Του Μάριου Βαζαίου (Υποψήφιος Βουλευτής Κυκλάδων, με το Ποτάμι)
Ο πολιτισμός έννοια συνυφασμένη στο μυαλό των περισσοτέρων, με την παράδοση, την εθνική κληρονομιά,
την πνευματικότητα και τις τέχνες, φαντάζει ως ιδανικό που δεν συνδέεται άμεσα με τον οικονομικό τομέα.
Κι όμως ο πολιτισμός πέρα από θεματοφύλακας του ιστορικού παρελθόντος, είναι παράλληλα πηγή σύγχρονης δημιουργίας και παραγωγής αγαθών που έχουν οικονομικό αντίκρυσμα. Θεωρείται λοιπόν δίκαια, πηγή πλούτου και παράγοντας ανάπτυξης, ο οποίος στις εξελιγμένες οικονομίες έχει υψηλή θέση μεταξύ των πλουτοπαραγωγικών τομέων της οικονομίας.
Στην ελληνική πραγματικότητα, επίσης αναγνωρίζεται ως «εθνικό κεφάλαιο», «μοχλός ανάπτυξης» και άλλα μεγαλόσχημα, τα οποία όμως παραμένουν στα λόγια, καθώς παρατηρείται αδυναμία σύνδεσης του πολιτισμού με την οικονομική δραστηριότητα. Παρά τις σπασμωδικές και αμήχανες προσπάθειες – βλέπε ενοποίηση Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού στην Κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου, διαχωρισμός και πάλι κατά τη συγκυβέρνηση Ν.Δ. – Π.Α.Σ.Ο.Κ. – γεγονός παραμένει η ανυπαρξία στρατηγικής για τη συμμετοχή του πολιτιστικού κεφαλαίου στην αύξηση του ΑΕΠ.
Ειδικά όμως στις Κυκλάδες, όπου ο τουρισμός είναι βασική πηγή πλούτου και απασχόλησης, η ανάδειξη και αξιοποίηση του εξαιρετικού πολιτιστικού αποθέματος που διαθέτουν τα νησιά, μπορεί και πρέπει να προσφέρει προστιθέμενη αξία σε όλο το φάσμα της οικονομικής δραστηριότητας.
Πιο συγκεκριμένα η ανάδειξη και στοχευμένη προβολή των μνημείων, μουσείων, αρχαιολογικών χώρων, αλλά και της σύγχρονης πολιτιστικής παραγωγής – φεστιβάλ, εκθέσεις, καλλιτεχνικά δρώμενα – δημιουργούν σε βάθος χρόνου, αναγνωρίσιμη φήμη σ’ένα τόπο, προσελκύουν το ενδιαφέρον υψηλού επιπέδου επισκεπτών (πολιτιστικός τουρισμός) με ανάλογη αύξηση της ζήτησης τουριστικών υπηρεσιών και κατανάλωσης τοπικών προϊόντων.
Χρειάζεται βέβαια αναβάθμιση των προδιαγραφών, όπως για παράδειγμα, τα μουσεία και τα επισκέψιμα μνημεία να αποκτήσουν φιλική πρόσβαση στο κοινό, χώρους υγιεινής, χώρους στάθμευσης οχημάτων. Ειδικά δε τα δημόσια αξιοθέατα να αποκτήσουν μικρά καταστήματα πώλησης ενθυμημάτων, να διοργανώνουν ειδικές πολιτιστικές δράσεις (events), να λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο στην περίοδο αιχμής, κ.ά.
Τα Φεστιβάλ και οι άλλες τακτές πολιτιστικές διοργανώσεις να εντείνουν την εξωστρέφεια τους, τον διεθνή τους προσανατολισμό, να δημιουργήσουν γέφυρες πολιτιστικών ανταλλαγών, εγγράφοντας τα νησιά στον σύγχρονο πολιτιστικό χάρτη, προωθώντας την ελληνική κουλτούρα στο εξωτερικό.
Από την πλευρά τους οι νησιώτες δεν πρέπει να παραλείπουν να μιλάνε στους επισκέπτες για τα στοιχεία πολιτισμού που διαθέτει ο τόπος τους, να τα επικοινωνούν και να τα προβάλουν με κάθε ευκαιρία, καθώς η πολιτιστική αξία προστίθεται αποδοτικά στα δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες.
Η πολιτιστική κληρονομία παραμένει ένα αξιοποιήσιμο σε μεγάλο βαθμό κεφάλαιο, με δυνατότητες να αποδώσει πλουσιότερους καρπούς για όλη την κοινωνία, εάν συνδεθεί πιο αποτελεσματικά με την επιχειρηματική πρακτική. Το Ποτάμι το αναγνωρίζει. Δίνει έμφαση στον τομέα του πολιτισμού, σχεδιάζει πολιτική και διατυπώνει θέσεις (7 από τις 99 που έχουν αναρτηθεί στο www.topotami.gr).
Στις 25 Ιανουαρίου αντί για δεξιά ή αριστερά, ας επιλέξουμε να πάμε μπροστά, φτιάχνοντας εμείς, το δικό μας προσοδοφόρο και πολιτισμένο μέλλον.
Γιώργος-Μάριος Βαζαίος
Υποψήφιος Βουλευτής Κυκλάδων, με το Ποτάμι