Σε αναμονή και αβεβαιότητα ο τουρισμός του 2021 – Τι λέει ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου

Newsroom
08/02/2021 1:49
 
 
 

 

Συγκρατημένα αισιόδοξοι είναι οι ξενοδόχοι της Νάξου για τη φετινή τουριστική σεζόν οι προσδοκίες για την οποία δεν είναι μεγάλες αφού όλα θα εξαρτηθούν τόσο από την πορεία της πανδημίας όσο και του εμβολιασμού στην Ελλάδα και στις χώρες που αποτελούν σημαντικές πηγές εσόδων για τον ελληνικό τουρισμό.

Σε συνέντευξη του στο naxostimes.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου Μανώλης Μπαρδάνης σημειώνει ότι οι ξενοδόχοι του νησιού βρίσκονται «εν αναμονή», «επιφυλακτικοί και λογικοί» τη στιγμή που η Ευρώπη βιώνει, λόγω της πανδημίας, τη χειρότερη φάση του τελευταίου χρόνου.

«Το θετικό είναι ότι όλοι παραμένουν ψύχραιμοι και συγκρατημένα αισιόδοξοι» υπογραμμίζει ο κ. Μπαρδάνης και τονίζει ότι φέτος, στόχος είναι να ανοίξουν όλα τα ξενοδοχεία. Παράλληλα επισημαίνει ότι οι ξενοδόχοι της Νάξου θα πρέπει να προσπαθήσουν να διατηρήσουν και αυτή τη χρονιά, τη σχέση ποιότητας-τιμής.

Σε ότι αφορά τις κρατήσεις ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου σημειώνει ότι κάποιες κρατήσεις έχουν μεταφερθεί από πέρυσι, ενώ κατά τη διάρκεια του χειμώνα οι ξενοδόχοι λαμβάνουν και καινούριες. «Οι Tour Operators έχουν εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον για το καλοκαίρι του 2021 αλλά και οι ίδιοι, από τη μεριά τους, είναι επιφυλακτικοί δεδομένου ότι η πολιτική ακυρώσεων επιτρέπει στους πελάτες να ακυρώσουν μέχρι τελευταία στιγμή. Η εικόνα που έχουμε όμως προς το παρόν από αυτούς είναι ελαφρώς αισιόδοξη».

Αναφερόμενος στους Έλληνες τουρίστες, τόνισε ότι καλό θα ήταν να υπάρξει και φέτος ένα αντίστοιχο πρόγραμμα με το περσινό «Τουρισμός για όλους» το οποίο θα δώσει κίνητρο σε αρκετό κόσμο να ταξιδέψει.

Ο κ. Μπαρδάνης αναφέρθηκε επίσης στην τουριστική προβολή της Νάξου, στις πρωτοβουλίες της Ένωσης Ξενοδόχων αλλά και στο σχέδιο της κυβέρνησης «Τουρισμός = Προορισμός» και πως μπορεί να επωφεληθεί το νησί μέσα από αυτό το πρόγραμμα.

Η πλήρης συνέντευξη του Μανώλη Μπαρδάνη

Ποια είναι τα μηνύματα που έχετε για την τουριστική κίνηση φέτος;

Είμαστε επιφυλακτικοί και λογικοί. Αυτή τη στιγμή η Ευρώπη βιώνει τη χειρότερη φάση του τελευταίου χρόνου οπότε όπως καταλαβαίνετε όλα έχουν παγώσει. Είμαστε όλοι εν αναμονή και δεν υπάρχουν απαιτήσεις ούτε από τη μεριά των επαγγελματιών ούτε από αυτή των πελατών. Θα πρέπει να δείξουμε υπομονή οι επαγγελματίες του χώρου μέχρι τελευταία στιγμή και να υπάρξει συγκράτηση των τιμών στα φυσιολογικά επίπεδα, ώστε να μην αλλοιωθεί η ποιότητα των πελατών και των υπηρεσιών.

Κρατήσεις έχουν γίνει; Τι λένε οι tour operators;

Κάποιες κρατήσεις έχουν μεταφερθεί από πέρυσι. Κατά τη διάρκεια του χειμώνα λαμβάνουμε καινούργιες. Από ότι βλέπουμε οι Tour Operators έχουν εκδηλώσει έντονο ενδιαφέρον για το καλοκαίρι του 2021 αλλά και οι ίδιοι, από τη μεριά τους, είναι επιφυλακτικοί δεδομένου ότι η πολιτική ακυρώσεων επιτρέπει στους πελάτες να ακυρώσουν μέχρι τελευταία στιγμή. Η εικόνα που έχουμε όμως προς το παρόν από αυτούς είναι ελαφρώς αισιόδοξη.

Ποιες αγορές πιστεύετε θα προσελκύσουμε φέτος;

Κατ’ αρχάς να πούμε ότι σημαντικό ρόλο στο πως θα εξελιχθεί ο τουρισμός παίζουν οι εμβολιασμοί. Οπότε δεν μπορούμε να έχουμε ξεκάθαρη εικόνα μέχρι τώρα. Οι Έλληνες και γενικότερα οι Ευρωπαίοι φαίνεται ότι θα είναι και πάλι αυτοί που θα πρωταγωνιστήσουν. Τώρα σχετικά με τις άλλες αγορές… Η Αμερική ανοίγει τις πτήσεις προς Ελλάδα από τον Ιούνιο οπότε ελπίζουμε ότι θα δείξουν ενδιαφέρον προς τη χώρα μας. Η Αυστραλία έχει προχωρήσει ήδη με απαγόρευση εξόδου προς περιοχές οι οποίες δεν έχουν αποκτήσει ανοσία οπότε θα είναι δύσκολο να δούμε Αυστραλό στην Ευρώπη φέτος.

Σε ότι αφορά τους Έλληνες που σχεδόν πάντα σώζουν την παρτίδα… Θα έχει χρήματα ο κόσμος να πάει διακοπές;

Σύμφωνα με την έρευνα του του ΣΕΤΕ, ΙΝΣΕΤΕ, το 49% των Ελλήνων αδυνατούσε να πραγματοποιήσει μία εβδομάδα διακοπών, παρόμοιο ποσοστό με το 2013. Η κύρια αιτία αδυναμίας πραγματοποίησης διακοπών ήταν οικονομικοί λόγοι. Φυσικά, τα νησιά των Κυκλάδων και η Νάξος πιο συγκεκριμένα, κάθε χρόνο υποδέχεται αρκετά μεγάλο ποσοστό Ελλήνων που ταξιδεύουν κατά 65% τον μήνα Αύγουστο. Καλό θα ήταν να υπάρξει ένα αντίστοιχο πρόγραμμα με το περσινό «Τουρισμός για όλους» το οποίο θα δώσει κίνητρο σε αρκετό κόσμο να ταξιδέψει. Θα μπορούσε να θεσπιστεί αντίστοιχο πρόγραμμα πανευρωπαϊκά για την μετακίνηση πολιτών εντός της Ένωσης για διακοπές.

Ποια είναι η δική σας εκτίμηση… Πότε πιστεύετε θα «ανοίξει» φέτος ο τουρισμός;

Πλέον μόνο η εκτίμηση των ειδικών έχει σημασία. Ο πρωθυπουργός, κ. Μητσοτάκης, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο στα τέλη άνοιξης να είμαστε σε θέση να ανοίξουμε. Θα πορευτούμε με αυτό.

Τι λένε οι συνάδελφοί σας. Πώς αντιμετωπίζουν την κατάσταση; Τι τους συμβουλεύετε;

Το θετικό είναι ότι όλοι παραμένουν ψύχραιμοι και συγκρατημένα αισιόδοξοι. Προτεραιότητα για όλους είναι να εξασφαλίσουμε την δημόσια υγεία. Όλα τα άλλα έρχονται μετά. Και ξέρετε, όλοι έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα πολύ δυνατό και ποιοτικό προϊόν με αποτέλεσμα να γνωρίζουν καλά ότι όταν η ώρα είναι κατάλληλη θα δουλέψουν.
Μία συμβουλή που θα πρέπει να τους δώσουμε είναι να προσπαθήσουν να διατηρήσουν και φέτος τη σχέση ποιότητας-τιμής. Όπως προανέφερα, το σύνολο των ξενοδόχων έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα πολύ καλό και ποιοτικό προϊόν και σε ανταγωνιστικές τιμές. Μια υποτίμηση του προϊόντος και των προσφερόμενων υπηρεσιών θα είναι μετά πολύ δύσκολο να ανατραπεί. Γι αυτό χρειάζεται για μία ακόμη χρονιά ψυχραιμία στη διαχείριση της κρίσης αυτής.

Τι μαθαίνετε; Θα ανοίξουν όλα τα ξενοδοχεία φέτος;

Αυτός είναι ο στόχος και όλοι προετοιμάζονται για αυτό. Ελπίζουμε να έρθουν έτσι τα πράγματα ώστε όλες οι επιχειρήσεις και να ανοίξουν και να καταφέρουν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις.

Σε ότι αφορά το νησί μας, έχουν γίνει κινήσεις (προβολή κ.λπ.) ώστε να προσελκύσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τουρισμό;

Γίνονται συνεχώς και είναι κινήσεις συντονισμένες και στοχευμένες. Η συγκεκριμένη περίοδος χρειάζεται και μία ιδιαίτερη μεταχείριση και πιστεύω ότι κινούμαστε σωστά σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Η πανδημία του κορωνοϊού θα πρέπει να αποτελέσει την αφορμή για άνοιγμα του Ελληνικού Τουρισμού σε νέες τουριστικές αγορές (Ρωσία, Κίνα, Αυστραλία, Καναδά, Ισραήλ, Σιγκαπούρη, Ιαπωνία, Ταϊβάν, Νότια Κορέα, Κατάρ κ.ά.), οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν μεγάλες «δεξαμενές» προσέλκυσης ποιοτικών τουριστών. Η συγκυρία είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή. Φυσικά, το άνοιγμα σε νέες τουριστικές αγορές είναι δύσκολο και χρονοβόρο και θέλει συγκεκριμένη στρατηγική. Η παγκόσμια υγειονομική κρίση αποτελεί την καλύτερη ευκαιρία για να ξεκινήσει ένα τέτοιο άνοιγμα της Ελλάδας σε νέες, ποιοτικές τουριστικές αγορές.

Η Ένωση Ξενοδόχων Νάξου έχει αναλάβει κάποιες πρωτοβουλίες;

Έχουμε αναλάβει καινοτόμες πρωτοβουλίες οι οποίες ήδη τρέχουν, όπως για παράδειγμα το δίκτυο μονοπατιών της Νάξου που υλοποιείται από το Δίκτυο Δάφνη που φέραμε πριν λίγα χρόνια στο νησί και βρίσκονται σε στενή συνεργασία με το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων αλλά και με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με σκοπό να ολοκληρωθεί η Ελληνική Πιστοποίηση και να περάσουμε επιτέλους στην Ευρωπαϊκή Πιστοποίηση, η οποία έχει ένα εξαιρετικά μεγάλο κοινό κυρίως στην Ευρώπη. Διευρύνοντας με αυτόν τον τρόπο την τουριστική κίνηση και τονώνοντας την ενδοχώρα μας. Επίσης, συμμετέχουμε στη διαβούλευση του Δήμου Νάξου σχετικά με την Πολιτιστική Διαδρομή του Νησιού και σύντομα ελπίζουμε να έχουμε εξελίξεις που αφορούν την δημιουργία DMO η οποία δεν θα πρέπει να μείνει μόνο στα χαρτιά αλλά να λειτουργήσει με στόχο την ανάδειξη της ιδιαιτερότητας του νησιού μας. Τέλος, πρωτοβουλίες τις οποίες θα δείτε να υλοποιούνται το προσεχές διάστημα από το Δ.Σ μας, όπως για παράδειγμα το Ναξιακό Πρωινό στα Ξενοδοχεία μας σε συνεργασία με την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου αλλά και με άλλους μικρούς παραγωγούς με στόχο τη διασύνδεση του πρωτογενούς με τον τριτογενή τομέα και την πιστοποίηση της δράσης αυτής για τα καταλύματα μας. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι πρόσφατα εγκρίθηκαν για τον Σύλλογο μας 5 σεμινάρια στα οποία θα καταφέρουμε να εκπαιδεύσουμε 75 ξενοδοχοϋπαλλήλους, από τα οποία θα επιδοτηθούν και οι ίδιοι και ολοκληρώθηκε η διαδικασία για την αποπληρωμή προηγούμενων σεμιναρίων όπου θα ενισχυθούν 95 εργαζόμενοι των ξενοδοχείων του νησιού μας. Στόχος μας είναι να διευρύνουμε αυτή τη δράση ώστε να αναβαθμίσουμε την ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας.

Σε πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο ήρθε ένα πλάνο για την τουριστική προβολή, που μάλιστα έχει εγκριθεί και από την τουριστική επιτροπή, το οποίο όμως αφενός δε θέτει μακροχρόνιους στόχους και αφετέρου δεν περιλαμβάνει ένα σχέδιο «άμεσης δράσης» για τη φετινή (όπως φαίνεται) δύσκολη χρονιά…

Το έχουμε δει και μελετήσει διεξοδικά. Από τη μεριά μας έχουν ήδη κατατεθεί συμπληρωματικές προτάσεις κυρίως για τη φετινή χρονιά και με ηρεμία, και ελπίζουμε με άλλα δεδομένα, έχουμε δεσμευτεί να καταθέσουμε προτάσεις για το πώς βλέπουμε, πως θέλουμε και τι πρέπει να γίνει για τον τουρισμό του νησιού μας μακροπρόθεσμα! Σε κάθε περίπτωση χρειάζονται προσεκτικές κινήσεις και διαφημιστική στρατηγική σε βάθος χρόνου, σε συγκεκριμένες αγορές και κοινό. Βέβαια, μετά το πέρας της τουριστικής σεζόν καλό θα ήταν να βρεθούμε στην Τουριστική Επιτροπή για να σχεδιάσουμε από νωρίς την επόμενη σεζόν αλλά και μακροπρόθεσμα.

Τουρισμός = Προορισμός. Ένα σχόλιο για το σχέδιο της κυβέρνησης και τι μπορεί να συμβεί για το νησί μας…

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα του υπουργείου Τουρισμού για το 2021 είναι χωρισμένο σε 5 ενότητες: Στόχοι, Βασικές Μεταρρυθμίσεις, Έργα & Προγράμματα, Ρυθμιστικό Πλαίσιο και Δείκτες Αποτίμησης.
Στους «Στόχους», πέρα από την αυτονόητη, αλλά ιδιαίτερα απαιτητική «Αντιμετώπιση των συνεπειών πανδημίας Covid-19 στον ελληνικό τουρισμό», η οποία απαιτεί γενναίες αποφάσεις, καταγράφονται στόχοι, οι οποίοι είναι διαρκείς και ουσιαστικά συνιστούν βασικές ανάγκες.

1. Προώθηση Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης
2. Διαφοροποίηση τουριστικού προϊόντος και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας
3. Ενίσχυση προστιθέμενης αξίας δεξιοτήτων ανθρώπινου παράγοντα στον Τουρισμό
4. Αναβάθμιση υποδομών & ανάδειξη θαλάσσιου τουρισμού
5. Ανάδειξη γαστρονομικού τουρισμού και προώθηση ελληνικής γαστρονομίας
6. Προώθηση του ελληνικού τουριστικού brand διεθνώς

Η προσπάθεια της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου πρέπει να είναι η υλοποίηση των παραπάνω αξόνων στο νησί μας.

Ας τους δούμε αναλυτικά λοιπόν σε σχέση με τη Νάξο…

Ο πρώτος άξονας μπορεί να πραγματωθεί με την βελτίωση των υπαρχουσών υποδομών, στις ήδη τουριστικά ανεπτυγμένες περιοχές (οδικό δίκτυο, αποχετευτικό και δίκτυο ύδρευσης κ.ά.) και με την σωστά σχεδιασμένη προώθηση του τουρισμού στις υπόλοιπες περιοχές του νησιού.

Ο δεύτερος άξονας υλοποιείται με την προώθηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού όπως ο αγροτουρισμός, ο οικοτουρισμός, ο περιπατητικός τουρισμός, ο γαστρονομικός τουρισμός, ο πολιτιστικός τουρισμός (λ.χ με το γεωπάρκο) κ.ά. Η διαφοροποίηση του προϊόντος μπορεί να πραγματωθεί με την παράλληλη ανάπτυξη των «μη τουριστικών περιοχών» του νησιού μας. Σε σχέση με την ανταγωνιστικότητα πρέπει να προσέξουμε, ώστε να ανταγωνιστούμε περιοχές με υψηλή ποιότητα τουρισμού, δράση που θα έχει σαν αποτέλεσμα βιωσιμότερο προϊόν με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Ο τρίτος άξονας υλοποιείται ήδη με επιμορφωτικά σεμινάρια, προσπάθεια που στοχεύουμε να ενισχυθεί με την επιμόρφωση όσο το δυνατό περισσότερων ξενοδοχοϋπαλλήλων και ξενοδόχων.

Σε ότι αφορά τον τέταρτο άξονα, ο οποίος δεν μας αφορά όσο την κεντρική διοίκηση, την Περιφέρεια και τον Δήμο, θα πρέπει να βελτιωθεί άμεσα το θέμα της διαχείρισης του νερού- είτε με την ολοκλήρωση του φράγματος, είτε με την εγκατάσταση μονάδας αφαλάτωσης. Επίσης, επιβάλλεται η βελτίωση του οδικού μας δικτύου και η δημιουργία αποκεντρωμένων υποδομών (αεροδρόμιο και λιμάνι). Τέλος, απαιτείται η άμεση υλοποίηση του ΣΒΑΚ από τον Δήμο μας.

Ο πέμπτος άξονας όπως έχει ήδη αναφερθεί, υλοποιείται κυρίως μέσω ιδιωτικών πρωτοβουλιών και από τη νέα προσπάθεια του συλλόγου μας που σύντομα θα αρχίσει να υλοποιείται μέσω του Ναξιακού πρωινού. Πρέπει, βέβαια, να γίνουν και άλλες ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση.

Τέλος, ο έκτος άξονας εκτός από την στοχευμένη διαφήμιση, θα αποτελέσει απόρροια όλων των ανωτέρω, αφού δεν υπάρχει καλύτερη διαφήμιση από αυτή που θα κάνει ένας ευχαριστημένος επισκέπτης.

(Visited 1,369 times, 1 visits today)