Υπεγράφη η νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών για την απευθείας παραχώρηση με αντάλλαγμα των παραλίων προς τους ΟΤΑ, μετά από συντονισμένες παρεμβάσεις της ΚΕΔΕ.
Η ΚΥΑ λύνει προσωρινά το θέμα με βάση τα προβλήματα που προέκυψαν μετά την 646/15 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Η Κυβέρνηση ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημα για την επίλυση του θέματος αλλά αυτό αποτελεί προσωρινή και μόνο λύση, διότι δεν υπήρχε ο κατάλληλος χρόνος για διαβούλευση προκειμένου να ικανοποιηθούν τα πάγια αιτήματα των ΟΤΑ σε σχέση με τις υποχρεώσεις των δήμων και του ανταλλάγματος που πρέπει να καταβάλλεται στο Ελληνικό Δημόσιο.
Το Υπουργείο Εσωτερικών υποσχέθηκε ότι το επόμενο δεκαήμερο θα κατατεθεί σχετική νομοθετική ρύθμιση που θα λαμβάνει υπόψη, τόσο τις προτάσεις της ΚΕΔΕ όπως αυτές διαμορφώθηκαν στην υπ’αριθμόν 113 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου στις 7 Απρίλη 2015, όσο και στις διατυπώσεις της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας για να δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα που ταλανίζει εδώ και χρόνια τους Δήμους που βρίσκονται κυριολεκτικά όμηροι του χρόνου έκδοσης και των όρων που θα περιλαμβάνει η ετήσια ΚΥΑ (Κοινή Υπουργική Απόφαση).
Στην διαβούλευση για τη νέα νομοθετική ρύθμιση οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης της χώρας μέσω της ΚΕΔΕ προτείνουν:
- Οι Δήμοι μπορούν, με απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, να παραχωρούν σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου ιδιαίτερα δικαιώματα σε αιγιαλούς και τις παραλίες που ευρίσκονται εντός της χωρικής τους αρμοδιότητας, εφόσον με την παραχώρηση δεν παραβιάζεται ο προορισμός τους ως κοινόχρηστων πραγμάτων και δεν επέρχεται αλλοίωση στη φυσική μορφολογία τους και τα βιοτικά στοιχεία τους.
2. Τα δικαιώματα που παραχωρούνται κατά την προηγούμενη παράγραφο μπορούν να αφορούν μόνο ήπιες και χαμηλής έντασης χρήσεις, οι οποίες δεν θίγουν το φυσικό ανάγλυφο και δεν προκαλούν οικολογική επιβάρυνση, με την επιφύλαξη των έργων που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 14 του Ν. 2971/2001.
3. Για την παραχώρηση της παραγράφου 1 εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του άρθρου 201 ν. 3463/2006 και του π.δ. 270/1981.
4. Επί των πράξεων παραχώρησης της παραγράφου 1 ασκείται έλεγχος νομιμότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 225, 226, 227, 228 και 238 του Ν. 3852/2010.
Μέχρι θεσμοθετήσεως της ως άνω προτεινόμενης νομοθετικής ρύθμισης και εν όψει του ότι η χρήση και εκμετάλλευση των παραλιών της χώρας από τους Δήμους αλλά και περαιτέρω από τους εκμεταλλευτές κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας αφορά:
- την εντελώς ήπια διαχείριση που αναφέρεται μόνον σε ξαπλώστρες και ομπρέλες καθώς και τοποθέτηση ξύλινου πυργίσκου για επίβλεψη των λουομένων από το ναυαγοσώστη προκειμένου να προληφθούν πνιγμοί καθώς και στην τοποθέτηση των νόμιμων στολιδιών της άμμου.
- οι ως άνω παρεμβάσεις εξυπηρετούν πλήρως την διαφύλαξη της κοινοχρησίας του χώρου, προστατεύουν τις ακτές από τη ρύπανση αφού οι χρήστες επιλαμβάνονται της καθημερινής καθαριότητας των ακτών και της αποκομιδής των απορριμμάτων, προστατεύουν τους λουόμενους από τυχόν περιστατικά πνιγμών με την λειτουργία του πυργίσκου του ναυαγοσώστη, δεν παρεμποδίζουν την ακώλυτη πρόσβαση των πολιτών προς τις ακτές, αλλά αντιθέτως προστατεύουν και τους λουόμενους που επιθυμούν να παραμένουν επί πολλές ώρες και να κάνουν χρήση των ομπρελών, απαραίτητων για την προστασία της υγείας τους από τις επικίνδυνες υπεριώδεις ακτίνες.
Ταυτόχρονα γίνεται απλή χρήση του αιγιαλού απαγορευομένης άλλωστε οιασδήποτε κατασκευής κατασκευασμάτων που τυχόν προσβάλλουν την έννοια του κοινοχρήστου χώρου. Εν όψει του ότι η ως άνω απόφαση του ΣΤΕ δεν παράγει δεδικασμένο και μέχρι της θεσμοθετήσεως της νομοθετικής ρυθμίσεως που αναφέρεται ανωτέρω και μόνο για το έτος 2015 προτείνεται: Να εκδοθεί σχετική ΚΥΑ με την οποία να προσδιορίζονται ακριβώς οι ανωτέρω επισημάνσεις και περαιτέρω προτείνεται να περιληφθούν στην ΚΥΑΔ10Β1027032ΕΞ2014/1033/11.02.2014 οι παρακάτω τροποποιήσεις αντικαταστάσεις προσθήκες:
¨Στο άρθρο 6 να ορίζεται προστίθεται εδάφιο μετά το σημείο…κοινοποιείται ο ισολογισμός της εταιρείας αυτής ως εξής: Εξαιρούνται οι δημοτικές ανώνυμες επιχειρήσεις του αρ. 266 του ν. 3463/2006 από την υποχρέωση καταβολής του 20{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} του συνολικού τζίρου τους. Η παραπάνω υποχρέωση αντικαθίσταται με το αντίστοιχο 20{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} της τεκμαρτής μισθωτικής αξίας που ισχύει για την παραχώρηση σε τρίτους”. Στο αρ. 7 προστίθεται εδάφιο μετά το σημείο…με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία ως εξής: Σε περίπτωση αυθαίρετης χρήσης καταλογίζεται πρόστιμο σύμφωνα με τη νομοθεσία περί κοινοχρήστων χώρων σε επιτρεπόμενη ή μη θέση, το 50{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} του οποίου εισπράττεται από δήμο και το υπόλοιπο 50{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} από την κτηματική υπηρεσία του Δημοσίου, Στο αρ. 9 τροποποιείται το στοιχ. γ ως εξής: δύναται να τοποθετηθεί αρθρωτό ξύλινο δάπεδο σε ποσοστό επιφανείας 30{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} και το αντάλλαγμα για την παραχώρηση του ως άνω χώρου θα είναι αντίστοιχο με το τέλος χρήσης κοινοχρήστου χώρου που επιβάλλουν οι ΟΤΑ α βαθμού απαλείφεται ο περιορισμός του στοιχ. ε του ά. 9. Αντικαθίσταται το εδ. του ά. 14 με τα παρακάτω: “από 1 Ιουνίου 2015 θα βεβαιώνεται αυθαίρετη χρήση σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 1080/80, όπως προτείνεται στο ά. 8 της παρούσης εξασφαλίζοντας την έγκαιρη προσέλευση των δικαιούχων και την εξασφάλιση νόμιμης δραστηριοποίησής τους αποτρέποντας την αυθαίρετη χρήση”.
Πηγή: aftodioikisi.gr