Ποιος θα περίμενε εν έτη 2020 ότι για να ταξιδέψει κάποιος ακτοπλοϊκώς από τον Πειραιά στη Σαντορίνη θα χρειαζόταν σχεδόν 10 ώρες. Και όμως η πανδημία του κορωνοϊού έχει αλλάξει τα πάντα.
Η ακτοπλοΐα βρίσκεται σε περιδίνηση. Πληρώματα πλοίων που δεν εκτελούν λόγω της κατάστασης μπήκαν σε αναστολή ΣΣΕ καθώς και υπάλληλοι πολλών ακτοπλοϊκών εταιρειών, δρομολόγια σταμάτησαν, πλοία έδεσαν στα λιμάνια, οι ταχύτητες μειώθηκαν όπως και ο αριθμός των δρομολογίων.
Η αποτύπωση της σημερινής εικόνας στις θαλάσσιες συγκοινωνίες είναι σοκαριστική
Η Golden Star Ferries έδεσε και το SuperFerry II και πλέον ολόκληρος ο στόλος της είναι ανενεργός.
Ο Όμιλος της Attica σταμάτησε τα δρομολόγια του Blue Star Paros και του Διαγόρας.
Το Blue Star Delos κάνει πλέον τέσσερα δρομολόγια από επτά. Πιο συγκεκριμένα, σε τροποποιημένες γραμμές Πειραιά-Τήνο-Μύκονο –Σαντορίνη.
Πριν έκανε τη γραμμή Πειραιά-Πάρο-Νάξο-Ίο-Σαντορίνη και πλέον προσέθεσε στη γραμμή και τα νησιά Σύρο-Τήνο-Μύκονο και αφαίρεσε την Πάρο-Νάξο-Ίο. Το Blue Star Naxos που κάνει το απογευματινό δρομολόγιο Πειραιά-Πάρο-Νάξο-Μικρές Κυκλάδες.
Για να πάει κάποιος Σαντορίνη χρειάζεται πλέον σχεδόν 10 ώρες αφού έχουν μειωθεί και οι ταχύτητες με τις οποίες ταξιδεύουν τα πλοία.
Το Blue Star Mykonos σταμάτησε το ένα από τα τρία δρομολόγια αυτό της Δευτέρας από Πειραιά για Σύρο-Μύκονο-Ικαρία-Σάμο ενώ μετά συνεχίζει προς Χίο-Λέσβο-Καβάλα που είναι και επιδοτούμενο κάθε Τρίτη και Παρασκευή μόνο.
Σταμάτησε το πλοίο Olympus, της Sea Speed Lines που έκανε το δρομολόγιο Πειραιά-Μήλο-Σαντορίνη-Ρέθυμνο.
Η γραμμή Ραφήνα-Άνδρος-Τήνος-Μύκονος εξυπηρετείται με τρία δρομολόγια την εβδομάδα αντί για 14.
Η γραμμή Πειραιάς-Χίος-Μυτιλήνη με τρία δρομολόγια αντί για έξι.
Η γραμμή για Ικαρία-Σάμο με δύο δρομολόγια αντί για τρία.
Το Super Jet της Seajets για Πειραιά-Τήνο-Μύκονο-Νάξο-Σαντορίνη σταμάτησε το δρομολόγιο.
Τα πλοία τύπου Blue Star Delos και Nissos Chios έχουν μειώσει ταχύτητα από τα 25 μίλια την ώρα στα 18 μίλια μειώνοντας την ωριαία κατανάλωση αποθειωμένου καυσίμου από τα 6 κυβικά την ώρα στα 2 1/2 κυβικά.
Τα ταχύπλοα που ήταν να ξεκινήσουν δρομολόγια εν όψει της πασχαλινής περιόδου έχουν ήδη μεταφέρει την έναρξη δρομολογίων για αργότερα, τέλη Μαΐου με αρχές Ιουνίου και πιθανόν κάποια από αυτά να μην κάνουν κανένα δρομολόγιο τη φετινή περίοδο.
«Τέτοια κρίση στην ακτοπλοΐα δεν έχουμε ξαναζήσει Ακόμη και τις χρονιές που οι τιμές των καυσίμων ήταν πάρα πολύ ψηλά, υπήρχε τα καλοκαίρι που ταξιδεύαμε με λογικές ταχύτητες και μέναμε στον αφρό» τόνισαν στελέχη της ακτοπλοΐας.
Όσον αφορά τις γραμμές Πάτρα-Ιταλία υπάρχει μείωση 35%-40% στο μεταφορικό έργο των φορτηγών οχημάτων αφού το 70% της παραγωγής στην Ιταλία έχει σταματήσει. Η μεταφορά φορτηγών οχημάτων αποτελεί διαχρονικά το οικονομικό οξυγόνο των εταιρειών τους πρώτους μήνες κάθε χρόνου. Και το «οξυγόνο» μειώθηκε αισθητά.
Η απαγόρευση για μεταφορά επιβατών δεν θα προκαλέσουν προς το παρόν επιπλέον οικονομικά προβλήματα στις εταιρείες. Και αυτό γιατί ήδη είχαν γίνει ακυρώσεις εκδρομών από γκρουπ από και προς την Ελλάδα λόγω της επιδημίας. Η μεταφορά φορτηγών οχημάτων αποτελεί διαχρονικά το οικονομικό οξυγόνο των εταιρειών τους πρώτους μήνες κάθε χρόνου.
Στις γραμμές της Αδριατικής δραστηριοποιούνται 11 πλοία από Πάτρα-Ηγουμενίτσα προς τα λιμάνια Πρίντεζι-Μπάρι- Ανκόνα-Βενετία. Οι εταιρείες είναι ο Όμιλος Γκριμάλντι στον οποίο ανήκουν οι Μινωικές και η κοινoπραξία ΑΝΕΚ-Superfast.
– Οι μικρομεσαίες εταιρείες έχουν ξοδέψει τον χειμώνα τουλάχιστον 6-7 εκατομμύρια ευρώ για να έχουν τα πλοία τους έτοιμα ενόψει της καλοκαιρινής περιόδου. Αυτή η «οικονομική τρύπα» δεν πρόκειται να καλυφθεί αφού το καλοκαίρι προβλέπεται να είναι ένα από τα χειρότερα όσο αφορά την επιβατική κίνηση όλων των εποχών. Αν ο κόσμος τον απασχολεί η επαγγελματική του αβεβαιότητα δεν θα βρει την ψυχολογία να ταξιδέψει για διακοπές ακόμη και αν έχουν αρθεί τα μέτρα.
– Τον κλάδο τον διακατέχει η εποχικότητα. Αν δεν δουλέψει τους τρεις μήνες του καλοκαιριού και τον Σεπτέμβριο δεν θα επιβιώσει την επόμενη χρονιά.
– Θα χρειαστούν ενέσεις ρευστότητας. Εταιρείες, όπως η Attica και η ΑΝΕΚ θα πρέπει να βρουν κεφάλαια κίνησης.
-Οι Μινωικές έχουν ξοφλήσει τα δάνειά τους ενώ έχουν και τη ρευστότητα του Γκριμάλντι καθώς και μικρή παρουσία στις θαλάσσιες μεταφορές στην Ελλάδα.
– Οι μικρομεσαίες εταιρείες θα βάλουν λουκέτο εάν δεν τις ενισχύσουν οικονομικά οι ιδιοκτήτες τους που έχουν άλλες δραστηριότητες όπως για παράδειγμα στην ποντοπόρο ναυτιλία, σε στεριανές επιχειρήσεις, στο ναυπηγικό κλάδο κα.
-Ακυρώνονται οι δεξαμενισμοί πλοίων για να εξοικονομήσουν κάποια χρήματα. Για τα συμβατικά πλοία έχουν δικαίωμα να κάνουν δεξαμενισμούς μέσα σε δύο χρόνια ενώ για τα ταχύπλοα είναι υποχρεωτικοί ανά έτος.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) για το 2020 η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά Ιονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, δηλαδή αναμένεται μείωση 45,12%.
Πηγή: newmoney.gr