Ηλιόπουλος: Έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μέχρι να επανέλθει ο τουρισμός

Άκης Αξαόπουλος
17/02/2021 11:50
  •  
  •  
  •  

 

Η χρονιά για την τουριστική αγορά ξεκίνησε με συγκρατημένη αισιοδοξία, δεδομένης της έναρξης των εμβολιασμών. Εντούτοις και η φετινή σεζόν θα είναι εξαιρετικά δύσκολη για τον τουρισμό. Η πανδημία επιμένει, η τουριστική περίοδος όπως όλα δείχνουν θα αργήσει να ανοίξει, το διάστημα μέχρι τον Απρίλιο θεωρείται ολοκληρωτικά χαμένο, ίσως και ο Μάιος. Τα ερωτήματα είναι πολλά: τι θα γίνει με το πιστοποιητικό εμβολιασμού; Θα αντέξουν τις απώλειες οι επιχειρήσεις του κλάδου; Πότε θα έρθει η ανάκαμψη; Για όλα τα παραπάνω μιλά σε συνέντευξή του στο Capital.gr ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης Αντώνης Ηλιόπουλος, δίνοντας την εικόνα των κρατήσεων και τις προβλέψεις για την πορεία του τουρισμού.

Συνέντευξη στη Βίκυ Κουρλιμπίνη

Τα lockdown στην Ελλάδα, αλλά και σε βασικές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό συνεχίζονται, ενώ η πανδημία δεν δείχνει σημάδια ύφεσης ακόμη. Υπό αυτές τις συνθήκες, μπορεί να υπάρξει προγραμματισμός για τη σεζόν φέτος;

Στις αρχές Δεκεμβρίου, όταν ανακοινώθηκαν τα εμβόλια, όλοι θεωρήσαμε ότι βρέθηκε η άμεση λύση στο πρόβλημα. Δημιουργήθηκε μια αισιοδοξία ότι στην επερχόμενη νέα χρονιά θα έχουμε αν όχι πλήρη ανάκαμψη, τουλάχιστον την δυνατότητα να επανέλθουμε γρήγορα σε μια κανονικότητα.

Η συνέχεια δεν ήταν τόσο αναμενόμενη όσο φάνηκε. Οι μεταλλάξεις του ιού, οι καθυστερήσεις στην παράδοση των εμβολίων, οι εξάρσεις των κρουσμάτων σε πολλές χώρες, μας προσγείωσαν και πάλι στην πραγματικότητα.

Τα γεγονότα αυτά μας καταδεικνύουν πως η επάνοδος δεν είναι ακόμη κοντά και ότι έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε για να μπορέσουμε να επανέλθουμε.

Πολλές από τις χώρες που αποτελούν τις κύριες αγορές μας, παραμένουν κλειστές και χωρίς προοπτική ανοίγματος στο άμεσο μέλλον. Αυτό δημιουργεί αρνητική ψυχολογία στους επικείμενους ταξιδιώτες να προγραμματίσουν τις διακοπές τους, πόσο μάλλον όταν υπουργοί τουρισμού της χώρας τους, τους προτρέπουν να μην προβαίνουν σε κρατήσεις, για να μην χάσουν τα χρήματα τους. Είναι βεβαίως λογικό να επικρατεί αυτή η ανασφάλεια σε όλο τον κόσμο, που με την σειρά της δημιουργεί μια αναβλητικότητα στην διάθεση οργάνωσης διακοπών.

Πιστεύοντας λοιπόν ότι και στο δεύτερο τρίμηνο θα συνεχίσει να επικρατεί αυτή η αβεβαιότητα, ο όποιος προγραμματισμός για τη φετινή σεζόν, δεν μπορεί να τεθεί σε σταθερές βάσεις.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την πορεία του τουρισμού;

Βλέπουμε τις κρατήσεις να είναι αρκετά πίσω σε σχέση με το άνοιγμα της σεζόν. Το Καθολικό Πάσχα στις 4 Απριλίου δεν θα πρέπει να υπολογίζεται καθόλου, καθώς δεν υπάρχει πλέον χρόνος προγραμματισμού ανοίγματος ξενοδοχείων. Η απόφαση έχει παρθεί και ο Απρίλιος θεωρείται χαμένος, αφού κινείται με μηδενικές σχεδόν κρατήσεις από το εξωτερικό.

Αλλά και ο Μάιος μας προβληματίζει αρκετά, και παρότι το Ορθόδοξο Πάσχα στις αρχές του μήνα ήταν μια ιδανική ευκαιρία για δυναμικό ξεκίνημα της σεζόν, φαίνεται πως δεν υπάρχει η ψυχολογία στον ταξιδιώτη να κάνει κράτηση.

Στο τρίτο τρίμηνο του έτους περιμένουμε ότι θα δοθεί μια ώθηση στην τουριστική κίνηση με την προσέλευση τουριστών από τις κύριες αγορές μας, καθώς θα έχει πια εμβολιαστεί το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού και σε συνδυασμό με τις κλιματολογικές συνθήκες που θα επικρατούν, θα αποτρέπεται η μετάδοση του ιού.

Κατά συνέπεια, η έναρξη της τουριστικής σεζόν θα έχει μια σημαντική καθυστέρηση, αλλά ευελπιστούμε ότι θα επιμηκυνθεί το τέλος της.

Θα υπάρξουν πιστεύετε επιχειρήσεις που πάλι δεν θα ανοίξουν; Στη Σαντορίνη υπάρχουν λουκέτα σε ξενοδοχεία;

Αρκετά ξενοδοχεία που πέρυσι δεν άνοιξαν, προγραμματίζουν την επαναλειτουργία τους, καθώς είναι δύσκολο να παραμείνουν για δεύτερη σεζόν κλειστά. Κάτι που κρίνεται απαραίτητο, τόσο για να αποφευχθούν προβλήματα στο μέλλον, αλλά και γιατί μια δεύτερη χρονιά κλειστά, τα βγάζει εκτός αγοράς. Έτσι ο ανταγωνισμός θα είναι μεγαλύτερος μεταξύ των ξενοδοχείων που θα λειτουργούν για ένα μερίδιο από την πίτα των εισπράξεων, που όμως δεν διαφαίνεται να είναι τόσο επαρκής στο σύνολο της, για να καλύψει τις ανάγκες όλων.

Ας μην ξεχνάμε, πως θα υπάρξει μεγάλος ανταγωνισμός και με άλλες χώρες, που παραδοσιακά προσελκύουν τουρισμό από τις ίδιες αγορές και θα προσπαθήσουν να κερδίσουν μερίδιο, άρα θα χρειαστεί μεγαλύτερη προσπάθεια για να μπορέσουμε να βγούμε ωφελημένοι από αυτό τον αγώνα.

Όσον αφορά στη Σαντορίνη, που δικαίως θεωρείται η αιχμή του δόρατος για τον ελληνικό τουρισμό, με εικόνες της να προβάλλονται σε παγκόσμια κλίμακα για να χαρακτηρίσουν τον προορισμό Ελλάδα, θα είναι μια ακόμη δύσκολη χρονιά. Με τις κύριες αγορές του προορισμού κλειστές προς το παρόν, όπως ΗΠΑ, Κίνα, Αγγλία αλλά και όλων των υπολοίπων, θα εξαρτηθεί από το άνοιγμα τους για να δούμε πως θα κινηθεί. Το αποτέλεσμα αυτής της χρονιάς, θα κρίνει τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν στο μέλλον.

Ποια είναι η γνώμη σας για το πιστοποιητικό εμβολιασμού;

Είναι βέβαιο πως μόνον εάν εμβολιαστεί το μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού θα μπορέσουμε να επανέλθουμε στην πρότερη κανονικότητα μας.

Υπάρχουν όμως μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των εμβολίων και διενέξεις μεταξύ φαρμακοβιομηχανιών και ΕΕ, σε μια διαπραγμάτευση προτεραιότητας και τιμών, κάτι που θα έπρεπε να έχει αποφευχθεί. Κάποιες χώρες κινήθηκαν ανεξάρτητα για την προμήθεια των εμβολίων και βρίσκονται πολύ πιο μπροστά από εμάς. Έτσι θα έχουν την δυνατότητα να περιορίσουν τα μέτρα και να αρχίσουν να ταξιδεύουν.

Οι μετακινήσεις πρέπει απαραιτήτως να βασιστούν στο πιστοποιητικό εμβολιασμού, καθώς προσδίδει μια σιγουριά στον ταξιδιώτη ότι δεν κινδυνεύει να προσβληθεί από τον ιό και μια βεβαιότητα σε όλους όσους έχει έρθει σε επαφή ότι δεν μεταφέρει τον ιό.

Απαραίτητο λοιπόν το πιστοποιητικό εμβολιασμού, χωρίς να είναι βεβαίως υποχρεωτικό, με το δεδομένο όμως να δίδονται περισσότερες προσβάσεις και ελευθερίες σε όσους το έχουν αποκτήσει. Προτεραιότητα επίσης θα πρέπει να δοθεί στον εμβολιασμό του τουριστικού μας κλάδου, καθώς θα μας δώσει ένα πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστριών χωρών και θα εξασφαλίσει την εμπιστοσύνη του επισκέπτη.

Θεωρείτε πως ο τουρισμός μπορεί να ανακτήσει το 50% της δυναμικής του 2019; Είναι εφικτός αυτός ο στόχος;

Στην προσπάθεια ανάκτησης των εσόδων του τουρισμού, θα συμβάλλει η υγειονομική κατάσταση της χώρας μας, σε συνδυασμό με την αντίστοιχη των άλλων χωρών απ’ όπου θέλουμε να προσελκύσουμε πελάτες. Δεν είναι λοιπόν εύκολο να μιλήσουμε για ποσοστά, όσο δεν γνωρίζουμε πως θα κινηθεί η υγεία σε παγκόσμια κλίμακα.

Το σίγουρο είναι ότι θα έχουμε μια χρονιά καλύτερη από το 2020 όπου φτάσαμε στο πολύ χαμηλό ποσοστό του 25% των εισπράξεων συγκριτικά με το 2019, καθώς οι ενδείξεις είναι ότι θα πάει καλύτερα και όχι χειρότερα από πέρυσι.

Να μην ξεχνάμε όμως ότι το 2019 ήταν μια χρονιά ρεκόρ όλων των εποχών, την οποία δεν θα πρέπει να θέτουμε σαν βάση για να έχουμε μέτρο σύγκρισης. Θα πρέπει να βασιστούμε στον μέσο όρο των προηγουμένων τριών ετών δηλαδή 2017-2018-2019 για να θέσουμε την νέα οικονομική βάση της επανόδου μας.

Ποια επιπλέον μέτρα στήριξης πιστεύετε πως θα χρειαστούν;

Η αλήθεια είναι πως υπήρξαν μέχρι τώρα αρκετά μέτρα στήριξης για τον κλάδο του τουρισμού, καθώς και αρκετά ακόμη που έχουν αναγγελθεί για το εγγύς μέλλον. Αυτό σίγουρα συμβάλλει στην επιβίωση των επιχειρήσεων του τουρισμού, οι οποίες συντελούν στο μεγαλύτερο ποσοστό του Ελληνικού ΑΕΠ. Είναι αδιαμφισβήτητο ότι η χώρα μας βασίζεται στον τουρισμό και είναι απαραίτητο για τον κλάδο να στηριχθεί επαρκώς για να επιβιώσει.

Για τη στήριξη αυτή θα πρέπει να σταθμιστεί κατά πόσο πρέπει να είναι σε επίπεδο μετάθεσης ή κάλυψης των υποχρεώσεων που η πανδημία έχει συσσωρεύσει. Θα χρειαστεί χρόνος για να επανέλθει ο κλάδος σε μια κανονικότητα και γι αυτό χρειάζεται υποστήριξη με μέτρα που έχουν μακροπρόθεσμη διάρκεια, καθώς ο απρόβλεπτος παράγων ενός ιού, κατέστρεψε όλα όσα με κόπο είχαμε χτίσει τα τελευταία χρόνια.

Ποια είναι τα μηνύματα που λαμβάνετε από τους tour operators;

Ο κόσμος έχει την επιθυμία να ταξιδέψει και θα το κάνει μόλις του δοθεί η ευκαιρία. Υπάρχει μια κούραση από τον εγκλεισμό και μια δυσφορία που δεν μπορεί να μετακινηθεί όπου και όπως θέλει. Τα μηνύματα αισιοδοξίας που λαμβάνουμε το αποδεικνύουν με το παραπάνω.

Βλέπουμε προγραμματισμό νέων ταξιδιωτικών πακέτων, δρομολογίων για πτήσεις, ακτοπλοΐα και κρουαζιέρα, που όμως δεν γνωρίζουμε εάν τελικά θα πραγματοποιηθούν.

Όλα θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις που θα έχουμε στο άμεσο μέλλον, καθώς ζούμε σε μια δύσκολη συγκυρία όπου καθημερινά μεταβάλλεται και δεν είναι προβλέψιμη. Ο κλάδος του τουρισμού οφείλει να βρίσκεται σε ετοιμότητα για να αντιμετωπίσει όλα τα ενδεχόμενα σενάρια, αλλά και να διατηρεί την αισιοδοξία του χτίζοντας ένα μέλλον που θα έχει την δυναμική να τον απογειώσει και πάλι!

 

Πηγή: capital.gr

(Visited 192 times, 1 visits today)