Στο προσκήνιο έρχεται ξανά και μέσω social media το Μεταφορικό Ισοδύναμο, η καταβολή του οποίου «είχε μπει στο ψυγείο» τους τελευταίους μήνες, προκαλώντας φόβο για ενδεχόμενη κατάργησή του.
Η υπεράσπιση αυτού του ευεργετικού – για τους κατοίκους των νησιών – θεσμοθετημένου μέτρου οδήγησε στην δημιουργία μιας ομάδα στο Facebook με τίτλο «Νησιώτες υπέρ του Μεταφορικού Ισοδύναμου», που κατάφερε σε – περίπου 10 μέρες – να ξεπεράσει τα 8.000 μέλη από ολόκληρη την νησιωτική Ελλάδα και να τα ενώσει για έναν κοινό σκοπό: την διατήρηση του.
Το naxotimes.gr μίλησε με τον Συριανό εμπνευστή της πρωτοβουλίας και διαχειριστή της ομάδας Χάρη Βεκρή, ο οποίος εξήγησε τον λόγο για τον οποίο αποφάσισε να αξιοποιήσει την δύναμη των κοινωνικών δικτύων, τονίζοντας ότι σκοπός της ομάδας δεν είναι η πολιτική αντιπαράθεση, αλλά η στήριξη του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
ΕΡ: Ποιο ήταν το έναυσμα για την δημιουργία της ομάδας;
Χ.Β.: Το έναυσμα ήταν ένα δημοσίευμα σε τοπική ειδησεογραφική ιστοσελίδα,που αφορούσε σε μια συνάντηση κυβερνητικών παραγόντων για τη διεύρυνση του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Με αυτό το «διεύρυνση» βγήκα κυριολεκτικά από τα ρούχα μου. Πώς είναι δυνατόν να συζητάμε τη διεύρυνση ενός μέτρου που έχει παγώσει για περισσότερο από έξι μήνες; Όταν από κει που το μέτρο δούλευε ρολόι, όλα δείχνουν πως πέφτει σε μαρασμό, είναι φυσικό όλοι μας στα νησιά, να υποθέτουμε πως οδεύει προς κατάργηση.
ΕΡ: Πότε ξεκίνησε και πόσα μέλη αριθμεί μέχρι στιγμής; Τα μέλη προέρχονται μόνο από τις Κυκλάδες;
Χ.Β.: Την επόμενη μέρα από το δημοσίευμα, δηλαδή την Παρασκευή 5 Ιουνίου, δημιούργησα την ομάδα με τον ξεκάθαρο τίτλο «Νησιώτες υπέρ του Μεταφορικού Ισοδύναμου». Σε ελάχιστες ώρες κατάλαβα πως δεν είμαι ο μόνος που θέλω να διατηρηθεί το ΜΙ. Σήμερα τα μέλη έχουν ξεπεράσει τις 8.000 και προέρχονται – κυριολεκτικά – απ’ όλα τα νησιά της χώρας. Από τους Παξούς ως το Καστελόριζο και από την Λήμνο ως τα Κύθηρα. Από το Νότιο και το Βόρειο Αιγαίο, ως τα νησιά των Σποράδων, του Αργοσαρωνικού και του Ιονίου πελάγους.
ΕΡ: Πώς θα αξιολογούσατε το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου;
Χ.Β.: Εξαιρετικό! Για εμάς που μένουμε στα νησιά, η εφαρμογή του το 2019 ήταν κάτι απίστευτο! Για όσους ταξιδεύουμε συχνά – ο καθένας μας για τους δικούς του λόγους και όχι για τουρισμό – το μόνο που άλλαζε τόσα χρόνια, ήταν η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου. Πρώτη φορά στην πολυταξιδεμένη ζωή τους, οι νησιώτες είδαν μια πραγματική μείωση του κόστους των ταξιδιών τους, που επαναλαμβάνω, δεν γίνονται για αναψυχή. Αν το μέτρο χρειάζεται κάποιες βελτιώσεις, δεν είμαι ειδικός να το πω. Μέσα από τις αναρτήσεις μελών της ομάδας, έμαθα πως έχουν ανατεθεί σχετικές μελέτες σε πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας. Πολύ θα με ενδιέφερε να διαβάσω τα συμπεράσματα αυτών των μελετών.
ΕΡ: Με ποιον τρόπο θα αξιοποιούσατε την «δύναμη» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) σε μια ενδεχόμενη κατάργηση του μέτρου;
Χ.Β.: Ούτε να το σκέφτομαι δεν θέλω,ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Προς το παρόν, όπως όλα δείχνουν, έχουμε καταφέρει να αξιοποιήσουμε σε ικανοποιητικό βαθμό την δύναμη των κοινωνικών δικτύων. Με έξυπνα μουσικά βιντεάκια και μηνύματα, καταφέραμε να ξαναφέρουμε το θέμα στην επικαιρότητα. Από χθες μάλιστα, αρκετά μέλη της ομάδας έγραψαν πως μπήκαν στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς τα χρήματα που περίμεναν να εισπράξουν από το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Καθόλου άσχημα τα νέα, δηλαδή. Ανεξάρτητα όμως από αυτήν την ευχάριστη εξέλιξη, η ομάδα θα συνεχίσει να στηρίζει το μέτρο, ως ένα δυναμικό «παρατηρητήριο» της εφαρμογής του.
ΕΡ: Κάποιοι προσάπτουν στην ομάδα συγκεκριμένο ιδεολογικό προσανατολισμό. Τι τους απαντάτε;
Χ.Β.: Αυτός ήταν, αναμφίβολα, ένας σοβαρός κίνδυνος. Ευτυχώς, έχω 10 χρόνια εμπειρία στη δημιουργία και διαχείριση ομάδων στo facebook («Θέατρον Απόλλων Ερμουπόλεως», «Σύρος-Κυκλάδες Υποψήφια Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021») κι έτσι, πιστεύω πως κατάφερα να περιορίσω αυτές τις αποχρώσεις στο ελάχιστο. Τώρα βέβαια, σε κάποιους δεν τους το βγάζεις με τίποτα από το μυαλό. Πληροφοριακά, σας ενημερώνω πως έχω δεχτεί πυρά (που διέγραψα φυσικά) και εκ δεξιών και εξ αριστερών. Η ομάδα αυτή δεν δημιουργήθηκε για πολιτική αντιπαράθεση, αλλά για να φέρει όλους αυτούς, τους ωραίους ανθρώπους που ζουν στη νησιωτική Ελλάδα, πιο κοντά και μάλιστα, όχι «δι’ ασήμαντον αφορμήν».
ΕΡ: Απευθύνατε κάλεσμα σε δημοτικούς και περιφερειακούς συμβούλους να στηρίξουν την πρωτοβουλία σας. Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει ανταπόκριση;
Χ.Β.: Με σύνθημα μας το ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΤΩΡΑ, ζητάμε από τα Περιφερειακά και τα Δημοτικά Συμβούλια των νησιωτικών περιοχών της χώρας, να στηρίξουν τη διατήρηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου, με ψηφίσματα που θα στείλουν στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής. Δεν μπορώ να προβλέψω τον βαθμό ανταπόκρισης που θα έχουμε από τους εκλεγμένους εκπροσώπους μας σ’ αυτά τα όργανα. Πάντως, όπως θα θυμάστε κι εσείς, όσες ομάδες έχω δημιουργήσει στο παρελθόν, έχουν συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Σύρου – Ερμούπολης, και μάλιστα χωρίς να τους το ζητήσουμε εμείς, σαν ομάδα. Πάντως σίγουρα, η ομάδα θα φροντίσει να επιβραβεύσει με σχετικές αναρτήσεις της, τα Περιφερειακά και τα Δημοτικά Συμβούλια που θα σταθούν στο πλευρό των «Νησιωτών υπέρ του Μεταφορικού Ισοδύναμου».