Ανησυχία για την απαξίωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου – Ερώτηση βουλευτών του Κινήματος Δημοκρατίας προς τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Την απόλυτη απαξίωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου και τις καθυστερήσεις στις καταβολές οφειλόμενων ποσών προς νησιώτες και νησιωτικές επιχειρήσεις καταγγέλλουν βουλευτές του Κινήματος Δημοκρατίας, με ερώτησή τους προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Σύμφωνα με την ερώτηση, το Μεταφορικό Ισοδύναμο, θεσμοθετημένο από το 2018, αποτέλεσε σημαντική παρέμβαση για την ανακούφιση των νησιωτών από το υψηλό μεταφορικό κόστος. Ωστόσο, από το 2019, η κυβέρνηση φέρεται να έχει καθυστερήσει δραματικά τις πληρωμές, ενώ οι νησιώτες αντιμετωπίζουν πλέον καθυστερήσεις έως και 12 μήνες για την επιστροφή των χρημάτων που δικαιούνται.
Οι βουλευτές επισημαίνουν ότι η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη για τις νησιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες λαμβάνουν αποζημιώσεις για το 2022 με καθυστέρηση δύο ετών, και μάλιστα μόνο αν το οφειλόμενο ποσό δεν υπερβαίνει τα 2.000 ευρώ.
Επιπλέον, σημειώνουν ότι οι δηλώσεις του αρμόδιου Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας περί επανεξέτασης του θεσμού αφήνουν περιθώρια για περαιτέρω περιορισμούς, όπως εισοδηματικά κριτήρια και εφαρμογή του μέτρου μόνο στα μικρά νησιά.
Οι βουλευτές ζητούν σαφές χρονοδιάγραμμα για την εξόφληση των οφειλών, την αναμόρφωση του μέτρου, καθώς και τη θεσμοθέτηση περισσότερων κινήτρων, όπως η στήριξη φοιτητών και άλλων ομάδων πολιτών.
Η ανησυχία για την υποβάθμιση του Μεταφορικού Ισοδύναμου μεγαλώνει, καθώς το μέτρο, που έχει προσφέρει σημαντική ανακούφιση στις νησιωτικές κοινωνίες, φαίνεται να κινδυνεύει από απαξίωση και πιθανή κατάργηση.
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό
Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
ΘΕΜΑ: Απόλυτη απαξίωση του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με το σταγονόμετρο οι καταβολές οφειλόμενων στους νησιώτες
Το Μεταφορικό Ισοδύναμο, έργο εμβληματικό, από τη θεσμοθέτηση και την εφαρμογή του τον Ιούλιο του 2018, αποτέλεσε σημαντική θεσμική παρέμβαση στον πυρήνα της ζωής των νησιωτών. Στη βάση ότι, σε περιοχές της ηπειρωτικής χώρας και ειδικά στην πρωτεύουσα, οι αστικές συγκοινωνίες επιδοτούνται από το κράτος με τεράστια ποσά κατ’ έτος, οι νησιωτικές κοινωνίες, στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, που αποτελούν το κύριο, αν όχι μοναδικό μέσο μαζικής μεταφοράς από νησί σε νησί και στην ηπειρωτική χώρα, στερούνταν αυτής της επιδότησης και στήριξης.
Η διεκδίκηση επιδότησης του εισιτηρίου προσώπων και αγαθών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, αποτελούσε διαχρονικό αίτημα των νησιωτικών κοινωνιών, ως ένα αντιστάθμισμα στις διαρθρωτικές αδυναμίες που προκαλεί η νησιωτικότητα και ιδιαίτερα στο μεταφορικό κόστος.
Από το καλοκαίρι του 2019 η κυβέρνηση της Ν.Δ, ενώ διεύρυνε το μέτρο και στη διακίνηση των εμπορευμάτων, αντί να συνεχίσει την τακτική απόδοση της επιδότησης, άρχισαν οι καθυστερήσεις από τρίμηνο αρχικά, σε εξάμηνο στη συνέχεια και σε 12μηνο σήμερα. Η κατάσταση είναι απελπιστική και πολλοί νησιώτες πλέον προβληματίζονται, αν αξίζει να δίνουν το Μ.Α.Ν. όταν εκδίδουν εισιτήρια, ενώ έχουν ξεχάσει πλέον πόσα είναι τα χρωστούμενα.
Η πολιτική αυτή της κυβέρνησης προκαλεί ανησυχία και προβληματισμό ως προς τις πραγματικές προθέσεις της. Οι νησιώτες βλέπουν ότι, με την τακτική αυτή και τη χαώδη κατάσταση που δημιουργείται, ο θεσμός του μεταφορικού ισοδύναμου οδηγείται στην απαξίωση, την ακύρωση και τη δημιουργία των συνθηκών για την επίσημη κατάργησή του.
Το κονδύλι που διατίθεται, για την τακτική καταβολή της επιδότησης του εισιτηρίου στους νησιώτες, τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τα αγαθά, είναι αμελητέα ποσότητα συγκριτικά με εκείνο που διατίθεται για τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας.
Η καταβολή μέρους των οφειλόμενων για το μεταφορικό ισοδύναμο των εισιτηρίων και μόνο για διάστημα 40 ημερών (Ιούνιος – Ιούλιος 2023) αρχικά, και εν συνεχεία μέχρι και το Νοέμβριο του 2023, το οποίο σταδιακά καταβάλλεται αλλά δεν έχει αποδοθεί σε όλους τους δικαιούχους, δεν πείθει ότι σχεδιάζεται η αναπροσαρμογή και επέκταση του μέτρου, αλλά ότι προωθείται η κατάργησή του.
Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη για τα οφειλόμενα στις νησιωτικές επιχειρήσεις, όπου τώρα καταβάλλονται οι οφειλές του δευτέρου εξαμήνου του 2022 (!!!) και μάλιστα μόνο σε εκείνες τις επιχειρήσεις που έχουν ελεγχθεί και έχουν λαμβάνειν ποσό έως 2.000€. Για τις υπόλοιπες συνεχίζονται οι έλεγχοι…
Όμως αυτή η πρακτική της κυβέρνησης, να θέτει σε αναμονή τους νησιώτες όλης της χώρας για δύο χρόνια και να αποδίδει ψίχουλα, αφήνοντας πάλι χρωστούμενα 13 μηνών, δεν είναι ανακούφιση, όσο κι αν η ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής προσπαθεί να το παρουσιάσει ως «σπουδαίο επίτευγμα». Υπάρχουν σοβαρότατες ενδείξεις ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο, ένα μέτρο ανακούφισης και εξισορρόπησης των ανισοτήτων ανάμεσα στην ηπειρωτική χώρα και τα νησιά μας, οδεύει προς οριστικό τέλος.
Κατόπιν αυτών
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Μελετάται η αναπροσαρμογή και αναμόρφωση του μέτρου και προς ποια κατεύθυνση; Πότε, με σαφές χρονοδιάγραμμα, θα αποδοθούν τα οφειλόμενα στους νησιώτες και στις νησιωτικές επιχειρήσεις και πότε θα εξοφληθούν τα καύσιμα του 2024;
Προτίθεται η κυβέρνηση να διευρύνει το μέτρο, θεσμοθετώντας περισσότερα κίνητρα και σε άλλους τομείς της οικονομίας, σε ομάδες πολιτών, όπως στους φοιτητές, που δεν προβλέπονται, ώστε όντως ο θεσμός να ενισχυθεί και να καταστεί πιο αναλογικός και κοινωνικά δικαιότερος;
Προτίθεται η κυβέρνηση να λύσει άμεσα και οριστικά το θέμα της έγκαιρης ανά μήνα καταβολής της επιδότησης στα εισιτήρια, στα μεταφορικά των αγαθών, για την στήριξη και της υγιούς επιχειρηματικότητας;
Οι πρόσφατες δηλώσεις του αρμόδιου Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, για τη μελέτη εξ αρχής του θεσμού, αφήνουν περιθώρια για επιβολή περιορισμών, για πλαφόν και εισοδηματικά όρια, αλλά και για περιορισμό του μέτρου μόνο στα μικρά νησιά. Αποτελούν αυτές οι αναφορές κυβερνητικό σχεδιασμό;
Ο ερωτών βουλευτής
Αλέξανδρος Αυλωνίτης
Κυριακή Μάλαμα
Γιώτα Πούλου
Θεοδώρα Τζάκρη
Ραλλία Χριστίδου
Ακολουθήστε το naxostimes.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις