Την ώρα που η αναζήτηση των νέων πρωτοκόλλων λειτουργίας των αερομεταφορών, της ακτοπλοΐας και του κλάδου HORECA είναι στην ημερήσια διάταξη τα μηνύματα από την αγορά παραπέμπουν σε δυσοίωνες προβλέψεις για τη βιωσιμότητα των εταιριών εφόσον μπουν πολύ αυστηρά πλαίσια λειτουργίας.
Έτσι μια μεταφορά π.χ. του μοντέλου του «σούπερ μάρκετ» στην ακτοπλοΐα ή κένωση της μεσαίας θέσης στα αεροπλάνα, όπως αναφέρουν στο Reporter.gr παράγοντες της αγοράς επιφέρει ουσιαστική κατάρρευση των οικονομικών των εταιριών και καθιστούν μονόδρομο την κρατική επιδότηση.
Πάντως όλοι υποσημειώνουν την ανάγκη για μια γρήγορη επανεκκίνηση της λειτουργίας των μεταφορών καθώς η συνέχιση της καραντίνας επιφέρει μεγάλα προβλήματα. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με πληροφορίες σε συνεδρίαση με τηλεδιάσκεψη στελεχών της διοίκησης του Συνδέσμου Επιβατηγού Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) το όλο θέμα της επανεκκίνησης αλλά και της καταγραφής της σημερινής κατάστασης.
Το SOS των ακτοοπλόων
Σημειώνεται ότι ο ΣΕΕΝ με επιστολή του προς τον Υπουργό Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη, την Τρίτη 21 Απριλίου 2020: σημείωσε ότι η αναγκαία αποζημίωση των πλοίων τα οποία είναι δρομολογημένα στις Ακτοπλοϊκές γραμμές (πλην πορθμειακών) βασισμένη στα δρομολόγια τα οποία είναι υποχρεωμένα να εκτελούν σήμερα, εκτιμάται σε €15 εκ. τον μήνα όταν σύμφωνα με την ΥΑ της 16.4.2020 αποζημιώνονται σε μηνιαία βάση με το ποσόν των € 7 εκ., δηλαδή € 8 εκ. λιγότερα τον μήνα.
Σε ό,τι αφορά στην περίοδο 21/3 έως 30/4 τα έξοδα των πλοίων μετά από την αφαίρεση των εσόδων εκτιμώνται σε € 20 εκ. έναντι των € 1,6 εκ. τα οποία προβλέπονται στην ΥΑ της 16.4 για την ίδια περίοδο. «Για μία ακόμα φορά επισημαίνουμε την ανάγκη άμεσης και ουσιαστικής στήριξης της Ακτοπλοΐας» αναφέρει ο ΣΕΕΝ παραθέτοντας στοιχεία για το τι συμβαίνει στις άλλες χώρες με μεγάλη ακτοπλοϊκή αγορά.
Συγκεκριμένα:
* Η Φινλανδία ανακοίνωσε την ενίσχυση με €15 εκατ. τον μήνα (€45 εκατ. συνολικά για τρεις μήνες) 7 πλοίων τα οποία εκτελούν δρομολόγια προς την Σουηδία και την Εσθονία.
* Η Ιρλανδία επιχορηγεί με €5 εκατ. τον μήνα (€15 εκατ. σε τρεις μήνες) 5 πλοία τα οποία είναι δρομολογημένα σε 5 γραμμές που συνδέουν τη χώρα με το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία.
Κατά τους υπολογισμούς μας η αποζημίωση αυτή υπολογίζεται σε €285 το ναυτικό μίλι.
Οι αποζημιώσεις οι οποίες κρίθηκαν αναγκαίες για την ενίσχυση των πλοίων στην Φινλανδία και στην Ιρλανδία είναι επαρκείς για την κάλυψη της διαφοράς εσόδων-εξόδων των πλοίων, ενώ είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι αφορούν και Διεθνείς Γραμμές, όπως οι γραμμές Ελλάδας – Ιταλίας.
Ο Μάιος κρίνει
Πάντως μετά και τις δηλώσεις χτες του καθηγητή Σ. Τσιόδρα το άνοιγμα των μεταφορών και του τουρισμού είναι μια δύσκολη εξίσωση.
«Υπάρχει μια αβεβαιότητα για το τι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να ταξιδέψει κανείς ελεύθερα από μια χώρα σε άλλη. Από ό,τι ξέρω, γίνονται συζητήσεις σε επίπεδο Υπουργών Τουρισμού σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι ένα ειδικό θέμα το οποίο εξετάζουμε και εμείς στην Επιτροπή και ειδική υποεπιτροπή θα το συζητήσει, άνθρωποι οι οποίοι ασχολούνται με αυτό που ονομάζουμε ταξιδιωτική ιατρική, αλλά και κριτήρια που κάποιος να θεωρείται άνοσος» ανέφερε ο κ.Τσιόδρας και προσέθεσε:
«Είναι νωρίς για να απαντήσουμε με βεβαιότητα τι θα είναι το σωστό και ποιο κριτήριο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, ώστε να επιτραπεί μία ελεγχόμενη είσοδος και έξοδος από μία χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν είναι κάτι ορατό, τουλάχιστον για τον επόμενο μήνα. Θεωρώ ότι ίσως έχουμε περισσότερα επιστημονικά δεδομένα, για να πούμε με σαφήνεια τι θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σαν κριτήριο, στο τέλος του Μαΐου. Αλλά αυτή τη στιγμή δεν έχουμε επιστημονικά δεδομένα να απαντήσουμε αυτό το ερώτημα.
Θα είχατε δει, ίσως ακούσει στην πρώτη φάση της επιδημίας πολλές χώρες οι οποίες ζήταγαν από ανθρώπους οι οποίοι ταξίδευαν σε αυτές να έχουν αρνητικό τεστ και να το έχουν στα χέρια τους με ένα ιατρικό πιστοποιητικό, ώστε όταν έμπαιναν σε μία χώρα να πιστοποιείται ότι είναι αρνητικοί στην παρουσία του ιού. Αυτοί οι άνθρωποι έμεναν μετά καραντίνα 14 ημέρες σε ειδικές δομές της χώρας. Όπως καταλαβαίνετε, κάτι τέτοιο δεν μπορεί να ισχύσει στον τουρισμό.
Άρα αυτό είναι το μοναδικό δεδομένο από την πρώτη φάση της επιδημίας. Για τη δεύτερη φάση νομίζω είναι νωρίς να μιλάμε ακόμα για τουρισμό και το πώς θα λειτουργήσει ο τουρισμός» σημείωσε ο καθηγητής του ΕΚΠΑ.
Γιώργος Αλεξάκης