Τα ηνία της Ένωσης Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου ανέλαβε εδώ και λίγες μέρες η Χρηστιάννα Πάπιτση, η οποία έχει ήδη «σηκώσει τα μανίκια», θέτοντας συγκεκριμένους στόχους, που – όπως λέει – «θα καταφέρουν να δώσουν μετρήσιμα αποτελέσματα»
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στο naxostimes.gr και τη δημοσιογράφο Ελένη Τσελεμπή, η κ. Πάπιτση τόνισε επανειλημμένα ότι «ο τουρισμός είναι μια υπόθεση μας αφορά όλους», καθώς μόνο μέσα από την (επιβεβλημένη) συλλογική δράση και προσπάθεια των τοπικών φορέων, των επαγγελματιών, αλλά και των πολιτών, θα υπάρξει ανάπτυξη και ώθηση του συριανού τουριστικού προϊόντος, αλλά και της κάθε επιχείρησης ξεχωριστά.
Η κ. Πάπιτση εμφανίστηκε αισιόδοξη ότι η Σύρος μπορεί να ξεπεράσει το τέλμα των τελευταίων χρόνων και πρόσθεσε ότι το κλειδί της επιτυχίας θα είναι να καταφέρει «να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό και να λανσάρει το δικό της προϊόν», επιμηκύνοντας παράλληλα την τουριστική της περίοδο, μέσω της αύξησης της αναγνωρισιμότητάς της εκτός Ελλάδας.
Ασχολείστε ενεργά με τον τουρισμό αρκετά χρόνια. Πώς προέκυψε η απόφαση να θέσετε υποψηφιότητα για το Δ.Σ. της Ένωσης Τουριστικών Καταλυμάτων Σύρου;
Η απόφαση της υποψηφιότητάς μου ήταν πολύ δύσκολη λόγω αυξημένων επαγγελματικών υποχρεώσεων, όμως οι οικονομικές συνθήκες που περνάει η πατρίδα μας και η ανάγκης της επιβίωσης όλων μας, μου έδωσαν το ερέθισμα να ασχοληθώ πιο ενεργά λόγω και των καθηκόντων μου ως Περιφερειακής Συμβούλου Νοτίου Αιγαίου και Ειδικής Συνεργάτη Δημάρχου Σύρου-Ερμούπολης με αρμοδιότητες και σε θέματα τουρισμού.
Όσον αφορά στην Ένωση Τουριστικών Καταλυμάτων, γνωρίζω τον τρόπο διοίκησης και λειτουργίας, καθώς συνεργάστηκα, στελεχώνοντας το γραφείο της Ένωσης για ένα μεγάλο διάστημα, πραγματοποίησα ως εκπαιδευτικός πληροφορικής, σε συνεργασία με το Επιμελητήριο Κυκλάδων, σεμινάρια στις Νέες Τεχνολογίες στα μέλη του συλλόγου μας, εκσυγχρονίζοντας τον τρόπο εργασίας και επικοινωνίας των μελών μας και είμαι κοντά στην Ένωση, ενεργό μέλος, τα τελευταία χρόνια που έχω επιστρέψει στη Σύρο.
Πλέον όλα μας τα μέλη τα οποία είναι πάνω από 120 επικοινωνούν μαζί μας μέσω e-mail. Επίσης, διαθέτουμε υπηρεσία αποστολής μαζικού μηνύματος στα κινητά τηλέφωνα των μελών μας, υπηρεσία την οποία προτείνω και σε άλλους συλλόγους για την άμεση ενημέρωση των επιχειρηματιών. Για παράδειγμα, εάν έκτακτα προσεγγίσει τη Σύρο ένα κρουαζιερόπλοιο θα μπορούσαν οι επιχειρηματίες αντίστοιχων κλάδων να ενημερωθούν σε λίγα μόλις λεπτά από τον αρμόδιο φορέα που τους εκπροσωπεί.
Ποιες είναι οι προτεραιότητες σας, ως πρόεδρος της Ένωσης πλέον; Πού θα δώσετε μεγαλύτερο βάρος;
Προτεραιότητά μου είναι η πραγματοποίηση συγκεκριμένων δράσεων και ενεργειών και η ανάληψη πρωτοβουλιών χαμηλού κόστους που θα καταφέρουν να δώσουν μετρήσιμα αποτελέσματα. Κατά συνέπεια, σας παραθέτω συγκεκριμένες δράσεις με απλή αναφορά προκειμένου να σας ενημερώσω για τις πρώτες ενέργειες και δράσεις του συλλόγου μας:
*Εκπαίδευση των μελών μας στη χρήση Νέων Τεχνολογιών, στην προώθηση και πώληση των υπηρεσιών μας και στην καλύτερη γνώση του τουριστικού προϊόντος.
*Δημιουργία σύγχρονης ιστοσελίδας η οποία θα παρέχει ενημέρωση σε κάθε ενδιαφερόμενο για το σύλλογο και τα καταλύματά μας καθώς και στα ίδια μας τα μέλη (νομοθεσία, ευκαιρίες χρηματοδότησης, εκδηλώσεις κλπ.).
*Αξιοποίηση μέσων κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter, instagram) προκειμένου να έχουμε πιο στοχευμένη διείσδυση σε ομάδες στόχους δυνητικών επισκεπτών του νησιού μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
*Ενεργοποίηση του γραφείου μας σε εβδομαδιαία βάση προκειμένου να είναι προσβάσιμο για τα μέλη μας, να υπάρχει καλύτερη υποστήριξή τους σε θέματα που τους απασχολούν, η δυνατότητα υποβολής προτάσεων και ανταλλαγής απόψεων, το οποίο ξεκίνησε από την πρώτη εβδομάδα ανάληψης των καθηκόντων μας.
*Συνεργασία με εξειδικευμένους και θεσμοθετημένους φορείς σε θέματα τουρισμού όπως ο ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων), η Marketing Greece (εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, η οποία ιδρύθηκε με πρωταρχικό στόχο την αποτελεσματική προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος υποστηρίζοντας το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ), οι Διευθύνσεις Τουρισμού της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και του Δήμου μας για τον καλύτερο συντονισμό και την υλοποίηση δράσεων προς όφελος των καταλυμάτων μας και του νησιού.
*Η συνεργασία με φορείς διαχείρισης του ΕΣΠΑ για την αξιοποίηση εργαλείων χρηματοδότησης με σκοπό την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των καταλυμάτων μας (Διαχειριστική Αρχή Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ΕΛΑΝΕΤ – Ελληνική Αναπτυξιακή Εταιρεία -) κλπ.
*Δημιουργία προωθητικού υλικού όπως έντυπα, διαφημιστικά κλπ. και προώθησή τους σε εκθέσεις και εκδηλώσεις.
Αυτές είναι ορισμένες ενδεικτικές δράσεις στις οποίες θα δώσουμε έμφαση με άμεσα και μετρήσιμα αποτελέσματα.
Πέρα όμως από αυτά, θα πρέπει σε συλλογικό επίπεδο να πάρουμε αποφάσεις σχετικά με τον καθορισμό ενιαίας προμήθειας για tour operators, ενιαίας ελάχιστης τιμής διαμονής, τη δημιουργία συστήματος διαθεσιμότητας των καταλυμάτων για την κάλυψη κενών δωματίων καθώς και τον καθορισμό λίστας για φιλοξενίες σε bloggers, tour operators, δημοσιογράφους περιοδικών και εφημερίδων αλλά και σε εταιρείες παραγωγής τηλεοπτικών διαφημίσεων.
Κατά την άποψη σας, ποια είναι τα συστατικά επιτυχίας ενός επιτυχημένου τουριστικά νησιού; Διαθέτει αυτά τα συστατικά η Σύρος;
Όπως γνωρίζετε η Σύρος τα τελευταία χρόνια, παρότι πρωτεύουσα του πιο τουριστικού νομού της Μεσογείου δεν κατάφερε να επιδείξει ιδιαίτερα πράγματα και επιδόσεις στο κομμάτι του τουρισμού. Οι λόγοι πολλοί και θα μπορούσαμε μεταξύ άλλων να αναφερθούμε στην έλλειψη ταυτότητας για το νησί μας, στην απουσία ενός σχεδίου για την ανάπτυξη του τουρισμού, στην έλλειψη σωστής τουριστικής νοοτροπίας και κουλτούρας, στην έλλειψη εκπαίδευσης, δημόσιων και ιδιωτικών τουριστικών υποδομών κλπ.
Όπως αντιλαμβάνεσθε, η υπόθεση του τουρισμού είναι συνολική υπόθεση, είναι υπόθεση όλων. Από τις τοπικές αρχές, τους επαγγελματικούς συλλόγους και φορείς, τους μεμονωμένους επιχειρηματίες, ακόμη και τους απλούς πολίτες. Μέσα σε αυτή την προσπάθεια ο ρόλος και η σημασία του συλλόγου μας αλλά και των μεμονωμένων τουριστικών καταλυμάτων είναι πολύ σημαντικός. Και αυτό επειδή μία από τις σημαντικότερες αδυναμίες του νησιού μας είναι το φτωχό ξενοδοχειακό δυναμικό τόσο σε όρους ποσότητας, όσο και σε όρους ποιότητας αλλά και η έλλειψη, όπως σας προανέφερα, επαγγελματισμού εκ μέρους μερίδας των επαγγελματιών του κλάδου μας, γνώσεων και σωστής τουριστικής νοοτροπίας. Αναγνωρίζω ότι η οικονομική κατάσταση τόσο στη χώρα μας, όσο και στο νησί μας είναι δύσκολη, αρκετοί συνάδελφοί μας αδυνατούν να επενδύσουν για τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεών τους, η ψυχολογία βρίσκεται στο ναδίρ. Όμως δεν θα πρέπει να εγκλωβιστούμε σ’ ένα κλίμα και μια λογική αδράνειας, ανυπαρξίας και ηττοπάθειας. Οφείλουμε να συμβάλουμε και εμείς ως κλάδος, στο βαθμό που μας αναλογεί, στην ανάπτυξη του τουρισμού στο νησί μας αλλά και στην ανάπτυξη της κάθε επιχείρησής μας μεμονωμένα. Ο τουρισμός είναι μονόδρομος για το νησί μας και η συνεργασία όλων των φορέων είναι περισσότερο από ποτέ επιβεβλημένες.
Τους τελευταίους μήνες, η Σύρος καταβάλλει προσπάθειες να εδραιωθεί στον χώρο της κρουαζιέρας, αλλά και να καθιερωθεί ως προορισμός εναλλακτικών μορφών τουρισμού, όπως π.χ. ο αθλητικός. Πιστεύετε ότι θα ευοδωθεί αυτή η προσπάθεια;
Η Σύρος για πρώτη φορά προσπαθεί. Προσπαθεί να εδραιωθεί ως προορισμός κρουαζιέρας και εναλλακτικών μορφών τουρισμού και το όποιο αποτέλεσμα θα καθοριστεί από τις προσπάθειες όλων μας. Στόχος είναι η αρχική γνωριμία των επισκεπτών της κρουαζιέρας με τη Σύρο που ως αποτέλεσμα θα έχει την πιθανή μελλοντική ανεξάρτητη επίσκεψη τους στο νησί μας.
Πέραν των προαναφερθέντων, η Σύρος μπορεί να αναπτυχθεί και σε πιο εξειδικευμένες απαιτήσεις, όπως στον τομέα του αθλητικού τουρισμού, καθώς για πρώτη φορά φέτος θα φιλοξενήσει αγώνα Τριάθλου στον οποίο η Ένωση Τουριστικών Καταλυμάτων θα είναι χορηγός αλλά και έχει ήδη προβεί στην προσφορά χαμηλών τιμών για τη φιλοξενία των τριαθλητών και των συνοδών τους στο νησί μας τον προσεχή Ιούνιο.
ΕΡ: Το προηγούμενο διάστημα, η Σύρος συμμετείχε σε αρκετές εγχώριες και διεθνείς εκθέσεις. Κατά πόσο βοηθά την προβολή του νησιού αυτή η συμμετοχή;
Οι διεθνείς εκθέσεις τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Greek Tourism Expo, η οποία διεξάγεται κάθε Δεκέμβριο στην Αθήνα, όπου tour operators έρχονται σε απευθείας επαφή με ξενοδοχεία. Επομένως, μια διεθνής έκθεση απαιτεί, ανεξαρτήτως του τρόπου συμμετοχής του Δήμου (αυτόνομη συμμετοχή ή εντός περιπτέρου της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου), ενέργειες οι οποίες κρίνονται ιδιαίτερα σημαντικές για την αποτελεσματική προβολή του κάθε προορισμού. Ενδεικτικά σας αναφέρω, το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενεργειών που θα οδηγήσουν στη διεξαγωγή συναντήσεων και επαφών, προβολής καθώς και τη διάθεση προωθητικού υλικού.
Η Ένωση Τουριστικών Καταλυμάτων θα αποκτήσει τις επόμενες ημέρες βάση δεδομένων από όλα τα τουριστικά γραφεία του κόσμου και θα ξεκινήσει την αποστολή e-mails και επαφών, έτσι ώστε τα καταλύματά μας να έχουν τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας και επίτευξης συμφωνιών. Παρόλα αυτά, η προσφορά τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών είναι πλέον προσανατολισμένη σε μια νέα γενιά καταναλωτών, εξαιρετικά εξοικειωμένων με τις Νέες Τεχνολογίες, ιδίως του Διαδικτύου. Επομένως, θεωρώ ότι μετρήσιμα αποτελέσματα έχουμε μέσω του Web Marketing.
Εξάλλου το Marketing Plan της Σύρου το οποίο εκπονήθηκε πρόσφατα από το Δήμο μας, κρίνει ότι οι εκθέσεις είναι δευτερεύουσας σημασίας και θα πρέπει να επικεντρωθούμε σε ανεξάρτητους ταξιδιώτες κυρίως από την κεντρική και τη νότια Ευρώπη.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η Σύρος «εγκλωβίστηκε» στον χαρακτηρισμό «Αρχόντισσα των Κυκλάδων» και δεν έδειξε ενδιαφέρον να αναπτύξει όλα τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα. Είναι εφικτό να γίνει κάτι τέτοιο, έστω και τώρα, εν μέσω έντονου ανταγωνισμού με άλλα, περισσότερο γνωστά νησιά;
Η Σύρος δυστυχώς ποτέ δεν ανταγωνίστηκε άλλα νησιά και δεν αξιοποίησε τον πολιτιστικό και αρχιτεκτονικό πλούτο που διαθέτει. Θα πρέπει να αυξήσει την αναγνωρισιμότητα της εκτός Ελλάδος, γεγονός που θα της προσδώσει επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ενώ παράλληλα να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό και να λανσάρει το δικό της προϊόν που είναι το κλειδί της επιτυχίας.
Το 2016 εκτιμάται ότι το τουριστικό ρεύμα προς την Ελλάδα θα είναι ιδιαίτερα μεγάλο. Ποιες είναι οι προβλέψεις για τη Σύρο;
Διαβάζοντας σήμερα ένα άρθρο στο Διαδίκτυο, στάθηκα στο σημείο που αναφερόταν στο ότι η Ελλάδα έχει γίνει λιγότερο δημοφιλής, εξαιτίας του προσφυγικού ζητήματος, το οποίο έχει επιφέρει σοβαρό πλήγμα στις κρατήσεις νησιών όπως η Λέσβος, η Κως και η Σάμος. Σε αντίθεση με την Κρήτη, την Κέρκυρα και τη Ρόδο όπου τα πράγματα δείχνουν να πηγαίνουν καλύτερα.
Η Σύρος, λόγω της απομακρυσμένης της θέσης, δείχνει να έχει μια αυξημένη ζήτηση, η οποία όμως είναι εύθραυστη, διότι δεν γνωρίζουμε πώς θα εξελιχθεί μέχρι το καλοκαίρι το προσφυγικό ζήτημα αλλά και η οικονομία της χώρας μας που ταλανίζεται.
Εκτός από πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Καταλυμάτων, είστε και περιφερειακή σύμβουλος. Πιστεύετε ότι αυτή η ιδιότητα σας θα βοηθήσει στο να βελτιωθεί ο τομέας του τουρισμού της Σύρου;
Ως Περιφερειακή Σύμβουλος Νοτίου Αιγαίου, η συνεργασία μου με τον Περιφερειάρχη κ. Γιώργο Χατζημάρκο και την θεματική Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού κ. Μαριέττα Παπαβασιλείου είναι εξαιρετική. Παρόλα αυτά διαπιστώνω λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που έχει το κάθε νησί να υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, καθώς και διαφορετική νοοτροπία και κουλτούρα. Η Σύρος, για παράδειγμα, διαθέτει μικρές ξενοδοχειακές μονάδες που δεν μπορούν να προσελκύσουν μεγάλους tour operators σε σχέση με τη Ρόδο, γι’ αυτό και χρειάζεται διαφορετική στρατηγική.
Προσωπικά και εγώ αναμένω τη δίκαιη κατανομή δράσεων που θα επιφέρουν ισάξια ανάπτυξη σε όλα ανεξαιρέτως τα νησιά μας και θα συνδράμω με όλες μου τις δυνάμεις ως Περιφερειακής Σύμβουλος της πρωτεύουσας των Κυκλάδων στην επίτευξη αυτού του αποτελέσματος. Για να μπορέσουμε λοιπόν να πετύχουμε όλα όσα ονειρευόμαστε και προσδοκούμε χρειάζεται συμμετοχή όλων μας σε αυτή την προσπάθεια, καθώς ο τουρισμός είναι υπόθεση που μας αφορά όλους.
Ειδήσεις: Κυκλάδες