Ο βουλευτής Νίκος Συρμαλένιος κατέθεσε αναφορά την επιστολή Συλλόγων Γονέων δύο Δημοτικών Σχολείων της Σύρου στην Υπουργό Παιδείας, «για ένα δημοκρατικό, ανθρώπινο σχολείο με αξίες για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες».
Ακολουθεί η επιστολή:
“Το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων πρόσφατα έθεσε σε διαβούλευση νομοσχέδιο για την Παιδεία, το οποίο έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων από τους εκπαιδευτικούς αλλά και από τους γονείς.
Δυστυχώς, το Υπουργείο γνωρίζοντας ότι τα μέτρα που επιδιώκει να περάσει θα συναντούσαν την αντίθεση της επιστημονικής εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των κηδεμόνων των παιδιών τα οποία αφορά άμεσα, επέλεξε η διαδικασία να γίνει εν μέσω πανδημίας, όπου οι συνελεύσεις είναι δύσκολο έως και αδύνατο να πραγματοποιηθούν.
Ακολουθούν μερικά μόνο από τα επίμαχα σημεία στα οποία δηλώνουμε την αντίθεση μας, καθώς θεωρούμε πως οδηγούν σε εκπτώσεις το παιδαγωγικό έργο, ενώ απειλούν θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών.
1. Αυξάνονται οι μαθητές ανά τάξη σε 26 παιδιά με κατώτερο όριο τα 20 παιδιά ανά τάξη. Η συγκεκριμένη ρύθμιση οδηγεί στην άμεση υποβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον θεωρούμε πώς είναι αδύνατο τα παιδιά μας ηλικίας 6-11 ετών να καταφέρουν να ακουστούν, να ληφθούν υπόψιν οι δυσκολίες τους, να τους επιτραπεί να εκφραστούν, να καθυστερήσουν ν’ απαντήσουν, να σχετιστούν με τους συμμαθητές τους, να ανταποκριθεί ο δάσκαλος/η δασκάλα τους στις τόσες διαφορετικές ανάγκες τους. Το Υπουργείο δεν έχει καμία παιδαγωγική τεκμηρίωση για αυτή την αύξηση. Ωστόσο, η ύπαρξη 26 παιδιών μέσα σε μια σχολική αίθουσα εκτός από αντιπαιδαγωγική είναι πλέον και επικίνδυνη. Η πανδημία επιβάλλει λιγότερους μαθητές ανά τάξη, ώστε να περιοριστεί η πιθανότητα διασποράς. Το Υπουργείο έχει υποχρέωση να θεσμοθετήσει τη μείωση των μαθητών ανά τάξη και την αύξηση των μόνιμων εκπαιδευτικών. Τα παιδιά μας έχουν μαθησιακές δυσκολίες, έχουν εύθραυστα συναισθήματα, έχουν ανάγκη να στηριχθούν.
2. Εισάγεται στο νηπιαγωγείο η ξένη γλώσσα. Καθηγητές/τριες αγγλικών χωρίς γνώσεις προσχολικής αγωγής αναλαμβάνουν στην τρυφερή ηλικία των 4-5 ετών να μπουν στην τάξη του νηπιαγωγείου και να διακόψουν ότι εκείνη τη στιγμή συμβαίνει βάσει του ωρολόγιου προγράμματος. Η απόφαση για εισαγωγή ειδικοτήτων στην προσχολική αγωγή δεν λαμβάνει υπόψιν τη γνωστική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών μας αλλά ούτε και τον ενδεδειγμένο–βάση μελετών- τρόπο διδασκαλίας των παιδιών. Οι νηπιαγωγοί και εμείς οι γονείς γνωρίζουμε πολύ καλά πώς ακόμα και μια μικρή αλλαγή στο πρόσωπο αναφοράς σε αυτές τις ηλικίες μπορεί να αναστατώσει το παιδί που δυσκολεύεται στην προσαρμογή.
3. Αναμετάδοση μαθημάτων. Ως γονείς/κηδεμόνες είμαστε υποχρεωμένοι από το νόμο να προστατεύσουμε τα δικαιώματα των παιδιών μας. Δεν θα επιτρέψουμε να εκτεθούν σε κανένα αδιάκριτο βλέμμα. Με κανέναν τρόπο, με κανένα μέσο. Δεν θα επιτρέψουμε η εικόνα τους ή η φωνή τους να βγει έξω από τους τέσσερεις τοίχους της τάξης. Εκεί που έχει χτιστεί με κόπο και έπειτα από χρόνο η εμπιστοσύνη και η ασφάλεια. Εκεί που μπορούν να εκφραστούν με οποιοδήποτε τρόπο επιθυμούν και που επιτρέπει το συμβόλαιο που έχει κάνει ο/η εκπαιδευτικός με τα παιδιά. Συντασσόμαστε με την Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ελλάδας και καλούμε όλους τους γονείς να συμπληρώσουν Δήλωση Άρνησης ζωντανής αναμετάδοσης ή βιντεοσκόπησης των παιδιών μας.
4. Το κλείσιμο των σχολείων μας έδωσε την ευκαιρία να ζήσουμε την αγωνία των εκπαιδευτικών των παιδιών μας να υποστηρίξουν με κάθε πρόσφορο μέσο τα παιδιά μας. Άλλος τηλεφωνικά, άλλος μέσω e-mail, άλλος μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, ακόμα και με υλικό αφημένο σε μπακάλικο της γειτονιάς. Το παιδί που είναι αδύναμο στα μαθήματα, το παιδί πολυμελούς οικογένειας που μελετάει μόνο του, η μαμά που δεν ξέρει ούτε e-mail να στέλνει, η οικογένεια που δεν έχει χρήματα για σύνδεση στο ίντερνετ, το παιδί που βιώνει φόβο και ανασφάλεια, η οικογένεια που έχει χάσει τη δουλειά της. Αυτές είναι οι οικογένειες μας και αυτά είναι τα παιδιά μας. Χρειαζόμαστε σύγχρονο και ασφαλές σχολείο για όλους. Χρειαζόμαστε δασκάλους και τη δυνατότητα να στηρίξουν τα παιδιά μας σε μια κοινωνία που αλλάζει.
5. Ζητάμε από το Υπουργείο εναλλακτικές που θα καλύπτουν όλες τις υγειονομικές, παιδαγωγικές και τεχνολογικές προϋποθέσεις. Τα σχολεία μας θέλουν μόνιμο προσωπικό καθαριότητας που προλαβαίνει να ανταποκριθεί στις διαρκώς αυξανόμενες υγειονομικά απαιτήσεις. Χρειάζονται μόνιμους εκπαιδευτικούς που θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν την προσωπική επαφή, το νοιάξιμο για το κάθε παιδί και τις ιδιαίτερες ανάγκες του. Χρειάζονται τις «νέες τεχνολογίες», αξιόπιστη και ασφαλή σύνδεση στο διαδίκτυο για να μπορούν να είναι ανοικτά στην κοινωνία. Σήμερα είναι τουλάχιστον υποκριτικό να μιλάμε για ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών/τριων στην εκπαιδευτική διαδικασία όταν δεν τους παρέχεται δωρεάν εξοπλισμός και δωρεάν σύνδεση στο διαδίκτυο. Είναι ευθύνη του υπουργείου και όχι των σχολείων ή των συλλόγων γονέων να καλύψουν αυτές τις ανάγκες. Είναι τέλος τεράστια η ευθύνη του υπουργείου για τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των παιδιών μας στις ιδιωτικές ψηφιακές πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης που επέλεξε, αντί να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες και υποδομές του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου. Δεν μας εκφράζει το χειροκρότημα. Μας εκφράζει η δέσμευση ότι θα προσληφθούν εκπαιδευτικοί και θα διατεθούν πόροι για την παιδεία.
Η αξία της Δημοκρατίας πρέπει να διασφαλιστεί τώρα. Είμαστε υποχρεωμένοι από το ρόλο μας ως γονείς/κηδεμόνες όχι μόνο ηθικά αλλά και νομικά (γονική μέριμνα) να προστατεύσουμε τα δικαιώματα των παιδιών μας.”