Έχουν δικαίωμα οι κάτοικοι ενός τόπου να αποφασίζουν την τύχη του; Πώς μπορεί η κοινωνία ενός νησιού να ανακόψει την τουριστικοποίησή του, όταν δεν μπορεί να επηρεάσει ούτε καν τον αριθμό των πλοίων που θα δέχεται καθημερινά το καλοκαίρι;
Η υπόθεση του λιμανιού της Σίφνου έχει διχάσει το νησί, με μια μερίδα Σιφναίων να υποστηρίζει τη δρομολογούμενη επέκτασή του ως μέσο οικονομικής και κοινωνικής προόδου και μια άλλη μερίδα να αντιτίθεται, εκτιμώντας ότι όχι μόνο θα «τσιμεντοποιηθεί» ο οικισμός στις Καμάρες, αλλά και ότι η άφιξη περισσότερων τουριστών θα βλάψει εντέλει τον ήπιο χαρακτήρα του νησιού, άρα και τη μοναδικότητά του.
Με την έννοια αυτή, η συζήτηση που διοργάνωσε πριν από λίγες ημέρες ο Σύνδεσμος Σιφναίων (που μετρά 125 χρόνια ζωής) παρουσίασε ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Στη συνάντηση παρουσιάστηκαν και οι δύο πλευρές: ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αντ. Ζαμπέλης μίλησε για το διακύβευμα, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σίφνου Απ. Διαμαντής (παρότι αναρμόδιος, καθώς το έργο προωθείται από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου) ανέλαβε να παρουσιάσει τα βασικά στοιχεία του έργου και να υπερασπιστεί τα πλεονεκτήματά του, η νέα δήμαρχος Σίφνου Μαρία Ναδάλη να δώσει την άποψη της Αυτοδιοίκησης, η καταγόμενη από το νησί αναπλ. καθηγήτρια στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ Αλκμήνη Πάκα να μιλήσει για τη σχέση της φέρουσας ικανότητας του νησιού με τα έργα για την τουριστική του ανάπτυξη.
«Τα περισσότερα δημόσια έργα στο νησί έχουν γίνει στο πόδι. Θυμίζουν αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς του ’60, με κύριο στοιχείο την τσιμεντοποίηση», υποστήριξε ο κ. Ζαμπέλης. «Οποιαδήποτε παρέμβαση σε έναν κολπίσκο όπως οι Καμάρες, που φιλοξενεί το λιμάνι αλλά και μια από τις ελάχιστες παραλίες του νησιού, πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική. Δεν είμαι πεπεισμένος ότι αυτό έχει συμβεί».
«Το υφιστάμενο λιμάνι έχει σοβαρά ζητήματα ασφάλειας και λειτουργικότητας», ανέφερε ο κ. Διαμαντής. «Δεν υπάρχει χώρος για την αναμονή και διέλευση των οχημάτων, χώρος αναμονής για τους επιβάτες. Τα τελευταία χρόνια, ο ανταγωνισμός των εταιρειών οδηγεί σε πολλές ταυτόχρονες αφίξεις δρομολογίων, με αποτέλεσμα συνωστισμό, ταλαιπωρία και καθυστερήσεις. Το νέο έργο θα δώσει τη δυνατότητα να “δένουν” ταυτόχρονα τρία πλοία. Πιστεύω ότι είναι η καλύτερη και φθηνότερη λύση».
Η δήμαρχος έδειχνε μάλλον συμβιβαστική. «Πρέπει να αμβλυνθούν οι αντιθέσεις. Σήμερα εκκρεμεί μια προσφυγή πολιτών απέναντι στο έργο, που θα παίξει καθοριστικό ρόλο. Το λιμάνι της Σίφνου χρειάζεται έναν σχεδιασμό με μακρά προοπτική, ώστε να γίνει μια σύγχρονη υποδομή και να προστατευτεί το φυσικό και δομημένο περιβάλλον». Ανέφερε, δε, ότι ο δήμος έχει ζητήσει βοήθεια από το Εργαστήριο Λιμενικών Έργων του ΕΜΠ.
Τελικά, όμως, το μέγεθος της επέμβασης δείχνει και μια προειλημμένη απόφαση:
«Το ζητούμενο είναι ο αριθμός των ανθρώπων για τους οποίους θα σχεδιαστεί η υποδομή, άρα το πόσοι θέλουμε να έρθουν στη Σίφνο», εξήγησε η κ. Πάκα. «Γνωρίζουμε ότι την προηγούμενη χρονιά οι οικοδομικές άδειες στις Κυκλάδες αυξήθηκαν κατά 70%. Ελλείψει περιβαλλοντικής πολιτικής και πολεοδομικού σχεδιασμού κινδυνεύουμε να δημιουργήσουμε μια μη αναστρέψιμη πραγματικότητα».
Η κ. Πάκα θύμισε ότι η μελέτη για τη δημιουργία ζώνης οικιστικού ελέγχου στο νησί απορρίφθηκε δύο φορές από το ΣτΕ, ενώ η μελέτη φέρουσας ικανότητας που είχε γίνει για το νησί δείχνει ότι αυτή σε πολλά σημεία έχει πλέον ξεπεραστεί.
«Αυτή την περίοδο συντελείται μια μεγάλη αλλαγή στο τοπίο της Σίφνου», υποστήριξε ο κ. Γιώργος Γαβαλάς, ένας από τους συμμετέχοντες στην εσπερίδα. «Περιοχές με αμπέλια και ελιές γίνονται αντικείμενο αγοραπωλησιών, κυρίως από Γάλλους. Παράλληλα, κατασκευάζεται μια τεράστια τουριστική εγκατάσταση ανάμεσα στην Απολλωνία και στην Καταβατή. Ανοίγονται νέοι, παράνομοι δρόμοι μέσα στην περιοχή Natura. Δημιουργείται μια άλλη Σίφνος, σε άλλη κλίμακα».
Πηγή: kathimerini.gr