Ανατιμήσεις: Ποια βασικά αγαθά θα ακριβύνουν τον Απρίλιο

Newsroom
03/04/2023 11:44
 
 
 

 

Συνεχίζονται και τον Απρίλιο οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά, με μικρότερη όμως ένταση σε σχέση με αυτές που έχουν γίνει το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Μάλιστα έως το τέλος Απριλίου θα έχουν αυξηθεί οι τιμές σε τουλάχιστον 100 βασικά αγαθά, όπως τρόφιμα και απορρυπαντικά. Πρόκειται για τον μήνα με τις λιγότερες ανατιμήσεις, καθώς, τον Ιανουάριο ανατιμήθηκαν 500 βασικά αγαθά, τον Φεβρουάριο άλλα 500 και τον Μάρτιο 200 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, σε ποσοστό που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπέρασε ακόμη και το 20%.

Στο ίδιο διάστημα -και συγκεκριμένα τον Μάρτιο- ορισμένες βιομηχανίες τροφίμων και εμπορικές επιχειρήσεις προχώρησαν σε μειώσεις περίπου 50 προϊόντων. Ο Απρίλιος είναι ένας μήνας κατά τον οποίο πάντα μειώνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων που προχωρούν σε ανατιμήσεις, καθώς έχουν προηγηθεί αυτές του πρώτου διμήνου του έτους. Το ζήτημα είναι ότι δεν φαίνεται να αποκλιμακώνεται το κόστος των προϊόντων, παρότι οι τιμές στα ενεργειακά προϊόντα, δηλαδή στο φυσικό αέριο, στο ηλεκτρικό ρεύμα και στο πετρέλαιο μπρεντ, σημειώνουν εντυπωσιακή μείωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις αρχές της εβδομάδας το φυσικό αέριο βρέθηκε στα περίπου 40 ευρώ ανά μεγαβατώρα, ενώ το ηλεκτρικό ρεύμα βρέθηκε ακόμη και κάτω από τα 100 ευρώ ανά μεγαβατώρα – και συγκεκριμένα στα 89 ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «R» μέχρι στιγμής, έως το τέλος Απριλίου δύο επιχειρήσεις αναμένεται να προχωρήσουν σε μείωση της τιμής των προϊόντων τους.

Πρόκειται για μια εταιρεία από τον κλάδο της ζάχαρης, όπου η μείωση της τιμής θα φτάσει το 1,5%, και για μια εταιρεία που εμπορεύεται άλευρα, όπου η τιμή θα μειωθεί σε ποσοστό 5%. Ωστόσο, για άλλον έναν μήνα οι ανατιμήσεις είναι περισσότερες από τις μειώσεις, με αποτέλεσμα η τιμή πώλησης βασικών αγαθών, όπως είναι τα τρόφιμα, να βρίσκεται σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα.

Η λίστα

Οι ανατιμήσεις, έστω και με μικρότερη ένταση, αναμένεται να συνεχιστούν και τον Απρίλιο. Ειδικότερα, μέχρι το τέλος του μήνα θα πωλούνται ακριβότερα τα εξής προϊόντα:

Απορρυπαντικά έως 26%,
πατατάκια, κράκερ έως 25%,
μαγιά 20%,
κρασιά και ποτά έως 15%,
τσίχλες, καραμέλες έως 14%,
αναψυκτικά έως 14%,
φρυγανιές, κριτσίνια 12%,
χυμοί έως 10%,
μπισκότα και σοκολατοειδή έως 9%,
μουστάρδα έως 7%,
αυγά από 3% έως 6%,
εντομοαπωθητικό έως 5%,
οδοντόκρεμα έως 5%,
καφές εσπρέσο έως 4,5%,
χλωρίνη 4%,
αλάτι έως 3%,
κέτσαπ και μαγιονέζες έως 3%,
βιολογικά κοτόπουλα 3%,
τυροκομικά 3%
και ζάχαρη έως 2,5%.

Σημειώνεται, ωστόσο, ότι οι αυξήσεις γίνονται από μεμονωμένες εταιρείες, αφορούν συγκεκριμένα προϊόντα και αναμένεται σε αυτές τις περιπτώσεις να περάσουν σταδιακά στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ανάλογα με τα αποθέματα που έχουν στις αποθήκες τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Σε αρκετές περιπτώσεις πρόκειται για αυξήσεις τιμών που είχαν προγραμματίσει οι εταιρείες εδώ και αρκετές εβδομάδες, στην προσπάθεια που κάνουν να περνούν σταδιακά τις ανατιμήσεις στα ράφια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά θα συνεχιστούν και το προσεχές διάστημα. Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα, παρόλο που μειώνονται οι τιμές στα ενεργειακά προϊόντα, αποτυπώνονται και στα επίσημα στοιχεία του πληθωρισμού από την Ελληνική Στατιστική Αρχή. Συγκεκριμένα, ενώ τον Φεβρουάριο ο πληθωρισμός υποχώρησε στο 6,1%, από 7% τον Ιανουάριο, στα τρόφιμα παρέμεινε σε αρκετά υψηλά επίπεδα, στο 14,8%. Μάλιστα, σε ορισμένες κατηγορίες, όπως τα γαλακτοκομικά, οι ετήσιες ανατιμήσεις φτάνουν το 25,2%, στα έλαια και στα λίπη στο 22,9%, στα κρέατα στο 20% και στο ψωμί και στα δημητριακά στο 16,8%. Η παρατεταμένη ακρίβεια στα τρόφιμα έχει οδηγήσει αρκετούς καταναλωτές στη μείωση των δαπανών για την αγορά βασικών αγαθών.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της πρόσφατης έρευνας της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος της ΓΣΕΕ, τέσσερις στους δέκα Ελληνες καταναλώνουν κρέας μία φορά την εβδομάδα. Η μείωση της κατανάλωσης αποτυπώνεται με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο και στις πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Δηλαδή, ενώ αυξάνονται οι πωλήσεις με βάση την αξία των πωληθέντων προϊόντων, οι αντίστοιχες πωλήσεις με βάση τον όγκο των αγαθών μειώνονται, κάτι που σημαίνει ότι η αύξηση που καταγράφουν στις πωλήσεις τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ οφείλεται αποκλειστικά στις πληθωριστικές πιέσεις.

Ορόσημο το φθινόπωρο

Οι τιμές σε ορισμένα προϊόντα έχουν αυξηθεί σωρευτικά σε ποσοστό που ξεπερνά ακόμη και το 50% από τον Σεπτέμβριο του 2021, όταν ξεκίνησε η ενεργειακή κρίση, μέχρι σήμερα, που φαίνεται να αποκλιμακώνεται. Ωστόσο, παρά τη μείωση των ενεργειακών προϊόντων, η πτώση των τιμών σε βασικά αγαθά δεν είναι ακόμη αισθητή. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η μείωση των τιμών δεν πρόκειται να γίνει αισθητή από τους καταναλωτές πριν από το ερχόμενο φθινόπωρο, καθώς πολλά από τα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπως για παράδειγμα το κρέας ή το ελαιόλαδο, έχουν παραχθεί και τυποποιηθεί με αυξημένα λειτουργικά κόστη την προηγούμενη χρονιά.

Οι καταναλωτές, προκειμένου να αντιμετωπίσουν την ακρίβεια, έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στις προσφορές που κάνουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αλλά και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που είναι φθηνότερα από τα επώνυμα. Σύμφωνα με την εταιρεία μετρήσεων IRI, το ποσοστό στις πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας τον πρώτο μήνα του νέου έτους διαμορφώθηκε στο 17,7%, όταν το 2022 βρισκόταν στο 16,3% και το 2021 στο 14,8%.

 

Πηγή: aftodioikisi.gr

(Visited 100 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*