Ομιλία στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο «Κύρωση κώδικα νομοθεσίας για την ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική στον νησιωτικό χώρο και για τον μηχανισμό εφαρμογής, την κρατική εποπτεία και τους γενικούς όρους υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου».
Την κυβερνητική απραξία στον τομέα πολιτικών για τον νησιωτικό χώρο κατήγγειλε από το βήμα της Βουλής ο βουλευτής Κυκλάδων Νίκος Συρμαλένιος, μιλώντας στην Ολομέλεια κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, θέτοντας μια σειρά από ερωτήματα, που έμειναν αναπάντητα από την κυβέρνηση κατά τη συζήτηση που ακολούθησε. Ειδικότερα, ο Νίκος Συρμαλένιος ανέφερε χαρακτηριστικά: «Πρώτον, γιατί δεν υπερψηφίσατε όταν γινόταν η τελευταία προετοιμασία για τη Συνταγματική Αναθεώρηση που πήρε στην πρώτη ψηφοφορία διάταξη για την ιδιαιτερότητα στο νησιωτικό χώρο της διοίκησης; Ήταν πρόταση του συναδέλφου Αντώνη Συρίγου, που πήρε περίπου 170 ψήφους στην πρώτη ψηφοφορία. Στη δεύτερη ψηφοφορία ακυρώσατε αυτή τη διάταξη και δεν την ψηφίσατε, ενώ λέτε ότι υπερασπίζεστε τη νησιωτική πολιτική. Δεύτερον, γιατί καταργήσατε το χαρτοφυλάκιο του Αναπληρωτή Υπουργού Νησιωτικής Πολιτικής και αφήσατε αυτή την αρμοδιότητα μόνο στη Γενική Γραμματεία; Τρίτον, ποιες πολιτικές νησιωτικότητας εφαρμόσατε τα δυόμισι χρόνια που κυβερνάτε; Με εξαίρεση την αύξηση των κονδυλίων από 93 σε 138 εκατομμύρια για την επιδότηση των άγονων γραμμών, δηλαδή την επιδότηση των ακτοπλόων και των εφοπλιστών, ποια άλλη πολιτική εφαρμόσατε στα νησιά; Να μας πείτε συγκεκριμένα. Τέταρτον, ποια είναι η πολιτική σας απέναντι στην αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ, ένα θέμα στο οποίο βασίσατε όλη σας την προπαγάνδα τα προηγούμενα χρόνια, όπου θυμίζω ότι ήταν μια διάταξη που περιλαμβανόταν στο mail Χαρδούβελη, για να μην ξεχνιόμαστε και που έγινε απαίτηση των δανειστών το καλοκαίρι του 2015. Ποιες, λοιπόν, νησιωτικές πολιτικές εφαρμόσατε;»
Αναφερόμενος στο μεταφορικό ισοδύναμο, ο Νίκος Συρμαλένιος τόνισε ότι είναι μια κρατική παρέμβαση η οποία ξεκινά να θεσμοθετεί την ισοτιμία της νησιωτικής Ελλάδας με την Ηπειρωτική Ελλάδα, μια εμβληματική μεταρρύθμιση που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και την οποία δεν μπορεί να καταργήσει η κυβέρνηση της ΝΔ, παρότι θα το ήθελε, γιατί έχει περάσει μέσα στη συνείδηση των νησιωτών.
Δείτε την ομιλία του Νίκου Συρμαλένιου:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, καταρχήν πριν μπω στο θέμα του νομοσχεδίου θα ήθελα να χαιρετήσω την επανέναρξη δια ζώσης της 32ης συνάντησης των ερασιτεχνικών θιάσων Αιγαίου, 24 θίασοι οι οποίοι αποτελούνται από ερασιτέχνες και σήμερα ξεκινάει ένα δεκαήμερο παραστάσεων-εκδηλώσεων στη Νάξο. Για δεύτερη φορά στη Νάξο μετά το 1996, αφιερωμένο στον αείμνηστο Ιάκωβο Καμπανέλη και στο Θέατρο του 1821, με αφορμή τα διακόσια χρόνια από την Επανάσταση του 1821.
Μπαίνοντας, λοιπόν, στο θέμα θέλω να πω ότι σωστά βεβαίως γίνεται η κωδικοποίηση, το επεσήμαναν και άλλοι συνάδελφοί μας, αλλά επειδή η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει αλλεργία με ό,τι θεσμοθέτησε ο ΣΥΡΙΖΑ, αυτό που φροντίσατε να κάνετε είναι να καταργήσετε αυτό που είχαμε θεσμοθετήσει για την κωδικοποίηση μέσω του ν. 4606/2019. Τώρα, λοιπόν, με καθυστέρηση τριών περίπου χρόνων –κοντεύετε τα δυόμισι χρόνια που κυβερνάτε- ερχόσαστε να εφαρμόσετε αυτή την κωδικοποίηση. Σας είπε ο κ. Δρίτσας κάποιες πολύ σημαντικές παρατηρήσεις συνταγματικού και νομικού χαρακτήρα που πρέπει να τις δείτε. Κωδικοποιείτε, λοιπόν, σήμερα τη θαλάσσια πολιτική στην οποία περιλαμβάνετε προφανώς και νησιωτική πολιτική. Και εδώ μπαίνουν τα μεγάλα ερωτήματα.
Πρώτον, γιατί δεν υπερψηφίσατε όταν γινόταν η τελευταία προετοιμασία για τη Συνταγματική Αναθεώρηση που πήρε στην πρώτη ψηφοφορία διάταξη για την ιδιαιτερότητα στο νησιωτικό χώρο της διοίκησης; Ήταν πρόταση του συναδέλφου Αντώνη Συρίγου, που πήρε εκατόν εβδομήντα ψήφους στην πρώτη ψηφοφορία. Στη δεύτερη ψηφοφορία ακυρώσατε αυτή τη διάταξη και εδώ που θέλετε να λέτε ότι υπερασπίζεστε την νησιωτική πολιτική δεν το ψηφίσατε.
Δεύτερον, γιατί καταργήσατε το χαρτοφυλάκιο του Αναπληρωτή Υπουργού Νησιωτικής Πολιτικής και αφήσατε αυτή την αρμοδιότητα μόνο στη Γενική Γραμματεία;
Τρίτον, ποιες πολιτικές νησιωτικότητας εφαρμόσατε τα δυόμισι χρόνια που κυβερνάτε;
Με εξαίρεση την αύξηση των κονδυλίων από 93 σε 138 εκατομμύρια για την επιδότηση των άγονων γραμμών, δηλαδή την επιδότηση των ακτοπλόων και των εφοπλιστών, ποια άλλη πολιτική εφαρμόσατε στα νησιά; Να μας πείτε συγκεκριμένα.
Τέταρτον, ποια είναι η πολιτική σας απέναντι στην αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ, ένα θέμα στο οποίο βασίσατε όλη σας την προπαγάνδα τα προηγούμενα χρόνια, όπου θυμίζω ότι ήταν μια διάταξη που περιλαμβανόταν στο mail Χαρδούβαλη, για να μην ξεχνιόμαστε και που έγινε απαίτηση των δανειστών το καλοκαίρι του 2015. Ποιες, λοιπόν, νησιωτικές πολιτικές εφαρμόσατε;
Επειδή λέτε ότι για πρώτη φορά εφαρμόζετε ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική, εγώ θα σας πω σταχυολογώντας ορισμένα θέματα τα οποία προωθήσαμε μετά τις εξαγγελίες του Αλέξη του Τσίπρα τον Δεκέμβριο του 2016 στη Νίσυρο, τα εξής:
Πρώτον, ιδρύσαμε τη βάση αεροδιακομιδών στη Σύρο, αίτημα δεκαετιών.
Δεύτερον, ιδρύσαμε το Νοσοκομείο της Σαντορίνης και ενισχύσαμε μεγάλο μέρος των κέντρων υγείας των νησιών.
Τρίτον, δημιουργήσαμε για τα θέματα περιβάλλοντος φορείς προστατευόμενων περιοχών και στα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες. Το καταργήσατε με το νόμο Χατζηδάκη.
Τέταρτον, στον πρωτογενή τομέα δημιουργήσαμε θεσμοθετημένα πολιτικές για την οικοτεχνία, έτσι ώστε οι παραγωγοί να μπορούν να προωθούν τα προϊόντα τους και στις όμορες περιοχές.
Πέμπτο, χρηματοδοτήσαμε πληθώρα έργων προς τους νησιωτικούς δήμους με τα προγράμματα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ Ι και ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ.
Έκτο, δημιουργήσαμε το ειδικό αναπτυξιακό πρόγραμμα Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, το οποίο χαρακτηρίστηκε τότε ως ένα δεύτερο ΕΣΠΑ.
Έβδομο, νομιμοποιήσαμε λιμάνια και λιμενικές εγκαταστάσεις που για χρόνια και δεκαετίες θεωρούνταν παράνομα.
Όγδοο, εντάξαμε σειρά αθλητικών έργων και μια σειρά άλλων έργων. Δεν θα πω άλλα, αλλά υπάρχουν και σοβαρές μεταρρυθμίσεις που έγιναν και εντός του Υπουργείου Ναυτιλίας με τη Δημόσια Αρχή Λιμένων, και με μια σειρά άλλες καταστάσεις τις οποίες δεν είναι της ώρας και πολύ σωστά ειπώθηκε να γίνει ειδική Επιτροπή για το θέμα της COSCO.
Το τελευταίο και όχι έσχατο, το μεταφορικό ισοδύναμο. Ένα πραγματικά εμβληματικό μέτρο το οποίο πράγματι ο Τάσος ο Αλιφέρης και οι άλλοι δήμαρχοι μικρών νησιών το είχαν επί δεκαετίες ως έμβλημα και ξεκίνησε με τη δική μας διακυβέρνηση. Ξέρετε, όμως, γιατί το υποτιμήσατε και το υποβαθμίσατε; Γιατί εσείς θεωρείτε αυτή την πολιτική του μεταφορικού ισοδύναμου κρατική παρέμβαση και επιδοματική πολιτική. Έχετε αλλεργία με ό,τι εσείς θεωρείτε κρατική παρέμβαση. Δεν έρχεται ως αποτέλεσμα της λεγόμενης –αυτό που έχετε θεοποιήσει- αυτορρύθμισης της αγοράς. Αυτό θέλετε εσείς, αυτορρύθμιση της αγοράς.
Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι πράγματι μια κρατική παρέμβαση η οποία ξεκινά να θεσμοθετεί την ισοτιμία της νησιωτικής Ελλάδας με την Ηπειρωτική Ελλάδα.
Βεβαίως, δεν προλάβαμε να ολοκληρώσουμε αυτή τη μεταρρύθμιση, ήρθατε εσείς. Στα νησιά έχει πάει πάνω από 2 ευρώ η αμόλυβδη, 1,750 είχε πάει με την πιλοτική παρέμβαση στα τριάντα ένα μικρά νησιά. Πηγαίνετε τώρα στα πρατήρια στα νησιά και θα δείτε ότι κυμαίνεται από 2,030 έως 2,050. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της δικής σας πολιτικής και βεβαίως πρέπει να ενταχθούν στους δικαιούχους και όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι. Και οι μόνιμοι. Το είπαν και άλλοι συνάδελφοι και από άλλες παρατάξεις. Όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι εκπαιδευτικοί κλπ. Άρα, το μεταφορικό ισοδύναμο είναι εμβληματικό μέτρο το οποίο δεν μπορείτε να το καταργήσετε γιατί έχει περάσει μέσα στη συνείδηση των νησιωτών, παρότι θα το θέλατε.
Για το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής. Δεν λειτούργησε ποτέ. Κακώς δεν λειτούργησε –και εδώ έχουμε και εμείς ευθύνη και εγώ το δέχομαι- αλλά αυτό που κάνετε τώρα είναι ένα διυπουργικό υπηρεσιακό όργανο. Δεν είναι συμβούλιο νησιωτικής πολιτικής το οποίο εκφράζει και τους τοπικούς φορείς και τις τοπικές κοινωνίες. Έχετε βάλει έξι, επτά ανθρώπους από τα Υπουργεία και έναν εκπρόσωπο του Πρωθυπουργού, μέσα εκεί βάζετε έναν εκπρόσωπο των πρυτάνεων, αν θυμάμαι καλά, και έναν των επιμελητηρίων από όλα τα νησιά.
Κλείνοντας, θέλω να πω ότι αυτό το οποίο θεσμοθετείτε σήμερα δεν είναι μια ολοκληρωμένη θαλάσσια πολιτική, είναι μία κουτσουρεμένη θαλάσσια πολιτική. Ούτε ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική, ούτε το μεταφορικό ισοδύναμο είναι ολοκληρωμένο, ούτε το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής, αυτό το οποίο εσείς θεσμοθετείτε τώρα, δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μια ολιστική πολιτική για τα θέματα του νησιωτικού χώρου. Νομίζω ότι έρχεται η ώρα που μια νέα κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ, μια νέα προοδευτική κυβέρνηση, θα θεσμοθετήσει πάλι ουσιαστικές πολιτικές και για τα νησιά μας».