Επιχειρηματικό bullying από τον πολυεθνικό κολοσσό booking.com καταγγέλλουν ελληνικά ξενοδοχεία, καθώς τους ζητείται να αποζημιώνουν πελάτες για ακυρωθείσες κρατήσεις εντός πέντε ημερών, αλλιώς χρεώνονται.
Eκβιαστικές πολιτικές φέρεται να ακολουθεί εν μέσω πανδημίας η Booking.com απέναντι σε εκατοντάδες πληττόμενες τουριστικές επιχειρήσεις της χώρας, παραβιάζοντας την πρόσφατη πράξη νομοθετικού περιεχομένου, όπως καταγγέλλουν ξενοδόχοι από όλη τη χώρα.
O κολοσσός της Booking.com, αν και είναι μόνο διαμεσολαβητής κρατήσεων, απειλεί ευθέως τα ξενοδοχεία πως, εξαιτίας των μαζικών ακυρώσεων τουριστών, αυτά οφείλουν να πληρώσουν τους πελάτες εντός πέντε ημερών, διαμηνύοντάς τους πως σε αντίθετη περίπτωση θα τους τιμολογήσει. Ηδη, σύμφωνα με στοιχεία που είναι στη διάθεση της «Εφ.Συν.», η εταιρεία έχει προχωρήσει σε πολλές τέτοιες τιμολογήσεις.
Η διαμάχη ξενοδόχων-Booking
Βάσει όμως της πρόσφατης πράξης νομοθετικού περιεχομένου, οι πελάτες δεν υπάρχει περίπτωση να χάσουν τα χρήματά τους και οι κρατήσεις που έχουν ήδη γίνει μπορούν να χρησιμοποιηθούν με vouchers (ίσο με την προπληρωμή) που εκδίδουν τα ξενοδοχεία και τα οποία έχουν ισχύ 18 μηνών. Αν μετά την παρέλευση 18μήνου δεν γίνει η χρήση του voucher, με επιλογή του πελάτη, προβλέπεται η πλήρης αποζημίωσή του. Η διαμάχη ξενοδόχων-Booking εστιάζεται μόνο στις non-refundable κρατήσεις, καθώς σε όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις προβλέπεται κανονικά η άμεση επιστροφή των χρημάτων.
Με τα ξενοδοχεία της χώρας να παραμένουν κλειστά και με δεδομένη την οικονομική ζημιά τουλάχιστον 3 μηνών (Μάρτιος-Μάιος), τα περισσότερα καταλύματα αντιμετωπίζουν σοβαρά θέματα με τις ακυρώσεις και τη ρευστότητα για τις επιστροφές των προπληρωμών, αδυνατώντας να αντεπεξελθούν σε αυτό το ιδιότυπο τουριστικό bank run που έχει συμβεί τις τελευταίες εβδομάδες.
«Διατάζει και εκβιάζει»
«Η Booking.com προσπαθεί να εκμεταλλευτεί τη δεσπόζουσα θέση που έχει στην αγορά ούτως ώστε να παρεμβαίνει στη διαπραγμάτευση που κάνουν τα καταλύματα με τους πελάτες τους, ακυρώνοντας τις κρατήσεις κατά το δοκούν, υποσχόμενη επιστροφή χρημάτων, χωρίς καμία συνεννόηση με τα καταλύματα. Μετά διατάζει και εκβιάζει τα καταλύματα λέγοντας πως αν δεν επιστρέψουν τα ίδια τα καταλύματα τα χρήματα στον πελάτη εντός 5 ημερών ή άλλες φορές εντός 5 ωρών (!) θα το πράξει η ίδια, δηλαδή θα επιστρέψει εκείνη τα χρήματα στον πελάτη και θα τιμολογήσει το κατάλυμα το αντίστοιχο ποσό» εξηγεί στην «Εφ.Συν.» ο Αρης Βράκας, ιδιοκτήτης εταιρείας διαχείρισης ξενοδοχείων στη Σαντορίνη.
Πράγματι, σύμφωνα με αποδεικτικά στοιχεία ανταλλαγής emails που είναι στη διάθεση της «Εφ.Συν.», υπάρχουν δεκάδες περιπτώσεις κατά τις οποίες, παρότι οι πελάτες έχουν συμφωνήσει με το κατάλυμα για μετάθεση της κράτησης ή διεξάγονται διαπραγματεύσεις μεταξύ τους, η Booking κατά το δοκούν αποφασίζει μονομερώς ότι δικαιούται να παρεμβαίνει και να προβαίνει σε επιστροφή χρημάτων για λογαριασμό του καταλύματος χωρίς να έχει τέτοια δικαιοδοσία.
Σύμφωνα με τον Α. Βάρκα, το σκεπτικό της Booking είναι ότι φερόμενη με αυτόν τον τρόπο θα δελεάσει τους πελάτες να προχωρήσουν σε μελλοντικές κρατήσεις μέσω της πλατφόρμας, θεωρώντας παράλληλα ότι το κατάλυμα στο τέλος θα υποκύψει γιατί είναι σχεδόν εξαρτημένο από την Booking για την προβολή του.
Το κατάλυμα και μόνο αυτό είναι υπεύθυνο για την επιστροφή των χρημάτων
Η πολυεθνική Booking χρησιμοποιεί την εφαρμογή του όρου Force Majeure (συνθήκες Ανωτέρας Βίας), που υπάρχει στις συμβάσεις τις οποίες υπογράφει. Όμως στα συμβόλαια μεταξύ ξενοδόχων και Booking (άρθρο 2.5.2) περιγράφονται αναλυτικά οι υποχρεώσεις των μερών και αναφέρεται ότι το κατάλυμα και μόνο αυτό είναι υπεύθυνο για την επιστροφή των χρημάτων.
Εκατοντάδες ξενοδόχοι και επαγγελματίες του τουρισμού, ακόμα και μικρών καταλυμάτων σε όλη τη χώρα, αποτελούν πλέον μέλη μιας διαδικτυακής ομάδας στο facebook με τίτλο «Fight the bad practices of Booking.com» (Καταπολεμώντας τις κακές πρακτικες της Booking). H ομάδα, που δημιουργήθηκε στις 23 Μαρτίου 2020 με σκοπό την ανταλλαγή πληροφοριών και τη συλλογική αντίδραση, αριθμεί μέσα σε ένα μήνα πάνω από 1.900 μέλη. Σε ανακοίνωση της ομάδας επισημαίνεται ότι οι κακές αυτές πρακτικές έχουν διαπιστωθεί όχι μόνο στο διάστημα έως 30/4, κατά το οποίο έχει επιβληθεί το Force Majeure, αλλά και σε κρατήσεις σε μεταγενέστερες ημερομηνίες (π.χ. Ιουνίου, Ιουλίου κ.λπ), γεγόνος που έχει θορυβήσει όλα τα ξενοδοχεία, τα οποία έτσι κι αλλιώς βρίσκονται σε δεινή θέση, ενώ σε ακόμα πιο δυσμενή κατάσταση βρίσκονται χιλιάδες εργαζόμενοι στην τουριστική βιομηχανία.
Αξίζει να σημειωθεί πως αντίστοιχες πρακτικές καταγγέλλουν τις τελευταίες εβδομάδες τουριστικές επιχειρήσεις σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και κυρίως στην Ισπανία και στην Ιταλία, που έχουν πληγεί περισσότερο από την πανδημία.