Σε βαθιά ύφεση ο τουρισμός: Μπαίνει λουκέτο σε 3.000 ξενοδοχεία

ξενοδοχείο Νάξος
Άκης Αξαόπουλος
21/04/2020 13:04
 
 
 

 

Ισχυρές αντοχές θα κληθεί να επιδείξει φέτος η ελληνική αγορά φιλοξενίας, προκειμένου να ξεπεράσει τις επιπτώσεις που επιφέρει η πανδημία του κορωναϊού.

Δεκάδες ιδιοκτήτες έχουν ήδη βάλει τις τελευταίες ημέρες πωλητήριο στις μονάδες τους υπό την πίεση της ρευστότητας και την ίδια ώρα, περισσότερα από 3.000 ξενοδοχεία δεν θα ανοίξουν το 2020, αφού οι ιδιοκτήτες τους θα επιδιώξουν δι’ αυτής της οδού να περιορίσουν τη ζημιά που θα προέλθει από τις χαμηλές πληρότητες.

Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο» της Κυριακής, που επικαλείται παράγοντες της αγοράς, τα ξενοδοχεία που έχουν βάλει πωλητήριο, αφορούν κυρίως στη μικρή και τη μεσαία δυναμικότητα.

Στην πλειονότητα τους δεν ανήκουν σε επαγγελματίες του τουρισμού. Αρκετές είναι οι περιπτώσεις πώλησης ακινήτων τα οποία βρίσκονται σε διαδικασία ανακαίνισης και δεν έχουν λειτουργήσει ακόμη ως ξενοδοχεία είτε βρίσκονται στο αρχικό στάδιο αναδιαμόρφωσης και έχουν εξασφαλίσει μόνο τις απαραίτητες άδειες.

«Όσοι δεν είναι επαγγελματίες ξενοδόχοι και η ενασχόληση τους με τον τουρισμό ήταν συγκυριακή θα βγουν πρώτοι από την αγορά. Οι μεγάλοι όμιλοι εκτιμούμε ότι θα έχουν πιο ισχυρά αντανακλαστικά απορρόφησης των κραδασμών», επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς στην εφημερίδα.

Διευκρινίζουν μάλιστα, πως το μεγαλύτερο πρόβλημα θα κληθούν να αντιμετωπίσουν όσοι απέκτησαν ξενοδοχείο/ακίνητο μέσα στο 2019 και δεν έχουν προλάβει ακόμη να απολαύσουν τις αποδόσεις που μπορεί να αποφέρει το asset.

Προς πώληση 113 ξενοδοχεία

Σε δημοφιλείς διαδικτυακούς τόπους για την αγορά και την πώληση ακινήτων, από την 1η έως τις 14 Απριλίου καταγράφηκαν 113 αγγελίες για την πώληση ξενοδοχείων στο σύνολο της χώρας.

Ο πραγματικός αριθμός των προς πώληση ξενοδοχείων μπορεί να είναι μεγαλύτερος από αυτόν που καταγράφεται στην έρευνα, αν ληφθεί υπόψη ότι υπάρχουν και άλλοι διαδικτυακοί τόποι που διαθέτουν αγγελίες με το εν λόγω περιεχόμενο.

Οι δυσκολίες, βέβαια, που αντιμετωπίζει ο τουρισμός λόγω της εξάπλωσης του κορωναϊού δεν αποκλείεται να αυξήσουν περαιτέρω τον αριθμό των πωλήσεων τους επόμενους μήνες, οπότε θα φανεί το πλήρες μέγεθος των συνεπειών στην αγορά.

Οι τιμές των προς πώληση ξενοδοχείων διαμορφώνονται σύμφωνα με την τοποθεσία, την παλαιότητα, τα τετραγωνικά και τα αστέρια που διαθέτουν. Για παράδειγμα, υπάρχει αγγελία πώλησης ξενοδοχείου στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, με θέα την Ακρόπολη, 9.000 τ.μ., 7 επιπέδων, αντί 60 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, στον Πειραιά και την Καλλιθέα -σε δημοσίευση αγγελιών των τελευταίων ημερών- διατίθενται προς πώληση ξενοδοχεία αντί 24 εκατ. ευρώ και 11 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.

Στη Χερσόνησο Ηρακλείου Κρήτης, την ημερομηνία ολοκλήρωσης της έρευνας, αναρτήθηκε αγγελία πώλησης ξενοδοχείου 45 δωματίων, 100 μ. από την παραλία, στην τιμή του 1,9 εκατ. ευρώ, αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος.

Από την άλλη πλευρά, έντονη είναι η προσφορά ξενοδοχείων στις Κυκλάδες. Ειδικότερα, τις τελευταίες μέρες του Μαρτίου αναρτήθηκαν αγγελίες πώλησης ξενοδοχείων σε Μύκονο και Σαντορίνη. Στη μεν Μύκονο, ξενοδοχείο 1.125 τ.μ., κατασκευής 1990, 6 κτιρίων των 42 δωματίων, πλήρως εξοπλισμένο, προσφέρεται στην τιμή των 15 εκατ. ευρώ ενώ στη Σαντορίνη νεόδμητο ξενοδοχείο 650 τ.μ., κατασκευής 2010, προσφέρεται στην τιμή των 2,6 εκατ. ευρώ.

Δεν θα ανοίξουν 3.000 ξενοδοχειακές μονάδες

Εν όψει της τουριστικής σεζόν πληροφορίες αναφέρουν ότι περίπου 3.000 ξενοδοχειακές μονάδες σε όλη τη χώρα θα παραμείνουν με κατεβασμένα ρολά αυτό το καλοκαίρι.

Σε μία προσπάθεια να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας και να μετριάσουν τις ήδη βαριές ζημιές τις οποίες έχουν καταγράψει εξαιτίας του μπαράζ ακυρώσεων που ενεργοποιήθηκε από τη διάδοση του Covid-19, πολλοί ξενοδόχοι εκτιμάται ότι δεν θα λειτουργήσουν φέτος τα καταλύματά τους.

«Σύμφωνα με μια πρώτη εικόνα που βλέπουμε ότι διαμορφώνεται, περίπου το 30% των ξενοδοχειακών μονάδων δεν θα ανοίξουν φέτος το καλοκαίρι. Ενδεχομένως πολλοί ξενοδόχοι να μεταφέρουν το άνοιγμα των καταλυμάτων τους προς το φθινόπωρο και αφού έχουν εξασφαλίσει μια ικανοποιητική πληρότητα, προκειμένου να περιορίσουν κατά το δυνατό το λειτουργικό κόστος και τις ήδη καταγεγραμμένες απώλειες», επισημαίνουν παράγοντες της τουριστικής αγοράς.

Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι μόνο τις πρώτες 20 μέρες από την εμφάνιση του φονικού ιού στη χώρα μας τα ελληνικά ξενοδοχεία κατέγραψαν απώλειες από τις ακυρώσεις δωματίων και συνεδρίων που ανέρχονται σε 522 εκατ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή, οι πρώτες εκτιμήσεις για την πορεία του ελληνικού τουρισμού το 2020 κάνουν λόγο για μείωση τουλάχιστον 60% σε επίπεδο αφίξεων και αντίστοιχη πτώση 60%-70% σε επίπεδο εσόδων σε σχέση με το 2019, υπό την προϋπόθεση ότι θα κοπάσει η υγειονομική κρίση και ο τουρισμός θα αρχίσει να ανακάμπτει σταδιακά από τα μέσα Ιουλίου και μετά.

Υπενθυμίζεται ότι το 2019 ήταν έτος-ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό, με τις αφίξεις να ξεπερνούν τα 34 εκατ. και τις εισπράξεις να διαμορφώνονται στα 18,2 δισ. ευρώ.

Πάντως, ο μεγαλύτερος όγκος των ξενοδοχείων, εποχικής ή συνεχούς λειτουργίας, που δεν θα λειτουργήσουν συγκεντρώνεται, με βάση τα πρώτα στοιχεία, σε περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας, όπου η τουριστική σεζόν παραδοσιακά είναι πιο μικρής διάρκειας -κυρίως λόγω των καιρικών συνθηκών- σε σχέση με τα νησιά και τις περιοχές της Νότιας Ελλάδας.

Το δίλημμα

Όπως αναφέρουν τα Νέα, μεγαλύτερο είναι το ρίσκο που θα κληθούν να πάρουν οι ιδιοκτήτες ξενοδοχειακών αλυσίδων, εάν δεν μπορέσουν να εξασφαλίσουν ικανοποιητικές πληρότητες σε όλες τις μονάδες τους, με δεδομένο ότι το λειτουργικό κόστος των συγκεκριμένων καταλυμάτων είναι υψηλότερο έναντι των μικρότερων.

«Οι μικρότερες μονάδες, είτε είναι οικογενειακές είτε απασχολούν λίγα άτομα, είναι πιο εύκολο να ανοίξουν και να διαχειριστούν το κόστος λειτουργίας τους, είναι πιο ευέλικτες. Αντίθετα, είναι επίφοβο για έναν ιδιοκτήτη 2, 3 ή και περισσότερων ξενοδοχείων να λειτουργήσει όλες τις μονάδες του χωρίς να έχει εξασφαλίσει υψηλή πληρότητα. Ο ιδιοκτήτης μεγάλων μονάδων έχει διαφορετικά κριτήρια και θα ζυγίσει διαφορετικά εάν τον συμφέρει να λειτουργήσουν ή όχι τα ξενοδοχεία του και υπό ποιες προϋποθέσεις», τονίζουν οι ίδιες πηγές.

«Φέτος ενδεχομένως να δούμε να δημιουργούνται ομάδες, συνεργασίες μεταξύ ξενοδόχων που έχουν ομοειδή προϊόντα προκειμένου να μετριάσουν τα κόστη και να εξασφαλίσουν παράλληλα την απαιτούμενη πληρότητα, χωρίς να αναγκάζονται να ακυρώσουν κρατήσεις εξαιτίας υπερπροσφοράς ζήτησης», λένε πηγές της αγοράς.

Σημειώνουν πάντως, πως μία τέτοια αλλαγή σκηνικού θα έχει επιπτώσεις στους εργαζομένους, πολλοί εκ των οποίων δεν θα μπορέσουν να εργαστούν αν δεν λειτουργήσουν τα καταλύματα στα οποία απασχολούνται.

«Ζητάμε να δοθεί ένα επίδομα εργασίας ώστε να μπορέσουμε να καλύψουμε ένα μέρος του μισθολογικού κόστους και να απασχολήσουμε περισσότερα άτομα».

Ένα βήμα πριν την αποχώρηση ισραηλινή εταιρία

Ένα βήμα πριν από την αποχώρηση της από την εγχώρια ξενοδοχειακή αγορά βρίσκεται εταιρία ισραηλινών συμφερόντων που δραστηριοποιείται χρόνια στον τουρισμό και διαθέτει ένα από τα «φιλέτα» της ελληνικής ξενοδοχειακής αγοράς.

Πρόκειται για ξενοδοχείο πλησίον της πλατείας Συντάγματος που έχει εκμισθώσει και αναμενόταν η ανακαίνιση του. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο ξενοδοχειακός όμιλος, ο οποίος σκόπευε φέτος να μπει δυναμικά στην εγχώρια αγορά με τη λειτουργία μονάδων στη Θεσσαλονίκη και 2 ακόμη στην περιφέρεια, προετοιμάζει την έξοδο του από την Ελλάδα.
Το σχέδιο ενίσχυσης

Ιδιαίτερη βαρύτητα αναμένεται να δοθεί φέτος το καλοκαίρι στην ενίσχυση του εσωτερικού τουρισμού, ο ρόλος του οποίου εκτιμάται ότι θα είναι καθοριστικής σημασίας όχι τόσο για τη συμμετοχή του στο ΑΕΠ της χώρας όσο για τη βιωσιμότητα των τουριστικών επιχειρήσεων.

Με δεδομένο, μάλιστα, ότι ο εσωτερικός τουρισμός αντιπροσωπεύει σήμερα κάτι λιγότερο από το 10% των συνολικών ταξιδιωτικών εισπράξεων και αφίξεων, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει σειρά μέτρων για την τόνωση του. Στο πλαίσιο αυτό, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι αναμένεται να δημιουργηθεί ένα νέο πρόγραμμα επιδότησης διακοπών για τους Έλληνες ταξιδιώτες.

 

 

(Visited 518 times, 1 visits today)
Latest Post

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*