Στις υψηλές τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στις Κυκλάδες, αλλά και στις δυσοίωνες προβλέψεις που σχετίζονται με τη δέσμη “Fit for 55” αναφέρθηκε ο Τομεάρχης Νησιωτικής Πολιτικής και υποψήφιος Βουλευτής Κυκλάδων του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Πολυχρονάκος.
Όπως εξήγησε ο κ. Πολυχρονάκο, αν δεν ανανεωθεί ο γερασμένος στόλος της ελληνικής ακτοπλοΐας με νέα και σύγχρονα πλοία που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οικολογικά καύσιμα, οι εταιρείες θα κληθούν να καταβάλουν δικαιώματα εκπομπών άνθρακα, κάτι που σημαίνει αύξηση των τιμών των εισιτηρίων, μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης, μείωση των εσόδων για τις τουριστικές επιχειρήσεις και απώλεια θέσεων εργασίας στις νησιωτικές περιοχές.
«Όλα αυτά τα σημαντικά ζητήματα δεν θέλουν να τα συζητάμε την προεκλογική περίοδο η Νέα Δημοκρατία και ο κ. Μητσοτάκης γιατί τους χαλάνε το αφήγημα της Ισχυρής Ελλάδας» αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο κ. Πολυχρονάκος, τονίζοντας ότι «τον λογαριασμό θα τον πληρώσουν τα νησιά, ο τουρισμός και κυρίως οι νησιώτες».
Αναλυτικά, η ανακοίνωση έχει ως εξής:
Το υψηλό κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στις Κυκλάδες δεν είναι πρόσκαιρο φαινόμενο. Αντίθετα τα πολύ δύσκολα και για την ακτοπλοΐα και για τον τουρισμό στα νησιά μας είναι μπροστά μας.
Και εξηγούμαι: οι προτάσεις της Κομισιόν για την υιοθέτηση πράσινων πολιτικών για την ακτοπλοΐα, η περίφημη δέσμη “Fit for 55” θέτει ως στόχο την προώθηση της χρήσης οικολογικών καυσίμων από τα πλοία και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030.
Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά σημαίνει ότι αν δεν ανανεωθεί ο γερασμένος στόλος της ελληνικής ακτοπλοΐας με νέα και σύγχρονα πλοία που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οικολογικά καύσιμα και να έχουν περιβαλλοντικό αποτύπωμα, τότε θα πρέπει οι εταιρείες να καταβάλουν δικαιώματα εκπομπών άνθρακα.
Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, αυτό θα σημάνει την αύξηση του κόστους λειτουργίας των ελληνικών ακτοπλοϊκών εταιρειών κατά 207 εκ. ευρώ το 2026.
Η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε αύξηση των τιμών των εισιτηρίων κατά περίπου 30% και μείωση της ακτοπλοϊκής κίνησης κατά 28% αφού υπολογίζεται ότι θα υπάρξει μείωση κατά 5,4 εκ. επιβάτες το 2026.
Παράπλευρη απώλεια θα είναι η μείωση των εσόδων για τις τουριστικές επιχειρήσεις στις νησιωτικές περιοχές κατά 1 δισ. ευρώ το 2026, η μείωση του ΑΕΠ κατά 900 εκ. ευρώ και η απώλεια 29.000 θέσεων εργασίας στις νησιωτικές περιοχές αλλά και στην ηπειρωτική χώρα.
Όλα αυτά τα σημαντικά ζητήματα δεν θέλουν να τα συζητάμε την προεκλογική περίοδο η Νέα Δημοκρατία και ο κ. Μητσοτάκης γιατί τους χαλάνε το αφήγημα της Ισχυρής Ελλάδας. Για το ΣΥΡΙΖΑ δεν το συζητάμε, είναι εγκλωβισμένος στις ιδεοληψίες του, δεν μπορεί ακόμα να αντιληφθεί πόσο σημαντική είναι η ακτοπλοϊκή συγκοινωνία για τα νησιά μας και την τοπική οικονομία.
Μέχρι το 2026 μένουν ακόμα τρία χρόνια και η Ελλάδα αλλά και η ελληνική ακτοπλοΐα είναι απροετοίμαστες. Το 60% του στόλου της ακτοπλοΐας είναι ήδη εντός του ορίου ηλικίας των 30 ετών, ενώ το 2030 το 74% του στόλου θα είναι πάνω από 30 ετών.
Δεν υπάρχει κανένα πρόγραμμα σε εξέλιξη με κίνητρα για νέα και σύγχρονα πλοία που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Όπως δεν υπάρχουν υποδομές στα λιμάνια των νησιών μας για τον εφοδιασμό πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα.
Το λογαριασμό θα τον πληρώσουν τα νησιά, ο τουρισμός και κυρίως οι νησιώτες.