Περιφερειακό Συμβούλιο: Ομόφωνη απόφαση για άμεση επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ και υλοποίηση τομεακών έργων κλίμακας στα νησιά

Newsroom
29/11/2022 12:19
 
 
 

 

Ομόφωνη απόφαση για τη διεκδίκηση επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, αλλά και την υλοποίηση έργων κλίμακας από τα τομεακά προγράμματα των υπουργείων πήρε χθες το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου, το οποίο μετά από σχεδόν δύο χρόνια (από τις αρχές του 2022) συνεδρίασε χθες δια ζώσης στη Σύρο.

Ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος, στην εισήγησή του, συνέδεσε το ζήτημα του μειωμένου ΦΠΑ με το χρηματοδοτικό περιβάλλον έργων υποδομής των νησιών της Περιφέρειας, εξηγώντας πως είναι οι δύο πυλώνες από τους οποίους εξαρτάται η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και του τουρισμού στο Νότιο Αιγαίο.

Ο κ. Χατζημάρκος απέδωσε ευθύνες στον ΣΥΡΙΖΑ τόσο για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, όσο και για τη σύνδεσή τους με το μεταφορικό κόστος των νησιών, την οποία χαρακτήρισε «έγκλημα», ενώ για τη θέσπιση του Μεταφορικού Ισοδύναμου υποστήριξε ότι πρακτικά, αποδείχθηκε αδύναμο να αντισταθμίσει το πλήγμα που υπέστη η οικονομία των νησιών.

«Να γυρίσουμε κάποια χρόνια πίσω και να μιλήσουμε για τις ευθύνες. Ωραίος είναι ο ηρωισμός να ζητάμε πίσω τους μειωμένους συντελεστές που μας κλέψανε, αλλά να δούμε και τη διαδρομή πώς φτάσαμε ως εκεί και σε ποια επιχειρήματα “πάτησαν” εκείνοι που προχώρησαν στην αφαίρεσή τους και ποιο ήταν το “καθρεφτάκι” που μας έδωσαν σε αντάλλαγμα για να μας κοροϊδέψουν. Έλεγα πάντα, επιτέλους σταματήστε, όταν μιλάτε δημόσια, να συνδέετε τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ με το κόστος μεταφοράς στα νησιά. Μην κάνετε αυτό το έγκλημα. Ακόμα και 15 χρόνια πριν έλεγα το ίδιο, όταν δεν είχαμε φανταστεί ότι θα ερχόταν μια κυβέρνηση που θα ανακάλυπτε το μεταφορικό ισοδύναμο ως “σκαλοπάτι” για να καταργήσει τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ. Δεν με ενδιαφέρει το μεταφορικό ισοδύναμο όταν θέλω να κερδίσω και πάλι τη χαμένη ανταγωνιστικότητα της οικονομίας των νησιών μας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Περιφερειάρχης κι επανέλαβε ότι το ειδικό φορολογικό καθεστώς από τα νησιά δεν το αφαίρεσε η τρόικα, αλλά άνθρωποι συγκεκριμένου πολιτικού χώρου, που ήθελαν να καταργήσουν τους μειωμένους συντελεστές για λόγους ιδεολογικοπολιτικούς.

Επίσης, υπενθύμισε την θέση που είχε διατυπώσει και τον Απρίλιο του 2018, στο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο, ενώπιον του τότε πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και της κυβέρνησής του, όταν είπε «πάρτε πίσω το μεταφορικό ισοδύναμο και δώστε μας ξανά τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ». «Αυτό που δήλωσα στον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, τον Απρίλιο του ’18 στη Ρόδο, για την ανταλλαγή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου με τους Μειωμένους Συντελεστές ΦΠΑ, ισχύει ως πρόταση μου και σήμερα που Πρωθυπουργός είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης» τόνισε ο κ. Χατζημάρκος και πρόσθεσε: «Το Περιφερειακό Συμβούλιο συζητά τα θέματα με την σοβαρότητα που του αρμόζει και κυρίως, η Περιφερειακή αρχή υπηρετεί ως στάση ζωής τη διεκδίκηση των λύσεων που οι νησιώτες έχουν ανάγκη, και βεβαίως δεν έχει ρόλο να ξεπλύνει την ντροπή όσων συνεργάστηκαν με αυτούς που κατήργησαν τους μειωμένους συντελεστές».

Για το χρηματοδοτικό πλαίσιο των έργων υποδομής, ο Περιφερειάρχης εξήγησε ότι μπορεί να αυξήθηκαν – σχεδόν να τριπλασιάστηκαν – οι πόροι που έχει στην διάθεσή του το Νότιο Αιγαίο, μετά την επαναφορά του στον Στόχο 1 των μεταβατικών Περιφερειών και την άντληση νέων πόρων μέσω εκχωρήσεων (ΥΜΕΠΕΡΑΑ κλπ), εντούτοις αυτό σε καμία περίπτωση δεν αντιμετωπίζει την υποχρηματοδότηση του Νοτίου Αιγαίου από τα τομεακά προγράμματα, από τα οποία έχουν χρηματοδοτηθεί έργα πολλών δισ. ευρώ στην ηπειρωτική Ελλάδα, κυρίως μεγάλοι οδικοί άξονες, όπως η Εγνατία Οδός ή Ιόνια Οδός κλπ.

«Ανταγωνιστικότητα είναι οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ και το επίπεδο των υποδομών, το οποίο απαιτεί έργα κλίμακας από τα τομεακά προγράμματα των υπουργείων που δεν γίνονται στο Νότιο Αιγαίο λόγω της εδαφικής ασυνέχειάς του. Δεν γίνεται η εδαφική ασυνέχεια των νησιών να αποτελεί λόγο τιμωρίας τους. Το Νότιο Αιγαίο χρειάζεται τα αντίστοιχα κονδύλια με την ηπειρωτική Ελλάδα για να φτιαχτεί η όποια υποδομή που θα αντικαταστήσει το μεταφορικό σύστημα των νησιών που περιλαμβάνει τις 118 λιμενικές υποδομές, που απαιτούν δισεκατομμύρια για να σταθούν δίπλα σε μια υπερσύγχρονη Ιόνια ή Εγνατία Οδό» ανέφερε ο κ. Χατζημάρκος και κατέληξε: «Ζητώ από εσάς σήμερα να σταματήσετε να συνδέετε το ζήτημα του ΦΠΑ με το κόστος μεταφοράς. Τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ τους αξίζαμε και τους αξίζουμε και θα συνεχίσουμε να τους διεκδικούμε και να τους απαιτούμε, όχι με το μεταφορικό ισοδύναμο, αλλά μαζί με τα μεγάλα τομεακά έργα που λείπουν, για να συμπληρώσουν τον μεγάλο πίνακα της ανταγωνιστικότητας της νησιωτικής οικονομίας».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η τοποθέτηση του Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων Γιώργου Λεονταρίτη, ο οποίος υποστήριξε ότι η Περιφερειακή Αρχή (αλλά και το Περιφερειακό Συμβούλιο) κρατά, διαχρονικά, μια συνεπή στάση στο θέμα της διεκδίκησης επαναφοράς του μειωμένου ΦΠΑ, ενώ σταθερή είναι και η άποψη της για το τι είναι ανάπτυξη στο Νότιο Αιγαίο. «Ήρθε η ώρα, μιας και δεν είμαστε πλέον σε καθεστώς Μνημονίου, να εφαρμόσει η κυβέρνηση τη σωστή και δίκαιη οικονομική πολιτική απέναντι στους νησιώτες, οι οποίοι δεν απολαμβάνουμε ίσα προνόμια με τους υπόλοιπους Έλληνες» δήλωσε μεταξύ άλλων, ο κ. Λεονταρίτης και συμπλήρωσε ότι το συγκεκριμένο αίτημα πρέπει να φτάσει και στα αυτιά των βουλευτών Δωδεκανήσου και Κυκλάδων, καθώς «μπορούν να επηρεάσουν κυβερνητικές αποφάσεις».

Για συνεχιζόμενη αδικία που συντελείται εις βάρος των κατοίκων των νησιών μίλησαν τόσο ο επικεφαλής της «Συμμαχίας Νοτίου Αιγαίου» Μανώλης Γλυνός, όσο και ο επικεφαλής της παράταξης «Πνοή Δημιουργίας Νοτίου Αιγαίου» Χαράλαμπος Κόκκινος, οι οποίοι αμφότεροι ζήτησαν τη συγκρότηση ενός ενιαίου μετώπου με ισχυρή φωνή για την επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ.

Τις απόψεις τους διατύπωσαν, επίσης, εκπρόσωποι παραγωγικών φορέων της Σύρου και εκπρόσωποι του Α’ βαθμού Αυτοδιοίκησης, που έδωσαν το παρών.

Πιο συγκεκριμένα, ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Επισιτισμού Εστιάσεως και Συναφών Επαγγελμάτων Σύρου «Τερψιχόρη» Γιώργος Χατζαντώνης τόνισε, από την πλευρά του, ότι πλέον η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί είναι μη βιώσιμη (ένας “αόρατος” συνέταιρος παίρνει κάθε δυο μήνες το ¼ των εισπράξεων κάθε επιχείρησης» δήλωσε χαρακτηριστικά), ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στον «τεράστιο αθέμιτο ανταγωνισμό» των γειτονικών χωρών με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς, ειδικά στον τουρισμό.

Ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας του Δήμου Σύρου-Ερμούπολης Αλέξης Αθανασίου και, αντίστοιχα, η επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας του Δήμου Μαρία Καζαντζάκη τάχθηκαν στο πλευρό του Περιφερειακού Συμβουλίου, εκφράζοντας μάλιστα την άποψη ότι η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ, εκ του αποτελέσματος, κρίνεται αποτυχημένη. Γι’ αυτό και πρέπει να τεθεί θέμα άμεσης επαναφοράς του, δεδομένης της πρότασης Οδηγίας του Ecofin που κατοχυρώνει σε μόνιμη βάση τη δυνατότητα της Ελλάδας για εφαρμογή ειδικών, μειωμένων κατά έως 30% συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου από το 2025.

Τέλος, με την πρόταση του Περιφερειακού Συμβουλίου συμφώνησαν ο Πρόεδρος της Ένωσης Ενοικιαζομένων Δωματίων Σύρου Αντώνης Καρατάσος και ο εκπρόσωπος και του Επιμελητηρίου Κυκλάδων Νίκος Χαλαβαζής.

(Visited 28 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*