ΕΚΠΟΙΖΩ: Δύο στους τρείς καταναλωτές αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς ρεύματος

dei
Άκης Αξαόπουλος
19/05/2021 2:33
  •  
  •  
  •  

 

Η ΕΚΠΟΙΖΩ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή στις 15 Μάρτη, επισημαίνεται ότι η οργάνωση ανέλαβε την πρωτοβουλία να αναδείξει το πρόβλημα των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος και συγκεκριμένα των χρεώσεων υπέρ τρίτων (Χρεώσεις δήμων: Δημοτικά Τέλη/Δημοτικός φόρος/Τέλος Ακίνητης Περιουσίας, ΕΡΤ, Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, Ειδικό Τέλος 5‰ υπέρ των τελωνειακών υπαλλήλων) και με σκοπό να διαπιστώσει τη γνώμη των καταναλωτών σχετικά με την απόσχιση των εν λόγω χρεώσεων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε, μέσω της ιστοσελίδας της ΕΚΠΟΙΖΩ και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, κατά την χρονική περίοδο από 11 Μαρτίου έως 16 Μαΐου 2021.

Το δείγμα ήταν τυχαίο και αποτελείται τόσο από τα μέλη της, όσο και από μη μέλη.

Συνολικά συλλέχθηκαν 2.052 ερωτηματολόγια/ απαντήσεις.

Τα ευρήματα της έρευνας

-Αναφορικά με τους λογαριασμούς:

Tο 96,3% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι, επιθυμούν «καθαρούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος». Οι λογαριασμοί πρέπει να περιορίζονται αποκλειστικά και μόνο στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.

Tο 94,4% των ερωτηθέντων απάντησαν ότι, επιθυμούν να αφαιρεθούν από τους λογαριασμούς οι χρεώσεις υπέρ τρίτων (Δημοτικά τέλη/φόροι, ΕΡΤ) και να εισπράττονται με άλλον τρόπο.

Το 84,6% των ερωτηθέντων δήλωσαν πως θα ήθελαν να σταματήσουν να τους επιβαρύνουν οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ (Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων για την ενίσχυση της παραγωγής ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας/ΑΠΕ) και ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά, τους πολύτεκνους και το κοινωνικό τιμολόγιο), οι οποίες αυξάνουν σημαντικά το λογαριασμό.

Το 85,3% απάντησε θετικά ότι, οι λογαριασμοί είναι δυσνόητοι και πολύπλοκοι με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να τους διαβάσουν και να τους κατανοήσουν, λόγω του πλήθους των χρεώσεων που συμπεριλαμβάνονται, ενώ μόνο το 13,05% απάντησε αρνητικά.

Αναφορικά με το κοινωνικό/οικονομικό προφίλ των καταναλωτών

Ένα μεγάλο ποσοστό, πάνω από το 1/3 των ερωτηθέντων (37,8%), ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού (‘Ανεργοι, Μακροχρόνια άνεργοι, Μονογονεϊκές οικογένειες, οικονομικά ασθενείς, άτομα με αναπηρία (ΑMEA), πολυμελείς οικογένειες, χρόνια ασθενείς, ανασφάλιστοι, ηλικιωμένοι, φοιτητές).

Επίσης, αξιοσημείωτο είναι ότι, δύο στους τρεις καταναλωτές (ποσοστό 63,6%), δήλωσε πως δυσκολεύεται να πληρώσει τον λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος.

Ειδικότερα, ως πρώτος λόγος ήταν οι ιδιαίτερα αυξημένοι λογαριασμοί εξαιτίας των χρεώσεων υπέρ τρίτων (δημοτικά τέλη/φόροι, ΕΡΤ) και των ρυθμιζόμενων χρεώσεων (ΕΤΜΕΑΡ και ΥΚΩ).

Ως δεύτερος λόγος ήταν η μείωση του εισοδήματος τους λόγω της πανδημίας, οικονομικής κρίσης, ανεργίας.

Συμπεράσματα

– Οι χρεώσεις υπέρ τρίτων (δημοτικά τέλη/φόροι, ΕΡΤ) πρέπει να αποσχιστούν από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και να εισπράττονται με άλλον τρόπο.

– Οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις (ΕΤΜΕΑΡ, ΥΚΩ) πρέπει να σταματήσουν να επιβαρύνουν τους καταναλωτές.

– Οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος πρέπει να περιέχουν αποκλειστικά και μόνο τις χρεώσεις για την κατανάλωση ενέργειας.

– Ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών δεν μπορούν να διαβάσουν και να κατανοήσουν τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος. Τους κρίνουν δυσνόητους.

– Οι περισσότεροι καταναλωτές που δυσκολεύονται να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους δηλώνουν πως αυτοί αυξάνονται εξαιτίας και των επιπλέον χρεώσεων.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ σημειώνει ότι, με βάση τα ευρήματα της έρευνας, αλλά και τη μεγάλη αύξηση των καταγγελιών που καταγράφει καθημερινά, θεωρεί πως, θα πρέπει να γίνουν άμεσα σημαντικές αλλαγές στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος και ειδικότερα:

Η ΕΚΠΟΙΖΩ καλεί την πολιτεία να ενεργήσει και να αναλάβει την πρωτοβουλία, έτσι ώστε:

1. Οι χρεώσεις υπέρ τρίτων να αποσχιστούν από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.

2. Οι λογαριασμοί ηλεκτρικού ρεύματος να είναι απλοί, κατανοητοί, φιλικοί, περιεκτικοί και διαφανείς.

3. Να συμβάλλει δυναμικά στη λειτουργία μιας ουσιαστικά ανταγωνιστικής αγοράς ενέργειας, βασισμένης στα Ευρωπαϊκά πρότυπα.

4. Να στηρίξει τους καταναλωτές με σκοπό την ενεργή συμμετοχή τους στη διαδικασία της ενεργειακής μετάβασης της χώρας.

(Visited 119 times, 1 visits today)
Latest Post