Ν. Συρμαλένιος: Απαιτείται πολιτική βούληση για να γίνει η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση εργαλείο κοινωνικής συνοχής

Άκης Αξαόπουλος
14/07/2020 11:21
 
 
 

 

Σε ένταση και παγίωση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, σε μετακύλιση του κόστους εκπαίδευσης σε γονείς και εκπαιδευτικούς και για πληρωμή του internet, αλλά και για αγορά εξοπλισμού κ.λπ., οδήγησε η τηλεκπαίδευση στις Κυκλάδες, με τον τρόπο που υλοποιήθηκε αποό την κυβέρνηση της ΝΔ, ενώ ορατός είναι ο κίνδυνος υποκατάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Παράλληλα εγείρονται σοβαρά ζητήματα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και την ιδιωτικότητα, καθώς και για τη σύγχυση που επικράτησε σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς με το έλλειμμα σαφών οδηγιών για την υλοποίηση της τηλεεκπαίδευσης.

Αυτά επεσήμανε, μεταξύ άλλων, ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, στην ομιλία του στην Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής. Και πρόσθεσε ότι το εργαλείο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μπορεί να ενισχύσει τις συμμετοχικές και εκπαιδευτικές διαδικασίες, αλλά μπορεί να λειτουργήσει και ως εργαλείο αποκλεισμού και γι’ αυτό πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή.

Στις Κυκλάδες ήδη παρουσιάζεται ένα ψηφιακό χάσμα, διότι σύμφωνα με όλες τις έρευνες, οι κάτοικοι των ημιαστικών και των αγροτικών περιοχών, υστερούν σε πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθώς και σε ψηφιακές δεξιότητες.

Για το ΣΥΡΙΖΑ κεντρικός στόχος είναι η καλλιέργεια ψηφιακής κουλτούρας και η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση στρατηγικών διαμόρφωσης και αξιοποίησης του ψηφιακού τοπίου, να γίνεται στη βάση του δημοσίου συμφέροντος, με στόχο την κοινωνική συνοχή.

Ο Νίκος Συρμαλένιος έθεσε κάποια σημαντικά ερωτήματα, που αφορούν την εκπαίδευση στις Κυκλάδες, όπως:

Πώς καλύφθηκαν οι εργαστηριακές ώρες στα ΕΠΑΛ, για τη λήψη πτυχίου ειδικότητας και την προαγωγή τους;
Πώς βοηθήθηκαν οι γονείς με την εκπαίδευση ενηλίκων για να στηρίξουν τα παιδιά τους και πως προγραμματίζεται να γίνει αυτό;
Ποια ήταν η πρόνοια της Πολιτείας για την προσχολική Εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή;
Πώς και πότε ενεργοποιήθηκε η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε σχέση με το θεσμικό ρόλο που έχουν απέναντι στην Εκπαίδευση;
Πώς τελικά έγινε η κατανομή των δωρεών και των πάσης φύσεως χορηγιών, που θα έπρεπε να περνάνε μέσα από τις σχολικές επιτροπές;
Τέλος, ποια ήταν η μέριμνα του Υπουργείου για τα ΙΕΚ, όπως στις Κυκλάδες στη Νάξο, στη Θήρα, στη Σύρο; Διότι, σύμφωνα με καταγγελίες σπουδαστών και διευθυντών, υπήρχε μηδενική μέριμνα από πλευράς του Υπουργείου για αυτά.

Τέλος, ο βουλευτής Κυκλάδων κατέθεσε μια σειρά από προτάσεις:

Δωρεάν παροχή τηλεπικοινωνιών σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και δωρεάν εξοπλισμός

άμεσος προγραμματισμός για την επόμενη σχολική χρονιά

άμεσος προγραμματισμός για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων. Να γίνει μια σοβαρή αποτίμηση των αποτελεσμάτων της μέχρι τώρα επιμόρφωσής τους και να γίνουν διορθωτικές κινήσεις

Απαιτείται επίσης η αναβάθμιση και η αξιοποίηση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου

Το πρόγραμμα ΕΣΠΑ του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ, για τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης στους δήμους, να σχηματίσουν τμήματα για τον πληροφοριακό αλφαβητισμό των γονέων

Τέλος, συντονισμός με περιφερειακούς φορείς, όπως «Θησέα» και «ΈΠΑΨΥ», για ψυχολογική στήριξη μαθητών, γονέων, υποστήριξη οικογενειών και κυρίως, ευάλωτων μονογονεϊκών οικογενειών

Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας του Νίκου Συρμαλένιου:

«H πανδημία μας έφερε σε πολύ ιδιαίτερες συνθήκες και στα θέματα της εκπαίδευσης και είναι προφανές, ότι και το Υπουργείο αναγκάστηκε να εφαρμόσει την τηλεκπαίδευση και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, σε μία πρωτόγνωρη διαδικασία, διότι μέχρι τώρα, ποτέ μαζικά δεν είχε χρησιμοποιηθεί αυτού του είδους η διαδικασία.

Με την τηλεκπαίδευση και την εφαρμογή των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνίας, δημιουργήθηκε ένα πλαίσιο επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων. Το πολιτικό ζήτημα για μένα είναι, ποιες είναι οι επιπτώσεις αυτού του είδους της εφαρμογής και της εκπαίδευσης, ποιες είναι οι προκλήσεις για το μέλλον και με ποιες πολιτικές θα τα αντιμετωπίσουμε.

Επισημαίνω, ότι τα προβλήματα τα οποία δημιουργήθηκαν, είναι τα εξής:

Πρώτον, η ένταση και η παγίωση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων. Και το λέω αυτό, διότι υπάρχει και ένα άρθρο στην Καθημερινή που λέει ότι, η πρόσβαση στο διαδίκτυο για το Νότιο Αιγαίο ήταν στο 68,8% κατά μέσο όρο και εκτός από τη γεωγραφική θέση, παίζει ρόλο και η ηλικία και η οικονομική κατάσταση των χρηστών.

Δεύτερον, ο κίνδυνος υποκατάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Δυστυχώς, αυτό το λέω, διότι από επίσημα χείλη, προ κοροναϊού, είχε ειπωθεί ότι, ετοιμάζεται μία τροπολογία που να θεσμοθετεί την εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε απομακρυσμένα νησιά, για να αντιμετωπιστούν τα διδακτικά κενά. Αυτό θα είναι πολύ μεγάλο πλήγμα για τα παιδιά και γενικότερα, για την εκπαίδευση και θέλω από τώρα να σας πω, να μην το προχωρήσετε, να μην το τολμήσετε, με αφορμή την εξ αποστάσεως διδασκαλία, να περάσει μια τέτοια διάταξη.

Τρίτον, η μετακύλιση του κόστους εκπαίδευσης σε γονείς και εκπαιδευτικούς και για πληρωμή του internet, αλλά και για αγορά εξοπλισμού κ.λπ..

Τέταρτον, η προστασία των προσωπικών δεδομένων και η ιδιωτικότητα. Ευτυχώς, με το ζήτημα των καμερών, το πήρατε πίσω και δεν προχώρησε.

Πέμπτον, η προώθηση του πληροφοριακού αλφαβητισμού στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς.

Έκτον, ότι αυτό το εργαλείο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μπορεί να ενισχύσει τις συμμετοχικές διαδικασίες, αφενός μεν, αλλά μπορεί να λειτουργήσει και ως εργαλείο αποκλεισμού και γι’ αυτό πρέπει να το προσέξουμε.

Στις Κυκλάδες παρουσιάζεται ένα ψηφιακό χάσμα. Διότι από όλες τις έρευνες, οι κάτοικοι των ημιαστικών και των αγροτικών περιοχών, υστερούν σε πρόσβαση στο διαδίκτυο, καθώς και σε ψηφιακές δεξιότητες.

Ένα δεύτερο θέμα είναι, ότι το υψηλό ποσοστό της διείσδυσης του διαδικτύου στις Κυκλάδες που εμφανίζεται, αφορά τα 4 πιο προηγμένα τουριστικά νησιά και όχι τα άλλα 20 που είναι το σύνολο του νομού. Κατά συνέπεια, δημιουργείται μια άνιση κατάσταση σε σχέση με το όφελος της τεχνολογίας.

Επίσης ένα τρίτο θέμα, σημαντικό για μας είναι, ότι πέρα από τη διαθεσιμότητα του εξοπλισμού των υπολογιστών και της διασύνδεσης στο διαδίκτυο, είναι και η αύξηση της ικανότητας των ανθρώπων να αξιοποιούν αυτές τις νέες τεχνολογίες προς όφελός τους και να τις ενσωματώνουν σε ουσιαστικές κοινωνικές πρακτικές.

Ένα τέταρτο θέμα είναι, ότι η καλλιέργεια ψηφιακής κουλτούρας και η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση στρατηγικών διαμόρφωσης και αξιοποίησης του ψηφιακού τοπίου, να γίνεται στη βάση του δημοσίου συμφέροντος, με στόχο την κοινωνική συνοχή. Και αυτό το ζήτημα, για μας, είναι κεντρικός στόχος για όλη τη χώρα.

Ένα πέμπτο θέμα είναι αυτό που είπα πριν, να μην υποκαταστήσει τη φυσική εκπαίδευση η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η εμπειρία που έχουμε από τους εκπαιδευτικούς στις Κυκλάδες είναι ότι, δυστυχώς, πάρα πολλοί αναγκάστηκαν να αγοράζουν εξοπλισμό με δικά τους χρήματα, υλικοτεχνικό εξοπλισμό, γραφίδες για τα φυσικομαθηματικά μαθήματα, κάμερες και λοιπά, να εκπαιδεύουν τους γονείς οι ίδιοι καθηγητές με βασικές δεξιότητες, να αυτοσχεδιάζουν, γιατί δεν υπήρχαν οδηγίες από τα αρμόδια θεσμικά Όργανα, όπως το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ή το Υπουργείο Παιδείας, να στηρίζουν με αλληλεγγύη ο ένας τον άλλον, για να μπορούν να προχωρήσουν να υλοποιούν αυτές τις πρακτικές και επίσης, με έλλειψη των οδηγιών του Υπουργείου, μάθαιναν είτε από κείμενα ως δελτίο τύπου είτε προφορικά, τι έπρεπε να κάνουν και επίσης, επικρατούσε απόλυτη σύγχυση στα ωράρια, καθώς χωρίς οδηγίες περιοριζόταν η πολιτική ηγεσία σε καταγραφή των ψηφιακών τάξεων που λειτούργησαν.

Θα κλείσω λέγοντας για κάποια γενικά θέματα.

Πρώτον, απαιτείται η στήριξη και η αναβάθμιση της πλατφόρμας «my school», η οποία αποτελεί και περιουσία του Δημοσίου, απαιτείται επίσης η αναβάθμιση και η αξιοποίηση του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, επισημαίνεται το υψηλό κόστος πρόσβασης στο διαδίκτυο, επισημαίνεται ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν, χωρίς παλινωδίες, τα ζητήματα του υλικοτεχνικού εξοπλισμού, να διασφαλιστεί η ιδιωτικότητα και τα προσωπικά δεδομένα του μαθητικού και εκπαιδευτικού πληθυσμού, να αξιοποιηθούν οι συντονιστές και τα ΠΕ.Κ.Ε.Σ.- οι πρώην σχολικοί σύμβουλοι.

Μπαίνουν και κάποια ερωτήματα: Πώς καλύφθηκαν οι εργαστηριακές ώρες στα ΕΠΑΛ, για τη λήψη πτυχίου ειδικότητας και την προαγωγή τους; Πώς βοηθήθηκαν οι γονείς με την εκπαίδευση ενηλίκων για να στηρίξουν τα παιδιά τους και πως προγραμματίζεται να γίνει αυτό; Ποια ήταν η πρόνοια της Πολιτείας για την προσχολική Εκπαίδευση και την Ειδική Αγωγή; Πώς και πότε ενεργοποιήθηκε η Τοπική Αυτοδιοίκηση σε σχέση με το θεσμικό ρόλο που έχουν απέναντι στην Εκπαίδευση και πως τελικά έγινε η κατανομή των δωρεών και των πάσης φύσεως χορηγιών, που θα έπρεπε να περνάνε μέσα από τις σχολικές επιτροπές; Τέλος, ποια ήταν η μέριμνα του Υπουργείου για τα ΙΕΚ στη Νάξο, στη Θήρα, στη Σύρο και λοιπά; Διότι, σύμφωνα με καταγγελίες σπουδαστών και διευθυντών, υπήρχε μηδενική μέριμνα από πλευράς του Υπουργείου για αυτά.

Προτάσεις που καταθέτουμε, είναι η δωρεάν παροχή τηλεπικοινωνιών σε όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και δωρεάν εξοπλισμός, άμεσος προγραμματισμός για την επόμενη σχολική χρονιά, άμεσος προγραμματισμός για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων. Επιπλέον, πρέπει να γίνει μια σοβαρή αποτίμηση των αποτελεσμάτων της μέχρι τώρα επιμόρφωσής τους και να γίνουν διορθωτικές κινήσεις. Επίσης, σε συνεργασία με τις σχολικές επιτροπές, να αναλάβουν τη κατανομή των πόρων που δίνονται από πάσης φύσεως χορηγίες. Το πρόγραμμα ΕΣΠΑ του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ, για τα κέντρα δια βίου μάθησης στους δήμους, να σχηματίσουν τμήματα για γονείς, ώστε να μπορούν να επιμορφωθούν. Τέλος, συντονισμός με «Θησέα» και «ΈΠΑΨΥ», για ψυχολογική στήριξη μαθητών, γονέων, υποστήριξη οικογενειών και κυρίως, ευάλωτων μονογονεϊκών οικογενειών.

Κλείνοντας, θέλω και ένα θέμα να σας θέσω, το οποίο θα επανακαταθέσω σε ερώτηση στη Βουλή και απευθύνομαι στην Υφυπουργό, την κυρία Ζαχαράκη, επειδή πριν πέντε μήνες είχατε παρευρεθεί στη Σύρο και ενώπιον του δημάρχου και κυβερνητικών βουλευτών, είχατε δεσμευτεί για τη λειτουργία του κέντρου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης της Σύρου, δυστυχώς, από τότε, δεν έγινε απολύτως τίποτα και γι’ αυτό θα επανακαταθέσουμε μια αναπάντητη ερώτηση που είχαμε κάνει».

(Visited 35 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*