Του Γιάννη Πολυχρονάκου
Η προσφορά τεχνικής υποδομής που προσφέρει η Amazon Web Services για να γίνει η Νάξος Smart Island, είναι καλοδεχούμενη.
Δεν προσφέρεται όμως για κυβερνητικές φιέστες από τη στιγμή που η Νάξος όπως και άλλα νησιά των Κυκλάδων έχουν προβλήματα ευρυζωνικότητας και σύνδεσης με το διαδίκτυο, υψηλών χρεώσεων στην κινητή τηλεφωνία (όπως και σε όλη την Ελλάδα) αλλά και ένα έλλειμμα στην τόσο πολυδιαφημισμένη ψηφιακή διακυβέρνηση.
Και ας αρχίσουμε από το τελευταίο: πόσοι κάτοικοι της Νάξου αλλά και μικρότερων νησιών των Κυκλάδων μπορούν να εξυπηρετηθούν στις συναλλαγές τους με δημόσιες υπηρεσίες και δεν χρειάζεται είτε να πάνε στη Σύρο ή και στην Αθήνα για φορολογικά, ασφαλιστικά ή διοικητικά ζητήματα;
Καλές οι φιέστες για τα Smart Islands αλλά καλύτερο θα ήταν να είχαν αναπτυχθεί υποδομές ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης του νησιώτη μέσα από τη μετεξέλιξη των ΚΕΠ, να μπορεί κάθε νησιώτης να κάνει όλες μα όλες τις συναλλαγές του με το Κράτος από το νησί του, χωρίς να αναγκαστεί να μετακινηθεί στη Σύρο ή στην Αθήνα.
Σημαντικό είναι επίσης να αναπτυχθούν τα δίκτυα, διαφορετικά προσπάθειες όπως αυτές της Amazon θα πέσουν στο κενό.
Ξέρει κανείς πολλά Smart Islands που η ταχύτητα του internet είναι 20 και 30 Mbps , όπως είναι στη Νάξο; Ξέρει κανείς πολλά Smart Islands που το καλοκαίρι η πρόσβαση στο ίντερνετ σταθερή και κινητής ευρυζωνική «χάνεται» λόγω υπερφόρτωσης από τον πολύ κόσμο;
Όταν άλλες χώρες έχουν πενταπλάσιες ταχύτητες… αλήθεια οι τουρίστες από αυτές τις χώρες όταν έρχονται στη Νάξο, πώς εισπράττουν την κατάσταση με το αργό internet;
Για αυτό το υπαρκτό πρόβλημα, θα ασχοληθεί κανείς; Θα το δούμε ως προτεραιότητα;
Η Ελλάδα το 2021 ήταν 98η μεταξύ 101 χωρών στην ταχύτητα σταθερών ευρυζωνικών συνδέσεων, κάτω ακόμα και από την Αλβανία.
Μήπως είναι ψέματα ότι η χώρα μας χαρακτηρίζεται από το υψηλό κόστος των υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας; Είμαστε μία από τις ακριβότερες χώρες στην Ευρώπη.
Μάλιστα η Ελλάδα είναι από το 2015, στην τελευταία θέση της ΕΕ σε ότι αφορά στην ανταγωνιστικότητα των κρατών ως προς τα επίπεδα τιμών και το ποσοστό σταθερής και κινητής ευρυζωνικής κάλυψης.
Καλές λοιπόν οι φιέστες αλλά ας λύσουμε πρώτα κάποια βασικά προβλήματα, όπως:
1ον) Ανάπτυξη υποδομών ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης του νησιώτη, να εξυπηρετείται στον τόπο κατοικίας του σε όλες τις συναλλαγές του με το δημόσιο και τους φορείς του.
2ον) Ανάπτυξη δικτύων για μεγαλύτερες ταχύτητες στο internet.
3ον) Ευρυζωνική κάλυψη στη νησιωτική Ελλάδα
4ον) Απελευθέρωση του ανταγωνισμού για να μπουν στην αγορά και άλλες εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και να μειωθούν οι χρεώσεις.
Γιάννης Πολυχρονάκος
Οικονομολόγος
Εκλεγμένο μέλος Εθνικής Αντιπροσωπείας Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος
Μέλος γραμ. Τομέα Τουρισμού ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ