Με τον ερχομό της νέας χρονιάς, οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν
ήδη ανακοινώσει τα πλάνα των δρομολογίων τους. Τα κυριότερα στοιχεία που συνθέτουν το περιβάλλον που θα κινηθεί ο τομέας των ταχυπλόων είναι ο νόμος 4150/2013, η μείωση της τιμής του πετρελαίου και η προβλεπόμενη αύξηση των τουριστικών αφίξεων. Ο νόμος 4150/2013, που είναι σε ισχύ από το 2013, παρέχει την απαραίτητη ευελιξία στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που διαχειρίζονται ταχύπλοα πλοία να ανακοινώσουν από νωρίς τα δρομολόγια τους για την επόμενη χρονιά.
Σύμφωνα με τον προαναφερθέντα νόμο, η ελάχιστη ετήσια υποχρεωτική δρομολόγηση για επιβατηγά υδροπτέρυγα και ταχύπλοα πλοία μειώνεται από 7 μήνες σε 4 μήνες, εκ των οποίων οι 3 μήνες είναι ο Ιούνιος, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος και πρέπει να είναι συνεχόμενοι. Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα αντικατάστασης πλοίου με άλλο πλοίο της ίδιας εταιρείας ή ενίσχυση της γραμμής που δραστηριοποιείται η εταιρεία με επιπλέον πλοίο.
Παράλληλα, τους τελευταίους μήνες παρατηρείται συνεχής πτώση της τιμής του πετρελαίου. Συγκεκριμένα, η τιμή του ναυτιλιακού καυσίμου τύπου Marine Gasoil, που χρησιμοποιούν τα πλοία της ακτοπλοΐας έχει μειωθεί από 921 $/t (τη 1/8/2013) στα 890 $/t (τη 1/8/2014).
Σήμερα η τιμή του ίδιου καυσίμου κυμαίνεται γύρω στα 450 $/t, ενώ η συνολική πτώση της τιμής του πετρελαίου τους τελευταίους 18 μήνες ξεπέρασε το 50{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d}. Δεδομένου ότι το πετρέλαιο αποτελεί το κυριότερο λειτουργικό κόστος ενός ταχύπλοου πλοίου (έως 65{ebf2de1fdbfefdec110a02f4c927aa7ce558be84e5a322e6c41137cb467b3c6d} του συνόλου), η μείωση αυτή επιτρέπει σε εταιρείες που διαχειρίζονται ταχύπλοα πλοία να ενισχύσουν τα δρομολόγια τους και να επεκτείνουν το δίκτυο τους, κυρίως στις Κυκλάδες.
Επιπρόσθετα, η αύξηση των αφίξεων των τουριστών στη χώρα μας (άνω των 20 εκατ. Τουριστών) και κυρίως μέσω των περιφερειακών αεροδρομίων έχει ως συνέπεια να μεταφερθεί ο κύριος όγκος των τουριστών από τις γραμμές κορμούς της Αττικής στις ενδονησιακές γραμμές. Οι τουρίστες φτάνουν στα περιφερειακά αεροδρόμια με πτήσεις charter και από εκεί μεταφέρονται στα γειτονικά νησιά με τοπικά δρομολόγια.
Έτσι, οι εταιρείες επικεντρώνουν τη προσοχή τους σε κεντρικά λιμάνια όπως Σαντορίνης, Μυκόνου, Πάρου, Νάξου, Ρόδου, Κω και Σκιάθου, προκειμένου να μεταφέρουν το επιβατικό κοινό του εξωτερικού προς τα γειτονικά, μικρότερα νησιά.
Τέλος, όπως το 2014 έτσι και το 2015, οι εταιρείες επιλέγουν τα πλοία τους να εκτελούν μονά δρομολόγια και όχι διπλά (με κάποιες εξαιρέσεις), όπως συνέβαινε παλιότερα. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται σε ορισμένες περιπτώσεις το κόστος πληρώματος, αφού δεν απαιτείται διπλό πλήρωμα για δρομολόγια διάρκειας έως 10 ώρες (με την επιστροφή) ή εφόσον υπάρχει ενδιάμεση στάση 4 ωρών στο κυκλικό δρομολόγιο.
Εντείνεται ο Ανταγωνισμός και δρομολόγηση νέων πλοίων
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω στοιχεία καθώς επίσης και την θετική εικόνα της προηγούμενης θερινής σεζόν, οι τρεις βασικοί παίχτες που δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο με ταχύπλοα πλοία, SEA JETS, AEGEAN SEED LINES και HELLENIC SEAWAYS, εντείνουν τον ανταγωνισμό μεταξύ τους. Και οι τρεις εταιρείες επικεντρώνονται στην Παροναξία και στις Δυτικές Κυκλάδες ενώ HELLENIC SEAWAYS και SEAJETS θα δώσουν μάχη σε Σαντορίνη, Ραφήνα και Ηράκλειο.
Η πρώτη εταιρεία θα κρατήσει τη θερινή περίοδο ίδια (σε σχέση με το 2014) τα δρομολόγια των μεγάλων ταχυπλόων της, HIGHSPEEDs, και θα τροποποιήσει τα δρομολόγια των μικρότερων FLYING CATS. Έτσι θα δρομολογήσει από Πειραιά για Σέριφο, Σίφνο, Κίμωλο και Μήλο το Ε/Γ FLYING CAT 3 και από Ραφήνα για Τήνο, Μύκονο, Πάρο, Νάξο, Ίο και Θήρα το Ε/Γ FLYING CAT 4.
Η SEA JETS ενισχύεται στις Κυκλάδες, αφού εκτός από τα αμιγώς Ε/Γ Catamaran Ταχύπλοα SUPER JET και SEA JET 2, που έχει δρομολογημένα από τη Ραφήνα και τον Πειραιά αντίστοιχα, προσθέτει δύο νέα ταχύπλοα από Πειραιά τα Ε/Γ –Ο/Γ Catamarans, τα CHAMPION JETS 1 & 2.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις, το πρώτο πλοίο θα δρομολογηθεί στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος – Νάξος – Σαντορίνη και το δεύτερο στη γραμμή Πειραιάς – Σίφνος –Μήλος –Φολέγανδρος – Ίος –Σαντορίνη. Δε θα θεωρηθεί απίθανο αν δούμε και τρίτο νέο ταχύπλοο ή την επαναδρομολόγηση κάποιου από τα πλοία που αντικαταστάθηκαν από τα νέα.
Έτσι, το FLYING CAT 4 θα έχει απέναντί του στη Ραφήνα το SUPER JET, στη Νάξο το HIGH SPEED 4 θα κοντράρουν το CHAMPION JET 1, ενώ στις Δυτικές Κυκλάδες το SPEED RUNNER 4 και το FLYING CAT 3 θα αντιμετωπίσουν τα SEA JET 2 και CHAMPION JET 2.
Τέλος, στο Ηράκλειο το HIGH SPEED 5 έχει απέναντί του τη ναυαρχίδα της SEA JETS, το TERRA JET. Η εταιρεία αξιοποιώντας τις δυνατότητες του πλοίου, φέτος θα προεκτείνει το δρομολόγιο Ηράκλειο –Θήρα προς Ίο, Νάξο και Μύκονο.
Στον παρακάτω πίνακα αναφέρονται αναλυτικά οι κυκλαδίτικες διαδρομές που καλύπτονται από ταχύπλοα πλοία και ξεκινούν από Πειραιά και Ραφήνα προς τα νησιά.
ΔΙΑΔΡΟΜΗ | ΠΛΟΙΟ | Τύπος Πλοίου | ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ | Ώρα Αναχώρησης | Παρατηρήσεις |
Πειραιάς –Πάρος | HIGHSPEED 4 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:15) | Απογευματινή Επιστροφή |
Πειραιάς –Νάξος | CHAMPION JET 1 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:00) | Μέσω Μυκόνου |
HIGHSPEED 4 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:15) | Απογευματινή Επιστροφή | |
Ραφήνα–Νάξος | FLYING CAT 4 | Ε/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:30) | |
SUPER JET | Ε/Γ ΤΧΠ | 6 δρομολόγια | Απογευματινή (15:45
& 20:30) |
Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο
Παρασκευή |
|
Ραφήνα –Πάρος | FLYING CAT 4 | Ε/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:30) | |
SUPER JET | Ε/Γ ΤΧΠ | 5 δρομολόγιο | Απογευματινή (15:45) | Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο | |
Πειραιάς –Μύκονος | CHAMPION JET 1 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:00) | |
HIGHSPEED 6 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | 2 δρομολόγια | Απογευματινή (18:00) | Παρασκευή, Κυριακή | |
Ραφήνα –Μύκονος | FLYING CAT 4 | Ε/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:30) | |
SUPER JET | Ε/Γ ΤΧΠ | 10 Δρομολόγια | Απογευματινή/ Βραδινή
(15:45 15:15 & 20:30 07:25 & 17:00 14:50 & 19:30) |
Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη,
Παρασκευή Σάββατο Κυριακή |
|
Πειραιάς –Θήρα | SEA JET 2 | Ε/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:00) | Μέσω Δυτ. Κυκλάδων –Απογευματινή Επιστροφή |
CHAMPION JET 2 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Μεσημεριανή (15:30) | Μέσω Δυτ. Κυκλάδων | |
CHAMPIONJET 1 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:00) | Μέσω Ανατ. Κυκλάδων | |
HIGHSPEED 6 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:30) | Απευθείας | |
Ραφήνα –Θήρα | FLYINGCAT4 | Ε/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:30) | |
SUPERJET | Ε/Γ ΤΧΠ | 6 δρομολόγια | Απογευματινή (04:00
15:45) |
Δευτέρα,
Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Σάββατο |
|
Πειραιάς –Αμοργός | HIGHSPEED 4 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:15) | Απογευματινή Επιστροφή |
SEAJET 2 | Ε/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:00) | ||
Πειραιάς –Σίφνος | SPEEDRUNNER 4 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | 14 δρομολόγια | Πρωινή/ Απογευματινή
(07:05 & 17:00) |
|
FLYING CAT 3 | Ε/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Μεσημεριανή (15:00) | ||
CHAMPION JET 1 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Μεσημεριανή (15:30) | ||
Πειραιάς –Μήλος | SPEEDRUNNER 4 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | 14 δρομολόγια | Πρωινή/ Απογευματινή
(07:05 & 17:00) |
|
SEA JET 2 | Ε/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (07:00) | ||
CHAMPION JET 2 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Μεσημεριανή (15:30) | Πρωινή Επιστροφή | |
FLYING CAT 3 | Ε/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Μεσημεριανή (15:00) | Βραδινή Επιστροφή | |
Ηράκλειο –Θήρα –Μύκονος | HIGH SPEED 5 | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (09:30) | Μέσω Πάρου |
TERRA JET | Ε/Γ –Ο/Γ ΤΧΠ | Καθημερινά | Πρωινή (08:30) | Μέσω Νάξου |
Πίνακας 1: Δρομολόγια Ταχυπλόων στις κύριες γραμμές σύμφωνα με τα πλάνα που έχουν ανακοινωθεί τον Ιανουάριο 2015
Εκτός από τα νέες αγορές της SEAJETS, νέα ταχύπλοα αναμένεται να δούμε στις Σποράδες και στα Δωδεκάνησα. Στην πρώτη περίπτωση εκτός από τα FLYINGCATS5 και 6 της HELLENIC SEAWAYS θα δρομολογηθεί για πρώτη φορά και το Ε/Γ ΤΧΠ SPEEDCAT 1 (η εταιρεία έχει ζητήσει στο ΣΑΣ να το δρομολογήσει ως συμβατικό) της HELLASSPEEDCAT.
Η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει στην ιστοσελίδα της τα ακριβή δρομολόγια του πλοίου της αλλά έχει ανακοινώσει ότι θα αναχωρεί καθημερινά από Άγιο Κωνσταντίνο.
Στα Δωδεκάνησα, σύμφωνα με πληροφορίες του THESEANATION.GR, η εταιρεία βρίσκεται στο στάδιο αγοράς δύο ταχυπλόων, ένα νεότευκτο κι ένα μικρής ηλικίας, ώστε να διευρύνει το δίκτυο της.
Οι απουσίες
Εκτός από τον ερχομό νέων πλοίων το 2015 θα απουσιάσουν και κάποια από την ελληνική Ακτοπλοΐα. Μέσα στο 2014 υπήρξαν δύο ταχύπλοα πωλήθηκαν σε ξένες επιχειρήσεις και θα δρομολογηθούν στη Λατινική Αμερική. Τα δύο πλοία είναι το SPEEDRUNNER 2 της AEGEAN SPEED LINES και το GOLDEN BLAZ E της GOLDEN BLAZE MARITIME.
Το πρώτο πλοίο ήταν ανενεργό τα τελευταία 3 χρόνια, ενώ το δεύτερο πλοίο έκανε κρουαζιέρες μεταξύ Ηρακλείου –Θήρας. Από την πώληση των δύο πλοίων αναμένεται να ενισχυθεί η ταμιακή ρευστότητα των επιχειρήσεων αυτών, επιτρέποντάς τους να κάνουν νέες κινήσεις.
Τέλος, στην παρακάτω λίστα παρουσιάζονται τα πλοία που μέχρι στιγμής θα παραμείνουν ανενεργά για το 2015:
Όνομα Πλοίου | Εταιρεία | Παρατηρήσεις |
ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ | ΝΕΛ | Το πλοίο βρίσκεται στη Σαλαμίνα |
ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ 1 | ΝΕΛ | Το πλοίο βρίσκεται στη Σαλαμίνα |
ΑΙΟΛΟΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ 2 | ΝΕΛ | Το πλοίο βρίσκεται στη Σαλαμίνα |
ΠΑΝΑΓΙΑ ΠΑΡΟΥ | ΝΕΛ | Το πλοίο βρίσκεται ανενεργό στην Ισπανία |
ΠΑΝΑΓΙΑ ΘΑΛΑΣΣΙΝΗ | ΝΕΛ | Το πλοίο βρίσκεται ανενεργό στην Ισπανία |
ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΕΞΠΡΕΣ | – | Το πλοίο βρίσκεται στη Σαλαμίνα |
ΑΛΚΥΟΝΗ | Υπό την διαχείριση της ΝΕΛ | Το πλοίο βρίσκεται στη Σαλαμίνα |
SPEEDRUNNER 3 | AEGEAN SPEED LINES | Δεν έχουν ανακοινωθεί δρομολόγια για το πλοίο |
HELLENIC WIND | HELLENIC SEAWAYS | Λήγει η ναύλωση του πλοίου στις Αζόρες |
SEA SPEED JET | SEA JETS | Δεν έχουν ανακοινωθεί δρομολόγια για το πλοίο |
HIGH SPEED JET | SEA JETS | Δεν έχουν ανακοινωθεί δρομολόγια για το πλοίο |
MASTER JET | SEA JETS | Δεν έχουν ανακοινωθεί δρομολόγια για το πλοίο |
Του Φώτη Καρλή από το Theseanation