μπορέσει να καλύψει την κατάσταση που δημιούργησε η πανδημία, με πολλά πλοία να παραμένουν δεμένα. Ομως η εκμετάλλευση των ταχυπλόων φέτος χαρακτηρίζεται ιδιαιτέρως προβληματική, λόγω της περαιτέρω μείωσης της διάρκειας της περιόδου εκμετάλλευσης των πλοίων αυτού του τύπου.
«Ο χειμώνας του 2020-2021 θα είναι ιδιαιτέρως δύσκολος για τον κλάδο, καθώς τα έσοδα από το πρώτο εξάμηνο και το καλοκαίρι δεν αρκούν για να καλύψουν τις λειτουργικές τους ανάγκες, επομένως ο μόνος τρόπος για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους τόσο σε οικονομικό επίπεδο όσο και σε λειτουργικό είναι η άμεση κρατική ή ευρωπαϊκή επιχορήγηση για την απρόσκοπτη λειτουργία τους», επισημαίνει ο επικεφαλής της XRTC και βετεράνος τραπεζίτης, Γιώργος Ξηραδάκης.
Επιπλέον, η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά εκτιμάται πως είναι υποχρεωμένη να κινηθεί με αμεσότητα σε δύο επίπεδα: Το πρώτο σχετίζεται με την άμεση επιβίωσή της και το δεύτερο με τη μακροπρόθεσμη διατήρηση και βιωσιμότητά της στο υπό διαμόρφωση αναπτυξιακό περιβάλλον μέσω των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Και στα δύο αυτά επίπεδα η κρατική αρωγή κρίνεται αναγκαία.
«Για το μεν πρώτο χρειάζονται παρεμβάσεις που θα την κρατήσουν στη ζωή ώστε να μη διαταραχτούν η κοινωνική συνοχή και η γεωγραφική συνέχεια της χώρας, ενώ στο δεύτερο απαιτούνται κινήσεις που θα συμβάλουν στην αναδιοργάνωση του κλάδου ενόψει της επόμενης εικοσαετίας», εξηγεί στην «Κ».
«Δεν υπάρχει καμία περίπτωση τη χρονιά που διανύουμε να υπάρξουν θετικά πρόσημα στην εκμετάλλευση του στόλου παρά μόνο σε ένα μικρό αριθμό εταιρειών που εξυπηρετούν αποκλειστικά γραμμές δημοσίου συμφέροντος. Είναι λοιπόν σημαντικό τόσο οι επενδυτές όσο και οι χρηματοδότες των εταιρειών να αντιμετωπίσουν την κατάσταση με σύνεση ώστε να αποφύγουν την άμεση κατάρρευση των εταιρειών», υπογραμμίζει.
Οι μεγάλοι της αγοράς
Αξίζει να σημειωθεί πως πλέον οι λεγόμενες μεγάλες εισηγμένες ή μέχρι πρόσφατα εισηγμένες, εταιρείες και ειδικότερα η Attica Group, οι Μινωικές και η ΑΝΕΚ αν και δεσπόζουν σε κάποιες γραμμές συνολικά στη χώρα καλύπτουν περίπου το μισό μεταφορικό έργο, σύμφωνα με τα στοιχεία της XRTC. Νέες, συγκριτικά, επιχειρήσεις, προεξάρχουσας της Seajets, έχουν ελέγξει σημαντικότατα μερίδια κυρίως στις αγορές του Αιγαίου και τις ενδονησιωτικές μετακινήσεις με τον στόλο τους να ανέρχεται αθροιστικά σε 65 συμβατικά και ταχύπλοα πλοία, εκ των οποίων το ένα τρίτο περίπου είναι της Seajets.
Πηγή: kathimerini.gr