Τι θα γίνει με τα διασυνδεδεμένα νησιά σε περίπτωση βλάβης και των δύο καλωδίων, ενδεχόμενο που δεν μπορεί να αποκλειστεί με βάση και την εμπειρία της Άνδρου, όπου, αν και διπλά διασυνδεδεμένη (βορείως με την Εύβοια και νοτίως με τη Σύρο), χρειάστηκε πολλές φορές να δουλέψουν οι πετρελαϊκές μονάδες της ΔΕΗ για να ηλεκτροδοτηθεί το νησί;
Το ερώτημα απασχολεί και διχάζει ταυτόχρονα τους εμπλεκόμενους φορείς. Το ζήτημα τίθεται πρωτίστως για τα νησιά Σύρος, Πάρος, Νάξος και Μύκονος, που έχει ολοκληρωθεί η διπλή διασύνδεσή τους, αλλά συζητείται σε μια συνολικότερη βάση που συμπεριλαμβάνει το σύνολο των Κυκλάδων καθώς προχωρούν τα έργα για την ηλεκτρική διασύνδεσή τους με ορίζοντα ολοκλήρωσης, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), το 2024.
Οι πετρελαϊκές μονάδες της ΔΕΗ σε Σύρο, Πάρο, Νάξο και Μύκονο έσβησαν σταδιακά κατά τη διάρκεια της περυσινής χρονιάς. Δεν έχει, ωστόσο, ξεκαθαριστεί ακόμη το εάν οι μονάδες θα πρέπει να παραμείνουν ως εφεδρεία για περιπτώσεις έκτακτων αναγκών. Ο ΑΔΜΗΕ, στη βάση μιας πρώτης διερεύνησης με βάση επικαιροποιημένες προβλέψεις για την εξέλιξη των φορτίων, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, ακόμη και έπειτα από την κατασκευή όλων των φάσεων του έργου διασύνδεσης των Κυκλάδων, είναι αναγκαία η διατήρηση τουλάχιστον δύο υφιστάμενων αυτόνομων θερμικών μονάδων σε καθεστώς εφεδρείας, οι οποίες θα τίθενται σε λειτουργία μόνο σε περιπτώσεις έκτακτων αναγκών.
Οι σταθμοί αυτοί θα πρέπει να είναι χωροθετημένοι σε σημεία που θα καλύπτουν ανεξάρτητα τα συγκροτήματα Βορείων και Νοτίων Κυκλάδων, ώστε με τη θέση τους σε λειτουργία να μπορούν να εξυπηρετήσουν όλες τις καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης. Προτείνει συγκεκριμένα να παραμείνουν σε εφεδρεία οι σταθμοί Πάρου και Θήρας, με ισχύ 50 MW έκαστος. Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), από την πλευρά της, εισηγείται την πλήρη απόσυρση των πετρελαϊκών μονάδων και την κάλυψη των έκτακτων αναγκών με κινητά ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη που θα μεταφέρονται από νησί σε νησί όταν υπάρχει ανάγκη και θα αμείβονται μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών.
Οριστική απόφαση δεν έχει ληφθεί, ενώ η ΔΕΗ αναμένει απάντηση από τους Διαχειριστές και τη ΡΑΕ στο ερώτημα αν θα πρέπει να εξακολουθήσει να συντηρεί τις μονάδες και πώς θα αποζημιώνεται γι’ αυτό ή αν μπορεί να προχωρήσει στην απόσυρσή τους και στη μεταφορά του προσωπικού σε άλλα νησιά.
Η ΔΕΗ, σύμφωνα με αρμόδια στελέχη, έχει προτείνει τη διατήρηση των μονάδων σε καθεστώς εφεδρείας ως την πλέον οικονομική λύση, αφού στο σύνολό τους έχουν αποσβεστεί. Το αίτημά της είναι να καλυφθεί με απόφαση των αρμόδιων αρχών το κόστος καυσίμου και ρύπων για τις ώρες λειτουργίας τους. Η λύση των κινητών ηλεκτροπαραγωγών ζευγών είναι οικονομικά ασύμφορη και αρκετά επισφαλής, αναφέρει στην «Κ» έμπειρο στέλεχος της ΔΕΗ. «Δεν είναι βέβαιο ότι θα βρεις ελεύθερο βαπόρι να το μεταφέρεις όταν χρειαστεί, αλλά και να βρεις, δεν μπορείς να το μετακινήσεις όταν φυσάει πάνω από επτά μποφόρ», εξηγεί και τονίζει την ανάγκη να υποδείξουν ξεκάθαρα οι Διαχειριστές τι θα γίνει με τις μονάδες που αποσύρονται. «Πρόθεσή μας είναι να εξυπηρετήσουμε. Δεν προσδοκούμε όφελος, αλλά δεν μπορούμε να έχουμε και ζημία», τονίζουν από τη ΔΕΗ.
Πηγή: kathimerini.gr