* Του Ιάκωβου Ορφανού
Την Τετάρτη 29/3/2023, πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, παρουσίαση των βασικών σημείων του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για τη Χώρα της Νάξου, από συμβουλευτική εταιρία του Δήμου. Δεν παρουσιάσθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις, μόνο ορισμένα παραδείγματα, αλλά τονίστηκε ότι οι προτάσεις θα πρέπει να προέρθουν από τους τοπικούς Φορείς (Δήμο, Φορείς, Πολίτες κλπ).
Στα πλαίσια αυτά καταθέτω μία πρόταση, που αφορά στη διευθέτηση της κυκλοφορίας στο λιμάνι και στην παραλία της Χώρας, για συζήτηση. Κατ’ αρχή εκτιμώ ότι δεν είναι το μεγαλύτερο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Χώρας, σε σύγκριση με άλλα, όπως η έλλειψη πεζοδρομίων και οι είσοδοι της Χώρας από του Λουκάκη και το Αεροδρόμιο, κλπ. Η διευθέτηση της κυκλοφορίας όμως στην παραλία έχει ξανασυζητηθεί και φαίνεται ότι απασχολεί τον Δήμο, τους σχεδιαστές του λιμανιού και τους επιχειρηματίες, καθώς και αρκετούς Πολίτες.
Η πρόταση είναι απλή και συνίσταται στην αλλαγή της φοράς του δακτυλίου της Χώρας. Δηλαδή, η πρόσβαση στην παραλία και το λιμάνι δεν θα γίνεται από την Παπαβασιλείου αλλά μόνο από την Κοντολέοντος – Ηρώων Πολυτεχνείου (όπως και σήμερα) και η έξοδος από το λιμάνι θα πραγματοποιείται από δύο διαδρομές, α) από την παραλία προς την Παπαβασιλείου και β) από την Ηρώων Πολυτεχνείου – Μαργαρίτη (όπως και σήμερα). Το τμήμα της παραλίας από τη μικρή σκάλα ως την Παπασιλείου (Alpha Bank) και το τμήμα της Παπαβασιλείου από Alpha Bank ως καφενείο Μελανίτη, μονοδρομείται, με κατεύθυνση από τη μικρή σκάλα προς το καφενείο Μελανίτη.
Το μήκος του συνολικού δακτυλίου είναι κατά 800 μ. περίπου μεγαλύτερο απ’ ότι με την υφιστάμενη κατάσταση
Εκτιμώ ότι οι δύο έξοδοι του λιμανιού θα αποσυμφορήσουν σημαντικά τον κυκλοφοριακό φόρτο του λιμανιού (εξερχόμενη κίνηση) , ενώ δεν θα επιβαρυνθεί ιδιαίτερα η προσέλευση των οχημάτων (εισερχόμενη κίνηση) από τη μία πλέον είσοδο του λιμανιού (από τη λεωφόρο Ηρώων Πολυτεχνείου).
Είναι φανερό ότι η ένταση της εξερχόμενης κίνησης του λιμανιού είναι μεγαλύτερη από την αντίστοιχη της εισερχόμενης, κατά την άφιξη των πλοίων. Επίσης, μεγάλο μέρος της εξερχόμενης κίνησης του λιμανιού θα αποφεύγει την συμφόρεση που προκαλείται λόγω της σχολάσματος του 1ου Δημοτικού, κατά την άφιξη του πλοίου. Παράλληλα δημιουργείται και ένας χώρος προσωρινής «αποθήκευσης» (buffer zone) οχημάτων κατά μήκος της παραλίας, 500 μέτρων, στον οποίο μπορούν προσωρινά να «μποτιλιαριστούν» 60-80 ΙΧ αυτοκίνητα χωρίς να επιδεινώσουν την κυκλοφορία στο λιμάνι.
Επιπλέον, εκτιμώ ότι η προτεινόμενη λύση θα ελαφρύνει την κίνηση της Παπαρηγοπούλου και της πλατείας Ευρυπαίου, καθώς τα οχήματα από το αεροδρόμιο και τις δυτικές παραλίες, με κατεύθυνση το λιμάνι και την παραλία, θα ακολουθούν το νότιο περιφερειακό δρόμο, από τον κυκλικό κόμβο του Ραντεβού.
Η προτεινόμενη διευθέτηση ίσως μειώσει και την διαβατική κίνηση από την παραλία, καθώς η διαδρομή προς την παραλία διπλασιάζεται, σε σχέση με τη σημερινή και εκτιμάται ότι ορισμένοι οδηγοί θα προτιμήσουν να μη διέλθουν από την παραλία και να σταθμεύσουν στα μεγάλα parking από τα οποία διέρχονται, πριν τη διέλευση τους από την παραλία. Βέβαια, την ώρα αποβίβασης των πλοίων, η κίνηση στην παραλία και την Παπαβασιλείου (εντός του αστικού ιστού) θα αυξηθεί, επειδή ένα μεγάλο μέρος των αποβιβαζόμενων ΙΧ οχημάτων θα περάσει από εκεί. Επίσης, πιθανώς να δημιουργείται ανάσχεση της κυκλοφορίας στη διασταύρωση στο καφενείο Μελανίτη.
Με βάση τα προαναφερόμενα, γίνεται φανερό ότι η προτεινόμενη λύση είναι αποτελεσματική και εύκολη στην υλοποίηση της και γι αυτό προτείνω να συζητηθεί, να εξετασθεί και να δοκιμασθεί, πριν εφαρμοστεί.
Αν από τη δοκιμή αποδειχθεί και στην πράξη και με βάση αντικειμενικά κριτήρια και μετρήσεις, ότι η προτεινόμενη λύση είναι ικανοποιητική, μπορεί αυτή να υιοθετηθεί ως μόνιμη λύση ή εποχική (π.χ. καλοκαίρι) ή ακόμη και ως προσωρινή την ώρα αιχμής, συνδυασμένη με συστήματα έξυπνης πόλης/νησιού (smart city/islands).
Ιάκ. Ορφανός
Δρ. Φυσικός