Ένα νέο ψηφιακό εργαλείο που θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό στην Ακτοπλοΐα, με τελικό στόχο να μειωθούν και οι τιμές εισιτηρίων, ανέπτυξε η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Πρόκειται για μια διαδραστική χαρτογραφική απεικόνιση της κατάστασης ανταγωνισμού των ακτοπλοϊκών διασυνδέσεων στην Ελλάδα.
Την εργαλείο ανέπτυξε η ομάδα Επιστήμης Δεδομένων της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΕΑ). Τα στοιχείο που θα έχει θα βασίζονται σε δημόσια διαθέσιμα δεδομένα και θα προσφέρει στους πολίτες μια λεπτομερή εικόνα των δρομολογιακών γραμμών που εξυπηρετεί κάθε εταιρεία. Έτσι ο πολίτης θα έχει μία πρώτη εικόνα της δομής των συγκεκριμένων αγορών. Θα βλέπει ποια εταιρεία εξυπηρετεί το δρομολόγιο που θέλει να κάνει. Σε δεύτερο στάδιο το εργαλείο θα εμπλουτιστεί και με δεδομένα τιμών (ανά μίλι) με επικαιροποίηση τρεις φορές το έτος. Σκοπός είναι να υπάρχει έτσι μια καλύτερη καλύτερη παρακολούθηση της αγοράς και αποτελεσματικότερη παρέμβαση της Επιτροπής, αν χρειάζεται. Όταν θα μπουν οι τιμές στην εφαρμογή, ο καταναλωτής θα βλέπει και ποια εταιρεία έχει φτηνότερο εισιτήριο.
Η συγκεκριμένη προσπάθεια, αποτελεί μέρος της συνολικότερης μεσοπρόθεσμης στρατηγικής της Επιτροπής να αναπτύξει ς παρακολούθησης των αγορών και προώθησης του ανταγωνισμού σε διάφορους κλάδους της οικονομίας.
Ειδικά στον κλάδο της ακτοπλοΐας και της νησιωτικής οικονομίας, η επιτροπή έχει αναπτύξει πολύμηνη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, με το οποίο υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας τον Ιανουάριο 2021. Το Μνημόνιο προβλέπει συνεργασία με διάφορες δράσεις για την παρακολούθηση της λειτουργίας των σχετικών αγορών. Μέρος της συνεργασίας αυτής είναι και η ανάπτυξη της συγκεκριμένης πλατφόρμας.
Ποιες συνδέσεις έχουν μονοπωλιακή δομή
Σε πρώτη φάση αναλύθηκαν οι γραμμές σε επιμέρους συνδέσεις στη βάση Προέλευση – Προορισμός (Π&Π) με ένα μοναδικό “ID Διαδρομής”, το οποίο χρησιμοποιείται για να αναγνωριστεί σε ποιο ολοκληρωμένο δρομολόγιο ανήκει. Αυτή η διαδικασία θεωρείται ιδιαίτερα χρήσιμη για τον προσδιορισμό εάν ένα ταξίδι (Π&Π) προσφέρεται από περισσότερες εταιρείες ή εάν περιλαμβάνεται σε άλλα δρομολόγια. Κίνητρο για την πραγματοποίηση αυτής της διαδικασίας είναι η απάντηση στο ερώτημα “ποιες συνδέσεις έχουν μονοπωλιακή δομή” και η σήμανση με εύκολα αναγνώσιμο τρόπο των συνδέσεων αυτών στον διαδραστικό χάρτη.
Το εργαλείο που κατασκευάστηκε παρουσιάζει διάφορες πληροφορίες για κάθε δρομολόγιο, όπως την εταιρεία που το εκτελεί, τον τύπο του πλοίου, την προέλευση και τον προορισμό, τον αριθμό των εταιρειών που εξυπηρετούν τη διαδρομή, καθώς και τον αριθμό των δρομολογίων που περιλαμβάνουν αυτή τη διαδρομή. Παρέχονται επίσης πληροφορίες για την κίνηση του λιμένα προέλευσης και προορισμού, καθώς και για το εάν το δρομολόγιο εκτελείται στο πλαίσιο συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας (άγονες γραμμές) και εάν υπάρχει ανώτατο όριο τιμής. Επί του παρόντος, το εργαλείο λειτουργεί πιλοτικά με δεδομένα του 2022, ενώ πρόκειται να επικαιροποιηθεί και να εμπλουτιστεί με νέα δεδομένα και πληροφορίες σχετικά με τις τιμές και την ποιότητα των υπηρεσιών, με την ολοκλήρωση του προγράμματος ENIRISST+. Επισημαίνεται δε ότι το πρόγραμμα ENIRISST+ του Πανεπιστημίου Αιγαίου προβλέπει δραστηριότητες εκπαίδευσης και κινητοποίησης χρηστών για θέματα ακτοπλοΐας και ανταγωνισμού στα νησιά (citizen science), στο πλαίσιο του οποίου έχουν ήδη πραγματοποιηθεί δύο εργαστήρια, στη Χίο και την Αστυπάλαια, ενώ ολοκληρώνεται η διαδικτυακή εφαρμογή αξιολόγησης των ακτοπλοϊκών ταξιδιών από τους επιβάτες».
Πηγή: enikonomia.gr
Ακολουθήστε το naxostimes.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις