Στη Νάξο βρέθηκαν το πενθήμερο 26-30 Μαΐου, ο κ. Δομήνικος Κ. Χρυσίδης, Οργανωτικός Γραμματέας του Μεσογειακού Δικτύου των Ευρωπαίων Πράσινων και η κ. Χριστίνα Ευθυμιάτου, Εκπρόσωπος των Οικολόγων Πράσινων στο Μεσογειακό Δίκτυο, πραγματοποιώντας σειρά επισκέψεων και συναντήσεων με βασικό θέμα την «καμπάνια-σημαία», όπως αναφέρουν οι ίδιοι, «Δες τον τουρισμό αλλιώς».
Η Πόπη Αλιμπέρτη είχε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί τους για το πώς η Νάξος και το ανθρώπινο δυναμικό της …θα μπορέσουν να δουν τον τουρισμό αλλιώς.
Γιατί είναι μια από τις «καμπάνιες-σημαίες» σας;
«Γιατί ο τουρισμός στην Ελλάδα έρχεται στην πρώτη θέση από τους τομείς που συμβάλλουν στο ΑΕΠ μας. Παρόλα αυτά, τα θέματα τουρισμού δεν έχουν την αντίστοιχη θέση στο δημόσιο διάλογο. Δεν υπάρχει ένα ολιστικό εθνικό πλάνο. Οι όποιες προσπάθειες, σε εθνικό και ευρωπαικό επίπεδο, είναι τμηματικές και σπασμωδικές. Ενδεικτικό είναι ότι δεν έχει συνδεθεί ο τουρισμός με τον πρόσφατο Κλιματικό Νόμο, εν έτει 2022, όταν η κλιματική και ενεργειακή κρίση μας χτυπά όσο ποτέ.
Το σημαντικότερο για μένα είναι η έλλειψη συζήτησης για το ποιόν τουρισμό θέλουμε. Ναι στο τουρισμό, αλλά το ερώτημα είναι σε ποιον τουρισμό, σε εναν μαζικό τουρισμό που εσαεί θα κατασπαταλά την ενέργεια και το νερό μας, που θα χτίσει κάθε γωνιά, κάθε νησιού; Ή μήπως έναν τουρισμό που θα κρατήσει την ποιότητά του, θα συνυπάρχει με το περιβάλλον και δεν θα το διαλύει, δεν θα προωθεί μια Ελλάδα του «200 ευρώ πακέτο ό,τι πάρεις», αλλά μια Ελλάδα που καινοτομεί, που παρέχει μια ολοκληρωμένη εμπειρία στον επισκέπτη με βιωματικό, συνδυαστικό, ποιοτικό τρόπο, μια Ελλάδα περήφανη, της πολιτισμικής και πολιστικής παράδοσης, της νέας γνώσης και της διάδοσής της.
Υπάρχει και ένα άλλο στοιχείο που συνήθως το παραβλέπουμε – οι άνθρωποι του τουρισμού. Επικεντρωνόμαστε μόνο στο τι θα «πουλήσουμε» στον επισκέπτη, δεν σκεφτόμαστε αντίστοιχα, όμως, τους κατοίκους των τουριστικών περιοχών και τους εργαζόμενους στον τουρισμό, πως τα βγάζουν πέρα με την πολυκοσμία, την κίνηση, την έλλειψη δημόσιων Μέσων Μαζικής Μετακίνησης και χώρων στάθμευσης, τα χαμηλά εισοδήματα στον κλάδο, την ακρίβεια και την έλλειψη στέγης. Ήρθε η ώρα να βάλουμε στο δημόσιο διάλογο και τους δικούς μας ανθρώπους!» ανέφερε ο Δομήνικος Χρυσίδης.
Πείτε μας λίγα λόγια για τους στόχους της καμπάνιας και το Μεσογειακό Δίκτυο.
Η καμπάνια υλοποιείται από το Χαρτοφυλάκιο Τουρισμού των ΟΠ, αλλά εντάσσεται και στο πρόγραμμα εργασιών του Μεσογειακού Δικτύου για το 2022-2023. Ζητούμενο της καμπάνιας είναι ένα μοντέλο τουρισμού με χαρακτηριστικά βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας στις κρίσεις, που:
• θα υποστηρίζει τουριστικά οικοσυστήματα με αειφόρα χαρακτηριστικά,
• θα προωθεί την εικόνα της χώρας μας ως βιώσιμου τουριστικού προορισμού, και
• θα βοηθά τις μικρές επιχειρήσεις να αποκτήσουν πρόσβαση σε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ώστε να βελτιώσουν το «πράσινο» και καινοτόμο προφίλ τους, αλλά και τον τουριστικό τομέα στο σύνολο να αντιμετωπίσει μελλοντικές κρίσεις.
Η Μεσόγειος μοιράζεται παρόμοια προβλήματα και ευκαιρίες. Στόχος μας είναι να τα/τις χαρτογραφήσουμε, και να αναπτύξουμε πολιτικές προτάσεις που βασίζονται στα καλύτερα πρότυπα, στις καλύτερες πρακτικές και που είναι άμεσα εφαρμόσιμες, «τεσταρισμένες» στη γειτονιά μας, την Ευρωμεσόγειο, στην οποία – πέρα από ένα σπίτι, μια θάλασσα, μοιραζόμαστε και κοινή κουλτούρα και νοοτροπία», ανέφερε η Χριστίνα Ευθυμιάτου.
Αναφέρεστε σε τοπική κουλτούρα και νοοτροπία, και πριν κάνατε λόγο πως πρέπει να βάζουμε τους ανθρώπους μας στο επίκεντρο. Τι σημαίνει αυτό όταν μιλάμε για τον τουρισμό;
«Κανένας σχεδιασμός δεν θα πετύχει, ποτέ, αν δεν λαμβάνει υπόψη τους ανθρώπους που θα τον υλοποιήσουν, αυτούς/ές που δουλεύουν κάθε μέρα για την εξυπηρέτηση του τουρισμού. Συνήθως αναφερόμαστε στον τουρισμό ως την βαριά μας βιομηχανία. Ε, λοιπόν, δεν είναι βιομηχανία, αλλά άνθρωποι, και πρεπει να συζητάμε μαζί τους, να μας συμβουλεύουν, έτσι ώστε οι πολιτικές μας προτάσεις και πρακτικές να ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους. Ένας βιώσιμος τουρισμός λαμβάνει υπόψη την ποιότητα ζωής των κατοίκων και των εργαζομένων του κλάδου. Θέματα που συναντάμε σε πολλά μέρη της Μεσογείου, τα συναντάμε και στη Νάξο» ανέφερε η Χριστίνα Ευθυμιάτου και συνέχισε.
«Ένα πρώτο είναι η βιώσιμη μετακίνηση. Η Νάξος έχει μικρά και επικίνδυνα πεζοδρόμια, όπου έχει, η προσβαση για ΑΜΕΑ είναι ελλιπής αν όχι ανύπαρκτη, η Χώρα, δε, δεν διαθέτει δημόσια συγκοινωνία ούτε δημόσια ποδήλατα, ούτε ασφαλείς ποδηλατολωρίδες. Συναφές είναι και ο σχεδιασμός για ένα νέο λιμάνι – αυτό πρέπει να είναι έξω απο τη Χώρα της Ναξου, για να αποφεύγεται ο συνωστισμός, το μποτιλιάρισμα, να πάψουν και οι επισκέπτες να χάνουν το καράβι λόγω κίνησης! Αρωγός σε αυτό πρέπει να είναι σύγχρονες κυκλοφοριακές μελέτες. Ένα δεύτερο είναι η δημόσια πρόσβαση στο διαδίκτυο. Πλέον το internet δεν είναι αγαθό πολυτελείας, πολλοί δήμοι προχώρησαν σε δημόσια πρόσβαση, αν θέλουμε να είμαστε ένα νησί που ελκύει και επισκέπτες τηλεργασίας, είναι προαπαιτούμενο. Δημόσιο internet επίσης σημαίνει και ένα βήμα για μια πιο δίκαιη κοινωνικά Νάξο. Ένα άλλο θέμα είναι η δημόσια υγεία, το νοσοκομείο πρέπει να ενισχυθεί, για τους κατοίκους της Νάξου και των γύρω νησιών, αλλά και για τους επισκέπτες, για να κάνουμε τη Νάξο έναν ασφαλή προορισμό στην μετά κορωνοϊό εποχή. Ένα ακόμη ζήτημα που μας ταλανίζει όλους είναι η στέγαση, η διαθεσιμότητα και οι τιμές ενοικίων- ένας από τους βασικούς λόγους των 50.000 «διαθέσιμων» θέσεων εργασίας στον κλάδο, που τελικά δεν είναι τόσο «διαθέσιμες», όταν δεν έχεις που να μείνεις για να δουλέψεις ένα 5μηνο στο νησί. Τέλος, αξίζει να σκεφτόμαστε πως θα «κερδίσουμε» τον επισκέπτη αν του προσφέρουμε κυρίως προϊόντα που τα βρίσκει και στο σπίτι του. Σήμερα η Νάξος προωθεί τα τoπικά της προϊόντα, αυτό πρέπει να ενισχυθεί, και από την απλή προβολή να περάσουμε σε ένα Τοπικό Σύμφωνο Ποιότητας για έναν ποιοτικό γαστρονομικό τουρισμό, που θα βοηθήσει και την τοπική οικονομία. Η Νάξος, αξίζει να αναδείξει το δυναμικό της! Με προβολή όλων των προϊόντων και όλων των παραγωγών, με διάθεση πόρων από το Δήμο και αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων με διαφάνεια και για όλους».
Γιατί η Νάξος στις πρώτες σας επισκέψεις;
«Γιατί μου είπαν ότι είναι το νησί της Αριάδνης, ότι είναι “must”! (γέλια). Αρχικά, γιατί η παρτενέρ μου σε αυτή την περιοδεία είναι η Χριστίνα Ευθυμιάτου, μια υιοθετημένη Ναξιώτισσα, την οποία με μεγάλη χαρά συνειδητοποίησα πόσο την εκτιμά το νησί για τις μάχες που έχει δώσει στο παρελθόν, και που συνεχίζει να δίνει. Το ταξίδι του «Δες τον Τουρισμό Αλλιώς» ξεκίνησε πέρσι το Νοέμβρη 2021, όταν λανσάραμε ως ΟΠ μια έρευνα κοινής γνώμης για θέματα βιώσιμου τουρισμού. Συνεχίσαμε το Δεκέμβρη στην Αριδαία της Πέλλας, όπου διοργανώσαμε με τοπικούς φορείς μια επιτυχημένη εκδήλωση που επικεντρώθηκε στο βιώσιμο τουρισμό στην Κεντρική Μακεδονία. Το πρώτο εξάμηνο του 2022 δουλέψαμε για την επικαιροποίηση των θέσεων των ΟΠ σε θέματα τουρισμού, και στο χτίσιμο της καμπάνιας μας για τα επόμενα χρόνια.
Ξεκινήσαμε από τις Κυκλάδες γιατί είναι ένα από τα πιο επισκέψιμα μέρη της Ελλάδας, και από τη Νάξο συγκεκριμένα για δύο λόγους. Πρώτον, γιατί δεν έχει ακόμη τον μαζικό τουρισμό άλλων νησιών των Κυκλάδων, ευτυχώς, αλλά και γιατί, πολύ πιο σημαντικό, εξελίσσεται στο νησί που αρχίζει να βρίσκει, να ορίζει – οριοθετεί, την εναλλακτική του ταυτότητα – είναι η ευκαιρία τώρα να βοηθήσουμε σε αυτή την μετάβαση, και να αποτρέψουμε την εξέλιξη του νησιού σε ρυθμούς τουρισμού που θα γίνουν αβίωτοι για τους κατοίκους και τους επισκέπτες. Θα ήθελα να σας μεταφέρω, επίσης, ότι αυτές ήταν ο πρώτες συναντήσεις μας στη Νάξο, όχι οι τελευταίες. Θα γυρίσουμε σύντομα, να χτίσουμε πάνω στην δουλειά που έχει γίνει και την εμπιστοσύνη που έχει χτιστεί. Η Νάξος και οι άνθρωποί της αξίζουν τη προσοχή από την πολιτική ηγεσία της Ελλάδος και της Ευρώπης, είμαστε εδώ για να συμβάλλουμε προς αυτή τη κατεύθυνση», ανέφερε ο Δομήνικος Χρυσίδης.
Ευχαριστούμε πολύ και τους δυο σας για το χρόνο σας. Θα περιμένουμε νέα από τη συνέχεια των εργασιών σας στους ΟΠ και στο Μεσογειακό Δίκτυο …και εις το επανιδείν, στη Νάξο.