«Έπιασαν τόπο» οι ενέργειες του Συλλόγου Προστασίας Άγριας Ζωής Νάξου , ο οποίος με στοιχεία, ανέδειξε το μείζον περιβαλλοντικό ζήτημα της καταπάτησης που συντελέστηκε στην παράκτια χερσαία ζώνη (περιοχή «Λαγκούνα») του – προστατευόμενου από τον νόμο – Καταφυγίου Άγριας Ζωής στη Νάξο.
Το θέμα είχε αναδείξει το naxostimes.gr ήδη από τις 19 Αυγούστου 2022, στηλιτεύοντας την απόφαση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και κάθε άλλου υπεύθυνου να προχωρήσει άμεσα στην αφαίρεση οποιουδήποτε (φυσικού) εμποδίου προς εξυπηρέτηση των επισκεπτών-σέρφερ, χωρίς να έχει προηγηθεί η συναίνεση του συνόλου των πολιτών του νησιού και του Δημοτικού Συμβουλίου ή έστω κάποια διαβούλευση που θα επέτρεπε την εξεύρεση λύσης που δεν θα «θυσίαζε» το Καταφύγιο Άγριας Ζωής.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του naxostimes.gr, κατόπιν, αυτοψίας που διενεργήθηκε από αρμόδιο υπάλληλο της Δ/νσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Κυκλάδων στη συγκεκριμένη περιοχή στις 14 Σεπτεμβρίου, διαπιστώθηκε ότι η πρόσφατη διάνοιξη δρόμου στο αμμώδες έδαφος από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κατέστρεψε τις αμμοθίνες που βρίσκονταν στο σημείο, συνιστώντας – αν μη τι άλλο – ένα σοβαρό περιβαλλοντικό έγκλημα που συντελέστηκε σε μια οικολογικά ευαίσθητη έκταση προς εξυπηρέτηση της πρόσβασης και στάθμευσης αυτοκινήτων και δικύκλων όσων θέλουν να… κάνουν απλά το χόμπι τους (δεδομένου ότι εκεί δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις θαλασσίων σπορ).
Μάλιστα, κατά τον χρόνο διενέργειας του ελέγχου, δεν κατέστη δυνατόν να διαπιστωθούν τα στοιχεία ταυτότητας των υπευθύνων για τη συγκεκριμένη διάνοιξη.
Εκτός, όμως, από περιβαλλοντικές, η διάνοιξη του δρόμου (μήκους 15 μέτρων και μέσου πλάτους περίπου 3 μέτρων) έχει και νομικές προεκτάσεις, καθώς σύμφωνα με το άρθρο 13, παρ. 4α του Ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60/Α) περί Διατήρησης της Βιοποικιλότητας ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ η κίνηση μηχανοκίνητων οχημάτων εκτός οδικού δικτύου σε οικολογικά ευαίσθητες εκτάσεις, όπως ο αιγιαλός, οι αμμοθίνες κ.λπ. Κατόπιν αυτού, προκύπτει ότι ανεξάρτητα από το ποιος είναι υπεύθυνος για τις διαπιστωθείσες επεμβάσεις, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΚΟΠΕΙ η οδική προσβασιμότητα στην υπόψη περιοχή, διότι συνιστά μη επιτρεπτή χρήση γης.
Επίσης, οι «οδηγίες» περί απαγόρευσης στάθμευσης μόνο κατά τη διάρκεια της νύχτας και περί επιτρεψιμότητας στάθμευσης στο σκληρό έδαφος στην ανυπόγραφη πληροφοριακή πινακίδα που υπήρχε στον χώρο δεν συνάδουν με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 13, παρ. 4α του Ν. 3937/2011 (ΦΕΚ 60/Α), γι’ αυτό και η συγκεκριμένη πινακίδα θα έπρεπε να απομακρυνθεί.
Τόσο η διακοπή της οδικής προσβασιμότητας, όσο και η απομάκρυνση της πληροφοριακής πινακίδας πρέπει να γίνουν από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, ενώ το Αστυνομικό Τμήμα Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, το Αυτοτελές Γραφείο Δημόσιας Περιουσίας Κυκλάδων (πρώην Κτηματική Υπηρεσία) και το Δασονομείο Νάξου καλούνται να προβούν σε τυχόν ενέργειες, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.
Στα ίδια συμπεράσματα καταλήγει και η αναφορά περί διάνοιξης χωματόδρομου εντός του καταφυγίου Άγριας Ζωής στην Αλυκή Νάξου του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.), κλιμάκιο του οποίου πραγματοποίησε αυτοψία στην περιοχή της Αλυκής Νάξου στις 27 Σεπτεμβρίου 2022 και διαπίστωσε διάνοιξη χωματόδρομου, ο οποίος χωροθετείται εντός του Καταφυγίου, κίνηση αυτοκινήτων και δικύκλων στον εν λόγω δρόμο και στάθμευση αυτοκινήτων εντός του καταφυγίου.
Στην αναφορά του ο Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. επικαλείται τόσο το ΦΕΚ 652/Β/04-05-04 (με το οποίο η Αλυκή Νάξου έχει χαρακτηριστεί σαν Καταφύγιο Άγριας Ζωής, «η εκτέλεση έργων ή εργασιών και ιδίως αλιευτικά έργα, έργα αναδασμού, τουριστικές βιομηχανικές εγκαταστάσεις, κατασκηνώσεις, λατομεία, μεταλλεία και δρόμοι, εκτελούνται αφού προηγουμένως έχει υποβληθεί μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων τύπου Α’ και έχει χορηγηθεί έγκριση περιβαλλοντικών όρων», όσο και το άρθρο 13 του Ν. 3937/2011, ζητώντας από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Νάξου, τη Διεύθυνση Δασών Κυκλάδων, τη Διεύθυνση Αστυνομίας Νάξου, τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να προβούν στις νόμιμες ενέργειες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους.
One Comment