Ν. Συρμαλένιος: «Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αυξάνονται συνολικά πάνω από 30% και το Υπουργείο απλώς παρακολουθεί»

Άκης Αξαόπουλος
24/06/2022 11:56
 
 
 

 

Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με θέμα «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας θαλάσσιων ενδομεταφορών και δικαιωμάτων επιβατών»

Οι νέες αυξήσεις των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια θα είναι 5%-10% επιπλέον του 20%-30-% που έχει ήδη υπάρξει στα εισιτήρια, επεσήμανε ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με θέμα «Κύρωση Κώδικα νομοθεσίας θαλάσσιων ενδομεταφορών και δικαιωμάτων επιβατών» και ζήτησε να μάθει ποια θα είναι η αντιμετώπιση του Υπουργείου απέναντι σε αυτή την ακρίβεια που καλπάζει, όταν έχει ήδη ξεκινήσει η τουριστική περίοδος και οι Έλληνες πολίτες μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν, ώστε να φύγουν λίγες μέρες και να κάνουν διακοπές είτε στα νησιά τους είτε ως επισκέπτες.

Όπως τόνισε, για την ακτοπλοΐα η κωδικοποίηση αφορά τον ν. 2932 και τις τροποποιήσεις του ν. 2932 μέχρι σήμερα, δηλαδή έχουμε μια εμπειρία είκοσι ενός χρόνων. Όμως αυτά τα είκοσι ένα χρόνια τι διαπιστώνουμε;

Πρώτον, η ακτοπλοΐα στην Ελλάδα είναι υπόθεση αποκλειστικά των ιδιωτικών ακτοπλοϊκών εταιρειών. Δεύτερον, έχει συγκροτηθεί και συγκροτείται ένα ολιγοπώλιο από κάποιους ακτοπλόους ή ένα-δύο ακτοπλόους που έχουν το 80% της ακτοπλοϊκής πίτας. Αυτό σημαίνει ότι επιβάλλουν τους δικούς τους όρους και το Υπουργείο κάνει τον τροχονόμο. Τρίτον, δεν έχουμε γραμμές δημοσίου συμφέροντος που να εξυπηρετούν την κοινή ωφέλεια. Κανονικά οι γραμμές δημοσίου συμφέροντος θα έπρεπε να είναι γραμμές κοινής ωφέλειας, δηλαδή, να εξυπηρετούν την πολύ μεγάλη πλειοψηφία, όλο το σύνολο των νησιωτικών περιοχών.

Επίσης, οι μισθοί των ναυτεργατών παραμένουν στάσιμοι και καρκινοβατεί και η υπόθεση των συλλογικών συμβάσεων. Το μεταφορικό ισοδύναμο απαξιώνεται από την κυβέρνηση, διότι επειδή ήταν μια εμβληματική μεταρρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ, και το πληρώνει τόσο καθυστερημένα που φαίνεται ότι με το ζόρι το επιβάλλει η κοινή γνώμη. Τέλος, δεν υπάρχει προγραμματισμός των δρομολογίων, παρά τη ραγδαία αύξηση της τουριστικής κίνησης.

Δείτε την ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:

«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα συζητάμε την κωδικοποίηση ενός νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας. Καλή η κωδικοποίηση, κύριε Πλακιωτάκη, αλλά οι νέες αυξήσεις των τιμών στα εισιτήρια που θα είναι 5%-10% επιπλέον του 20%-30-% που έχει υπάρξει στα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών ξεκινάνε και το Υπουργείο κάνει κωδικοποίηση. Καλά κάνει. Για το Υπουργείο ευχολόγια ακούμε μέχρι σήμερα.

Ποια θα είναι η αντιμετώπιση του Υπουργείου απέναντι σε αυτή την ακρίβεια που καλπάζει, όταν έχει ήδη ξεκινήσει η τουριστική περίοδος και οι Έλληνες πολίτες μεσαίου και χαμηλού εισοδήματος δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν, ώστε να φύγουν λίγες μέρες και να κάνουν διακοπές είτε στα νησιά τους είτε ως επισκέπτες.

Λοιπόν, είναι σωστή η κωδικοποίηση και μου κάνει εντύπωση, προσωπικά, γιατί από όλα τα Υπουργεία μόνο το Υπουργείο Ναυτιλίας κάνει κωδικοποίηση. Αυτό θα έπρεπε να το κάνει το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, δηλαδή, αυτομάτως όποιος νόμος βγαίνει να αντικαθιστά, να υποκαθιστά ηλεκτρονικά τις διατάξεις των προηγούμενων νόμων που τροποποιούνται, να γίνονται τροποποιημένες διατάξεις. Αυτό θα ήταν ένα μεγάλο έργο, το οποίο θα χτυπούσε –όπως είπε ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας- την πολυνομία, γιατί πράγματι είναι μια πληγή η πολυνομία. Ακόμα και νομικοί, για να βρουν μία διάταξη, ψάχνουν με το φανάρι τι έχει τροποποιηθεί και τι δεν έχει τροποποιηθεί.

Εν πάση περιπτώσει, για την ακτοπλοΐα, η κωδικοποίηση αφορά τον ν. 2932 και τις τροποποιήσεις του ν. 2932 μέχρι σήμερα, δηλαδή έχουμε μια εμπειρία είκοσι ενός χρόνων. Αυτά τα είκοσι ένα χρόνια τι διαπιστώνουμε;

Πρώτον, η ακτοπλοΐα στην Ελλάδα είναι υπόθεση αποκλειστικά των ιδιωτικών ακτοπλοϊκών εταιρειών. Δεύτερον, έχει συγκροτηθεί και συγκροτείται ένα ολιγοπώλιο από κάποιους ακτοπλόους ή ένα-δύο ακτοπλόους που έχουν το 80% της ακτοπλοϊκής πίτας. Αυτό σημαίνει ότι επιβάλλουν τους δικούς τους όρους και το Υπουργείο κάνει τον τροχονόμο. Τρίτον, δεν έχουμε γραμμές δημοσίου συμφέροντος που να εξυπηρετούν την κοινή ωφέλεια. Κανονικά οι γραμμές δημοσίου συμφέροντος θα έπρεπε να είναι γραμμές κοινής ωφέλειας, δηλαδή, να εξυπηρετούν την πολύ μεγάλη πλειοψηφία, όλο το σύνολο των νησιωτικών περιοχών.

Έχουμε νησιά σήμερα στα οποία για να πας θα πρέπει να κάνεις μετεπιβίβαση σε άλλο νησί και, αν οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν, οικογένειες ή παππούδες ή γιαγιάδες και μικρά παιδάκια θα είναι με τις βαλίτσες στα χέρια και θα περιμένουν στο έλεος του ήλιου, της θάλασσας και του αέρα.

Αυτή η κατάσταση είναι και τους χειμερινούς μήνες, το ξέρετε πολύ καλά. Εμένα η δικιά μου περιοχή, οι Δυτικές Κυκλάδες, έχουν μία από τις χειρότερες ακτοπλοϊκές διασυνδέσεις κατά τη χειμερινή περίοδο, δηλαδή από Νοέμβριο μέχρι Μάρτιο. Έχουν από τις χειρότερες διασυνδέσεις, καθώς δεν έχουν κάθε μέρα δρομολόγιο, τα πλοία είναι μόνο συμβατικά, τα οποία για να φτάσουν στη Μήλο κάνουν οκτώ και εννέα ώρες και πάει λέγοντας.

Και βεβαίως, δεν είναι μόνο η δική μου περιοχή, οι Δυτικές Κυκλάδες, είναι και άλλες περιοχές, όπως τα Δωδεκάνησα, η Κασοκαρπαθία και μια σειρά άλλα μικρά νησιά, τα οποία, πραγματικά, είναι στο έλεος της αυτορρύθμισης της αγοράς. Αυτή είναι η κατάσταση στην ακτοπλοΐα, διέπεται από την αυτορρύθμιση της αγοράς, δηλαδή εάν συμφέρει κάποιες ακτοπλοϊκές εταιρείες, μπαίνουν πλοία και εάν δεν συμφέρει, δεν μπαίνουν πλοία.

Κάποια στιγμή είχα ρωτήσει τον επιφανή Πρόεδρο των ακτοπλοϊκών εταιρειών, κ. Σακέλλη, γιατί δεν βάζετε ένα αξιοπρεπές πλοίο της BlueStar –που είναι αξιοπρεπή τα πλοία της BlueStar- στις Δυτικές Κυκλάδες και απάντησε ότι το έχουμε ψάξει από εδώ και από εκεί και δεν μας συμφέρει, δεν καλύπτουμε αυτά που θέλουμε να καλύψουμε.

Και έχουν δίκιο σ’ έναν βαθμό, διότι με τις αυξήσεις στα καύσιμα προφανώς υπάρχει σοβαρό πρόβλημα, όχι όμως να μετακυλίεται όλο αυτό το κόστος στον επιβάτη. Πρέπει να συνεισφέρουν όλοι κατά το μέρος που μπορούν και βεβαίως το Υπουργείο να μη χρωστάει αυτά που χρωστάει, να μπορεί έτσι να μην υπάρχει ένα πρόσχημα, αν θέλετε, για να ικανοποιούνται οι κοινωνικές ανάγκες.

Τι έχουμε, λοιπόν, απέναντι σ’ αυτήν την ακρίβεια; Πρώτον, οι μισθοί των ναυτεργατών παραμένουν στάσιμοι και καρκινοβατεί και η υπόθεση των συλλογικών συμβάσεων. Το είπε και ο συνάδελφος από το ΚΚΕ πριν. Για το κοινωνικό σύνολο τι έχουμε; Μεταφορικό ισοδύναμο το οποίο καρκινοβατεί. Απαξιώνεται, το απαξιώνετε εσείς το μεταφορικό ισοδύναμο, διότι επειδή ήταν μια εμβληματική μεταρρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ την προηγούμενη περίοδο, ό,τι έχει γίνει από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ «απελθέτω απ’ εμού το ποτήριον τούτο». Ακόμα και ο «Φιλόδημος» βαφτίστηκε «Αντώνης Τρίτσης» για να μη θυμάται κανείς ότι υπήρχε πρόγραμμα «Φιλόδημος» στο οποίο «έπιναν νερό» όλοι οι δήμαρχοι, ακόμα και οι νεοδημοκράτες δήμαρχοι, διότι εντάχθηκαν δεκάδες σημαντικά έργα και χρηματοδοτήθηκαν απ’ αυτό το πρόγραμμα.

Επομένως, το μεταφορικό ισοδύναμο το πληρώνετε τόσο καθυστερημένα που φαίνεται ότι με το ζόρι σάς επιβάλλει η κοινή γνώμη, ο λαός σάς επιβάλλει, η κοινωνία σάς επιβάλλει να το πληρώσετε. Δεν θέλετε να το εφαρμόσετε και βρίσκετε τρόπους να το απαξιώνετε συνεχώς.

Κάνατε αυτήν τη μεταρρύθμιση στα καύσιμα. Η βενζίνη έχει φτάσει στα νησιά 2,8 με 2,9 και εσείς κάνετε μεταρρύθμιση να μην πληρώνεται στο πρατήριο, αλλά να πληρώνεται διαφορετικά και αυτό με πολλή καθυστέρηση. Έτσι δεν είναι ωφελούμενοι όλοι αυτοί που πάνε στα πρατήρια να εξυπηρετηθούν, αλλά μόνο οι μόνιμοι κάτοικοι και αυτοί μετά από έξι,επτά,οκτώ μήνες. Οι γραμμές δημοσίου συμφέροντος προφανώς είναι γραμμές οι οποίες δεν καλύπτονται από τις τακτικές γραμμές, αλλά και πάλι τα κονδύλια που δίνονται γι’ αυτές τις γραμμές δεν επαρκούν για να καλύψουν τις κοινωνικές ανάγκες. Σας τα είπα πριν.

Θα επικαλεστώ τον ευρωπαϊκό κανονισμό 3577/1992, ο οποίος τι έλεγε; Ότι θα επιδοτούνται οι γραμμές στις νησιωτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης με συμβάσεις δωδεκαετείς και μάλιστα υποχρεωτικά με νεότευκτα πλοία. Αυτό δεν εφαρμόστηκε ποτέ στη χώρα μας. Υποτίθεται ότι ο 2932 εναρμόνισε τον κανονισμό αυτόν στα πλαίσια της Ελλάδας, αλλά ουσιαστικά επειδή ακριβώς οι ακτοπλόοι δεν ήθελαν και το Υπουργείο δεν ήθελε να προχωρήσει, δεν προχώρησε.

Κλείνω λέγοντας ότι ένα από τα κρίσιμα ζητήματα της ακτοπλοΐας είναι ο προγραμματισμός των δρομολογίων. Δεν ξέρει ο άλλος μετά από τρεις-τέσσερις μήνες τι δρομολόγια θα υπάρχουν και μιλάμε για τουριστική ανάπτυξη, μιλάμε για αύξηση της τουριστικής κίνησης, αλλά τα δρομολόγια δεν ανακοινώνονται. Θα έπρεπε το 2022, στον 21ο αιώνα να λειτουργούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες όπως και οι αεροπορικές εταιρείες, να μπαίνει ηλεκτρονικά και να βρίσκει τα δρομολόγια από τον Σεπτέμβριο που θέλει ο ξένος επισκέπτης να προγραμματίσει τις διακοπές του, να ξέρει τον επόμενο Ιούνιο τι θα γίνει, αλλά εμείς, έρμαια των ακτοπλοϊκών εταιρειών, δεν φροντίζουμε να πάμε σ’ αυτήν την κατεύθυνση, διότι τελευταία στιγμή θα βάλουν δρομολόγια που πολλές φορές δεν τα εκτελούν κιόλας. Έχουμε και τέτοια φαινόμενα και εσείς δεν βάζετε βέβαια κανένα πρόστιμο.».

(Visited 68 times, 1 visits today)

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*