Εξιχνιάστηκε χθες Μ. Δευτέρα 18 Απριλίου 2022 στη Σαντορίνη υπόθεση εξαπάτησης ηλικιωμένης με τη μέθοδο της νοσηλείας συγγενικού προσώπου, έπειτα από εμπεριστατωμένη έρευνα της Υποδιεύθυνσης Αστυνομίας Θήρας.
Για την υπόθεση αυτή σχηματίστηκε ποινική δικογραφία σε βάρος μιας 59χρονης αλλοδαπής η οποία ταυτοποιήθηκε για την εμπλοκή της στην απάτη ως παραλαβούσα – «εισπράκτορας» του χρηματικού ποσού.
Η δράστιδα εντοπίστηκε στο πλαίσιο αστυνομικής έρευνας και σε έλεγχο που της έγινε βρέθηκε στην κατοχή της και κατασχέθηκε το χρηματικό ποσό των 3000 ευρώ, το οποίο αποδόθηκε στη δικαιούχο.
Η δικογραφία που σχηματίστηκε, θα υποβληθεί στη Εισαγγελέα Πρωτοδικών Νάξου, ενώ η αστυνομική έρευνα συνεχίζεται προκειμένου να εξακριβωθεί πλήρως η υπόθεση ως προς το εύρος της και τη συμμετοχή άλλων δραστών.
Η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Νοτίου Αιγαίου στο πλαίσιο του προληπτικού – κοινωνικού της ρόλου, με αφορμή το παραπάνω περιστατικό, συνιστά τους πολίτες:
*να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε αγνώστους που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να μπουν στο σπίτι τους,
*να μην πείθονται από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος (βλάβη ηλεκτρικού ρεύματος, ανελκυστήρα κ.λπ.) εάν δεν τους έχουν εκείνοι προηγουμένως καλέσει,
*επισημαίνεται ότι τα νοσοκομεία ή οι δημόσιες υπηρεσίες δεν στέλνουν υπαλλήλους τους σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους για να ζητήσουν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν,
*να μην πείθονται εύκολα από άτομα, τα οποία σας «πλησιάζουν» ως γνωστοί συγγενικών – φιλικών προσώπων,
*να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν τους τηλεφωνούν άγνωστοι και προσπαθούν να τους πείσουν να τους δώσουν χρήματα, με το πρόσχημα ότι συγγενικό τους πρόσωπο έχει προκαλέσει τροχαίο ατύχημα,
*σε αυτές τις περιπτώσεις πάντα να επιδιώκουν οι ίδιοι να επικοινωνούν τηλεφωνικά με το συγγενικό τους πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται,
*η επικοινωνία να γίνεται με δικό τους τηλέφωνο και κατόπιν δικής τους πρωτοβουλίας και να μην δέχονται να μιλάνε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι,
*για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδουν σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.),\
*σε κάθε περίπτωση, να δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να δώσετε χρήματα,
*να ενημερώνουν τα οικεία τους πρόσωπα (του στενού και ευρύτερου συγγενικού, φιλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος) και ιδιαιτέρως τα ηλικιωμένα άτομα και να τους συμβουλεύουν προκειμένου να μην εξαπατηθούν από επιτήδειους,
*να προσπαθούν να συγκρατούν τα χαρακτηριστικά των δραστών, εάν έλθουν σε επαφή μαζί τους, καθώς και των οχημάτων με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσουν το έργο των διωκτικών Αρχών,
*να έχουν πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσουν σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
*να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.
Παρατίθεται περιγραφικά η μεθοδολογία που συνήθως χρησιμοποιούν οι δράστες:
Απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου
*Επιλέγουν συνήθως ηλικιωμένους και πληροφορούνται με οποιανδήποτε τρόπο τα στοιχεία ταυτότητας τόσο των ιδίων, όσο και προσφιλών συγγενικών τους προσώπων, συνήθως των παιδιών τους.
*Ακολούθως, επικοινωνούν τηλεφωνικώς μαζί τους κυρίως τις νυχτερινές ώρες (συνήθως μετά τα μεσάνυχτα) και εκμεταλλευόμενοι την αναστάτωση που προκαλείται, τους αναγγέλλουν ότι ένας στενός συγγενής τους (π.χ. γιος, κόρη, γαμπρός ή νύφη) εισήχθη εσπευσμένα σε κάποιο νοσοκομείο, λόγω τροχαίου ατυχήματος ή κάποιου άλλου εκτάκτου λόγου και απαιτούν χρήματα για να γίνει άμεσα κάποια ιατρική πράξη, συνήθως χειρουργική επέμβαση.
*Οι δράστες ζητούν από τους ηλικιωμένους να μεταβούν αμέσως σε συγκεκριμένο σημείο (που νωρίτερα οι ίδιοι έχουν επιλέξει ως κατάλληλο, συνήθως κοντά στο σπίτι τους), όπου τους «αναμένει» άνθρωπος του νοσοκομείου π.χ. ένας νοσηλευτής ή υπάλληλος του ΕΚΑΒ, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα παραδώσει το ταχύτερο δυνατό στους γιατρούς.
*Οι ηλικιωμένοι χρησιμοποιούν συνήθως την ίδια τηλεφωνική συσκευή στην οποία δέχθηκαν την κλήση για να καλέσουν στο κινητό τηλέφωνο το συγγενικό τους πρόσωπο, που «δήθεν» νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση. Όμως, μέσα στη σύγχυση τους δεν αντιλαμβάνονται ότι η «γραμμή» είναι ακόμη ανοιχτή με τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση. Οι δράστες προσποιούνται ότι απαντούν στην κλήση των θυμάτων και «επιβεβαιώνουν» την άσχημη είδηση, παριστάνοντας για παράδειγμα κάποιον τραυματιοφορέα που κρατάει το κινητό του νοσηλευόμενου.
Καλούνται οι πολίτες, οι φορείς και οι κοινωνικές δομές να ενημερώνουν τους ηλικιωμένους ώστε να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί και σε κάθε περίπτωση, ακόμη και απόπειρας, να απευθύνονται αμέσως στην Αστυνομία στον τριψήφιο τηλεφωνικό αριθμό «100».