Με την έναρξη λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος μητρώου του ΕΦΚΑ, πλήθος ασφαλισμένων έρχονται αντιμέτωποι με λάθη στα στοιχεία τους, γεγονός που συνεπάγεται μια άνευ προηγουμένου ταλαιπωρία.
Τα λάθη ποικίλλουν από μια απλή διαφορά στα στοιχεία επικοινωνίας, την «εξαφάνιση» του Αριθμού Μητρώου ή τη συγχώνευσή τους σε άλλο αριθμό μητρώου και κατά συνέπεια των ενσήμων, με συνέπεια την «εξαφάνιση» αριθμών μητρώου ήδη συνταξιούχων, ενσήμων και ασφαλιστικής ικανότητας κλπ.
Αναπόφευκτα συγκρίνει κανείς το σημερινό χάος, με την ομαλή συγχώνευση πριν από δύο χρόνια της ασφαλιστικής ιστορίας και τη δημιουργία του ασφαλιστικού βιογραφικού στο σύστημα «ΑΤΛΑΣ». Επίσης, την ομαλή ενοποίηση -πριν από 4 χρόνια- των 93 μητρώων συνταξιούχων, με άνω των 4 εκ. εγγραφών στο μητρώο του συστήματος «ΗΛΙΟΣ», βάση του οποίου πληρώνονται από το 2013 μέχρι σήμερα κάθε μήνα 2,7 εκατ. συνταξιούχοι. Και όλα αυτά με απειροελάχιστα λάθη, χωρίς την παραμικρή ταλαιπωρία για τους ασφαλισμένους και χωρίς την παραμικρή δαπάνη για το δημόσιο.
Το σημερινό αλαλούμ, δεν είναι ούτε τυχαίο γεγονός, ούτε οφείλεται σε συνήθεις τεχνικές δυσκολίες συγχώνευσης μητρώων. Οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην ανικανότητα της ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας, καθώς και της διοίκησης της ΗΔΙΚΑ οι οποίοι:
α. αποφάσισαν να αγνοήσουν τις ήδη επιτυχημένες συγχωνεύσεις μητρώων στα συστήματα «ΗΛΙΟΣ» και «ΑΤΛΑΣ». Προτίμησαν να ξεκινήσουν εκ του μηδενός νέα ενοποίηση μητρώων και να μην αξιοποιήσουν τα προηγούμενα συστήματα.
β. αποφάσισαν να δημιουργήσουν νέο αριθμό μητρώου στον ΕΦΚΑ, κατόπιν απαίτησης της εταιρίας που έχει αναλάβει το πληροφοριακό σύστημα του ΕΦΚΑ, αντί να χρησιμοποιήσουν τον ΑΜΚΑ.
γ. παραγκώνισαν τα έμπειρα στελέχη της ΗΔΙΚΑ που έφεραν σε πέρας τη συγχώνευση του μητρώου συνταξιούχων στο σύστημα «ΗΛΙΟΣ» και του μητρώου ασφαλισμένων στο σύστημα «ΑΤΛΑΣ» και ανέθεσαν, με μεγάλη καθυστέρηση τη νέα συγχώνευση σε ιδιωτική εταιρία.
δ. παρότι ο νόμος για τη λειτουργία του ΕΦΚΑ ψηφίστηκε τον Μάιο του 2016, η ανάθεση για την νέα ενοποίηση των μητρώων, αν και έγινε μέσω πρόχειρου διαγωνισμού, κατακυρώθηκε στις 18 Ιανουαρίου 2017. Δηλαδή, 18 ημέρες μετά τη λειτουργία του ΕΦΚΑ (ΑΔΑ 6ΣΜΔ4691Β5-ΘΧ3). Είναι προφανές ότι στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει (ένας μήνας)- από την ανάθεση του έργου- είναι αδύνατο να γίνει η σωστή συγκέντρωση των αρχείων από όλους τους φορείς που συγχωνεύθηκαν στον ΕΦΚΑ, καθώς και η σωστή τους επεξεργασία και οι αναγκαίοι εκτεταμένοι έλεγχοι ορθότητας.
Πέρα όμως από την απίστευτη και πολύμηνη ταλαιπωρία που έχουν να αντιμετωπίσουν οι ασφαλισμένοι και οι συνταξιούχοι, εγείρονται και σοβαρά ηθικά ερωτήματα για την ηγεσία του υπουργείου εργασίας:
α. πως είναι δυνατόν να ανατίθεται στις 18/1/2017 έργο 57.900 € με τίτλο «ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΤΟΥ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΤΟΥ ΕΦΚΑ», τη στιγμή που από το 2013 γίνονται κάθε μήνα οι εκκαθαρίσεις και οι πληρωμές του συνόλου των συνταξιούχων της χώρας από το εκκαθαρισμένο εθνικό μητρώο συνταξιούχων του συστήματος «ΗΛΙΟΣ» στην ΗΔΙΚΑ;
β. πως είναι δυνατόν να ανατίθεται το έργο αυτό, όταν από το Δεκέμβριο του 2014 έχει γίνει ενοποίηση του μητρώου ασφαλισμένων στο σύστημα «ΑΤΛΑΣ», σε συνδυασμό και με το έργο «Εθνικό Μητρώο Ασφάλισης, Συνταξιοδότησης & Παρακολούθησης Πληρωμών Συντάξεων» το οποίο χρηματοδοτήθηκε από το ΕΣΠΑ με 1.021.576 Ευρώ και παραλήφθηκε από την σημερινή διοίκηση της ΗΔΙΚΑ (ΑΔΑ Ω62Ψ4691Β5-0Α6/ 10/12/2015);
Αντίστοιχα ερωτήματα υπάρχουν και για το έργο «Σχεδιασμός και Υλοποίηση διαδικασιών για υπολογισμό ασφαλιστικών εισφορών για μη μισθωτούς ασφαλισμένους για τις ανάγκες του νέου φορέα ΕΦΚΑ», το οποίο ανατέθηκε απευθείας από την ΗΔΙΚΑ (ΑΔΑ 7Τ7Τ4691Β5-Ι2Ο) σε μια άγνωστη Ο.Ε. στις 7/2/17, ενώ ήδη από τις 3/2/2017 είχαν αναρτηθεί τα ειδοποιητήρια για τους ελεύθερους επαγγελματίες στο δικτυακό τόπο του ΕΦΚΑ.
Οι επιλογές της ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας θα επιβαρύνουν με διοικητικά κόστη τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους τους επόμενους μήνες, καθώς πληθαίνουν οι περιπτώσεις όπου οι ασφαλισμένοι συνειδητοποιούν λάθη και ελλείψεις και προστρέχουν στον ΕΦΚΑ. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν οδηγίες και διαδικασίες εκ μέρους του ΕΦΚΑ, για την αντιμετώπιση των προβλημάτων. Αυτό ρίχνει το βάρος στους ασφαλισμένους να αναζητήσουν τα στοιχεία τους στο σύστημα προκειμένου να διαπιστώσουν την ορθότητά τους ή μη και στη συνέχεια να αποταθούν στις υπηρεσίες για να γίνουν οι διορθώσεις.
Με τον τρόπο αυτό, μοιραία, θα υπάρξει μεγάλη καθυστέρηση προκειμένου να εντοπιστούν και να αποκατασταθούν τα λάθη. Πολίτες που ανακάλυψαν ότι ο Αριθμός Μητρώου τους έχει «εξαφανιστεί» ή εμφανίζει στοιχεία διαφορετικού προσώπου, όσοι είχαν 2 ΑΜΑ και ανακαλύπτουν ότι ο ένας εκ των 2 δεν υπάρχει πλέον, αλλοδαποί που θα πρέπει να ανανεώσουν την κάρτα παραμονής και δε βρίσκουν τα ένσημά τους είναι μερικές μόνο από τις μεγάλες κατηγορίες ασφαλισμένων που θα υποστούν μεγάλη ταλαιπωρία λόγω των λαθών της μετάπτωσης.
Όσο παραμένουν τα προβλήματα στο μητρώο του ΕΦΚΑ καμιά ηλεκτρονική υπηρεσία, συμπεριλαμβανομένης και της ηλεκτρονικής αίτησης συνταξιοδότησης, δεν θα μπορεί να λειτουργήσει. Απουσία συνεννόησης, εγωισμοί, ιδεολογικά πάθη και ανικανότητα μετέτρεψαν τον ΕΦΚΑ σε πύργο της Βαβέλ! Αυτοί, όμως, που τελικά πληρώνουν το μάρμαρο είναι οι ασφαλισμένοι, οι συνταξιούχοι και η ελληνική οικονομία.