Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα και Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, Ιωάννη Πλακιωτάκη, κατέθεσε ο Βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας, Φίλιππος Φόρτωμας, με θέμα το αυξημένο κόστος καυσίμου στα πλοία της ακτοπλοΐας και τις συνέπειες αυτού προς το επιβατικό κοινό.
Στην ερώτηση γίνεται αναφορά στην εφαρμογή του Κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Κανονισμού ΙΜΟ, ο οποίος υποχρεώνει τις ναυτιλιακές εταιρίες να κάνουν χρήση ακριβότερων καυσίμων, φιλικότερων προς το περιβάλλον.
Προκειμένου να καλύψουν τις αυξημένες λειτουργικές δαπάνες των πλοίων τους, ορισμένες ακτοπλοϊκές εταιρίες προχωρούν σε μικρή άνοδο των τιμών στα εισιτήρια, επιβαρύνοντας τους ταξιδιώτες.
Στο ερώτημά του, ο Βουλευτής Κυκλάδων ζητά να ενημερωθεί για τις πρωτοβουλίες που προτίθεται να αναλάβει η Κυβέρνηση τόσο για τη στήριξη της ελληνικής ακτοπλοΐας, αλλά κυρίως, για την προστασία των νησιωτών από την πιθανή αύξηση του κόστους μετακινήσεων.
Η ερώτηση που κατέθεσε ο κ. Φόρτωμας
Προς τους Υπουργούς Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννη Πλακιωτάκη
Θέμα: Αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους του νέου ναυτιλιακού καυσίμου
Κατ’εφαρμογή σχετικού κανονισμού του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, στη ναυτιλία επιβλήθηκε από 1η Ιανουαρίου 2020 η χρήση ναυτιλιακού καυσίμου μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο. Στόχος του νέου Κανονισμού του ΙΜΟ είναι η μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και η προστασία της ανθρώπινης υγείας, με απώτατο στόχο τη μετάβαση της ναυτιλίας στη νέα εποχή καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.
Ωστόσο, το νέο καύσιμο έχει αυξημένο κόστος έως και 25%. Σαφώς αυτή η αύξηση κόστους είναι ένα γενικότερο πρόβλημα της παγκόσμιας ναυτιλίας και διεθνώς αναζητούνται λύσεις. Μία από τις λύσεις που έχει υιοθετηθεί από κάποιες ναυτιλιακές είναι η εγκατάσταση scrubbers που θα καθαρίζουν το καύσιμο on board. Είναι μία λύση, όμως, που δεν εφαρμόζεται σε όλα τα πλοία και σε κάθε περίπτωση έχει αργή απόσβεση. Ειδικά στην ακτοπλοΐα που τα πλοία είναι παλαιότερα και τα έσοδα δεν είναι τόσο υψηλά, η λύση αυτή ενδεχομένως δεν είναι βιώσιμη.
Αν και το νέο ναυτιλιακό καύσιμο είναι μία αναγκαιότητα για την περιβαλλοντική προστασία και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, το οικονομικό βάρος που απαιτείται να αναλάβουν οι ναυτιλιακές μας εταιρείες, ιδίως στην ακτοπλοΐα, δύναται να δημιουργήσει προβλήματα στην οικονομική τους βιωσιμότητα. Με δεδομένο όμως, το στρατηγικόν ρόλο της ακτοπλοΐας στη χώρα μας απαιτείται να στηριχθεί η βιωσιμότητα των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, με φορολογικά κίνητρα ή με αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων από τα κονδύλια προστασίας του περιβάλλοντος.
Παράλληλα, ενόψει του αυξημένου κόστους του καυσίμου, στην ακτοπλοΐα τίθεται ζήτημα μετακύλισης (μέρους) του κόστους αύξησης του καυσίμου στο ακτοπλοϊκό εισιτήριο, επιβαρύνοντας τους επιβάτες. Οι διοικήσεις των ακτοπλοϊκών εταιρειών, σε τοποθετήσεις τους δεν αποκλείουν μία πιθανή αύξηση της τιμής του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου το αμέσως προσεχές διάστημα. Ως εκ τούτου, υπάρχει εύλογη ανησυχία από τους κατοίκους των νησιών. Συμμεριζόμενος τις ανησυχίες τους ως προς το ζήτημα αυτό, κρίνω αναγκαίες λύσεις που θα αποτρέψουν την επιβάρυνσή τους από τυχόν αύξηση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου ή που θα αντιμετωπίσουν, με ενδεχόμενη οικονομική υποστήριξη, σχετική αύξηση εισιτηρίου.
Με δεδομένη την πολιτική της κυβέρνησης να στηρίξει την ελληνική ναυτιλία και ιδίως τη βιωσιμότητα της ελληνικής ακτοπλοΐας και γνωρίζοντας την βούλησή σας να υποστηρίξετε αποτελεσματικά τους κατοίκους των νησιών.
Ερωτώνται οι κκ Υπουργοί,
1. Ποιες πρωτοβουλίες προτίθεσθε να αναλάβετε για τη στήριξη της ελληνικής ακτοπλοΐας ενόψει του αυξημένου κόστους του νέου ναυτιλιακού καυσίμου;
2. Σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε για την αποτροπή τυχόν επιβάρυνσης των νησιωτών από πιθανή αύξηση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων λόγω κόστους του νέου ναυτιλιακού καυσίμου;
3. Τι είδους λύσεις οικονομικής υποστήριξης θα μπορούσατε να εξετάσετε, ως αντιστάθμισμα, εάν προκύψει σχετική αύξηση ακτοπλοϊκών εισιτηρίων;